Hur mycket vågar jag ge?

Sv: Hur mycket vågar jag ge?

Jag vet, idioter !! :mad:
Gissa hur arga vi blev när vi fick veta det, o stallägaren inte minst som nu fick betala först för hösilaget, sedan för extremt dåligt hö (som hon fick ge bort för o blir av med) och sedan köpa nytt igen..
Det är ju tur att det snart är dags för bete på den fronten iaf ;)

Det ser ut som att vi får invänta morgondagen och svar från TS innan vi kommer framåt här..

Jag tar natt nu iaf o kikar in imorn o ser vad alla kloka huvuden kokat ihop :D
 
Sv: Hur mycket vågar jag ge?

Du pläderar för att mottagaren ska vara försiktig med vilken information den får och att avsändaren ska vara varsam med vilka råd som ges. Självklart. Men var har jag förordat något åt helsike oförsiktigt som kräver denna tillrättavisning?
 
Sv: Hur mycket vågar jag ge?

Jag sällar mig till skaran som är MYCKET nyfiken på denna publicerade undersökning. Svensk, utländsk?

Till dess jag har sett seriöst underlag tar jag nog informationen med en nypa salt och blir salig i tron att snabba foderbyten, kraftfoder i överdrivna mängder och gräs kan ställa till det för fång- och fångdispositiva hästar...
 
Sv: Hur mycket vågar jag ge?

Jag har sett mycket bra resultat med Salsas Muslifoder Extra Mix. Passar till växande hästar, dräktiga och digivande ston eller när man behöver få upp proteinhalten. Innehåller mer protein och energi än lusern och hästarna älskar det. Många kräsna hästar börjar äta av detta. Innehåller soja, lusern, havre, korn, majs, olja och är rikt på mineraler och vitaminer mm. 10 MJ/kg och 120 g smb råprotein/kg = kvot 12.
 
Sv: Hur mycket vågar jag ge?

Jag sällar mig till skaran som är MYCKET nyfiken på denna publicerade undersökning. Svensk, utländsk?

Till dess jag har sett seriöst underlag tar jag nog informationen med en nypa salt och blir salig i tron att snabba foderbyten, kraftfoder i överdrivna mängder och gräs kan ställa till det för fång- och fångdispositiva hästar...

Jag håller helt och hållet med dig i det fallet.
Självklart är vissa hästar "känsligare" för att få fång, men i många fall har man en sund och välbalanserad foderstat i förhållande till det den gör till sin häst/ponny med bra kvalitet på foder tror jag att man i det långa loppet kan undvika fång, och framförallt att man håller sig ifrån att tvärt byta foder hittan om dittan, oavsett anledning..
Det finns ju dock alltid situationer som kan uppstå oavsett hur försiktig man är eller så..
 
Sv: Hur mycket vågar jag ge?

Oj vad många svar det var! :o försöker svara till alla så gott jag kan

värderna på hö:et
MJ: 8,7
SMRP: 65
Ca: 1,2
P: 1,8
Mg: 1,1

Hon har stått på nuvarande foderstaten i ca en månad, har tidigare testat att ge kraft plus och kraft protein istället för grov 125 men märkte ingen skillnad alls på hästen, bara i min plånbok.
Har testat att ge henne fri tillgång på lusern hack men hon vill inte äta det när hon inte får något gott till (havre)
Har testat dränka in lusernen i betfor eftersom de flesta hästar brukar tycka om betfor, men hon uppskattar inte blöt mat :confused:
Har testat lusernpellets men i uppblött tillstånd vill hon inte ens titta på det.

Känns inte som jag vill hålla på och experimentera allt för mycket heller eftersom jag inte vill utsätta henne för allt för många foderbyten.
 
Sv: Hur mycket vågar jag ge?

Unghästar har ett väldigt stort näringsbehov, framförallt proteinbehov!! Du kan absolut öka fodret!!
Exempel: fortsätt med fri tillgång hösilage. Ge minst 3 kg lusernhack, gärna mer (om aptiten är god. Annars kan du byta ut några kilo hösilage mot samma mängd lusern. Och tänk på att väga lusernet: 1 liter är långt ifrån 1 kg). Och ge några deciliter olja. Kanske lägga på ett koncentrat för att få upp proteinet ytterligare (kraft protein eller soja), det beror på analysen.
Med dessa fodermedel får du bra näringsvärde som är skonsamt för magen.
Jag skulle skippa havre och betfor, de har inte tillräckligt bra värden.
 
Sv: Hur mycket vågar jag ge?

om det är svårt att gå i henne mer lusern, skulle jag prova krafft protein lr soja, har högt proteinvärde så man behöver inte ge så mkt :)
 
Sv: Hur mycket vågar jag ge?

Hej.
JAg ska inte ge dig något specifikt råd eller så men jag vet att många hästar kan börja rata vissa sorter av Krafft efter ett tag. Tydligen ska det vara lucernet som finns i Krafft som de hästarna inte gillar. Ett förslag kan ju då vara att prova en annan sort av lucern, t ex Kvarnbyfoders.
JAg har själv haft samma dilemma som dig med tunn unghäst (varmblod) som inte gillade maten (fick först Krafft plus grön sedan lucern vilket slutade med att hon vägrade äta allt från Krafft - endast ren havre dög). Jag fick då tipset att testa Gain Yearling Cubes som är ett koncentrerat foder för unghästar med väl sammansatt mineral- och spårämnesinnehåll. Detta gillade hon skarpt och med 2 kg per dag så var hon i fint hull på två månader. Mitt hö hade något lägre värden än ditt men kvoten var helt okej. Detta hade hon fri tillgång på.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Jag har problem med att få upp min tunna 3-åriga Oldenburgare i hull. Betet är slut så jag fodrar med grönt och fint hö. Höet har...
2
Svar
24
· Visningar
4 301
Senast: svea
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 120
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 561
Senast: ufot
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 338
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp