Bukefalos 28 år!

Hur öppna toalettank?

bettysmatte

Trådstartare
Vår toalettank är troligtvis full av järnslam som inte går att spola bort hur mycket man än försöker. Kan man öppna locket till tanken, och i så fall hur???
 
Vår toalettank är troligtvis full av järnslam som inte går att spola bort hur mycket man än försöker. Kan man öppna locket till tanken, och i så fall hur???

Beror på modell. Min är lite nyare så det är en tryckknapp, inte en sådan man drar upp. Samma princip dock, skruva loss den bit som sitter mot tanken. På min kan man göra det med handkraft, på äldre kan det behövas en skiftnyckel.
 
Var sitter det som ska skruvas loss?

På min är det den yttre ringen kring knappen. På äldre "dragmodeller" lyfter man knoppen litegrann och ser då en metallring (oftast metall iaf) som sas ligger under knoppen mot tanklocket. Det är den man skruvar bort och det brukar behövas en skiftnyckel till dem. Vill man ha bort locket helt, inte bara kunna skruva det åt sidan får man montera bort knoppen också, den är fäst med en skruv.
 
På min är det den yttre ringen kring knappen. På äldre "dragmodeller" lyfter man knoppen litegrann och ser då en metallring (oftast metall iaf) som sas ligger under knoppen mot tanklocket. Det är den man skruvar bort och det brukar behövas en skiftnyckel till dem. Vill man ha bort locket helt, inte bara kunna skruva det åt sidan får man montera bort knoppen också, den är fäst med en skruv.
Jag har en nyare modell med sådan där "hel- och halvspolning". Är det då man ska göra något med ringen runt knappen, menar du?
 
Jag har en nyare modell med sådan där "hel- och halvspolning". Är det då man ska göra något med ringen runt knappen, menar du?
Det kan vara så att den inte går att öppna. Så är det tyvärr på de nya toastolar jag köpt. Hela tanken är i ett stycke och veekar inte gå att öppna.
Har ni skruvat bort anslutningen? Ibland hittar man en sil där som går att skura ren.
 
Jag har en nyare modell med sådan där "hel- och halvspolning". Är det då man ska göra något med ringen runt knappen, menar du?

Exakt, grip tag i den yttre ringen (den är silverfärgad på min toalett) och skruva loss den.

open-toilet-arrow2.jpg

Så här ser det ut på min, den silverfärgade mojängen på locket är själva knappen.

Som @tanten sa, det verkar vara svårt att göra på en modern Ifö.
 
Min tanke har varit att låta rörmokaren göra det när han kommer och installerar filtret, men sedan började jag fundera på att göra det själv eftersom jag är rätt nyfiken av mig..... ;) Synd om det inte går.
 

Liknande trådar

IT & mobiler När jag ska läsa min mejl och klickar på outlook där jag har mejlen så öppnas LinkedIn. Varje gång. Vad har gått snett och vad gör jag...
Svar
2
· Visningar
377
Senast: Wille
·
Mat Går det att få vanlig hårdost att hålla sig god mer än ett par dagar? Hur i så fall? Jag tycker att osten är god när jag precis öppnat...
2 3
Svar
45
· Visningar
1 767
Mat Är det nån som har lyckats med att öppna förpackningen upp och ner🤔. Det står " tryck här" på var sin sida och sen ska man tydligen...
Svar
0
· Visningar
310
Senast: Smoothi
·
Mat Jag har en bag in box stående i min kyl som jag varken ville ha från första början eller har tänkt dricka upp nu i efterhand. Den...
Svar
11
· Visningar
503
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp