Bukefalos 28 år!

Hur överlever man utan hund? När är det ok att ge upp en hund och se sig besegrad?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hurvida man störs eller inte är ju så otroligt individuellt. Förr vaknade jag när sambon ändrade sin andning. Så det spelar ingen roll hur lite hunden skällde - mig störde det ändå. Jag blev dessutom arg, eftersom ägaren aldrig sa till hunden, aldrig gjorde något åt det, och därav kunde jag heller inte somna om. Det är ju frågan om hyresvärden vidarebefodrar att det jobbas på? Och man sover faktiskt sämre dagtid, så jag ser det inte som speciellt konstigt att grannen upplever det som störande. Och egentligen så får man inte störa sina grannar oavsett tid på dygnet.
Och visst kan man tycka att grannen borde valt ett annat boende, tex hyra ett hus, om hen är känslig. Men verkligheten är ju inte alltid så enkel. Hyra av hus är ofta rätt dyrt, och ibland svårt att få tag på.

Sånthär är jättesvårt. Så vitt jag vet finns det inte reglerat exakt vad som räknas som störning i lagens mening. Utan att det regleras av ifall personen faktiskt blir stör. Jag kan ha fel i det dock.
Nu tar ju inte lagen hänsyn till att någon måste sova dagtid när de bedömer störningars karaktär eller hur pass störd den störda blir. Man går inte efter känsligheten hos en person när man bedömer om en störning är tillräcklig för att varna för. Skulle man göra det skulle folk kunna sätta i system att få otrevliga granna vräkta för skitsaker.

Jag kan börja. Jag gillar inte barnfamiljen här. De vuxna slänger fimpar överallt och står och röker på loftgång och balkong- står klart och tydligt i kontraktet här att man inte får röka på något av ställena. De städar inte efter barnen när de lekt ute och säger inte åt barnen att städa heller så alla deras grejer ligger utanför min dörr i stort sett, där man går, så att jag snubblar över dem. De slängde ner burkar (pantburkar) och rakblad i barnpoolen under som tillhörde de som bodde under dem. De avskydde henne för att hon klagade på dem. Som hämnd slängde de det i hennes 1 årings pool. Men inget hände ens. Hon stördes av dem på natten, till den grad att hennes barn satte sig upp mitt i natten och skrek och var hysteriskt rädd pga av oljuden de förde. Det har pågått länge! Otroligt höga ljud, som om man slänger tunga stenblock på golvet, så att delar av lägenheten liksom gungar till av ljudet. på nätterna.

Sen röker grannen ovanför mig. Jag har svårt för cigarettrök, eftersom jag inte tål det.

Om det skulle baseras på hur mycket jag störs så skulle jag ju kunna få bort de här personerna (och alla andra rökare här). Men så fungerar det ju inte. Som tur är för oss alla.
 
Fullt så enkelt och svart/vitt är det inte och i ditt fall är det rätt oväsentligt dessutom eftersom hyresvärden har all rätt i världen om grannar (1 eller 10) klagar, att utdela varningar för att hunden stör.
Grannar har rätt att klaga och hyresvärden har rätt att dela ut varningar, vilket han för övrigt inte har gjort. Men det håller inte.

Lika lite som att det inte håller när en hyresvärd sätter djurförbud i en lägenhet som inte är allergihus eller som här, att det står i kontraktet att KAMPhundar inte är tillåtet att inneha i lägenheterna... Man får inte heller ha utegående katter eller reptiler enligt kontraktet. Vet inte riktigt hur det går ihop med lagen.
 
Nu tar ju inte lagen hänsyn till att någon måste sova dagtid när de bedömer störningars karaktär eller hur pass störd den störda blir. Man går inte efter känsligheten hos en person när man bedömer om en störning är tillräcklig för att varna för. Skulle man göra det skulle folk kunna sätta i system att få otrevliga granna vräkta för skitsaker.

Jag kan börja. Jag gillar inte barnfamiljen här. De vuxna slänger fimpar överallt och står och röker på loftgång och balkong- står klart och tydligt i kontraktet här att man inte får röka på något av ställena. De städar inte efter barnen när de lekt ute och säger inte åt barnen att städa heller så alla deras grejer ligger utanför min dörr i stort sett, där man går, så att jag snubblar över dem. De slängde ner burkar (pantburkar) och rakblad i barnpoolen under som tillhörde de som bodde under dem. De avskydde henne för att hon klagade på dem. Som hämnd slängde de det i hennes 1 årings pool. Men inget hände ens. Hon stördes av dem på natten, till den grad att hennes barn satte sig upp mitt i natten och skrek och var hysteriskt rädd pga av oljuden de förde. Det har pågått länge! Otroligt höga ljud, som om man slänger tunga stenblock på golvet, så att delar av lägenheten liksom gungar till av ljudet. på nätterna.

Sen röker grannen ovanför mig. Jag har svårt för cigarettrök, eftersom jag inte tål det.

Om det skulle baseras på hur mycket jag störs så skulle jag ju kunna få bort de här personerna (och alla andra rökare här). Men så fungerar det ju inte. Som tur är för oss alla.
Lagen har inga tider alls sist jag kollade. Man får inte störa sina grannar oavsett tid på dygnet.

Sen kan hyresvärden ha egna regler. Men lagen slår högre ändå.
 
Lagen har inga tider alls sist jag kollade. Man får inte störa sina grannar oavsett tid på dygnet.

Sen kan hyresvärden ha egna regler. Men lagen slår högre ändå.
Fast störningar nattetid bedöms hårdare än dagtid.
själv håller jag på att bli knäpp på grannens barn som verkar ha galopp och hopptävlingar på kvällen vid 21-22. Men det inom hv s tider.
mellan 23-06 ska det vara tyst.
Jag hade aldrig kunnat jobba natt och bo här. Det låter alldeles för mycket.
 
Lagen har inga tider alls sist jag kollade. Man får inte störa sina grannar oavsett tid på dygnet.

Sen kan hyresvärden ha egna regler. Men lagen slår högre ändå.
Ja lagen står över och det är inte grannar som avgör vad som räknas som tillräcklig störning eller om det är en störning man får stå ut med. Och störningar dagtid är en annan sak än nattetid. Barn är en annan sådan sak som är annorlunda från andra saker. Visst FÅR man klaga på barn som stör, men det är inte lika lätt att bli vräkt för att barnen skriker, eftersom det är vad barn gör, jämfört mot när en vuxen sitter och skriker i sin lägenhet och stör.
 
Helt OT men vilka hemska ställen ni verkar bo på! :eek: :( Rakblad i poolen, ungar som bankar på fönster för att reta hundar och sådana oljud att man inte kan sova på dagen.
Lite huskyljud känns inte som ett jätteproblem i jämförelse.
Då har jag inte berättar hur det är där min mamma, syster och bror bor, eller min andra syster. ;) Under förrgår kvällen hade min syster inbrott i sitt förråd igen, andra gången sedan hon flyttade in i juni. när hon varit nere och bokat tvättid har hon nästan snubblat över en grupp missbrukare som rökt på som tusan nere i källaren. Vi ett tillfälle sprang en kamphund fram till mammas hund, hon lyfte upp sin hund och höll henne högt tills ägaren fick tag i sin hund, vid ett annat sprang en kamphund mot min systers mastiff, men vände i sista stund. Polis är där ständigt, det gapas, skriks och låter i mängder. När ytterdörrarna, portarna, är låsta rycker folk upp dem för att de är för lata att ta fram nycklar och låsa upp dem... Tja, det är massor, men det låter ofta mycket i flerfamiljshus. Här där jag bor ÄR lugnt och skönt i jämförelse, både mot där jag bodde tidigare och mot där en del andra bor. Trist med barnen/ungdomarna förstås, och att hunden är rädd för skottningen och att folk stampar i loftgången/trappan. Där jag bodde tidigare skällde och ylade grannens hund hela dagarna dag ut och dag in. Grannen under och över spelade musik högt. Jag hörde när de duschade och spolade, de smällde i dörrarna och porten stängde de aldrig utan släppte så hela huset inklusive mina möbler skakade, sova på dagen var inte lätt nej. Enorm skillnad mot här. Min hund var aldrig ett problem där, reagerade aldrig på ett ljud, struntade i grannens hunds ljudnivå osv. Så han är ju rätt van i grunden mot att det låter överallt ifrån.
 
Apropå ditt inlägg i tråden om vad vi gör och spionens annonser, har du någon anslagstavla i närområdet du kan testa att annonsera efter en träningskompis? Eller om det finns någon skidklubb? Jag vet att norrut så är det många som tävlar med hund och skidor, antingen slädekipage eller bara med en hund och skidor. https://www.vindelalvsdraget.se/
 
Apropå ditt inlägg i tråden om vad vi gör och spionens annonser, har du någon anslagstavla i närområdet du kan testa att annonsera efter en träningskompis? Eller om det finns någon skidklubb? Jag vet att norrut så är det många som tävlar med hund och skidor, antingen slädekipage eller bara med en hund och skidor. https://www.vindelalvsdraget.se/
Jag har faktiskt inte sett en fysisk anslagstavla här. Det har jag inte tänkt på, men det brukar väl finnas några sådana här och var, men just här har jag ingen sett. Ska kika på det. Här är ju snö och jag har hört om skidspår som görs på olika ställen. Får fråga runt!
Vet att någon på jobbet också spridit vidare om dagmatte.
 
Fullt så enkelt och svart/vitt är det inte och i ditt fall är det rätt oväsentligt dessutom eftersom hyresvärden har all rätt i världen om grannar (1 eller 10) klagar, att utdela varningar för att hunden stör.
Varningar saknar betydelse ur lagens mening när det gäller möjlighet till repressalier.
HyresVärden har skyldighet att påtala en anmäld störning.
Men att samla på varningar är juridiskt meningslöst.
 
Jag ser att just MIN hunds problem handlar om flytten från barnen (vi var en familj och blev en person och så honom),
Min ytterst amatörmässiga analys av det hela är att hunden saknar resten av familjen.
Och att saknaden kommer i vågor och ger en viss ångest.
 
Man får inte heller ha utegående katter eller reptiler enligt kontraktet. Vet inte riktigt hur det går ihop med lagen.
Reptiler är tydligen okej att förbjuda.
Tror jag.
Jag har haft en hyresgäst som hade problem just med det innan hon kom till mig.
Men eftersom att jag tillåter alla djur, inklusive kameler, så har jag inte undersökt det närmare.
 
Du har inte funderat på att skaffa en övervakningskamera som skickar notiser vid ljud? Då hade du kunnat ha koll när du är hemifrån. De finns även med tvåvägsmikrofon, så att du kan tala med honom. De kostar inte så mycket.
 
För mig, som har husky, är det självklart att de fungerar olika. Huskysar som bor i hundgård och används till hundspann osv beter sig inte som en hund som bor som ensamhund med en familj i en lägenhet. Hundgårdshuskyn/slädhuskyn får ju inte alls samma kontakt/"uppfostran" av människan som en lägenhetshund. Det är inte alls konstigt att det vrålar och skriker och gapar och låter på tusen olika sätt när de pratar med varandra och förmedla alla sina känslor till alla runt omkring. Det är trots allt så det blir i en hundflock med en ras som gillar att förmedla åsikter med rösten, där människan inte är inblandad i deras konversationer hela tiden.

Som vilken annan hund som helst kan ju även en husky lära sig att prata med små bokstäver- vilket är just de orden jag använder till spionen ("Prata med små bokstäver istället") när han är på väg att höja rösten.
Jag förklarade redan i första inlägget hur mycket min hund låter och att jag är noga med att han inte "okynneslåter", just för att inte störa. Det är så man gör när man bor i lägenhet. Och det fungerar. Alla hundar kan lära sig att vara tystare, även husky, speciellt om det är något som är itutat i dem från början, vilket det verkar ha varit i min hunds fall. Jag förklarade hur mycket han låter osv för att jag räknade med inlägg som ditt, och det är ärligt talat trist. Ingen här vet hur mycket just MIN hund låter, inte ens @Inte_Ung som har träffat honom, eftersom han låter mer när vi har gäster eftersom han älskar människor och vill ha deras uppmärksamhet ständigt och bli klappad. Att ändå hävda att man vet hur en husky (med andra ord min då) låter för att man bor granne med ett slädspann som låter som typiskt slädhuskysar som lever i flock med andra huskysar och utan familjesituation i lägenhet med människor gör och att därav vill man inte höra dem i en lägenhet, det är bara fördomsfullt och okunnigt. JAG har upprepat hur min låter, men folk här verkar tro att jag underdriver det, men trots allt är det just JAG som vet hur han låter och inte ni här. Så att envist upprepa att en husky (min då eftersom det är honom diskussionen rör) låter för mycket för en lägenhet är inte rätt.

Inte heller är det rätt att tro att han inte kan bo i en lägenhet eftersom han är just husky. Det är ju så att jag har haft honom i 4 år strax. Han kom inte på efter alla dessa år att "shit, jag är en husky, jag får inte dra släde, jag kan inte bo i lägenhet". Jag ser inte problemet som att en husky inte kan bo i en lägenhet för att han är en sälllskapshund och inte får dra släde. Jag ser att just MIN hunds problem handlar om flytten från barnen (vi var en familj och blev en person och så honom), flytten till ny lägenhet (oro för om jag kom åter de där första gångerna jag lämnade honom precis som när jag köpte honom, tills han insåg att jag faktiskt inte hade lämnat honom för gott) och så de här ljuden som han är rädd för, alltså specifika ljud som skapats här av barn /ungdomar samt snöskottningen och i trappan på loftgången.

Ja, jag ska se om jag kan få någon som vill "sporta" med honom, för jag vill ju att han ska få dra. Jag nämnde i en annan tråd (om funktionsnedsättningar och ledsagare) om alla mina märkliga tankar och idéer, de handlar i mångt och mycket om hur jag skulle kunna lösa så att han får dra trots att jag inte är så väl seende. De har funnits länge.

Hans problem är numera rädsla och oro för att vara ensam. Jag har aldrig påstått att det är ett grannproblem så det är trist att hänga upp sig på det. Att grannen är en indirekt del av det då hon är känslig gör att stressen är starkare än vad den hade varit om hon inte varit det. Då hade det varit lugnare i vetskapen om att det kanske till och med fanns ett samarbete med henne om att berätta för mig om han låter så att jag kan göra olika ändringar i ett annat lugn, istället för som det är nu- jag är ovetande om problemet tills hyresvärden ringer och då ska lösningen ifinna sig direkt, inte ett knyst till från hunden alls. Jag har svårt att förstå att man inte kan se vilken betydelse det har för hur man mår och hur man kan lösa problem.

För övrigt mötte jag en mycket lugnare och tryggare hund i dag när jag kom hem.
Ok, jag har kanske både missförstått och missat. Av trådrubriken verkade det som att du var nära att ge upp med hunden eftersom det inte funkar i lägenheten men så var det kanske inte.

Sen kom tråden att handla mycket om vad som är en störning, vid vilken nivå man har rätt att anse sig störd och vad den som stör riskerar.

Men jag tror fortfarande att fokus behöver ligga på separationsångest och ensamhetsträning och att försöka börja om från början med den. En kamera är ett måste enligt min mening och det finns jättebilliga såna, jag har en tidigare variant av den här:
https://www.kjell.com/se/produkter/...MIxOiU-PHZgwMVsk-RBR2kJAIGEAQYASABEgIlsfD_BwE

Hoppas det går att lösa med din hund!
 
Du har inte funderat på att skaffa en övervakningskamera som skickar notiser vid ljud? Då hade du kunnat ha koll när du är hemifrån. De finns även med tvåvägsmikrofon, så att du kan tala med honom. De kostar inte så mycket.
Jag vill dock lägga in en liten varning här. Mina hundar gick bakåt typ 15 steg i ensamhetsträningen när jag började prata med dem. Så ska man prova det så kan det vara bra att vara rätt nära hemmet ifall att hunden reagerar dåligt.
Mina hundar var tvärstressade när vi kom hem.
 
Jag vill dock lägga in en liten varning här. Mina hundar gick bakåt typ 15 steg i ensamhetsträningen när jag började prata med dem. Så ska man prova det så kan det vara bra att vara rätt nära hemmet ifall att hunden reagerar dåligt.
Mina hundar var tvärstressade när vi kom hem.
Det kan säkert variera men jag valde en där jag inte kan prata med hunden. Hon är reaktiv på ljud vars källa hon inte ser, så att höra mig prata utan att kunna hitta mig ville jag inte utsätta henne för.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 916
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Jag skulle behöva tips på hur man överlever sin hunds bortgång. Just nu känner jag ingen anledning till att ens existera själv då han...
Svar
3
· Visningar
569
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 374
Senast: lilstar
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
6 262
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp