Bukefalos 28 år!

Hur ofta byta handdukar, då?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Screenshot_20240128_160557_Chrome.jpg
 
Byter väl ungefär en gång varannan vecka. Både handdukar och badlakan.
Nu är det bara jag och min son som bor här och vi har separata handdukar för båda syften - mest för att han är två år och torkar händerna ibland efter att bara ha blaskat av dem så det är en del i att minska smittspridning (mest för när vi har gäster som då använder samma handduk som jag - personligen är jag nog rätt körd oavsett :D).

När jag bott med annan vuxen har vi haft gemensam handduk till händerna, separata till dusch/bad. Bytte väl då handdukar oftare eftersom de användes mer frekvent (de till handtork alltså, inte dusch-/badlakan).
 
Jag bryter efter 3 duschar typ, efter att läst något om att det är så länge en handduk är "fräsch". Vi har självklart egna handukar. Skulle aldrig använda samma som någon annan redan använt. Hand-handdukar som jag kallar handdukarna har vi också egna. De byts kanske 1 gång i veckan.
 
Jag byter kökshandduk och handduken på toa en gång i veckan och badlakan 1-2 gånger i veckan beroende på hur den känns. Duschar varje dag.

Är uppvuxen med egna badlakan och handdukar och skulle aldrig vilja dela badlakan med någon annan.
Har till och med bytt badlakan när jag fått höra att någon av mina barn använt det...
 
Jag tvättar en gång i veckan så då byter jag alla handdukar. Vi har en handduk för händerna men de till kroppen har vi varsin, skulle kännas jättekonstigt att dela 😅 har vanliga vita handdukar men min hänger till höger och sambons till vänster, har inga namnskyltar eller så.
 
Jag förstår inte fenomenet med egna handdukar? Hur kan en handduk som används två minuter direkt efter dusch/handtvätt vara mer äcklig än ett par byxor eller vantar som suttit på i ett par timmar? För iallafall jag har inga problem att låna ett klädesplagg av familjemedlemmar/vänner. Heck, jag har till och med sovit naken tillsammans med partners och kramat vänner på badstranden iklädd bikini utan att känna mig som en bakteriehärd efteråt.

Eller står folk och gnuggar sig mellan benen med handduken när de torkar sig? För då förstår jag att man absolut vill ha en egen, jag hade inte delat underkläder med varesig vänner eller familj.
 
När jag läker en tatuering använder jag en handduk (liten) till den, och den används bara en gång. Men det är ju lite annorlunda än resten av kroppen, iom att det är ett mer eller mindre öppet sår.

Badlakan (stor) byter jag oftast ett par gånger i veckan. Lite beroende på hur ofta jag duschar (jag duschar varje dag, men ibland kan det bli två gånger på en dag pga träning eller annat), hur bra den torkar i badrummet (en sommar torkade verkligen ingenting, pga hög luftfuktighet och kass ventilation..den kunde vara ordentligt fuktig i dagar.. då bytte jag oftare) etc.
Badlakan har vi varsitt framme åt gången, delar inte.

Handdukar (små) byts i regel en gång i veckan. Oftare vid behov. Diskhandduken/kökshandduken byts minst en gång i veckan, också oftare vid behov.
Kökshandduken som ligger under diskstället för att suga upp vatten (ja, vi behöver ha det så..) byts 1-2ggr/veckan (och då görs ytan under också ren ordentligt).

När jag bodde i förra lägenheten, själv, så brukade jag slänga badlakanet på golvet när jag duschat. Det behövdes där, pga obefintlig lutning på golvet osv. Då bytte jag varje gång - trots noggrann städning tycker jag inte att det känns fräscht att använda efter det.
 
Jag förstår inte fenomenet med egna handdukar? Hur kan en handduk som används två minuter direkt efter dusch/handtvätt vara mer äcklig än ett par byxor eller vantar som suttit på i ett par timmar? För iallafall jag har inga problem att låna ett klädesplagg av familjemedlemmar/vänner. Heck, jag har till och med sovit naken tillsammans med partners och kramat vänner på badstranden iklädd bikini utan att känna mig som en bakteriehärd efteråt.

Eller står folk och gnuggar sig mellan benen med handduken när de torkar sig? För då förstår jag att man absolut vill ha en egen, jag hade inte delat underkläder med varesig vänner eller familj.

Oj, jag skulle aldrig (om det inte är kris då) låna kläder som inte är nytvättade. Jag vill helt enkelt inte ha deras hudflagnor, hudbakterier och svett så nära huden. Jag tror inte att man blir sjuk eller så men ja, det känns lite ofräscht. Tycker också det är stor skillnad med att sova med en partner eller att krama människor. Bara för man hånglar vill jag inte dela tandborste..

Sen är det självklart att man torkar hela kroppen med handduken, annars blir man inte torr. Men man tvättar ju hela kroppen ordentligt också.
 
När jag inte bodde själv så hade alla sina egna handdukar. Tvättar ca 1 gång I veckan. Duschar dagligen. Antingen på gymmet eller hemma. Gymhandduken tvättas efter varje pass.
 
Om man inte kan dela badlakan med en partner kan man då dela toalettsits med en massa mer eller mindre okända människor? Det är ju något de flesta gör varje dag på skola, jobb, hos vänner och bekanta.
Hur gör ni när ni ska sätta rumpan där en eller dussintals andra nakna rumpor suttit om ni inte ens kan dela badlakan med en partner..?
 
Använder oftast i en vecka innan tvätt, men kan bli längre också ibland. Är inte uppväxt med att man har egna och har inte heller haft någon sådan uppdelning med partners. Känns lite lätt överdrivet att inte kunna dela handduk med tanke på hur mycket kroppsvätskor osv man byter med varandra🤣
 
Badlakan kanske var tredje dusch.

Handdukar byts nästan varje dag, eller jag roterar och tar en ny ren till ansiktet och gårdagens hoppar till nästa krok och används till händer en dag till och sen kan den vid behov användas för nåt skitigt typ hundtassar eller blött golv innan den åker i tvätten. Har såna små gästhanddukar.
 
Jag byter handhanduk/kroppshandduk/hårhandduk innan 🙃 varje gång jag duschar så oftast varannan dag. Vi delar handdukar i familjen, två vuxna + två små barn som dock inte duschar lika ofta. Borde bli efter 2-3 användningar.
 
Om man inte kan dela badlakan med en partner kan man då dela toalettsits med en massa mer eller mindre okända människor? Det är ju något de flesta gör varje dag på skola, jobb, hos vänner och bekanta.
Hur gör ni när ni ska sätta rumpan där en eller dussintals andra nakna rumpor suttit om ni inte ens kan dela badlakan med en partner..?
Jag lägger toapapper på sitsen. Och hoppas att alla andra också gör det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har fått bekräftat giardia på vår valp 13v. Vi började behandlingen i söndags med axilur som ska ges i 5dagar. Vi badade han i...
Svar
18
· Visningar
2 750
Senast: dobbis
·
Äldre Vet inte riktigt vart tråden ska placeras, här eller hem och hobby. Det är mest antalet jag undrar över eller snarare de som har fler...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 002
Senast: Tiffanys
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 730
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 512
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Flämtningar
  • Jaktgolden eller jaktlabrador?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp