Bukefalos 28 år!

Hur ofta byta handdukar, då?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Med tanke på tros-tråden och hur ofta man byter dessa: Hur ofta byter ni badhanddukarna? Alltså de som används i badrummet efter dusch och/eller bad? En bekant byter dem direkt efter VARJE användning. Man kan inte använda en handduk en gång till eftersom x (som kan vara vem som helst i familjen, alltså inte utomstående gäst) ju torkat sig i skrevet med den!

Så har jag nog aldrig tänkt..... Man är ju förhoppningsvis ren efter duschen och gnider sig kanske heller inte i skrevet med handduken, eller?? Jag byter definitivt inte efter varje användning, förutom ifall den legat på golvet kanske. Eller nån verkligen smutsat ner den - med brunutansol till exempel...! Jag hänger upp handduken på torkställningen ovanför elementet och byter ut den efter några användningar, så länge den ser ren ut. Men nu känner jag mig snuskig, ju! Eller, borde jag alltså det?

Skulle jag byta handduk efter varje användning skulle det ju bli massor med tvätt hela hela tiden! Jag har en till kroppen och en till håret.
Jag har en handduk till håret och en till kroppen. Brukar byta kroppshandduken en gång i veckan, ca 3-4 användningar.
 
Så organiserade alla är :D

Jag byter handdukar med synnerligen ojämna mellanrum. De till händer och ansikte när det känns dags eller jag ser nån fläck.
Badlakan när det känns som det var länge sen.

När jag bodde med han som blev ett ex byttes handdukarna oftae.
Han hade muissuppfattat detta med tvål Han tvålade in sig och sköljde av. Inte när han skrubbat händerna utan när han fått ett lödder. Med andra ord torkade han av smutsen med handduken. Tur att tvättmaskinen var intill :rofl:
(för självklart var det jag som tvättade...)

Kom på en sak till.... Bytte nog mer sällan i lägenhet än på landet. Smutsigt i stallet, smutsigt i trädgården etc etc.
 
Byter badlakan varannan vecka ungefär, den lilla för att torka sig efter handtvätt en gång i veckan. Jag duschar oftast en gång om dagen men tvättar händerna många gånger per dag så det blir helt enkelt mer slitage. Gör ingen skillnad på mina handdukar och gästers och använder samma badlakan till både kropp och hår, är kortklippt så det är inte så mycket att torka när jag har tvättat håret.

Gällande att lägga papper på toasitsen gör jag det aldrig, känns bara som slöseri med papper? Finns bara sunkig offentlig toalett att tillgå så håller jag mig hellre tills jag kommer hem om det inte är akut. Har fått turen att ha en kropp som samarbetar på den fronten, förstår mycket väl att det inte är ett alternativ för alla.
 
Hemma gör jag det om jag har gäster, både för min och deras skull. Annars inte. Men alltid på offentliga toaletter, på jobbet och hos andra.
Många offentliga toaletter har ju speciella pappers-skydd som man lägger på sitsen - tycker alltid de är lite knepiga att placera, och den där "tungan" som hänger ner i skålen framtill, hamnar fel. De är gjorda av nåt som liknar smörgåspapper. Vid nåt tillfälle var jag på en offentlig toalett där hela sitsen drogs runt när man spolade, och ersattes av en ny, desinficerad! Jättemärkligt.

Apropå använda badlakan så finns det ju definitivt gränser: jag minns när jag hade bråttom till badhuset och skulle simma. Efter simningen tog jag fram badlakanet för att torka mig i duschen ... och hela jag täcktes av hundratals korta, svarta hårstrån.... Då hade min käre man torkat av hunden (stor, svart, hårig hund....) och sen bara hängt upp badhandduken igen på kroken i badrummet.... :crazy: Och jag hade bara huggit första bästa utan att titta närmare.....
 
Jag bor ensam så jag tvättar badhandduken när den känns sisådär och hårhandduken när den behöver blekas efter hårfärg. Har jag haft besök tvättas extrahanddukar då de åkt så att de är rena för nästa gäst.
Min egen handduk för händer åker in varannan vecka eller s¨skulle jag tro, om den inte får någon fläck innan dess.

Jag kan lätt dela badhandduk med folk så länge den är torr, tycker det är lite otäckare med handduk i så fall. :D
 
Jag förstår inte fenomenet med egna handdukar? Hur kan en handduk som används två minuter direkt efter dusch/handtvätt vara mer äcklig än ett par byxor eller vantar som suttit på i ett par timmar? För iallafall jag har inga problem att låna ett klädesplagg av familjemedlemmar/vänner. Heck, jag har till och med sovit naken tillsammans med partners och kramat vänner på badstranden iklädd bikini utan att känna mig som en bakteriehärd efteråt.

Eller står folk och gnuggar sig mellan benen med handduken när de torkar sig? För då förstår jag att man absolut vill ha en egen, jag hade inte delat underkläder med varesig vänner eller familj.
Det lossar ju hudpartiklar när man gnuggar sig torr. Känns väldigt ofräsch för mig att använda någon annans.
 
Ja om man typ hade sovit över och inte hade sin med sig. Hu! Men handukar delar jag glatt. Den har ju bara använts på ren hud
Mardrömmen! :arghh: 😱😅 Aldrig i livet! Så hemskt!Då gurglar jag med tandkräm och borstar tänderna när jag kommer hem. Å andra sidan finns det ju folk som delar tuggummi också... ehum...
Jag har inte heller problem med att dela handduk så länge den inte är skitig/ser skitig ut på något vis.
 
Byter med rätt ojämna mellanrum. När det känns som att det är dags. Bor ensam, så det är ingen annan som använder min handduk.

Angående papper på toaringen, så är det inget jag använder. Ser jag när jag kommer att det är någon som har spillt så är jag så oerhört ofräsch att jag torkar ringen innan jag sätter mig bara. Men jag slickar ju inte rent den, utan använder papper. Jag sitter inte särskilt ofta med min nakna rumpa mot själva ringen heller. Det blir så oerhört opraktiskt och slafsigt när man gör själva behoven. Den svävar mer i själva luften 😆 Sedan är det ju också så att jag är lite trög så att jag inte riktigt förstår vad det är som ska hända mig om jag får någon typ av bakterie från en annan människa på mitt skinn. Den enda delen av min kropp jag regelbundet slickar på är händerna och de tvättar jag ändå rätt regelbundet.

Det får mig förresten att tänka på senaste "kissar du i duschen-tråden" som dyker upp i mitt minne med jämna mellanrum. Eftersom ett argument till att inte göra det är att urin inte alls är sterilt. Som om vatten skulle vara det, liksom... Det vattnet som åker genom de 50 år gamla rören i mitt hus är nog inte alls särskilt sterilt när det kommer ut ur duschmunstycket. Men jag lever och frodas ändå. Och har aldrig varit magsjuk, om det nu är det som ska hända av icke-sterilt duschande och eventuella bakterier.

Andra får naturligtvis göra hur de vill, även om jag ju ibland kan fundera över resursslöseri och mängden rätt miljöovänliga kemikalier som används för att skydda mot alla bakterier. Det verkar mest bara vara lite omständigt och jobbigt.

/Bakteriehärden
 
Byter med rätt ojämna mellanrum. När det känns som att det är dags. Bor ensam, så det är ingen annan som använder min handduk.

Angående papper på toaringen, så är det inget jag använder. Ser jag när jag kommer att det är någon som har spillt så är jag så oerhört ofräsch att jag torkar ringen innan jag sätter mig bara. Men jag slickar ju inte rent den, utan använder papper. Jag sitter inte särskilt ofta med min nakna rumpa mot själva ringen heller. Det blir så oerhört opraktiskt och slafsigt när man gör själva behoven. Den svävar mer i själva luften 😆 Sedan är det ju också så att jag är lite trög så att jag inte riktigt förstår vad det är som ska hända mig om jag får någon typ av bakterie från en annan människa på mitt skinn. Den enda delen av min kropp jag regelbundet slickar på är händerna och de tvättar jag ändå rätt regelbundet.

Det får mig förresten att tänka på senaste "kissar du i duschen-tråden" som dyker upp i mitt minne med jämna mellanrum. Eftersom ett argument till att inte göra det är att urin inte alls är sterilt. Som om vatten skulle vara det, liksom... Det vattnet som åker genom de 50 år gamla rören i mitt hus är nog inte alls särskilt sterilt när det kommer ut ur duschmunstycket. Men jag lever och frodas ändå. Och har aldrig varit magsjuk, om det nu är det som ska hända av icke-sterilt duschande och eventuella bakterier.

Andra får naturligtvis göra hur de vill, även om jag ju ibland kan fundera över resursslöseri och mängden rätt miljöovänliga kemikalier som används för att skydda mot alla bakterier. Det verkar mest bara vara lite omständigt och jobbigt.

/Bakteriehärden
Jag skulle aldrig orka täcka toaringen med toapapper heller utan gör i värsta fall som du och torkar av den, slänger papperet i vattnet och sätter mig - sedan tvättar jag händerna.
 
Galet ofta folk byter sina duschhanddukar 😅. Jag försöker byta handduken för handtvätt en gång i veckan i alla fall.

Vid nyår sov en vän till mig över i två nätter. Tyckte det kändes dumt att lägga sängkläderna i tvätten efter så kort tid så då sov jag i dem sedan. Funderade då lite på hur andra skulle göra.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Vadå inte torkar sig i skrevet?!? Klart som fasen en torkar hela underedet. Mina handdukar är mina. Dom rör ingen annan. Har en till hår och ansikte. Och ett badlakan till kroppen. Byter väl efter 5-6 duschar.
Det är ju ytlig torkning av nyduschad kropp, hade förstått betoningen på skrevet om du hade talat om toalettpapper...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har fått bekräftat giardia på vår valp 13v. Vi började behandlingen i söndags med axilur som ska ges i 5dagar. Vi badade han i...
Svar
18
· Visningar
2 796
Senast: dobbis
·
Äldre Vet inte riktigt vart tråden ska placeras, här eller hem och hobby. Det är mest antalet jag undrar över eller snarare de som har fler...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 077
Senast: Tiffanys
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 808
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 542
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp