Bukefalos 28 år!

Hur ofta byta handdukar, då?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det vanligt att alla har en egen handduk? Nu menar jag inte de som bor själva där är det givet utan menar i familjer.
När jag växte upp var det självklart, jag hade några som var mina, likadant för min syster och våra föräldrar. Vi hade olika älsklingsfärger och hade badlakan efter det. För handdukarna till ansiktet hade vi likadana men egna krokar.

För mig är det självklart att alla har egna handdukar, jag vill absolut inte dela med någon.
 
Kroppshanddukar/badlakan brukar jag samla ihop när jag ska tvätta och behöver fyllning till tvättmaskinen. Det blir väl en gång i veckan ungefär.

Hand-handdukar: toaletten bredvid sovrummet: byts minst 1 gång i veckan; toaletten på nedervåningen (använder den mindre): byter ca var tionde - var fjortonde dag och ALLTID om det kommer gäster.

Min ansiktshandduk som jag framförallt använder på kvällarna byter jag efter några dagar.

Har egna handdukar av olika storlekar och vill ej dela med någon annan. Känns ofräscht att använda en handduk någon annan använder.

Angående hand-handdukar:
"Hur ska jag torka händerna? Att tvätta händerna med tvål och vatten är bara halva sanningen, studier visar att en ordentlig handavtorkning efter handtvätt är det enskilt viktigaste steget i en handtvätt för att minska antalet bakterier på handytan och då helst med en engångs pappershandduk av bra modell."
 
Alla verkar ha en egen definition av vad allting heter. Så här är definitionen:

Handduk: för händerna.
Badlakan: för kroppen efter duschen.

Lättare att diskutera om inte alla har sina egna ord för allting :)
Är det verkligen så? Här hemma har vi tre kategorier:
Handduk till händer
Duschhandduk till dusch
Badlakan till stranden/badhuset

Duschhandduken är mindre än badlakandet som är ganska stort.
 
Var går gränsen för att lägga toapapper? Offentliga toaletter är det antagligen/förhoppningvis vanligt förekommande, men om man delar toalett med partner, barn, föräldrar, vänner? De som man inte delar badlakan med?
Hemma gör jag det om jag har gäster, både för min och deras skull. Annars inte. Men alltid på offentliga toaletter, på jobbet och hos andra.
 
Hemma gör jag det om jag har gäster, både för min och deras skull. Annars inte. Men alltid på offentliga toaletter, på jobbet och hos andra.
Okej, för mig blir gränsen ändå lite oklar och luddig. Vet inte heller vad det hjälper mot? Händerna är otroligt mycket mer utsatta för virus, bakterier och smuts och så ska man krångla med att lägga toalettpapper hemma på toasitsen, som man bara vilar skinkorna på, samtidigt som man använder händerna till att ta på allt möjligt, med lite otur på en toalettsits när man lägger på papper.:confused:
 
Var går gränsen för att lägga toapapper? Offentliga toaletter är det antagligen/förhoppningvis vanligt förekommande, men om man delar toalett med partner, barn, föräldrar, vänner? De som man inte delar badlakan med?
Lägger aldrig toapapper på ringen, och då hatar jag ändå offentliga toaletter. Tycker att det känns som man behöver pilla på mkt mer grejer om man ska hålla på med papper på ringen. Hukar hellre över utan att sitta på papper… ta på handtag, låsvred, etc. utan att ha papper emellan skulle jag aldrig göra. 🤢
 
Jag förstår inte fenomenet med egna handdukar? Hur kan en handduk som används två minuter direkt efter dusch/handtvätt vara mer äcklig än ett par byxor eller vantar som suttit på i ett par timmar? För iallafall jag har inga problem att låna ett klädesplagg av familjemedlemmar/vänner. Heck, jag har till och med sovit naken tillsammans med partners och kramat vänner på badstranden iklädd bikini utan att känna mig som en bakteriehärd efteråt.

Eller står folk och gnuggar sig mellan benen med handduken när de torkar sig? För då förstår jag att man absolut vill ha en egen, jag hade inte delat underkläder med varesig vänner eller familj.
Lustigt nog diskuterade jag detta med två vänner igår. Jag har inga problem att dela handduk med min partner men aldrig att jag skulle låna en tandborste om jag inte hade nån för ögonblicket. Dom två resonerade tvärtom!
 
För att svara på huvudfrågan, byter en gång i veckan. Min man och jag har varsin, barnen (som är små..) delar med oss. Skulle inte ha nåt emot att dela egentligen, men duschar ofta ungefär samtidigt och för att slippa blöt handduk skönt med två.
 
Okej, för mig blir gränsen ändå lite oklar och luddig. Vet inte heller vad det hjälper mot? Händerna är otroligt mycket mer utsatta för virus, bakterier och smuts och så ska man krångla med att lägga toalettpapper hemma på toasitsen, som man bara vilar skinkorna på, samtidigt som man använder händerna till att ta på allt möjligt, med lite otur på en toalettsits när man lägger på papper.:confused:
Ja,en del råkar kissa på ringen eller att det droppar när de reser sig upp. Eller är dåliga i magen.

Tja, jag är noga med händerna också 🙂

Uppvuxen med mamma som är distriktssköterska och jobbade själv i sjukvården som ung. Det är så jag fått lära mig👍
 
Jag och mannen delar duschhandduk. Det finns en hylla med sex handddukar i badrummet och det brukar vara tre-fyra i tvätten varje vecka. Jag lägger dem i tvätten efter ett par, tre dagar och sedan tar nästa som ska duscha en ren. De hänger på handdukstork mellan användningarna. Tioåringen tar en ren när han duschar och tonårssonen har eget badrum med egna handdukar. De små handdukarna till händerna byter jag ungefär två gånger i veckan.
 
Ja,en del råkar kissa på ringen eller att det droppar när de reser sig upp. Eller är dåliga i magen.

Tja, jag är noga med händerna också 🙂

Uppvuxen med mamma som är distriktssköterska och jobbade själv i sjukvården som ung. Det är så jag fått lära mig👍
Okej, jag har fått lära mig annorlunda och jag har inte varit magsjuk sedan ca 1995. :) Verkar funka för mig med även om jag aldrig lagt papper på en toalettsits hemma OCH delar badlakan med min familj. :D
 
Jag förstår inte fenomenet med egna handdukar? Hur kan en handduk som används två minuter direkt efter dusch/handtvätt vara mer äcklig än ett par byxor eller vantar som suttit på i ett par timmar? För iallafall jag har inga problem att låna ett klädesplagg av familjemedlemmar/vänner. Heck, jag har till och med sovit naken tillsammans med partners och kramat vänner på badstranden iklädd bikini utan att känna mig som en bakteriehärd efteråt.

Eller står folk och gnuggar sig mellan benen med handduken när de torkar sig? För då förstår jag att man absolut vill ha en egen, jag hade inte delat underkläder med varesig vänner eller familj.
För mig handlar det mer om att alla har ett torrt badlakan i badrummet redo än om att det skulle vara jätteäckligt att dela. Har jag glömt att hänga tillbaka mitt i badrummet efter dusch och duschar igen kan jag absolut låna makens.

Till ursprungsfrågan så har vi just nu köpt städhjälp varannan vecka och då passar jag på att byta alla handdukar och lakan i hela huset i samband med det. Blev nog ungefär den frekvensen innan också men nu är det lite lättare att ha koll på.

Har dock alltid flera hand-handdukar i varje uppsättning jag hänger fram så är en lite blöt så kastar jag inte den i tvätten liksom utan använder en annan tills den torkat.
 
Om man inte kan dela badlakan med en partner kan man då dela toalettsits med en massa mer eller mindre okända människor? Det är ju något de flesta gör varje dag på skola, jobb, hos vänner och bekanta.
Hur gör ni när ni ska sätta rumpan där en eller dussintals andra nakna rumpor suttit om ni inte ens kan dela badlakan med en partner..?
Jag brukar torka mig i ansiktet med min duschhandduk också. Brukar sällan lägga ansiktet på toasitsen. :D
 
Okej, jag har fått lära mig annorlunda och jag har inte varit magsjuk sedan ca 1995. :) Verkar funka för mig med även om jag aldrig lagt papper på en toalettsits hemma OCH delar badlakan med min familj. :D
Men du, du gör ju naturligtvis som du vill och tycker är okej. Jag försöker inte övertyga dig. Jag gör som jag tror är bäst.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har fått bekräftat giardia på vår valp 13v. Vi började behandlingen i söndags med axilur som ska ges i 5dagar. Vi badade han i...
Svar
18
· Visningar
2 750
Senast: dobbis
·
Äldre Vet inte riktigt vart tråden ska placeras, här eller hem och hobby. Det är mest antalet jag undrar över eller snarare de som har fler...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 002
Senast: Tiffanys
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 730
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 512
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp