Bukefalos 28 år!

Hur ofta köra unghäst

A

Alanis

Jag har en 4-årig häst, hon är kallblod och sen i utvecklingen så jag betraktar henne som 3 år.
Hon är nyligen inkörd och körs 2-3 gånger/vecka cirka 20-30 minuter åt gången, mest skritt, lite trav, lite klättring. Hon tömkörs eller longeras cirka en gång per vecka. Innan hon började köras så promenerades hon, tömkördes (och longerades och löshoppades mycket sällan) några gånger i veckan.
Jag tänkte börja rida senare i höst. Hon är insutten, men jag har ingen sadel, varför jag någon dag i veckan, rider cirka 50 meter barbacka på henne.
Vad jag förstår skall unghästar under utbildning vila kortare perioder (någon månad), men jag tror inte att damen i fråga vill det.
Varje gång man gör något med någon annan häst, speciellt tar fram vagnen så står hon bara och tittar längtansfullt. tar man in henne och borstar och pysslar, så står hon likväl och tittar efter vagnen. När jag tömkör vill hon alltid gå bort till vagnen och ställa sig.
Skall tillägga att jag främst tömkör i en stor hage eller ute i skogen, så vi tillbringar i princip aldrig tid på ridbanan.
Hur mycket skall jag köra henne. skall jag lägga in viloperioder även för körningen.
Hon vilade två veckor från det då hon fick sår i huvudet och inte kunde ha träns, och det var lika illa då med hennes längtan.

Har ni dessutom tips på hur jag skall kombinera körning och ridning under hösten och våren så är jag ännu gladare.

Mange tak!

Alanis
 
Sv: Hur ofta köra unghäst

Hej.

Jag är av den åsikten att tidig träning ger hållbara hästar.
Hade det varit min, hade jag lagt in långa skrittpromenader, med lite uppförsbacke o nerförsbacke, och sen korta dressyrpass däremellan som utbildar hästen och bygger mer snabba muskler. Skritt är underkskattat som träning. Jag vet tom travtränare som bara skrittar 1 mil om dagen i tryckvagn och sen kör ett snabbjobb innan lopp. Kanske inte vad man tycker är allra roligast att göra med sin häst förståss :)

Jag rider min 2 dagar i veckan o kör eller tömkör resten, och det är alltid med olika mål för dagen vi ger oss iväg. Det blir mycket finlir, klättring eller galopparbete i sadeln, medans vagnen mest inbjuder till konditionsträning eller dressyr på ridbanan. Miljöträning anser jag vara mycket viktigt för en körhäst så vi utmanar alltid närmsta grävskopa eller plastpåse. Det som är allra läskigast är när de spelar bandy på vintern, men sånt finns som tur är inte på tävling :)

Jag är även ganska petig med utrustningen, så vad kör du med?

Har du ingen bild..älskar kallblod!

/jenny
 
Sv: Hur ofta köra unghäst

Tack för ditt svar!
Jag känner ju att jag är på ganska rätt väg. Hon är lite tunn om rumpan fortfarande så klättring och dressyr gör ju sitt till.
Sen har jag aldrig hållit på med körning "på allvar" tidigare så jag vet inte riktigt hur man tränar dressyr med vagn, dvs vilken utrustning, storlek på vagn, underlag, vad man tränar, etc.

Jag kör med en bröstsele av mellankvalitet, samt en rockard. Jag har för avsikt att införskaffa en bättre sele, (drömmer om en maraton) om hästen och körningen verkar gå ihopa, och så verkar det ju. Jag har en loksele också. JAg har två fyrhjuliga åkvagnar, men skall införskaffa en maratonvagn så småningon, då tanken är att jag och/eller sambon skall tävla.

Jag funderar på de där unghästviloperioderna, gäller de kanske ridnigen mer än körningen?

Miljöträning är det vi är inne på nu. Jag tror dock inte vi är redo att möta, eller ännu värre bli omkörda av en tröska ännu, men mycket annat har vi fixat. Bara hästen får gå framåt så bryr hon sig mycket lite om vad som händer runt omkring.

Jag märker att om jag kör en lite längre runda än vanligt, klättrar lite mer eller om sambon åker med, så blir hon trött och går snett bak, lite kortare steg med ena benet. Skall kolla upp det med kiropraktor.

Det där med bilder är jag ju intresserad av att lägga in, men vad jag förstår måste bilderna redan ligga någonstans för att få ligga här??

-Alanis
 
Sv: Hur ofta köra unghäst

Jag tror nog att vilan är lika mycket för psyket som för kroppen. Jag har gjort så att jag introducerat och kollat att det sitter, men inte gjort "träningsjobbet/vardagslunken/konditionsträningen" eller vad man nu vill kalla det utan vilat, helt eller bara från just det, ett tag. När man sedan tar upp det är det som om hästen aldrig gjort annat, det är liksom "gammalt" och accepterat.

Du märker ju om hästen börjar tappa intresse/inspiration (fast då har det ju redan gått för långt). Å andra sidan verkar du ju ha rätt bra omväxling och det är ju viktigt det med. Det kan ju vara en fördel också att hästen får stå och längta någon vecka då och då, efter arbete oavsett art?

Tänker ibland på att även om travfolket är bra på att börja i tid, så är många travhästar slut tidigt, de flesta i skallen, verkar det som enligt min begränsade erfarenhet. Så vila inte för lite, iallafall!
 
Sv: Hur ofta köra unghäst

ex. fotogalleriet.se eller mejla till mig så kan jag lägga ut dem på min server.

med mellankvalité, betyder det "skitsele" med två gjordar :) eller ?
Då är det dags att byta redan nu för en sån hindrar hästen att arbeta rätt.

/j
 
Sv: Hur ofta köra unghäst

Sen har jag aldrig hållit på med körning "på allvar" tidigare så jag vet inte riktigt hur man tränar dressyr med vagn, dvs vilken utrustning, storlek på vagn, underlag, vad man tränar, etc.
Hej igen!
Är det någon som kan förklara detta för mig, gärna tipsa om litteratur i ämnet. Så fort jag satt mig in i detta och införskaffat en ny sele skall jag åka till tränare.

Alanis
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur ofta köra unghäst

med mellankvalité, betyder det "skitsele" med två gjordar :) eller ?
Då är det dags att byta redan nu för en sån hindrar hästen att arbeta rätt.

Jag är kanske lite dum, men vad menar du med två gjordar? :confused:
Alanis
 
Sv: Hur ofta köra unghäst

En bra sele har lös brösta, och två gjordar som går under magen. En som håller skaklarna på plats och en som håller själva selen med däckeln på plats. Till hör även en baksele.

En billighetssele har numera två gjordar, vilket är bättre än bara en såklart, men den funkar ändå inte att arbeta i. Så, jag var väl lite ironisk igen och jag vet egentligen att det inte funkar så bra här :) sorry!

Dressyr med vagn går ut på att ha hästen framme på tömmen, att den lyssnar efter yttertömmen i båda varven, att man kan ställa o rakrikta hästen, köra på jämna böjda spår, göra snygga övergångar med bibehållen balans, halter och ryggningar. Allt i skritt o trav då galopp inte ingår i dressyrprogrammen. Så i princip gör man samma som när man rider, trixet är bara att koordinera sina händer med röst o pisk så det ser lekande lätt ut :) Dit har inte jag kommit än.. Vagnen är så olika, man kan ha rockard, speedcart, fyrhjuling eller gigg. Man tager vad man haver så länge man har svängel på och hjulen rullar. Underlag är grus eller gräs, så jämnt som möjligt och inte för tungkört.

Nordvästra skåne ligger bra till, då har du inte så långt till stjärnkuskarna i båstad och uppåt. Flyinge har trevliga träningar minst 1 gång i veckan, ring o hör med dem om de kan rekommendera någon kurs,, tränare, lektionskörning där du bor, var det nu är :) Man kan även åka dit och titta på när eleverna lär sig köra, där får man massor med bra tips! Passa på att kolla in vagnskjulet där. Kanske kan åka på nån tävling o titta?

mvh jenny
 

Liknande trådar

Körning Kan börja med att skriva att jag antagligen inte kommer kunna göra något inom körning inom närmsta tiden, men vill gärna göra det någon...
Svar
3
· Visningar
1 687
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 113
Senast: Josofinito
·
Hästvård Jag ska så klart diskutera detta med veterinären när vi ska dit på onsdag, men ville också se om någon här har något gott råd att ge...
2
Svar
39
· Visningar
3 090
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 971
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp