Bukefalos 28 år!

Hur ofta/mycket rider ni era unghästar?

Murray

Trådstartare
Jag och min tränare disskuterade för någon vecka sen hur ofta man bör rida unghästarna.
Hon tycker att man ska rida max ca 4 ggr/vecka medan jag ridit iaf ca 5-6 ggr/vecka på min femåring, varav ca 2-3 dagar består av endast skritt. Jag resonerar som så, min stora häst har mycket energi som han behöver göra av med och genom att skritt ute får han psykisk stimulans och 'skritta loss kroppen'. Vilar han mycket blir han odräglig att rida.
Jag är fälttävlansryttare och tränaren dressyr - samband?

Hur ofta rider ni era unghästar (tänker framförallt hästar i samma ålder som min eller äldre men i samma utbildningsståndpunkt)?
 
Sv: Hur ofta/mycket rider ni era unghästar?

Min femåriga bruksnordis "gör" saker ungefär 4 ggr i veckan han.
Ibland kör jag, ibland rider jag ( ute o på bana) och ibland tar vi ett pass med nh-övningar.

Försöker att blanda uppgifterna och intensiteten på träningen, och anser att de behöver några dagars vila i veckan - de är ju ändå ganska unga och med en långsam, varierande uppbyggnad så tror jag att de håller längre både mentalt och fysiskt.
 
Sv: Hur ofta/mycket rider ni era unghästar?

Min häst som nu är 6 år red jag förra året 3-4 ggr i veckan. Men han är då väldigt sen och försiktig i sin utveckling. Han rids nu 4-5 dagar i veckan.
Jag tycker det beror mycket på hur mogen unghästen är, och man bör vara lyhörd mot den ifall det skulle bli för mycket. Sedan beror det ju också på hur den rids. Jag skulle nog inte rida 5-6 dagar i veckan med stenhårda pass på ridbanan, men består ridningen ett par dagar i veckan med att man rider ut på en avkopplande ridtur så tror jag absolut inte att det är för mycket.
 
Sv: Hur ofta/mycket rider ni era unghästar?

Min tränare sa att 5 gånger i veckan ska min 5 åring jobbas.
Körning, ridning, löshoppning, tömkörning, rida ut, rida på banan...variation tycker hon är viktigt!
 
Sv: Hur ofta/mycket rider ni era unghästar?

Så har jag lärt mig
3år - 3 gånger
4år - 4 gånger
5år - 5 gånger
6år - 6 gånger
Tycker det har varit ett bra riktmärke för de unghästar jag har arbetat med! Lycka till!
 
Sv: Hur ofta/mycket rider ni era unghästar?

Hur ofta en 5-åring behöver ridas har ju att göra med vad den gjort innan. Min käpphäst inom unghästutbildning är "tillvänjning över tid", dvs att man inte arbetar den 2 gånger i veckan ena terminen och 5 gånger i veckan nästa termin för att den då är äldre. Att öka träningsmängden successivt och låta hästen vänja sig fysiskt och psykiskt vid belastningen är mitt motto.

Jag var på en unghästclinic för ett par år sedan med en känd unghästutbildare som sa: arbeta 3-åringen 3 dagar/v, 4-åringen 4 dagar/v, 5-åringen 5 dagar/v. 6-åringen räknas som "vuxen". Detta går jag efter.

Min 4-åriga halvblodshäst arbetar 3 gånger i veckan än så länge och det beror mest på tidsbrist. Jag har även 2 körhästar igång vardera 3 gånger i veckan och när jag under våren kan sätta ihop och träna dem i par kommer det att bli möjligt att öka träningen för halvblodet.

Jag skrittar alltid en dag i veckan. Just nu ser schemat ut så här:
- rider på ridbana 1 dag/v (dressyr, markarbete eller inhoppning)
- rider ut 1 dag/v (trav sammanlagt 10 min, kuperad terräng. Travmängden ökas 1 min/v, så innan sommaren ska han trava 20 min. Återhämtningspuls mäts efter 10 min skritt för att kontrollera att han tål arbetet.)
- skrittar ut en dag/v om vi har ledare (person som går med eller annan häst att rida efter) eller tömkörs om jag är ensam därför att han ser en himla massa spöken överallt.

När jag lägger till ett pass blir det ridning i trav i skogen.
 
Sv: Hur ofta/mycket rider ni era unghästar?

Jag har en 4 åring som går 6 dagar i veckan och har en vilodag.
Jag har gjort så att jag promenerar var tredje/fjärde dag så att musklerna ska få vila och hon ska slippa ha mig på ryggen varje dag.
 
Sv: Hur ofta/mycket rider ni era unghästar?

Min 3 åring aktiveras varannan dag, rids oftast 3 ggr/veckan. Tiden beror på vad vi gör, om vi skrittar ut i skogen eller gör något mer ansträngade(fysiskt/psykiskt). alltså allt från över en timme till 10 minuter...:D
 
Sv: Hur ofta/mycket rider ni era unghästar?

jag har en femåring som oftast rids 5-6 dagar i veckan, beroende på min tid. vi tränar för tränare högst två dagar (en hopp och en dressyr), men varannan vecka är det bara dressyrträning för tränare. Rider i ridhuset högst tre dagar i veckan (sammanlagt). Med det underlag som varit den senaste tiden skrittar vi mest när vi är ute. Händer att jag tömkör eller löshoppar någon dag i veckan också!
 
Sv: Hur ofta/mycket rider ni era unghästar?

3-åringen rids ca 30 minuter två ggr i veckan och däremellan jobbas hon lite vid handen och får gå på promenader o.s.v.
 
Sv: Hur ofta/mycket rider ni era unghästar?

(många) Dressyrryttare har ju en tendens att dressyra typ varje gång de rider, så då kanske det passar bäst med färre gånger/vecka.

När min var fem red jag ungefär som du, och det fungerade bra.
Hade man haft möjlighet att ha hästen ute i en redig hage från morgon till kväll hade jag kanske ridit nån dag färre, men det känns inte som ett bra alternativ att ha en unghäst stående inne i boxen mer än nödvändigt.
Att bara skritta ut och gärna rakt ut i skogen är ju extra bra för en ft-häst så den lär sig att ha koll på sina fötter.
 
Sv: Hur ofta/mycket rider ni era unghästar?

Min 02:a försöker jag rida 4-5 gånger/vecka fast nu under vintern har det nästan varit omöjligt så det har nog snarare blivit 3 max 4ggr. Brukar bli två dagar hemma på ridbanan,en dag longering , en dag klättring/uteritt och en dag försöker vi komma ut och miljöträna dvs rida ngnstans på bortaplan.Vilket egentligen hade behövts göras fler dagar i veckan ,då han blir alldeles tossig när han kommer hemifrån.

Kan tillägga att jag aldrig rider mer än tvådagar i sträck. Han har också haft ca 1mån vila i vinter.

Han går i en rejäl hage med jämnårig kompis , och det är mycket fart på dem,busar och småbråkar i stor sätt hela tiden.
 
Sv: Hur ofta/mycket rider ni era unghästar?

Min 3,5 åring håller på och rids in, så korta ridpass (15-30 min) varvas med promenader och arbete från marken, han går dessutom ute ihop med andra i en stor kuperad hage mellan 6-17.

dag 1 promenad + ridning
dag2 vila
dag3 promenad + ridning
dag4 vila
dag5 promenad + ridning
dag6 vila
dag7 promenad
dag8 vila
dag9 promenad
dag10 = dag1 promenad + ridning etc
 
Sv: Hur ofta/mycket rider ni era unghästar?

Min femåring (fullblod)går 5 dagar i veckan, även om hon har massor av energi så tror jag hon mår bra av lite vila. De dagar hon vilar så vilar hon helt, både från mig och utrustning, hon går minst 8-9timmar i hage/dag. (med sällskap)
De dagar hon rids varieras med dressyr,klättring,longering,uteritt och löshoppning, allt beroende på väder och vind - ridhuslös som man är...
3 dagar i rad är det mesta hon går och hon står nästan aldrig 2dar i rad. I vinter fick hon 1mån HEL vila + ytterligare en ridfri månad då jag bara jobbade från marken, promenader,löshoppning etc. Jag har fått en frisk och glad häst på köpet ;)

/k
 
Sv: Hur ofta/mycket rider ni era unghästar?

Jag tycker att en 3 och 4 åring kan ridas ungefär varannan dag. Inte mer för de behöver vila helt från krav och ryttarens tyngd. En femåring kan kanske ridas 2 dagar, vila 1, ridas 2 osv. Jag rider inte ens vuxna hästar mer än 5 dagar i veckan eftersom jag tycker att de mår bra av 2 vilodagar i veckan. Men så vistas mina hästar mycket ute också.
 
Sv: Hur ofta/mycket rider ni era unghästar?

Mina 6 åringar går 6 dagar i veckan och mina 4 åringar 4 dagar i veckan.
 
Sv: Hur ofta/mycket rider ni era unghästar?

Min 5-åriga bruksnsv jobbar i regel 5 dagar/v. Oftast blir det ridning 4ggr och tömkörning (påbörjad inkörning) 1gång. Ibland 2. För henne är dock inte tömkörningen fysiskt jobbig, bara psykiskt då hon ska lära sig och måste ta in så mkt kunskap. Jag tror det där om att lika många dagar som hästen är år gammal är ganska bra! (Min 2-åring jobbar 2 ggr/v, påbörjad inkörning även där!)
 

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 294
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 400
Hästhantering Vill inte ha några arga påhopp eller liknande nu utan är bara ute efter vad ni hade gjort☺️ Vi har en valack född 2013, användes som...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 165
Senast: Dopy
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 867
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp