Dominant och pigg häst

Ok det är vad jag hört också men då undrar man ju lite försiktigt varför så många väljer att ta travare till ridhästar... ? Bara en stilla undran alltså... dömer ingen... bara nyfiken
Älskar travare, de är energiska o samarbetsvilliga, lättlärda o känsliga dessutom hanteras de mycket av kunniga människor från tidig ålder. Var de inte skulle passa till ridhästar? Nja jag skulle påstå att om man ska köpa en travare till ridning måste man ha tillräckligt med kunskap för att välja ”rätt” fel. En häst som är alltför lång i ryggen och lågställd presterar inte bra på banan och kommer heller inte prestera bra som ridhäst för den har exteriören mot sig, men om en häst tex tas av banan för att han lätt faller i galopp det beror på att han inte breddar tillräckligt bak och får plats att ta ut klivet, då kan det bli en ypperlig ridhäst. Precis som med alla raser så är det bara en liten del som blir topp notch, resten har antingen exteriör eller huvud mot sig och samma sak kommer de ha mot sig i ridningen om man inte väljer ”rätt” fel. Antagligen skulle en välstammad travhäst som presterar bra på banan också vara lättare att skola om än de som inte höll. Men ibland har man tur och hittar en pärla med rätt exteriör men som saknar vinnarskalle och den hästen kan jag lova är inte svårare att skola om än vad det är att utbilda ett explosivt halvblod som gått på lösdrift i 2,5 år utan att Ngn petat på den 😎 vilket jag fö aldrig skulle få för mig att köpa... allt handlar väl till sist om vad man ska ha sin häst till och vad man har för mål med sin ridning.
 
Älskar travare, de är energiska o samarbetsvilliga, lättlärda o känsliga dessutom hanteras de mycket av kunniga människor från tidig ålder. Var de inte skulle passa till ridhästar? Nja jag skulle påstå att om man ska köpa en travare till ridning måste man ha tillräckligt med kunskap för att välja ”rätt” fel. En häst som är alltför lång i ryggen och lågställd presterar inte bra på banan och kommer heller inte prestera bra som ridhäst för den har exteriören mot sig, men om en häst tex tas av banan för att han lätt faller i galopp det beror på att han inte breddar tillräckligt bak och får plats att ta ut klivet, då kan det bli en ypperlig ridhäst. Precis som med alla raser så är det bara en liten del som blir topp notch, resten har antingen exteriör eller huvud mot sig och samma sak kommer de ha mot sig i ridningen om man inte väljer ”rätt” fel. Antagligen skulle en välstammad travhäst som presterar bra på banan också vara lättare att skola om än de som inte höll. Men ibland har man tur och hittar en pärla med rätt exteriör men som saknar vinnarskalle och den hästen kan jag lova är inte svårare att skola om än vad det är att utbilda ett explosivt halvblod som gått på lösdrift i 2,5 år utan att Ngn petat på den 😎 vilket jag fö aldrig skulle få för mig att köpa... allt handlar väl till sist om vad man ska ha sin häst till och vad man har för mål med sin ridning.
Min erfarenhet är tvärt om, dem som tas av banan för att dem inte springer bra nog är dem som passar bäst som ridhästar då dem mentalt inte är lika heta/springiga, utan dem kan stanna upp, tänka och lyssna mer på ryttaren. Dem travare som dock tävlar bra tills dem går i pensions pga ålder är oftast svårare att få till bra ridhästar då dem oftast är tränade för att springa fort och inte så villiga att stanna upp, tänka och lyssna på ryttaren. (obs: gäller såklart inte alla travare, men min erfarenhet säger att majoriteten av dem som får gå på travet tills dem pensioneras inte blir lika lätta ridhästar som dem travare som tas av banan i ung ålder för att dem saknar "spring-skalle")
Dem hästar som dock fysiskt pajar så dem inte håller fysiskt för trav blir ju sällan så hållbara som ridhästar.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 911
Senast: Stereo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 174
Senast: Sirap
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 116
Senast: AbCdE
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 507

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp