Hur ofta smörjer ni?

S

Stallflicka

En fråga bara, hur ofta smörjer ni hästens lädergrejer?
Jag brukar smörja då och då. Gjorde det igår då det skulle vara roligt att putsa upp grejerna lite :).
 
Iregel efter varje användning.
Sedan, kanske varannan månad så plockar jag isär lädret och rengör ordentligt.
 
I stort sett varje gång jag använt utrustningen. Sadeln är jag däremot inte lika nogrann att smörja. Den ena smörjs en gång i vckn den ndra 1 gång i månaden kanske men den används inte lika mycket heller.
 
Jag har alltid gjort det ofta. Men när jag lärde känna en sadelmakare berättade hon att lädret inte alls mår bra av det.
Så nu följer jag hennes råd; Efter varje ritt sköljer jag skitiga saker under ljummet vatten. Då och då rengör jag även med glycerintvål. Smörjer gör jag sällan. Mina saker känns och ser rena och fräscha ut ändå.
 
Det jag använder ofta smörjer jag oftare. Men så har man ju en del som man smörjer upp och har lagt undan till senare. Men det jag använder dagligen försöker jag smörja 1 gång per månad iaf.
 
Jag smörjer en gång i veckan och då blir det ordentligt med infettning och allt. Ni som smörjer varje dag använder väl inte fett? Det borde inte torka in då tycker jag...

malu
 
Drar av med vatten och glycerintvål varje dag =) Eller försöker att göra det, kan ju bli lite hipp och happ med det!!! =)
Innan tävling putsar jag ordentligt och plockar isär och riktigt gnuggar bort all smuts! =) Lite fett också så att det blir blankt :bump:
 
Jag tvättar av efter varje gång det är använt och tar isär och fettar in ordentligt ca en gång i månaden. Ordning och reda. :)
 
alldeles för sällan tyvärr. måste nog tänka om... har inte råd att va såååå slarvig.
 
Jag gör rent lädret med sadeltvål efter varje användning, men jag smörjer inte in det med läderbalsam speciellt ofta...


:banana: Sandra :banana:
 
Ok, så man ska inte smörja för ofta då enligt sadelmakaren? :idea:. Men hur ofta ska man smörja då?(enligt sadelmakaren alltså) :p :)

/Stallflicka :banana:
 
Jag försöker tvätta av tränset efter varje användning, sen plockar jag isär och tvättar och smörjer grejerna inför alla tävlingar, vilket ibland kan bli väldigt ofta, ibalnd sällan. Går det alldeles för lång tid försöker jag ta mig tid att göra det ändå någon gång.
 
jag tror att jag gör det oftast i mitt stall...och då är det ändå en ridskola med runt 300 elever och 20 privatryttare...jag smörjer efter varje användning om jag hinner, men en gång i veckan så plockar jag isär hans träns och smörjer ordentligt...ibland tar jag mig an de andra ridskolehästarnas träns...satte rekord en dag och smorde 15 st!det var små fläckar (som kokor) här och var på utsidan av svett/vatten blandat med damm och smuts...man fick gnugga med nageln...å så kommer en av tjejerna i stallet och säger: "varför ska man smörja de, det blir ju bara smutsigt igen"... :smirk: kan tillägga att den här tjejen har egen häst med sin syrra, plus att hon rider en unghäst på ridskolan...har hon inte tillräckligt med erfarnehet för att veta att tränset blir skitigt igen, ja, men då är det bara att smörja igen...det håller mkt bättre om man smörjer plus att det blir mjukt...ville bara säga det...så smörj på! :bump:
 
vad jag skämms nu men sadeln en gång i månaden och tränsena en gång i veckan...
 
Hmm. jag har ingen egen häst, och ridskolans prylar brukar skötarna tvätta med sadeltvål och vatten så efter lektion tvättra jag aldrig av, läderfett/olja får skötarna inte använda.. men jag som jobbar där får göra det så då smörjer jag älsklingshästarnas träns med läderbalsam en gång i veckan, och jag försöker ta de andra tränsen om jag hinner med, ca 6-10 andra träns i veckan så på 2-3 veckor har man hunnit igenom alla och kan börja om *härligt* :D

när ja smörjer så ofta med läderbalsam så fettar ja in och låter det ligga några minuter (medans jag smörjer resten) och sedan torkar jag bort allt överflödigt läderbalsam så att tränset inte blir kladdigt.. :)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag försöker skärpa mig med vården av mina nya ridstövlar (deniro). Mina andra lite billigare stövlar brukade jag spola av i spolspiltan...
2
Svar
21
· Visningar
1 278
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hur tar ni hand om era läderridstövlar? Har ett bar Clifton från CRW, som jag putsar av efter varje ridpass, samt har stövelbockar till...
Svar
19
· Visningar
701
Senast: warg
·
Hästvård Ridskolan har en cob med en väldig udda hudåkomma som enligt veterinärär autoimmun. Hon är extremt känslig i huden på benen och hon får...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
10 474
Hästvård En häst har fått svallkött på ett ben. Veterinären tyckte att vi ska "gnugga bort det själva" och att de inte behövde komma ut och skära...
Svar
15
· Visningar
1 757
Senast: Summerwind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp