Hur ofta smörjer ni?

Drar av tränset m tvål nästan varje dag. Även sadelgjorden osv om de blivit smutsigt/lerigt.
Plockar isär o smörjer noga m tvål ett par ggr i månaden.
Smörjer oxå m fett kanske en gång i månaden.
Är försiktig med fettet, så lädret inte blir "mättat" o äckligt.
 
..det håller mkt bättre om man smörjer plus att det blir mjukt...ville bara säga det...så smörj på! :bump:
Ja du (och ni andra), visst är det skönt med nysmort läder! Man känner verkligen hur mjukt lädret blir om det är nytt och styvt från början :). Vet inte riktigt hur ofta jag brukar smörja men när det behövs och man är alltid så nöjd när det är gjort och dom hänger på sin krok ren och fin efter smörjningen! ;)
 
Sadeln torkar jag av med Passiers lädertvål 1-2 gånger/vecka och jag smörjer den en gång i månaden.

Tränset gör jag rent ungefär en gång i månaden, vare sig det behövs eller ej :o . Mjukt och fint är det alltid, det fick en rejäl marinering i Ekololja för fem år sedan :D

Immer
 
äntligen ngn som håller med mig! jag älskar när det luktar nysmort träns i sadelkammaren...det är dock inte så ofta det händer i mitt stall... :smirk:
 
2-4 ggr/månaden, då med MYCKET ljummet vatten och skrubbar.

oljar in med olivolja nån gång om året.
Mitt läder blir absolut inte torrt av vatten. Tränset badar i vattenhink och sen dropptorkar.
 
Är så dum att jag har många träns så ja byter till ett nytt så fort de ja använt blivit skitigt. Så kommer smällen! Till slut sitter jag där med ett berg av smutsiga träns som måste rengöras. :D SÅ när alla är rena (tar dom på samma gång) så börjar ja om igen och inser inte misstaget förrän det är för sent :d
 

Liknande trådar

Utrustning Jag försöker skärpa mig med vården av mina nya ridstövlar (deniro). Mina andra lite billigare stövlar brukade jag spola av i spolspiltan...
2
Svar
21
· Visningar
1 278
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hur tar ni hand om era läderridstövlar? Har ett bar Clifton från CRW, som jag putsar av efter varje ridpass, samt har stövelbockar till...
Svar
19
· Visningar
701
Senast: warg
·
Hästvård Ridskolan har en cob med en väldig udda hudåkomma som enligt veterinärär autoimmun. Hon är extremt känslig i huden på benen och hon får...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
10 473
Hästvård En häst har fått svallkött på ett ben. Veterinären tyckte att vi ska "gnugga bort det själva" och att de inte behövde komma ut och skära...
Svar
15
· Visningar
1 756
Senast: Summerwind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp