Hur ofta tvättar ni?

Vi tvättade varje dag under Corona-våren. Order från förskolan var att alla kläder, ytterkläder, gosedjur mm skulle tvättas varje dag. Var lika bra att kasta in alla kläder som använts under dagen för att slippa halvfulla maskiner. Sjukt tråkigt men vad ska man göra. 💁‍♀️

Vi har för övrigt egen maskin och torktumlare men tumlar sällan pga snål. 😬🙈

Det låter ju helt galet! Både arbetsinsatsmässigt och miljömässigt. Hur skulle föräldrar göra utan egen tvättmaskin i bostaden?
 
Det låter ju helt galet! Både arbetsinsatsmässigt och miljömässigt. Hur skulle föräldrar göra utan egen tvättmaskin i bostaden?
Jo det var rätt jobbigt. Rekommendationen kom väl från kommunen från början så det var inte förskolans egna påhitt. Hade man ytterkläder att växla med så blev det ju inte lika mycket tvätt men ändå. Vet inte hur de tänkt om man inte hade egen maskin.
 
Jag tvättar varannan till var tredje vecka. ca 3-5 maskiner. En vit 40, en mörk 40 och en 95 med lakan och handdukar. Sen blir det ofta 1-2 maskiner stickat på ullprogrammet sorterat efter färg. Men jag tvättar bara mina egna kläder + hushållets handukar + lakan o dyl.
 
Jo det var rätt jobbigt. Rekommendationen kom väl från kommunen från början så det var inte förskolans egna påhitt. Hade man ytterkläder att växla med så blev det ju inte lika mycket tvätt men ändå. Vet inte hur de tänkt om man inte hade egen maskin.

Jag hade varit nästintill vansinnig. Inte tusan tvättar jag varje dag även om jag har tvättmaskin hemma.
 
1-3 maskiner i veckan beroende på om det är dags att byta sängkläder, tvätta handdukar eller något annat som gör att tvättmängden ökar. En maskin kläder i veckan är standard, vi är 2 vuxna. Delar bara upp i två högar, ljust/vitt och mörkt/kulör och kör allt på 60 grader, kör ibland på 40 om det är mer ömtåliga plagg med. Har man så lite tvätt som vi har är det värdelöst att dela upp tvätten mer än såhär eftersom man då står där med 3-4 halvtomma maskiner istället för 2 fulla och jag vägrar köra halva maskiner. Är där inte tvätt till en full maskin så får det ligga tills det tillkommit grejer så det blir en full maskin. Vi har egen tvättmaskin och bor i villa.
 
Fem-sex maskiner per vecka ungefär, på en vuxen, en tonåring och en tween. Vi bor i BR med TM i lägenheten samt har tvättstuga. Alla tränar en del plus att jag varit neurotisk med täta handduksbyten under våren. Jag tvättar mest träningskläder i egna maskinen, resten får samlas på hög till veckotvätt i tvättstugan. Efter eget hus + småbarn dvs tvättmaskin och torktumlare som gick för jämnan tycker jag det är sjukt skönt att kunna dra igång flera maskiner parallellt. Och dessutom ha stor tumlare och torkskåp i tvättstugan, så allt är ju torrt i ett nafs!
 
Två vuxna (samt 5 hundar och en katt :D) i hushållet. Egna maskiner.

Har inte full koll, tvättar efter behov men tror typ 1-2 maskiner i veckan i snitt. Delar upp i 40 och 60 (underkläder, handdukar och lakan i 60), plus att det som går i 40 delas upp någorlunda i färg om vi har mycket tvätt (har nästan inget som är vitt, så hos oss blir det oftast en svart tvätt och en färgad). Har vi inte tillräckligt mycket tvätt för en full maskin av de olika nyanserna så körs alla färger samtidigt.
 
Jag bor i lägenhet med gemensam tvättstuga. Jag tvättar 2ggr i veckan, och tvättar då sängkläder, handdukar, kläder. Tvättar i 40 resp 60 grader och torkar i tumlare eller torkskåp (allt ska upp i 60 grader, så det som körs i torkskåp har isf tvättats i 60. Undantaget är ovadderade bh, som tvättas för hand och sen torkas i torkskåp.). Moppar tvättas i 95 grader, utan tork. Det brukar bli 3-6 maskiner per omgång. 1-2 med kläder, 1 med handdukar, 1 med sängkläder, 1 med moppar och ev en eller flera med annat när det är dags.
Gardiner, allt till sängen (kuddar, madrassöverdrag etc), ytterkläder som hänger framme/används samt kuddar etc till katternas klösmöbler tvättas en gång i månaden ungefär. Oftare förstås om behovet uppstår.. Ibland blir det en extra tvättid för sånt, men försöker att hinna på de vanliga. En tid är 4-5h.

Två katter och en vuxen.
 
1-2 maskiner i månaden. Har jobbkläder som tvättas där och sen häst dvs kläder som inte tvättas så ofta. Så jag ser till att ha mycket underkläder för att slippa tvätta ofta alt halvfulla maskiner.
Jag kör de flesta kläderna i 40 grader och sen 60 med lakan och handdukar.

Lägenhet med tvättstuga och jag bor ensam utan djur.
 
Jag bor i lägenhet med gemensam tvättstuga. Jag tvättar 2ggr i veckan, och tvättar då sängkläder, handdukar, kläder. Tvättar i 40 resp 60 grader och torkar i tumlare eller torkskåp (allt ska upp i 60 grader, så det som körs i torkskåp har isf tvättats i 60. Undantaget är ovadderade bh, som tvättas för hand och sen torkas i torkskåp.). Moppar tvättas i 95 grader, utan tork. Det brukar bli 3-6 maskiner per omgång. 1-2 med kläder, 1 med handdukar, 1 med sängkläder, 1 med moppar och ev en eller flera med annat när det är dags.
Gardiner, allt till sängen (kuddar, madrassöverdrag etc), ytterkläder som hänger framme/används samt kuddar etc till katternas klösmöbler tvättas en gång i månaden ungefär. Oftare förstås om behovet uppstår.. Ibland blir det en extra tvättid för sånt, men försöker att hinna på de vanliga. En tid är 4-5h.

Två katter och en vuxen.
Måste bara få fråga, om jag missuppfattat. Du kör alltså 6-12 maskiner per vecka? På en person? Och lägger 8-10h i veckan?
Jag är nog bara lite chockad/fascinerad om det är så. O_o
 
Måste bara få fråga, om jag missuppfattat. Du kör alltså 6-12 maskiner per vecka? På en person? Och lägger 8-10h i veckan?
Jag är nog bara lite chockad/fascinerad om det är så. O_o

Ja, två tvättpass i veckan (torkningen tar mest tid, definitivt). Oftast 8 maskiner, skulle jag säga, men så tillkommer ju de för tex madrassöverdrag och katternas klösmöbeldynor tex när det är dags för det. Häromdagen tvättade jag de gardiner som sitter uppe: tre extra maskiner för det pga långa mörkläggningsgardiner + sängkläder, handdukar, kläder, moppar.

Det är inte för nöjes skull, kan jag säga, och maskinerna är ofta inte fulla. Det är för att förebygga angrepp av skadedjur som lägger ägg och käkar textilier. Det finns problem med klädesmal i huset - jag hade ut Anticimex för det 2ggr förra sommaren och en gång nu i sommar. Förutom att tvätta ofta så städar jag också, massor, och textilier förvaras i täta plastbackar. Bland annat. Innan de förbaskade fjärilarna dök upp så tvättade jag absolut inte på samma sätt. Den här svängen verkar de inte komma från min lägenhet, men jag vill verkligen inte få ett nytt angrepp (som jag hade förra året) - mycket ångestframkallande. Därav att textilierna

Jag skulle tro att det skulle bli ungefär lika många maskiner körda som sambo med min nuvarande partner. Då skulle de maskinerna som idag körs halvfulla, vara fulla istället.

(Oftast är det en maskin per tvättid för att tvätta de moppar som använts sen sist. De körs separat från annat.)
 
Senast ändrad:
(Äsch, blev lite konstigt på sina ställen pga kommer inte riktigt överens med telefonen. Oh well. Men ja, jag lägger mer tid på städ och tvätt än jag egentligen har lust med, kan vi konstatera. Många icke fulla maskiner - det är inte så att jag smutsar ner hiskeliga mängder kläder ;) . Utan malångest och med egna maskiner skulle det tvättas sjukt mycket mindre!)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hemmet Alltså jag blir inte klok på detta. Varje gång jag kör 40 tvätt så luktar kläderna unket. Ja, jag kör tvättmaskinens rengöringsprogram...
2
Svar
38
· Visningar
6 081
Senast: Riru
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp