Hur ordna hästpass utan att vara registrerad ägare

Så du menar att de som inte har råd att ha häst ska sponsra "hästmyndigheten"?
Nu är detta inget genomtänkt och noga uträknat politiskt förslag utan bara en lös tanke från min sida, inget djupare än så. Men ja, häst- och ridsport borde få mer pengar av både kommun och stat kan jag tycka. Vi sponsrar så mycket annat med skatten så…

Jaja, bara en liten parantes då jag tycker det är krångel med ägarbyte som det är nu. Jag kan ju ha köpt en häst som inte är direkt från den registrerade ägaren (ofta uppfödaren) utan en helt annan person. Hur ska man kunna koppla det till köpeavtalet där denna nya person står? Valacker kan även stå kvar som hingstar om ingen har uppdaterat det sedan kastrering. Då ska det också registreras osv så det verkar vara en process.
Själv tillhör jag en av de få som alltid ändrat ägarbyte när jag köpt häst (8 st) och tycker det är synd att inte alla gör det så uppgifterna är aktuella. Trots det tycker jag inte det ska skötas av någon myndighet.
Det finns inget krångel alls som det är nu att göra ägarbyte (om man bara vill) Det har ingen betydelse om det saknas ägare registrerade i rasföreningen. Däremot tar vissa betalt för att göra ägarbyte vilket jag tycker är fel för ev gör det att färre ändrar bytet.

Nu är detta inget genomtänkt och noga uträknat politiskt förslag utan bara en lös tanke från min sida, inget djupare än så. Men ja, häst- och ridsport borde få mer pengar av både kommun och stat kan jag tycka. Vi sponsrar så mycket annat med skatten så…
Ja hästsporten i form av ridskolor borde på mer pengar, i synnerhet ungdomsdelen, men knappast privata hästägare.

Själv tillhör jag en av de få som alltid ändrat ägarbyte när jag köpt häst (8 st) och tycker det är synd att inte alla gör det så uppgifterna är aktuella. Trots det tycker jag inte det ska skötas av någon myndighet.
Det finns inget krångel alls som det är nu att göra ägarbyte (om man bara vill) Det har ingen betydelse om det saknas ägare registrerade i rasföreningen. Däremot tar vissa betalt för att göra ägarbyte vilket jag tycker är fel för ev gör det att färre ändrar bytet.
Så det kommer gå igenom utan problem att registrera sig som ny ägare trots att det finns en ”mellanägare” mellan mig och den registrerade ägaren. Trots att det är ”mellanägaren” som står på köpeavtalet? På en rasförening läser jag även att registreringsbeviset i original ska skickas in av säljaren men att fakturan kommer till köparen. Det vill ju till att säljaren har registreringsbeviset i original…

Så det kommer gå igenom utan problem att registrera sig som ny ägare trots att det finns en ”mellanägare” mellan mig och den registrerade ägaren. Trots att det är ”mellanägaren” som står på köpeavtalet? På en rasförening läser jag även att registreringsbeviset i original ska skickas in av säljaren men att fakturan kommer till köparen. Det vill ju till att säljaren har registreringsbeviset i original…
Självklart är det inga problem. Registreringsbeviset som du pratar om är numera sen 20 år tillbaks det som kallas pass nu.

Menar du att du vill att införas en statlig myndighet som tar hand om ägarbyten kring hobbyhästar? 😅

Jordbruksverket borde ansvara för registret på alla djur som har pass, ja. Jag tycker även att dom borde vara utgivare av passen.

Dom har ju redan register på stallen, och hästarna är inlagda på stallen.

Kanske en hästminister vore på sin plats också? 😅

Vi har redan en, det är jordbruksministern. Men det skulle absolut kunna gynna Sveriges ekonomi att ha en hästminister och politiskt fokus på hästindustrin. Vi har bättre förutsättningar än en del andra länder i Europa, med utrymme och bra klimat för gräsodling.

På samma ämne. Vem bryr sig egentligen om ifall hästen har pass eller inte? Nu var mitt fall lite speciellt men ingen av de professioner jag var i kontakt med verkade tycka det var något konstigt öht. Som att det var vardagsmat att hästar inte fått pass vid födseln, är det så? Jag trodde det var en självklarhet sedan lagen infördes för länge sedan och att jag skulle mötas av åtminstone lite misstänksamhet men icke. Själv blev jag fan skitnervös när jag insåg det stod inackorderad häst utan pass i stallet.

Jag har ingen aning om hur man skaffar ett nytt pass och det är inget jag lagt en tanke på.
Det finns så mycket annat som känns viktigare än vad som eventuellt skulle kunna hända.
Den dagen
Härlig inställning
Jag gillar att leva i nuet men tycker det är härligt att också vara förutseende i viss grad. Surt när det annars kan bli stora konsekvenser
Balans med andra ord 😍

Härlig inställning
Jag gillar att leva i nuet men tycker det är härligt att också vara förutseende i viss grad. Surt när det annars kan bli stora konsekvenser
Balans med andra ord 😍

Ett pass till hästen känns dock som en väldigt liten grej att oroa sig över. Under mina 27 år med häst är det aldrig något som försvunnit.
Några större konsekvenser blir det ju inte heller, bara skaffa ett nytt, det löser sig alltid.

Ett pass till hästen känns dock som en väldigt liten grej att oroa sig över. Under mina 27 år med häst är det aldrig något som försvunnit.
Några större konsekvenser blir det ju inte heller, bara skaffa ett nytt, det löser sig alltid.

Ja men dåså 😀
Då vet jag

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Efter lite eftersökningar på internet behöver jag få hjälp att bringa klarhet i bör/skall registrera min importerade ponny i Sverige...
Svar
5
· Visningar
1 953
Senast: Masse
·
E
Hästvård Jag har ingen aning om detta hamnar i rätt forum, om inte så ber jag om ursäkt. Jo jag har hittat en häst som jag ska ha på foder för...
Svar
3
· Visningar
926
Senast: Empooo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka