Länsstyrelsen bryr sig. Men de är ganska dåliga på att kolla med.
De hade jag inte kontakt med!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Länsstyrelsen bryr sig. Men de är ganska dåliga på att kolla med.
Detta vore bra tycker jag. Vi hade en incident i stallet där en häst var inackorderad. Plötsligt väcktes misstankar mot ägaren då hon vägrade lämna in sitt pass till stallägaren mm, om hästen var stulen (lite annorlunda ras på hästen). Vi kontaktade veterinär och polis men de hävdade man inte kan söka på en häst någonstans vem som äger den officiellt, det finns ingen sån databas. Mkt skumt tycker jag. (lite OT)Det är redan likt som för hundar då hästar ska registreras där dom är uppstallade.
Fast vad skulle vinsten vara? Det är gott om hundar som inte är registrerade i ägarregister och det är gott om hundar som står med fel ägare i registret osv.Detta vore bra tycker jag. Vi hade en incident i stallet där en häst var inackorderad. Plötsligt väcktes misstankar mot ägaren då hon vägrade lämna in sitt pass till stallägaren mm, om hästen var stulen (lite annorlunda ras på hästen). Vi kontaktade veterinär och polis men de hävdade man inte kan söka på en häst någonstans vem som äger den officiellt, det finns ingen sån databas. Mkt skumt tycker jag. (lite OT)
Varför skulle stallägaren ha passet öht?! Det skulle jag också vägra.Detta vore bra tycker jag. Vi hade en incident i stallet där en häst var inackorderad. Plötsligt väcktes misstankar mot ägaren då hon vägrade lämna in sitt pass till stallägaren mm, om hästen var stulen (lite annorlunda ras på hästen). Vi kontaktade veterinär och polis men de hävdade man inte kan söka på en häst någonstans vem som äger den officiellt, det finns ingen sån databas. Mkt skumt tycker jag. (lite OT)
Varför skulle stallägaren ha passet öht?! Det skulle jag också vägra.
Passet ska visas inom en viss tid. Då får jag åka dit helt enkelt. Jag vägrar ha passet hos någon annan, ffa eftersom vi tävlar ofta, då ska det vara lättillgängligt.Det ska bo i stallet, vilket är en lite knivig sits... Får stallägaren kontroll ska dom kunna visa upp passen.
Men det blir ju otryggt för hästägaren att lämna bort passet
Det skall finnas där hästen borVarför skulle stallägaren ha passet öht?! Det skulle jag också vägra.
Enligt länsstyrelsen skall det visas upp utan dröjsmål. Är dock hästen ute på tur till fots har man 3 timmar på sig att visa upp det.Det skall finnas där hästen bor
Enormt osäkert enligt mig. Jag måste ha fri tillgång till min egendom.I ett stall jag stod i hade vi alla passen i ett låst skåp i sadelkammaren, det var bara stallägaren som hade nyckel till det. Ville man ha passet fick man säga till.
Ett kassaskåp med olika fack är lösningen. Alla kommer genom första dörren men sen är facken låsta.Enormt osäkert enligt mig. Jag måste ha fri tillgång till min egendom.
Problemet eller hur man ska säga är att reglerna överhuvudtaget inte tar hänsyn till att man som hästägare ser passet som en värdehandling. Utan lagstiftningen ser passet som hästens dokument och som ska åtfölja hästen. Jag är heller inte alls pigg på att inte själv ha passet, men full förståelse för stallägare som behöver uppfylla kraven.Enormt osäkert enligt mig. Jag måste ha fri tillgång till min egendom.
Idag finns ett registerDetta vore bra tycker jag. Vi hade en incident i stallet där en häst var inackorderad. Plötsligt väcktes misstankar mot ägaren då hon vägrade lämna in sitt pass till stallägaren mm, om hästen var stulen (lite annorlunda ras på hästen). Vi kontaktade veterinär och polis men de hävdade man inte kan söka på en häst någonstans vem som äger den officiellt, det finns ingen sån databas. Mkt skumt tycker jag. (lite OT)
Det är borttaget med tiden.Passet ska visas inom en viss tid. Då får jag åka dit helt enkelt. Jag vägrar ha passet hos någon annan, ffa eftersom vi tävlar ofta, då ska det vara lättillgängligt.
Såna är ju alldeles för dyra för att små stall ska vilja skaffa.Ett kassaskåp med olika fack är lösningen. Alla kommer genom första dörren men sen är facken låsta.
Såna värdeskåp kan man öppna genom att banka på dem. Jag har en tråd om det här nånstansProblemet eller hur man ska säga är att reglerna överhuvudtaget inte tar hänsyn till att man som hästägare ser passet som en värdehandling. Utan lagstiftningen ser passet som hästens dokument och som ska åtfölja hästen. Jag är heller inte alls pigg på att inte själv ha passet, men full förståelse för stallägare som behöver uppfylla kraven.
Ett annat alt förutom kassaskåp med olika fack är att resp hästägare har ett litet värdeskåp med kodlås och stallägarens har allas koder. Då finns passet i stallet/vid hästen så stall ägaren kan visa upp det vid behov - men även hästägaren har fri tillgång vid behov
Du tänker dina stallkompisar ska banka på skåpen och stjäla passen?Såna är ju alldeles för dyra för att små stall ska vilja skaffa.
Såna värdeskåp kan man öppna genom att banka på dem. Jag har en tråd om det här nånstans
7 år i nuvarande stall. Enda gången som pass behövts är när veterinär varit i stallet, och då är ägaren där.