Hur osocial är ok att vara?

Jag kan verkligen gilla den sortens häng med vänner där man inte behöver stirra varandra i ögonen varje sekund, utan kan pyssla med olika saker men i samma rum. Det handlar då oftast om nära vänner, syskon osv, och att man umgås under kanske en halv/hel dag.( Hade det varit mer ytligt bekanta eller kortare besök hade jag nog också sett det ts beskriver som oartigt och märkligt beteende).

Däremot kan jag verkligen störa mig på det ständiga smartphonepillandet när man väl sitter och pratar, åker nånstans tillsammans, väntar på nånting osv. Jag har själv ingen privat smartphone just för att jag inte vill hamna där, men det gör det ännu mer frustrerande att jag blir lämnad "sysslolös" eller möjligen får börja spela snake på min uråldriga mobil när min vän/kollega/familjemedlem blir uppslukad.
 
Finns en bra funktion på många mobiler nu. Stör ej funtionen. Den släpper igenom viktiga nummer (som du talat om för den).

Använder den mest när jag ska sova (dagtid) jobbar natt
 
När man kan gå hem från folk och de inte ens märker det för att båda sitter framför tv och telefon, då har det gått lite väl långt. O_o
Är i hallen just nu, ska man vara så fräck att man bara går utan att ens säga hejdå :p
 
Jag sätter mig med dator mobil film ofta när vi har folk hemma men det är min kille som bjuder hit folk då får han roa dom. Jag tycker inte om att umgås med folk inomhus . Men då och då ute. Då blir det promenad ridtur åka iväg och shoppa eller festa . Skulle aldrig bjuda hem någon för att sitta och prata vid ett bord :) inget behov av folk och umgänge hemma .
 
men @Mirre vem är det i din bekantskapskrets som beter sig såhär? Måste du träffa människan?
 
Varför tar man emot besök eller åker på besök och sätter sig med lurar och tele? Är väl trevligare att syssla med sånt utan folk som stör :D?
 
Jag är en sån person om jag är i ett större sällskap där jag inte känner mig bekväm. Då behöver jag "fly" in i mig själv eller på något annat sätt (mobilen, sätta mig en bit bort, etc) för att inte bli jättestressad och må alldeles för dåligt.

Detta är alltså när jag mer eller mindre inte har ett val ang om jag vill umgås eller ej. Har jag ett val stannar jag hemma om det ska komma folk/situationer jag inte klarar av.

Så måste jag också göra i bland, t ex i fikarummet på jobbet. Ofta förklarar jag att jag behöver skärma av en stund för att orka med.
 
Så måste jag också göra i bland, t ex i fikarummet på jobbet. Ofta förklarar jag att jag behöver skärma av en stund för att orka med.

Det tycker jag är fullt okej och helt normalt, särskilt på jobbet där man ska prestera något när rasten är slut. Du är väl läkare och ska absolut vara på topp när du träffar patienter.

Jag har en vän vars sambo är väldigt osynlig om jag besöker vännen, det kan ta en halvtimme eller så innan jag förstår att sambon faktiskt är hemma. Jag tycker kanske att det är lite underligt att inte ens komma och säga hej men jag är ju trots allt där för att träffa min vän. Osynligheten kan ju dessutom ha hundra olika orsaker. Om min sambo får besök så är det inte givet att jag sitter med i köket och pratar, jag gör mitt eftersom det inte är jag som får besök. Jag hälsar vilket jag tycker hör till gått uppförande, dricker kanske en kopp kaffe men fortsätter sedan förmodligen med det jag vill göra (gå ut i stallet är ett säkert kort).

Jag har en nära vän som i princip sitter fast i sin mobil och alltid, alltid svarar i den. Det tycker jag är jobbigt och ibland otrevligt men jag vet att vännen alltid vill vara nåbar och blir stressad av att stänga av mobilen eller låta bli att svara (som är min variant). Om jag då får sms eller annan typ av pling i mobilen brukar jag kolla vad det är eftersom vännen ju gör likadant. Med andra vänner gör jag inte så, alternativt säger efter en snabb koll att jag måste svara om det är viktigt.

I TS fall när hon står i vännernas hall och skriver inlägg här utan att vännerna märker det hade jag helt enkelt bara gått utan att säga något. Och förmodligen inte kommit tillbaka. Hade heller aldrig accepterat att vänner kommer för att hälsa på och sätter sig framför TV:n direkt. Eller jag hade nog bjudit på kaffe och om vännen satt kvar framför TV:n hade jag nog gått ut i stallet och bett vännen låsa när hen går.
 
Så måste jag också göra i bland, t ex i fikarummet på jobbet. Ofta förklarar jag att jag behöver skärma av en stund för att orka med.


Det gör iofs jag också - men det är ju inte valt sällskap då. Jag kan även gå och äta vid min arbetsplats, eller gå en promenad. Jag måste själv få bestämma hur jag vill ladda batterierna.


Allmän reflektion
Om jag bjuder hem någon, eller bjuder/blir bjuden på fika på stan, eller annat... Då känns det klart märkligt att inte vilja umgås. Eller så tolkar jag det i alla fall, om en person jag träffar sms:ar eller talar i telefon om privatsaker, med mig sittande där bredvid...väntandes. :confused: :meh: :mad:
 
Vad tycker ni?
Är det ok att sitta med mobilen när man har främmande/hälsar på hos någon?
Sitta med mobil och hörlurar när man har främmande?
Gå och sätta sig vid dator/tv, oavsett om man är hemma och har främmande eller är och hälsar på hos någon?
(Ja jag har tagit exempel ur min omgivning, men syftet med tråden är en allmän diskussion om ämnet.) Kort sagt, vad anser ni är ok att göra när ni umgås med folk?

Tycker ovanstående exempel är väldigt osocialt och otrevligt. Det är skittråkigt att umgås med folk som bara sitter och glor på en skärm och inte visar något intresse för folk runtomkring.

Mor o far var för ett par år sen ganska griniga, när jag satt vid min laptop eller deras dator, för att buka eller spela spel... när jag var där för att hälsa på o umgås. Men om jag satt med dem i vardagsrummet, pratade, och åt chips, hette det att jag vräkte i mig av deras chips (jag köpte ofta med egna som de åt glatt av också) och att de inte hörde vad som sas på TV om jag sa något.

I dag när jag är hos mor och far, sitter mamma med ryggen mot oss och TV'n med en rakspegel på en hylla framför sig, för att se vad som händer på TV'n när hon spelar bejeweled Blitz och andra facebookspel :D, pappa sitter bakom ryggen på mig vid min gamla laptop, kollar hundannonser, spelar spel och frågar om olika små rutor som dyker upp om uppdatering, uppgradering och annat... och jag sitter i soffan med TV'n i ena ögonvrån och min laptop framför mig. Vi pratar oavbrutet med varann... Men oftast vet man inte vem som pratar med vem. I alla fall så funkar det bra.

Härom dagen när jag fyllde år, hade jag min laptop på i "sovrummet" när vi satt i vardagsrummet mor, far, jag och min farbror o väntade på övrig släkt. Jag hade inte suttit vid datorn sedan 8 på morgonen. Pappa sprang oupphörligen till datorn o satte sig för att kolla blocket, Facebook och spela spel. När resten av släkten kom, gick pappa in med jämna mellanrum för att kolla blocket, Facebook o spela spel. Brorsan var inne o kollade något sportresultat en gång tror jag.

Liksom allt är lite individuellt. Jag tycker ändå att det är skönt att det inte väsnas över min datoranvändning när jag är på besök hos mor o far, eftersom vi sitter vid datorn alla tre :D förutom när vi fikar och äter då då... eller är ute och går. Datoranvändandet kan även ge upphov till diskussioner då mor o far letar ny hund och även olika inlägg på Facebook från släkt o vänner.

Men är man BJUDEN någonstans anser jag nog att man kan lägga ifrån sig dator o telefon de timmarna. Så det kliade i fingrarna att gå in i sovrummet o stänga av datorn (jag har lösenord på den) Men jag vet att pappa hör illa och det kan ju vara så att hans tinnitus dyker upp vid för mkt sorl, så jag får väl ha viss acceptans.

Jag har sett hyllor o påsar på sidor på nätet, där det står;

Lämna din mobil/Iphone här. Nu är du på besök hos oss och vi ska ha trevligt tillsammans - Välkommen.
 
Jag har sett hyllor o påsar på sidor på nätet, där det står;

Lämna din mobil/Iphone här. Nu är du på besök hos oss och vi ska ha trevligt tillsammans - Välkommen.
Jag gillar inte alls såna skyltar. Skulle nån ha en sån hemma skulle jag vilja vända och gå, det känns knappast trevligt att bli behandlad som en tonåring på högstadiet.
 
men @Mirre vem är det i din bekantskapskrets som beter sig såhär? Måste du träffa människan?
Mina föräldrar :p
Och min bror men då kan man i alla fall snacka med hans sambo. Broder är eg inte osocial, bara väldigt fäst vid mobilen. Oerhört social familj jag har.
Nej jag måste väl egentligen inte, dock blir det lätt att jag går hit istället för att sitta själv hemma hela dagen. Men körde det (oerhört mogna :p ) kortet att sitta med hörlurarna själv idag. Mamma sitter ändå bara med hörlurar och sjunger karaoke och hennes sambo vid datorn. Blir lite trist bara när det är samma sak varenda gång man är här. Även när de själva bjudit över folk.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 620
Senast: Sesca
·
Relationer Att inte vara så social, är det allmänt accepterat? Jag är lite av en ensamvarg, och blir mer och mer. Behöver verkligen känna mig...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 940
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
5 885
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Även om livet är lite brokigt för tillfället så känns det faktiskt på ett sätt som att jag har börjat hamna i en allt större balans...
Svar
0
· Visningar
1 194
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp