Hur räddar jag hunden?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare mejas_hjalp
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 172
  • Visningar Visningar 15 281
Sv: Hur räddar jag hunden?

Det tycker jag är helt rätt. Hade jag kämpat med ett djur och till slut tagit det tunga beslutet att ta bort det så hade jag bränt alla säkringar om någon som inte vet bakgrunden hade hållit en föreläsning för mig om vad jag borde göra istället. :mad:
Det jag menar handlar kanske inte om en "föreläsning" utan om mer kanske en "sista hjälp" för hunden. Jag förutsätter ju att man har rådgjort med sin vet.innan man bara bestämmer en avlivningstid, men förutsättningarna är ju olika för hundarna som ska avlivas och även en assistent är ju bara en människa och förmodligen med mycket känslor också!
Visst, professionaliteten ska ju styra men det är nog inte alltid så lätt!

Vad beträffar den här hundens fodervärdsavtal så tvivlar jag på att det håller med en blandras och fodervärdskontrakten får inte ändras hur som helst, bara om det är till förmån för fodervärden!

grejen ligger till att det finns barn i bild vad jag vet efter som jag har en kompis som känner den här människan!

det finns mkt mer som ligger bakom än att hon bara snor godis och bara bajsar inne och skäller på andra hundar ..

Det handlar inte om att hunden är olydig eller att ägaren inte orkar med som ni säger!
men vill ägaren att jag att jag ska skriva ut vad problemet är så kommer jag att göra det då får ni reda på sanningen.

Tycker ändå att det är fel av gamla ägaren säger att hon inte fått tag på den här personen men jag har hört annat sen tycker jag att det här änte har emellan dom två inte en massa personer som inte har med saken att gör!!!!!:devil:

Fast iom att det lagts ut en tråd, så kommer ju folk att svara.

Personligen anser jag att fd ägaren inte har någon som helst bestämmanderätt över hunden och jag har också antagit att det finns betydligt mer bakom nuvarande ägares beslut om avlivning än att den snor godis och inte är helt rumsren..

Så varför :devil: ??

Fast iom att det lagts ut en tråd, så kommer ju folk att svara.

Personligen anser jag att fd ägaren inte har någon som helst bestämmanderätt över hunden och jag har också antagit att det finns betydligt mer bakom nuvarande ägares beslut om avlivning än att den snor godis och inte är helt rumsren..

Så varför :devil: ??

Jag delar Gnist åsikt helt i detta och ställer samma fråga :cool:

Nej så menar jag absolut inte, jag inser ju att kärleken och vänskapen är viktig även om man vill tävla. Något annat vore ju hemskt:crazy:
Mitt svar var ju till PL, han menade att ingen som kunde något om hundar tar en omplacering för att de lägger hellre tiden på en individ de kan tävla med.
Mitt svar var då att jag ser till individen och att det för mej är totalt oviktigt att tävla.

Tack för svar. Jag tolkade alltså dig helt fel och ber således om ursäkt om tonen blev lite hård :). Jag är bara så trött på att möta folk som har blandraser och ser ner på mig som noggrant valde min renrasiga hund och hade ett mål med honom. Han är varken mer eller mindre älskad för att han har stamtavla.

Jag har aldrig tyckt att det är roligt att tävla mot andra. Den enda jag utmanar är mej själv, det räcker för mej.

Fast när du tävlar exempelvis lydnad tävlar du ju bara mot dig själv och dina tidigare resultat. Slår dina poäng alla andras är det bara en bonus :D.

Senast ändrad:

Hej allihopa!

Det är jag som är Mejas nuvarande ägare och känner att jag vill lägga mig i för det börjar gå för långt och jag ser att många vill ha svar på lite frågor. Det finns ju alltid två sidor till varje historia och här är min....

Jag och förra ägaren skrev ett avtal under prövotiden 1september till 1oktober 2009
I oktober köpte jag henne för 500kr för allt gick så bra med barnen (har tre små) och med träning av Meja. Då jag inte var så kunnig tog jag hjälp av en väldigt hundkunnig människa som hjälpt mig väldigt mycket.Meja fungerade jättebra och vi hade väldigt kul ihop när vi tränade.

Sen för nån månad sen började hon bete sig som när jag tog över henne - snodde godis från barnen, sitter och gnyr när vi äter, gör utfall mot andra hundar (för hon blev attackerad av förra ägarens andra tik två veckor innan jag fick henne), börjat att hoppa på folk igen utan anledning, travar runt och hittar ingen ro till och från och gör ifrån sig inomhus fast vi precis varit ute. Och ok att det är kul med snö men från att kunna gå i koppel helt plötsligt springa från snövall till snövall helt maniskt är inte så kul.
Varför jag har övervägt tanken att avliva henne är för att hon har börjat visa maktkamp mot barnen.Jag vet inte om det går att plocka ur dessa beteenden igen.Men jag tänker göra ett sista försök och ta mer hjälp om så behövs.
Varför jag oxå överväger tanken att betala det dubbla för att få henne att somna in istället för att ge tillbaka henne till förra ägaren är pga:

1. förra ägaren har 7 hundar varav 6 sitter i hundgård bland annat i denna kyla varav 4 är unghundar (mellan 7 och 9 månader) varvat med att sitta i en ladugård obs utan värme

2. förra ägaren har 4 hästar (varav 2 föl) som hon inte rider för att hon har blivit avslängd och inte satt sig upp igen och ingen rider dom regelbundet

3. förra ägaren har 4 ormar (förvisso inte i hemmet utan bor på en reptilförening)

4. förra ägaren har 3 katter

5. förra ägaren har 1 kanin

6. förra ägaren pendlar 2 tim t o r till jobbet

Dom gånger jag behövt hundvakt har jag haft samma två senaste 4 månaderna varav en har hund själv från samma förra ägare som Meja haft så denne har varit med länge.

Skulle jag omplacera henne igen så utsätter jag henne för ännu större psykisk påfrestning som kan leda till riktigt hemska konsekvenser.

Så frågan jag ställer mig är hur kan hon ha mer tid att träna Meja om inte jag har det som bara har tre barn varannan vecka, jobb på samma ort som jag bor dessutom kan ta med Meja i vissa fall och inga andra djur

Allt du raknar upp kan mkt val tranas bort... Men det later som om du helt enkelt inte har tid.

Jag personligen tycker det ar klena anledningar till att avliva en hund och hela den har historien far mig att se rott.

-MEN- en dod hund lider inte och Uppenbarligen sa ar ingen av er sardeles val lampade for att ha hund i dagslaget. Gor mig en tjanst, skaffa ingen hund efter att den du har nu "forsvunnit".

Jag kommer att tänka mig för noga i framtiden OM jag skulle få för mig att skaffa djur igen absolut. Men som sagt tänker försöka träna bort dessa beteenden igen och hoppas det går för jag tänker inte utsätta henne för en omplacering igen och vill inte att hon blir vandringspokal eller värre

Att ha hund ar ett jakligt stort ansvar, i synnerhet en hund med highdrive.

Du berattar inte vad du gor med henne varje dag men vad jag laser in i det du skrev ar en ung hund under utveckling som inte har en stabil och trygg ledare och dartill inte blir tillrackligt stimulerad.

Ta hjalp, som du skrev, en -bra- tranare. Las MKT bocker om hur hundar fungerar mentalt och i sin utveckling, skillnaden mellan high drive och low drive ex. Kan rekommendera "Don't shoot the dog" bla.

Jag -hoppas verkligen- att du tanker bade en och femton ganger innan du bestammer nagot. Att avliva Meja for att du ar lat och okunnig ar nagot du kommer fa leva med. Troligen skulle hon hantera en annan omplacering utan storre bekymmer - sa lange manniskan som tar henne ar kunnig. Om det inte varit for det faktum att jag ar i Canada hade jag tagit henne pa en gang.

Och TS kommer fa leva med att hon salde en hund som kom till ett hem som inte passade hunden - vilket Forhoppningsvis far henne/honom att tanka till bade en och femton ggr sa inte dylik historia upprepar sig.

Och ja, jag vet att jag ar hard i mina ord. Jag hoppas bara att du tar dom till dig, och att TS gor det samma.

Oavsett om Meja overlever det har eller ej sa hoppas jag, for andra hundars skull, att ni BADA lar er nagot av det har.

Tack för svar. Jag tolkade alltså dig helt fel och ber således om ursäkt om tonen blev lite hård :). Jag är bara så trött på att möta folk som har blandraser och ser ner på mig som noggrant valde min renrasiga hund och hade ett mål med honom. Han är varken mer eller mindre älskad för att han har stamtavla.

Det är ingen fara, jag uttryckte mej lite klantigt;) Jag ser inte ner på någon alls, min tanke var faktiskt att skaffa renrasigt som omväxling men ödet ville annorlunda:angel:
När jag äntligen såg min hund så visste jag bara att han var min hund och när jag efter lite efterforskningar insåg att han omöjligt kunde vara renrasig så var det redan försent. Han har ju iallafall rätt ras i sig och beter sig som en sådan förutom vissa sidor som var orsaken till att jag var lite osäker på rasvalet. Jag fick alltså en hund med alla de positiva sidorna som jag ville ha hos den ras jag valt men inte de sidor som jag ser som lite negativa så jag nöjd med att de förra ägarna försökte luras:D

Fast när du tävlar exempelvis lydnad tävlar du ju bara mot dig själv och dina tidigare resultat. Slår dina poäng alla andras är det bara en bonus :D.

Jo, fast grejen är den att jag är så totalt ointresserad av allt vad sådant heter, jag tyckte att det var urtrist när "alla andra" tjatade och ansåg att jag absolut skulle tävla till häst så tanken att tävla med hund har aldrig ens slagit mej.
Jag är nöjd med en vän som hjälper mej i vardagen och som kan väga upp för några av mina handikapp.

Jag måste säga att jag håller med dig..

*Till TS*

Jag undrar också precis som Bewildered vad för stimulans hunden får varje dag?

Sen måste jag också fråga om hunden är uppkollad av veterinär,kiropraktor osv. så att den inte har ont och därför betér sig annorlunda?

Senast ändrad:

Håller med Bew till 100% men undrar hur gammal är hunden? Är det en unghund, dessutom utav denna blandning så är det jobbigt periodvis, det är ju som att uppfosta barn, de kräver uppmärksamhet, aktivitet, konsekvens osv. Kan inte förstå varför man köper en sådan här hund om man dessutom är ovan så att säga.

Vi har en Rottis tik som får minst 4 timmars aktivitet om dagen + att hon hänger med på alla stallsysslor osv, skulle vi omplacera henne vilket f.ö sker över min döda kropp och hon skulle hamna i ett oaktivt hem så skulle hon absolut inte vara rolig att ha att göra med.

Hundar som är aktiva i sig kräver sin människa och oavsett hur söta och gulla de ser ut så kan de bli en pain in the as om man inte hanskas rätt med dem och ger dem det de behöver.

Har man dessutom 3 små barn kan jag inte förstå tanken bakom köpet överhuvudtaget. När mina ungar var små hade vi St:Bernhards en ras jag hade i nästan 20 år. Det är en barnhund om än en förklädd gris :love:

Och ok att det är kul med snö men från att kunna gå i koppel helt plötsligt springa från snövall till snövall helt maniskt är inte så kul.

Är det ett onormalt beteende för en ung hund, eller gammal med för den delen? Att bli vildsint i snö..?

ALLA de hundar jag haft har fullkomligt älskat snö, min schäfer som jag nyss förlorade han blev helt till sig i snö och det allra bästa han visste var att vara med husse och skotta snö, han grävde egna gångar i djupsnön..

Du menar att alla mina hundar skulle avlivats för att de är tokiga i snö?

Hmm, tur att mina snötokar hamnat hos just oss.

Angående att sno godis av barnen, det tror jag att mina oxå skulle gjort om vi haft barn i familjen, sitter och dreglar när man äter, det händer oxå här..

Nä, jag tackar min lyckliga stjärna att mina hundar sluppit hamna hos en sådan ägare som dig, en ägare som helt spontant tar över en hund för en spottstyver och tror att det är en mjuk maskin med av och påknapp.

Jag tycker du ska hitta din hund ett BRA omplaceringshem, ett som vet vad det innebär att uppfostra en hund och ett som vill och kan ge den den tid det krävs, med glädje, för jag tror att vad din hund än gör, så kommer den aldrig att göra rätt i dina ögon!

I övrigt så undrar jag vad det är för fel att ha hästar och katter och andra djur?

Vi har 3 hästar, 6 katter och hade tills nyss 2 hundar, numera bara en, ser inget fel i att ha flera olika djur. Dessutom har min sambo mer än 2 h ToR till sitt jobb!

Vi skulle aldrig avliva vår hund för sådana saker!

När jag har barnen tränar jag planlydnad,passivitets träning, inkallning och tar promenader och när jag inte har barnen blir det längre promenader,lite DW och massa bus och lek hela tiden.
Jag ser inget fel i att ha mycket djur men man ska kunna ta hand om dom oxå.
Jag kanske inte gjorde rätt val i att skaffa hund men ska försöka allt jag kan för att hon ska få det bättre.
Tar till mig allt ni skriver eftersom ni har mer erfarenhet och kunskap än jag och tackar för alla tips och råd

Jag tycker du ska hitta din hund ett BRA omplaceringshem, ett som vet vad det innebär att uppfostra en hund och ett som vill och kan ge den den tid det krävs, med glädje, för jag tror att vad din hund än gör, så kommer den aldrig att göra rätt i dina ögon!

Har du några konkreta förslag på hur man hittar de där bra hemmen? Du kan tipsa TS också, för hon lyckades ju inte eftersom hunden hamnáde hos någon som inte hade tid/ork/kunskap för den.

Jag vet ingenting om hunden, men av raserna i den bör det vara en krävande och psykiskt hård individ som ställer stora krav på hantering. Visst, den kanske skulle bli bra hos rätt ägare, men, som sagt, hur hittar man de där superägarna?

allt det där går att träna bort utan några större problem. det är dessutom helt normalt beteende för en understimulerad och lite osäker hund!

föreslår att du kontaktar någon brukshundklubb eller tränare om du själv inte klarar av det.

fruktansvärt sorgligt om hunden ska behöva dö pga det här. :crazy:

Jag kunde inte halla med mera...
Min rottis skulle sno godis fran barn och dregla vid matbordet om jag tillat det... Simple as that.

Men nu är det såhär...
Hon som har hunden aktiverar hunden väldigt mycket, med till exempel wp och långa promenader och tankeverksamhet!
Men däremot så vet jag med all säkerhet att TS hundar bor i hundgård och i en ladugård utan värme... Och med det sagt kanske nu folk kan förstå att TS aktiverar inte en enda av sina hundar! Hon är inte ute och går eller något sådant! De får mat och vatten. Så anser ni då fortfarande att Meja ska tillbaka dit?? Hon tog valpar på 1a löpet, hon har tagit valpar på tiken som högg meja 2 löp efter varandra! Om ni anser er vara djurvänner ska ni inte gå på TS linje, hon kanske har många djur och anser sig vara djur älskare, men hon tar inte hand om dom.

Studsar in..

Jag tycker inte tyngden ligger på att tävla om vilken i detta fallet som är värst eller bäst hundägare till Meja och kasta skit hit och skylla över dit. För mig kvittar det hur många "vänner och bekanta" utifrån som hoppar in här för skadan är redan skedd då hunden skulle tvunget avlivas för dessa problem, en frisk hund. Det jag lägger vikt i är att hon ska få det bra sen vilken hon hamnar hos till slut kan inte jag göra något åt tyvärr. I denna tråden så började det med en bedjan om hjälp då en frisk hund skulle avlivas utan att ens få en chans till att hamna hos någon som kunde hjälpa hunden med dens problem. Nuvarande ägaren målades upp som otroligt känslokall och konstig (iaf i mina ögon)som skulle avliva en hund för lättare problem som faktiskt går att åtgärda, då avlivning för mig inte ens är tänkbart i såna situationer med mina egna djur. Många va starkt för avlivning då chanserna att hunden ska komma rätt igen hos ny ägare ansågs nästan som lönlöst vilket för mig är bullshit, den som söker han hittar.

Skulle jag av något skäl få problem med mig hund, såna här skitproblem som lätt ordnas av en duktig instruktör/problemhanterare om jag nu inte hade haft kunskap själv så skulle jag såklart göra det!
Nu har nuvarande ägaren skrivit att den ska ta hjälp och jobba med hunden, vilket jag hoppas hon håller och tar sitt ansvar. För att som det va menat från början att bara ta den "lätta" vägen och slippa ta ansvar och få bukt problemen genom avlivning har jag sagt men mening om förr.

Att ens som ägare till en hund som man skulle älska komma ens på tanken att ta bort den för problem som uppstår som går att få bukt på, ja jag kan inte med hela hjärtat förstå?! Då skulle min tik varit död och begravd för länge sedan så hård och gränsprövande hon va som unghund:grin:.

Jag hoppas det löser sig till mejas fördel och att dom som har ansvaret kring detta problem som uppstått tar tag i det och ger Meja livet åter som en glad, trygg, nöjd och älskad hund.

Hur vet ni att ts inte är ute och går med sina hundar? Har h*n sagt det?

*Till ägaren*
Sen undrar jag vad hunden får för aktivering varje dag. Hur lång är en långpromenad och går ni det varje dag? Hur lång stund per dag lägger du ner på aktivering/promenader? Hur gammal är hunden?

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
1 720
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 582
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Jag behöver höra nya infallsvinklar. Jag har en ung tysk terrier. Är uppväxt med rasen, men hon är min första egna. Enda sedan jag... 2
Svar
23
· Visningar
2 327
Hundträning Hej! Vi har för en vecka sedan fått hem en gråhundsvalp, världens sötaste och piggaste lilla krabat! Jag har inte haft valp på 12 år och...
Svar
2
· Visningar
440
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka