Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

  • Jag tror de flesta(?) är medvetna om att Sverige är intressant ur rysk synvinkel för att kunna manövrera Östersjöflottan.
  • Sverige är inte beroende av rysk gas, vår största import kommer från Nordsjöfälten och vi är självförsörjande på el om vi stoppar exporten.
  • Putin kommer inte att smälla av en atombomb på sin egen bakgård då Ukraina ligger för nära Moskva och Ryssland. Tjernobyl, nån?
  • Det ligger inte allt för många år tillbaka då ryska flyktingar som upptäcktes i Finland skickades tillbaka till Ryssland, i Finland har nog aldrig rädslan för grannen i öst lagt sig.

Riskerna som jag ser är att låta honom hållas, någon som hört talas om annekteringen av Österrike, Sudetlandet och Polen? :meh:
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Nej det här är något som Ukraina faktisk sett som ett stort hot länge. Så länge de lydde Ryssland någorlunda så fick de hållas. Så inte alls jämförbart.

Och du svarar inte på varför NATO inte skulle hjälpa de Baltiska staterna. Varför skulle Sverige vara de enda som hjälper till? Och utan uppbackning?

Fogh Rassmussen gav dig svaret. Antingen är man med eller inte.
Dessutom olika typer av insatsalternativ med bataljoner och brigader kräver förövning av befälskadrar, total interoperabilitet med Nato och tidigare samverkan med Natos förstärkningsstyrkor (t o m bataljonsnivå). Det är långt från dagens verklighet.

Sanningen är dessvärre att vår solidaritetförklaring inte betyder mer än en toarulle men vi är dessvärre i frontlinjen vid en ev. insats i Baltikum.
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Jag håller med. Det är oerhört allvarligt det som händer. De som bor i Ukraina har all anledning att vara skiträdda. Att däremot tro att Gotland kanske kommer att invaderas är något långsökt.

Jag kan faktiskt också tycka att det är lite omständigt tänkande, men å andra sidan kan jag ju förstå rädslan. Däremot vägrar mitt empatiska jag börja fundera på invasion av Gotland när folket i Ukraina faktiskt lever i skräcken, mig veterligen står det inte ryska soldater på tröskeln hos oss.

Plus att min sambo arbetar inom försvaret, så jag vill inte ta ut ev olycka i förskott, det hade satt hela vår framtid på kant.

Någon mer än jag som tycker att den där soldatkillens plötsliga övergång till Putin var lite väl Die Hard 5..? Kanske inte riktigt vad Ukraina hade räknat med.
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Om man får ett antal miljarder per år så bör man ha råd att schemalägga även helger. Eller är det orimligt?

Ett antal miljarder per år är inte direkt öronmärkta till personalens löner.
Dessa pengar är tänkta att täcka ALLA kostnader för HELA försvaret.

Visst går det säkert att planera annorlunda, och få en incidentberedskap 24/7, men den extrakostnad som då tillkommer är inte lika med ob och övertid för personalen. Det är bara en piss i Mississippi i sammanhanget.


För att gå från kontorstid idag till 24/7 imorgon skulle man kunna tänka sig att vi behöver fler piloter. Ett vanligt företag hade gått från 1-skift till 5-skift, för enkelhetens skull gör vi likadant här. Vi mutiplicerar dagens piloter med fem.

Då måste vi först utbilda dem. Sedan när de är utbildade, så måste de träna strid kontinuerligt. Detta kraver flygtimmar i luften.
En timme i JAS 39 Gripen är något dyrare än en timme i en Skoda Oktavia.

Det här skulle ta resurser från något annat. Förmodligen hade vi med en 24/7-incident behövt lägga ned flottan helt och hållet.


Så det här handlar VERKLIGEN inte om att göra en något innovativare schemaläggning åt tomtar på kontor som inte är smarta nog att hantera Excel.
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Estland, Lettland och Litauen är medlemmar i NATO

Precis men hur ska förstärkningar ta sig dit?
Överflyga neutrala Sveriges luftrum? Tja Ryssarna gör ju det av o till så vi kan ju titta åt andra hållet.
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Ponera att Ryssland planerar att göra en intervention i en eller flera baltiska stater. I spelreglerna ingår att Estland, Lettland och Litauen är fullvärdiga medlemmar i NATO, med alla de förpliktelser som tillkommer.

Vilket schackdrag vore lämpligast att försigå en sådan intervention, om syftet är att ställa till för mest problem för NATO, och med minst rysk militär insats?

Ordet är fritt.

Svaret är uppenbart.
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Precis men hur ska förstärkningar ta sig dit?
Överflyga neutrala Sveriges luftrum? Tja Ryssarna gör ju det av o till så vi kan ju titta åt andra hållet.

Är vi neutrala om vi lovat hjälpa de baltiska länderna? Konstig logik måste jag säga.
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Är vi neutrala om vi lovat hjälpa de baltiska länderna? Konstig logik måste jag säga.

Vi har tidigare lovat att hjälpa våra Nordiska grannar, och då var det ingen som ifrågasatte nån neutralitet.

(jag tror detta med de baltiska staterna hänger ihop med att Sverige vill räkna in dem bland de nordiska länderna...)
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Vi har faktiskt också 14 stridsvagnar på ön.
I ett förråd.

"Några stridsvagnar på Gotland skrämmer inte ryssen"

Jo jag vet men det ska ju finnas drivmedel, mekaniker och förare också om de ska vara till nån nytta- och ammunition!

För övrigt vet jag en som har en egen stridsvagn... en rysk t-34 a. Jag har tom hjälpt till att underhållsmåla den och åkt med i den ett par gånger. Men det är ett härke till att dra drivmedel... inget för en vanlig dödlig att köra runt med i timmavis. Men det här är ju en gammal järntant med anor från andra världskriget och modernt pansar gör antagligen trasig konservburk av henne på väldigt kort tid...
 
Senast ändrad:
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

det finns hur många exempel som helst i tråden på folk som är rädda för utslagen el och planerar att slakta sina djur när och inte om Sverige blir indraget.

det är tydligt att allt håller på att gå käpprätt åt helvete, och jag känner mig inte ett dugg trygg med att män som Putin sitter med makten, men mer för Ukrainas, och tyvärr mycket möjligt, andra öststaters del än min egen. jag är till och med fortfarande glad över att minimalt med pengar läggs på det svenska försvaret.
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Hur många får du det till när du räknar efter? :)
Amen asså herregud, användare alltså, inte inlägg, av totalt hur många?
 
Senast ändrad:
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

kl
Min sambo hade en bra teori, om att Ukraina har något Ryssland gärna vill ha: Jord. Vilket vi saknar i Sverige och inte heller direkt har något annat som är värt att ha.
Frågan är om de ens skulle vilja ha Norges olja, eller något från Finland. Då skulle det inte finnas någon direkt anledning att ta Sverige eller?
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

kl
Min sambo hade en bra teori, om att Ukraina har något Ryssland gärna vill ha: Jord. Vilket vi saknar i Sverige och inte heller direkt har något annat som är värt att ha.
Frågan är om de ens skulle vilja ha Norges olja, eller något från Finland. Då skulle det inte finnas någon direkt anledning att ta Sverige eller?

Idag är det helt osannolikt att Ryssland skulle invadera Sverige.
Men det hindrar inte att det är rätt så sannolikt att Ryssland skulle i ett visst strategiskt läge invadera en del av Sverige.

Att det inte finns något i Sverige som Ryssland inte vill ha är osant.
De vill ha en markplätt mitt ute i Östesjön, att placera en flygbas och en flottbas på. Skälet till det är helt enkelt att de vill ha bättre förutsättningar att försvara sitt närområde.
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Jo, så kan det vara!
Men hur ser det ut med öar på mer den baltiska sidan? Det verkar finnas en del tillhörande Estland, om någon av dem är tillräckligt stor tror jag hellre att Ryssland tar den med tanke på historia.
 

Liknande trådar

Hemmet Hej! Är det någon händig själ där ute som svara på lite frågor angående slipning av bord. Det här bordet (se bild) skulle jag vilja...
Svar
2
· Visningar
274
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag har en konstaterad hemorrojd och har fått stolpiller mot det. Inget farligt har hittats i tarmen och hemorrojden har blivit mindre...
Svar
11
· Visningar
900
Senast: hundtant
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 630
Senast: BernT
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 989

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp