Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

det finns hur många exempel som helst i tråden på folk som är rädda för utslagen el och planerar att slakta sina djur när och inte om Sverige blir indraget.

det är tydligt att allt håller på att gå käpprätt åt helvete, och jag känner mig inte ett dugg trygg med att män som Putin sitter med makten, men mer för Ukrainas, och tyvärr mycket möjligt, andra öststaters del än min egen. jag är till och med fortfarande glad över att minimalt med pengar läggs på det svenska försvaret.

Vi är inte "rädda". Men tiden för att lägga minmalt med pengar på försvaret är tyvärr över.
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Jo, så kan det vara!
Men hur ser det ut med öar på mer den baltiska sidan? Det verkar finnas en del tillhörande Estland, om någon av dem är tillräckligt stor tror jag hellre att Ryssland tar den med tanke på historia.

Det handlar om taktik.
Det handlar om att befästa sig INNAN NATO tvingas blanda sig i.
Från och med samma ögonblick ryssarna sätter sin fot på Ösel (som du tänker på) är NATO bundna att försvara Estland. Då hinner de inte bygga en flottbas och en flygbas.

Med ett tagande av Gotland, som ju är oförsvarad, kommer det bara bli hårda ord och hyttande fingrar från omvärlden, och ett önskemål från vårt försvar (som det ser ut idag) att följa arbetstidlagarna, och låta kvällar, nätter och helger vara tid för rekreation och återhämtning.


Dessutom ligger Gotland bättre till än Ösel rent geografiskt - om man vill skydda verksamhet i Estland, Lettland och Litauen.
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Nej, jag tror inte det bara kommer bli hytta fingrar om det blir ett övertagande av gotland. Mycket pga Sveriges långvariga neutralitet och ändå goda internationella kontakter. Dessutom att vi aldrig har varit ryssar är nog också en stor fördel.
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Vi är inte "rädda". Men tiden för att lägga minmalt med pengar på försvaret är tyvärr över.

Ja. Vi är nu vid ett vägval.
Antingen lägger vi ner försvaret helt och hållet - och tar konsekvenserna av det handlandet. Eller så ser vi till att det får så mycket pengar att det kan fungera som vi förväntar oss - och tar konsekvenserna av det handlandet.

Att som idag, betala för värsta sniklösning som inte ens är tänkt att fungera, och tro att vi köpt oss ett IKEA-kök, lite billigare, lite fulare - men fullt funktionellt, och ungefär vad vi förväntat oss.
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Nej, jag tror inte det bara kommer bli hytta fingrar om det blir ett övertagande av gotland. Mycket pga Sveriges långvariga neutralitet och ändå goda internationella kontakter. Dessutom att vi aldrig har varit ryssar är nog också en stor fördel.

Ja.
Här litar du nog mer på Putins välvilja och godhet än vad jag gör.
Och du förväntar dig också mer av NATO än vad jag gör.

Jag tror att det rent av kan gå så illa att vi i Sverige skulle kunna ge bort Gotland till Ryssland. Och i så fall skulle ingen tredje part säga ens flaska.
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Jag förväntar mig mer av krigsidioterna i USA än vad du gör.
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Jag förväntar mig mer av krigsidioterna i USA än vad du gör.

Det finns en lösning på det med.

Ponera detta sceniario:
-----------------------
Den ryska ambassadören kontaktar den svenska regeringen 11:00 en random kommande torsdag:

"Ni är i besittning av en bit land vi behöver låna. Det ligger avsides till för er, och är väldigt glest befolkat. Det är av lågt värde, både ekonomiskt och militärt, och har inga speciella resurser som är av vikt för er. Vi behöver tillgång till det av storpolitiska skäl - ja, vi behöver det helt enkelt bättre än vad ni gör just nu. Lokalbefolkningen kommer inte att drabbas, och vi kommer ombesörja en evakuering av dem åt er.
Vi vill gärna skyndsamt diskutera detta problem med er, gärna i en kreativ anda. Kl 13:00 är en bra tid i vår kalender.

För er information passar jag på att påpeka att vi har 150 kärnstridsspetsar riktade mot olika mål i ert land just nu. Vi kommer naturligtvis inte att använda dem - men jag tror att det kan vara bra att ni tar med det i er bedömning av det uppkomna läget, innan vi möts senare idag. Vi ses 13:00. Da svidanija."


I det här läget kommer förmodligen den Svenska regeringen låna ut Gotland.
Om man gör det, då kommer inte någon tredjepart göra någonting, mer än att använda ett kraftfullt diplomatiskt språk.
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

kl
Min sambo hade en bra teori, om att Ukraina har något Ryssland gärna vill ha: Jord. Vilket vi saknar i Sverige och inte heller direkt har något annat som är värt att ha.
Frågan är om de ens skulle vilja ha Norges olja, eller något från Finland. Då skulle det inte finnas någon direkt anledning att ta Sverige eller?

Det där är så fel att jag blir gråhårig. Vad tror du höll Sverige utanför 2:a världskriget (förutom de tyska trupptransporterna genom Sverige)? Kan det ha varit våra rika mineralförekomster?

Vi klagar på järnvägarna och att det inte fungerar men vet du vilken järnväg i Sverige som alltid fungerar? Den som går till Narvik. Kolla vart den startar så förstår du varför.
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Nej, jag tror inte det bara kommer bli hytta fingrar om det blir ett övertagande av gotland. Mycket pga Sveriges långvariga neutralitet och ändå goda internationella kontakter. Dessutom att vi aldrig har varit ryssar är nog också en stor fördel.

Sveriges sk neutralitet är ett skämt. Vi spelade alla sidor under andra världskriget för att slippa rena krigshandlingar på svensk mark och fortsatte med det av gammal vana under det kalla kriget, med viss övervikt mot USA.

Sveriges roll som världssamvete är slut. Vi har visat att vi inte är villiga att försvara oss (vi har inget försvar längre eftersom vi inte velat lägga pengar på det) och att vi hoppar i säng med den som erbjuder oss bäst deal.
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Det finns säkert kvar en och annan gammal tävlingsskytt på k-pist.:D Som har bössan i vapenskåpet...

Och en och annan smed som har ritningarna kvar i kassaskåpet och kan direkt börja producera fler k-pistar om det behövs,,,,,,,,,,, :angel:

Vet du förresten att tanken med "plåtbössan" var att vilken bondsmed och mekanisk verkstad som helst skulle kunna laga den och även tillverka reservdelarna med vanliga enkla verktyg?
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Det finns en lösning på det med.

Ponera detta sceniario:
-----------------------
Den ryska ambassadören kontaktar den svenska regeringen 11:00 en random kommande torsdag:

"Ni är i besittning av en bit land vi behöver låna. Det ligger avsides till för er, och är väldigt glest befolkat. Det är av lågt värde, både ekonomiskt och militärt, och har inga speciella resurser som är av vikt för er. Vi behöver tillgång till det av storpolitiska skäl - ja, vi behöver det helt enkelt bättre än vad ni gör just nu. Lokalbefolkningen kommer inte att drabbas, och vi kommer ombesörja en evakuering av dem åt er.
Vi vill gärna skyndsamt diskutera detta problem med er, gärna i en kreativ anda. Kl 13:00 är en bra tid i vår kalender.

För er information passar jag på att påpeka att vi har 150 kärnstridsspetsar riktade mot olika mål i ert land just nu. Vi kommer naturligtvis inte att använda dem - men jag tror att det kan vara bra att ni tar med det i er bedömning av det uppkomna läget, innan vi möts senare idag. Vi ses 13:00. Da svidanija."


I det här läget kommer förmodligen den Svenska regeringen låna ut Gotland.
Om man gör det, då kommer inte någon tredjepart göra någonting, mer än att använda ett kraftfullt diplomatiskt språk.

Mycket osannolikt faktiskt.
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Jo, jag har funderat på dem med. Nu var detta min sambos uppfattning som bonde och jag som ändå hade en ambition en gång i livet att jobba med berg tänkte att han inte hade helt rätt;)
Men, hur ser det ut med mineralerna i ryssland? Med tanke på dess yta känns det som att de borde kunna ha dessa mineraler själva.
Jag vet att vi har ett värde i mineraler, men om det skulle vara ett tillräckligt stort värde för en invasion är det jag inte vet. Och jag tröttnade på berg för ett tag sedan så jag orkar inte googla heller;)
(dessutom har du nog bättre svar på det)
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Mycket osannolikt faktiskt.

Varför är det osannolikt?
Vad skulle Sverige göra i ett sådant läge? Försvaret påminner ju mer om slangbellor laddade med papperslappar i jämförelse. att låna ut Gotland vore väl det enda "smarta" valet om man vill spara på bekymmerna? Och detä r ju typiskt svenskt att vilja hålla sig neutral och lugn.
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Självklart finns det resurser i Ryssland också men i Sverige (eller snarare norra Skandinavien) är vi väldigt rika sett till per person vad det gäller mineraltillgångar. Ryssland klarar sig idag någorlunda på det de har men vissa resurser börjar bli ansträngda, bla uran. Som prognosen ser ut nu (vad gäller utbyggnaden av deras kärnkraftverk) klarar de inte sin egen försörjning av uran 2020. Deras prospekteringsnivå är för låg jämfört med vad prognoserna säger att de behöver, dvs resurserna kan till viss del finnas där men man måste hitta dem också (det gäller inte enbart uran). De förlorade ju också många potentiella resurser när Sovjetunionen rasade samman.

Vad gäller en invasion (som jag realistiskt inte tror händer inom snar framtid) så är det inte bara att tillskansa sig nya tillgångar för en möjlig erövrare utan också se till att ingen annan har nytta av dem. Sverige har dessutom flera väl dokumenterade reserver som inte bryts idag, dvs det är bara att börja bryta. Prospekteringen är redan gjord.
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Ponera ditt senario, vilket slags försvar tänker du dig skulle hjälpa i det läget?

Det talas mycket om upprustning i tråden, hur mycket resurser skulle behövas för att kunna hävda sig mot 150 atombomber?

Visst är vårt försvar idag ett skämt, men om vi ska på allvar kunna hindra en invasion av ett land i Rysslands kaliber skulle varenda krona och stående medborgare behövas.
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Vårt försvar har alltid byggt på att det ska kosta... inte att ta oss utan behålla oss, dvs gerillakrigföring. Några av världens bästa jägarregementen fanns i Norrland. Lägg till det en lokalbefolkning som är väl beväpnad (många jägare med klass 1 vapen). Vi skulle sedan klara oss någorlunda tills hjälpen kom, dvs NATO.

Finnarna hade på papperet ingen chans under 2:a världskriget men bet ifrån bra, ryssarna hade respekt för de finska jägartrupperna. Att Finland sedan gick in i en allians med Tyskland var samma mekanism, dvs håll ut så länge det går tills en allierad makt kommer.

Kan också tillägga att om vi vill (vilket jag hoppas aldrig händer) borde kunskapen att tillverka kärnvapen finnas kvar i FOA:s gömmor. Sverige låg väldigt långt fram i kärnvapenforskning fram till 70-talet (politikerna godkände det hela eftersom USA inte ville sälja kärnvapen eller -teknologi till oss).
 
Senast ändrad:
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Ponera ditt senario, vilket slags försvar tänker du dig skulle hjälpa i det läget?

Det talas mycket om upprustning i tråden, hur mycket resurser skulle behövas för att kunna hävda sig mot 150 atombomber?

Visst är vårt försvar idag ett skämt, men om vi ska på allvar kunna hindra en invasion av ett land i Rysslands kaliber skulle varenda krona och stående medborgare behövas.

Om vi blir hotade med 150 atombomber, är det bästa försvaret att spela bättre bluffstopp än vår motståndare.

Då är bättre att se till att man inte hamnar i en sådan situation, genom att sluta exponera Gotland som en isolerad och obevakad öde ö på en strategisk position mitt i Östersjön. Ryssland ska se Gotland som något som kommer kosta om man vill ta. Inte som nu, något man landstiger och placerar en flagga på.
 
Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?

Ett försvar bygger man upp med tanken att en angripare ska avstå ett angrepp då det kostar alldeles för mycket i personal och resurser för att angripa och försöka inta landet. Vi hade en gång för inte allt för många år sen ett av världens bästa invasionsförsvar men nu finns inget kvar av det längre, det som finns är en försvarsmakt designad för att verka utomlands i första hand och om det möjligen blev nåt kvar så kanske man överväger att försvara sverige, iallafall på papperet.

När politikerna bestämmer sig för att skrota en försvarsmakt och nedmontera välfärden, det bevisar bara vilka tankar dom har om innevånarna i landet som valt dom.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 483
Senast: BernT
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 331
Hemmet Ja nu är det så att jag ska ärva sommarstugan, den är från 1955 och 60kvm boendeyta. Har öppen spis i källaren och "uppe". Den sitter...
2
Svar
20
· Visningar
1 106
Senast: Nepenthe
·
Trädgård & Växter Jag har en Fönsterkrinum som jag är väldigt rädd om. Just nu har den (extrem) vintervila och det har bara varit stammen kvar (aldrig...
Svar
0
· Visningar
281
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp