hur räkna man ut poäng???

hellboy

Trådstartare
ha fått lite info om mitt stos mamma och undra nu fall någon här kan hjälpa mig .

hon är en hannoveranare från tyskland .

hon är utställd men vet inte vad slut poängen är .

ha massa siffror men vet inte hur man dela upp dom . de är från hals till ridning .

hur dela man upp dom , för hon kan ju inte ha fått 157p

kanske dålig förklaring men hoppas någon förstår ...
 
Sv: hur räkna man ut poäng???

nu vet inte jag riktigt men på en vanlig utställning där du visar hästen för hand är det

Typ, Huvud/Hals/blå, Extremiteter (ben), skritt och trav (maxpoäng är 10 på varje bedömningspunkt och över 40total är guld, i alla fall i ponnysammanhang)

Sedan på andra visningar, typ kvalite och sånt (? nu är jag ute på halare is) bedöms också

galopp

hoppning och då på två punkter: teknik och temperament

gångarter bedöms även under ryttare och man kan få bedömning på hästen under testryttare



någon annan kan säkert förklara bättre och jag vet inte hur din häst är bedömd men i alla fall så finns det många punkter att få bedömda om man går hela vägen :)
 
Sv: hur räkna man ut poäng???

Jag antar att du menar en tysk bedömning, i Hann. Verband? Och det låter då som om det aktuella stoet har dels en stamboksbedömning med exteriöra betyg, kan vara 11 olika punkter, och dels ett stotest med ridning och löshoppning (ungefär som vårt 3-årstest) eftersom det finns ridna betyg också. Har dock aldrig sett att man lägger ihop betygen, skalan är 1-10 där som här och snittbetyg brukar användas. Som vanligt är 7 ganska bra, 8 bra osv. Man skulle nog behöva se ditt papper för att förklara bättre.
 
Sv: hur räkna man ut poäng???

här är de hon ha fått poäng på :

rasse: 8
schwung:7
kopf: 8
rahmen:7
qualität körper:7
schritt: 8
hals:8
vordergiledmaben: 7
korrekth.gang: 7
gesamteindruck: 7
sattellage: 7
hintergliedmanben: 6

:)
 
Sv: hur räkna man ut poäng???

Ja det är stamboksbedömning, alltså en ren exteriörbedömning men med fler bedömda punkter (12) än den svenska. Íngen ridning i detta.
I denna ordning står betygen på protokollet, min fria översättning:
rasse/rastyp: 8
qualität körper/kropp, konstitution:7
korrekth.gang/rörerlsernas korrekthet: 7
schwung/brukar stå elasticitet-schwung/trav:7
schritt/skritt: 8
gesamteindruck/allm intryck : 7

kopf: 8
hals:8
sattellage: 7
rahmen/ram, bål :7
vordergiledmasen/framben, ledgångar: 7 (inget b utan tyskt special-s )
hintergliedmansen/bakben, ledgångar: 6

Med drygt 7 i snitt en helt ok bedömning, precis som det varit i Sverige.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara skriva av mig och dethär är INTE kritik mot nån så ingen be höver tro det. Men jag mår så fucking jävla dåligt och jag kan...
2
Svar
23
· Visningar
1 680
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag känner och tänker allt som man inte får känna eller tänka. Eller inte ska iallafall. Tillexempel så vill jag så jävla gärna kunna ha...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
5 202
Senast: Luff
·
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 225
Senast: Enya
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag har varit lite o säker om jag skulle skriva om dethär men jag har kommit fram till att jag vill det. Och endel kanske tycker att det...
Svar
16
· Visningar
1 783
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp