Hur räkna ut skatt på aktieprogram?

lillsmurfagirl

Trådstartare
Hej!

Är med i ett aktiesparprogram genom jobbet och funderar hur jag ska deklarera nästa år och om jag redan nu ska förbereda mig för restskatt.

Aktiesparprogrammet går ut på det görs avdrag på lönen efter skatt som köps aktier för. Efter tre år så får jag samma antal aktier jag köpt "gratis" utbetalt på lönen.

Ex det köps 3 aktier 2016 och tre år senare har jag dessa 3 aktier plus jag får värdet på 3 till på lönen.

Jag har sett det dras extraskatt när jag fått dessa utbetalt men jag antar jag kanskr ska skatta på vinsten med?

Hur ska jag räkna?
 
Hej!

Är med i ett aktiesparprogram genom jobbet och funderar hur jag ska deklarera nästa år och om jag redan nu ska förbereda mig för restskatt.

Aktiesparprogrammet går ut på det görs avdrag på lönen efter skatt som köps aktier för. Efter tre år så får jag samma antal aktier jag köpt "gratis" utbetalt på lönen.

Ex det köps 3 aktier 2016 och tre år senare har jag dessa 3 aktier plus jag får värdet på 3 till på lönen.

Jag har sett det dras extraskatt när jag fått dessa utbetalt men jag antar jag kanskr ska skatta på vinsten med?

Hur ska jag räkna?

Själva ägandet skattar du inte för, den dagen du realiserar och det blir vinst ska du skatta. Men det verkar ju som det redan dras av arbetsgivaren.
 
Själva ägandet skattar du inte för, den dagen du realiserar och det blir vinst ska du skatta. Men det verkar ju som det redan dras av arbetsgivaren.
Det är det jag inte fattar. Det som utbetalas är matchade aktier som jag får i pengar. Men frågan är om jag ska skatta på vinst också? För hela summan är ju vinst i och med jag får dom gratis. Å andra sidan har dom dragit skatt.. Är det förmånsvärde som skattar då?
 
Det är det jag inte fattar. Det som utbetalas är matchade aktier som jag får i pengar. Men frågan är om jag ska skatta på vinst också? För hela summan är ju vinst i och med jag får dom gratis. Å andra sidan har dom dragit skatt.. Är det förmånsvärde som skattar då?

Menar du att skatten inte stämmer? Jag hade frågat HR-avdelningen hur de räknat och hur du ska redovisa. Det beror ju helt på hur de lagt upp det från början.
 
Om du får aktier "gratis" ska de betraktas som lön. Dvs aktiens nominella värde läggs på din lön och det betalar du skatt på.
 
Kommer matchningsaktierna verkligen betalas ut i pengar och inte i aktier? Det senare är enligt mig det vanliga. Oavsett bör det att betraktas och beskattas som lön.
 
Om du får aktier "gratis" ska de betraktas som lön. Dvs aktiens nominella värde läggs på din lön och det betalar du skatt på.
Hur menar du med aktiens nominella värde? Beskattningen bör ju grunda sig på aktiens värde per dagen TS mottar aktien (eller belpppet), vilken om bolaget är noterat då alltså är aktiens värde på börsen.
 
Om jag förstår rätt så köper din arbetsgivare aktier för lön som du skattat på? Då får du anskaffningsvärdet = det aktien köps för. Om du säljer dem så får du betala skatt för mellanskillnaden mellan köpesumma och försäljningspris.
Någon förmån uppstår inte om arbetsgivaren köper aktierna för marknadsvärde.
 
Hur menar du med aktiens nominella värde? Beskattningen bör ju grunda sig på aktiens värde per dagen TS mottar aktien (eller belpppet), vilken om bolaget är noterat då alltså är aktiens värde på börsen.

Rätt! Fel av mig. Det är aktiens marknadsvärde vid tillfället som är underlag för förmånen.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Förra året fick jag 700 kr i löneförhöjning. I år fick jag samma. Förra året gjorde jag mitt jobb och lite till, inför detta räckte jag...
Svar
9
· Visningar
877
Äldre Hej! Jag är generellt dålig på matematik och att tänka klart juridiskt är inte min bästa förmåga just nu, så jag skulle blir jätteglad...
2
Svar
35
· Visningar
4 744
Senast: lbb
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 750
Senast: cirkus
·
Skola & Jobb Jag varnar redan från början för att det här kan bli långt. Jag tog min kandidatexamen för ett par år sen, inom ett snävt område som det...
Svar
6
· Visningar
1 331
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp