Hur räknar man till nästa brunst?

polly p

Trådstartare
Hej! Jag gjorde en gynkoll på mitt swb sto förra torsdagen 29/4. Allt såg bra ut och hon var på väg i brunst och veterinären såg folliklar som var ca 2,5 cm. Skulle jag inseminerat rekommenderade han att åka på måndagen den 3/5. Ville vänta men undrar nu lite hur jag ska räkna fram till nästa gång. Det kan ju såklart variera från olika ston..
Senast idag var hon lite kladdig och sölig. Varit väldigt tydlig i helgen och fram till igår.
Veterinären sa att jag skulle räkna som från idag och 25 dagar fram men det vete 17..
Jag fick ett föl 2015 men man glömmer fort..
Omkring vilket datum skulle ni tro?
Om hon har en normal brunstcykel, vilket jag tror..Hon visade också intresse mot vår valack på två år men det har klingat av ( han har inte försökt betäcka trots våldtäcksförsök från hennes sida ) Dock har inackorderingarnas gamla sto börjat bete sig som en hingst och vallar och bökar och hummar. Dessa djur..
 
Det är olika på ston.

Jag brukade räkna från första dagen av en brunst och kolla när nästa första-dag kom.
Har haft ston med allt från 21 dagar från dag 1 till dag 1 - till ston med 30 dagar. Vanligast är väl runt 21 dagar?
 
Hej! Jag gjorde en gynkoll på mitt swb sto förra torsdagen 29/4. Allt såg bra ut och hon var på väg i brunst och veterinären såg folliklar som var ca 2,5 cm. Skulle jag inseminerat rekommenderade han att åka på måndagen den 3/5. Ville vänta men undrar nu lite hur jag ska räkna fram till nästa gång. Det kan ju såklart variera från olika ston..
Senast idag var hon lite kladdig och sölig. Varit väldigt tydlig i helgen och fram till igår.
Veterinären sa att jag skulle räkna som från idag och 25 dagar fram men det vete 17..
Jag fick ett föl 2015 men man glömmer fort..
Omkring vilket datum skulle ni tro?
Om hon har en normal brunstcykel, vilket jag tror..Hon visade också intresse mot vår valack på två år men det har klingat av ( han har inte försökt betäcka trots våldtäcksförsök från hennes sida ) Dock har inackorderingarnas gamla sto börjat bete sig som en hingst och vallar och bökar och hummar. Dessa djur..

Räknar du 25 dagar från idag (3 dagar efter veterinären tyckte du skulle kolla för eventuell seminering) så är det nog rätt stor risk att du missar nästa brunst. Var hon på väg in i brunst 29/4 och man räknar med att hon har en normallång brunst skulle jag nog räkna snarare 14 dagar från idag för att vara i god tid. Då bör hon ju vara på väg in i nästa tänker jag men som redan nämnts är det där olika. Normalstoet ovulerar med 21 dagars mellanrum.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte ett d-ponnysto till min dotter i vintras, jättetrevligt sto på 8 år som fått ett föl -14. Hon går ihop med mina två valacker...
Svar
16
· Visningar
3 544
Senast: tanten
·
Avel Vi har ett sto som inte kommer i brunst och jag vill höra om ni som är lite erfarna har några teorier och kanske tips utöver vad som...
2
Svar
29
· Visningar
6 737
Senast: andover
·
G
Avel Ska betäcka mitt sto för första gången, så jag är nybörjare inom detta, så jag behöver lite råd. Vet att det är ca 18-21 dagar mellan...
Svar
4
· Visningar
1 042
Senast: granis
·
F
Avel Mitt sto tokbrunstade v. 16. Jag räknade 21 dagar o kom fram till att jag kör iväg med henne på torsdagen helgen innan, den veckan hon...
Svar
19
· Visningar
2 268
Senast: kicket
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring - igen
  • Kattbilder #9
  • Trixtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp