Inte nöjd efter seminering!!!!

F

Flying High

Mitt sto tokbrunstade v. 16. Jag räknade 21 dagar o kom fram till att jag kör iväg med henne på torsdagen helgen innan, den veckan hon skulle komma i brunst, så hon fick stå på stationen o komma igång i lugn o ro.

Jag tuffar iväg 1,5 timme med hästen, väl framme säger jag till hingststationen att hon visar tydlig brunst o att det är dags nästa vecka. Skriver på papperna o kör hem.

Nästa dag ringer de på em o säger hon är färdigseminerad o klar!!!!! Jag blir stum o fattar ingenting. Fick besked på att hon var på väg ut ur brunsten o att de seminerat! Men jag kör o hämtar hem henne, o släpper ut henne med sin kompis på betet. Får återbesökstid måndag denna veckan, efter 16 dygn.

Vi kör dit, vet. gör henne klar o vi tittar spända, efter en stund säger han att där är inga ägg, inget att seminera, de äggen som syns är alldeles för små så de skulle titta måndagen en vecka senare, inte onsdagen samma vecka!! Vad seminerade han!!!! Jag fick inga svar av någon för jag ifråga satte semineringen. De ville att jag skulle släppa henne på bete där, men jag tog hem henne.

På onsdagen skickade de en räkning på 3500:- för semineringen:devil:

Brukar det bli så här? Kladdar stona med de 21 dygnen?? Eller är det till förlitligt?

Jag vet inte var jag ska vända mig för att få svar på frågorna, de kunde inte svara. Måste säga att veterinären var nog över 70 år gammal!!:eek: Men det betyder väl erfarenhet, eller.
 
Sv: Inte nöjd efter seminering!!!!

Visst kan stona gå olika länge mellan brunsterna. Jag antar att du menar att ingen fosterblåsa hittades på 16 dygn? Det är väl jättebra att du får henne kollad igen om en vecka.Då ser dom säkert om hon är dräktig eller på väg in i ny brunst. Har du otur kanske hon har "hakat upp sej"
 
Sv: Inte nöjd efter seminering!!!!

Ston är ungefär lika reglbundna med sina brunster som vi människor med våra menstruationer, dvs det skiljer sig! 21 dygn är ett bara riktmärke.
 
Sv: Inte nöjd efter seminering!!!!

Hon hade säkert ett stort fint ägg på förra brunsten när han seminerade, men om detta inte befruktades så försvinner det och cykeln börjar om, de små äggen börjar växa och när de nått rätt storlek, oftast i slutet på brunsten, så seminerar man vartannat dygn tills ägget har släppt. Det är nu ägget vandrar spermierna till mötes för att, om det befruktats, fastna på väggen i livmodern och bli till ett embryo och senare ett foster.


Fråga gärna om något är oklart. :)
 
Sv: Inte nöjd efter seminering!!!!

Jag tycker inte det verkar konstigt på något vis.
Däremot har du en konstig attidtyd, klart att du får räkning, och att veterinären är 70 år är väl bara bra, då har han väl erfarenhet.
 
Sv: Inte nöjd efter seminering!!!!

Mmmmm..... konstig attityd, hmmmm man kanske inte ska ifrågasätta... Har varit på fler stationer o betäckt, o fått svar på frågor, men, men man ska kanske inte fråga, utan bara accetptera o lämna allt till andra.

Har aldrig blivit bemött så här eller varit med om sånt här innan, men du kanske har rätt. Att jag inte ska bry mig.
 
Sv: Inte nöjd efter seminering!!!!

Tack för ditt svar, men man undrar ju,:angel: o säsongen är inte så lång om det börjar strula!
 
Sv: Inte nöjd efter seminering!!!!

Tack Saila o Fredag jag har blivit lite lugnare, ska köra dit imorgon så vår vi se hur det blir.:crazy:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Inte nöjd efter seminering!!!!

Ja, idag var jag hos vet. o kollade henne. Äggen hade ingen förändring sa han o det är 24 dagar sedan semingeringen.

Hon belv sprutad, o vi ska tillbaka på fredag! Då får vi se, kanske ett bak.prov, om inget har hänt.:smirk:
 
Sv: Inte nöjd efter seminering!!!!

Jag tycker inte det verkar konstigt på något vis.
Däremot har du en konstig attidtyd, klart att du får räkning, och att veterinären är 70 år är väl bara bra, då har han väl erfarenhet.


jag kan bara hålla med.

Även om inte stoet blev dräktigt så ska väl veterinär och seminör ha sin lön för uträttat arbete...
 
Sv: Inte nöjd efter seminering!!!!

*kl*

Mitt ena sto är också lite knasig i sina brunster första dagen man ser ser brunst tecken på henne har hon redan 4cms ägg, idag vid koll 3 dagar innan beräknad brunst hade hon flera små ägg så det stämmer alldeles säkert att din veterinär seminerat ett stort fint ägg och din häst inte tagit sig helt enkelt, hoppas det går bättre nästa gång!

Att du fick en faktura på 3500kr tycker jag inte var så farligt, det var väl snarare rätt billigt - stations avgift och semin avgift brukar ju vara 1500kr vardera och det betalar man ju efter första besöket + moms förstås.

Är du inte nöjd så tycker jag du ska lämna dina synpunkter - seminstationen kanske vill veta sånt för att undvika missförstånd med andra kunder i framtiden (och dig kanske)
 
Sv: Inte nöjd efter seminering!!!!

Jag tycker ni hakar upp er på fel saker, jag höll med om att en äldre vet har mer erfarenhet, det bröt Ck ihop på.

Tyckte det är konstigt att de skickar en räkning innan semineringen är klar, tänk om hon behöver stå där mer, men, men det är de som får skicka en räkning till...Det fattar nog vilken IDIOT som helst att de ska ha betalt.

Ha, ha! Synd att det är sådanan aggresiva svar man får.

Det jag vill ha fram är att de har seminerat 7 (sju) dagar INNAN beräknad brunst!

Så jag frågar igen:
:confused: Är det vanligt??? Att äggen mognar en hel vecka innan.

Tar gärna emot svar från någon som är lite gladare, om man får be, ni andra gör er inget besvär.:idea: :D
 
Sv: Inte nöjd efter seminering!!!!

Jag skulle lita mer på stationen som ultraljudat än den brunst du såg i vecka 16. Tidigt på våren kan brunsterna var högst opålitliga och se ut att komma lite närsom. Jag tror inte att någon station seminerar i fel tid, de har ju koll via ultraljud och det är förmodligen så att det blev i senaste laget innan sperma kom och de kunde seminera i den brunst som pågick när hon kom till stationen. Så skulle jag tolka det iallafall.
De flesta stationer fakturerar direkt efter besök och sedan får man ytterligare fakturor för ev senare tjänster.
 
Sv: Inte nöjd efter seminering!!!!

Håller med Jarrah, brunstcykeln behöver inte vara helt pålitlig, det kan skilja en hel del, nu har det varit kallare en period då håller många på sig men nu när värmen kommer så brukar brunsterna ta fart. Jag tror säkert inte de seminerat henne bara för seminerandets skull, där var säkert dags men hon tog sig helt enkelt inte. Kan inte stoet stå kvar på stationen så det är lättare att kolla henne? Finns där dessutom en hingst brukar brunsten bli både tydligare och bättre.
 
Sv: Inte nöjd efter seminering!!!!

Jag var där idag, o de sprutade henne, vi ska tillbaka på fredag.
Då brunstar hon förhoppningsvis, o då ska hon stå kvar till slutet av nästa vecka.

Annars blir det bak prov.

:o

Jag tyckte bara att det gick lite fort med att skicka hem henne där i början,:o men det blir väl bra till slut.:d
 
Sv: Inte nöjd efter seminering!!!!

Jag tycker ni hakar upp er på fel saker, jag höll med om att en äldre vet har mer erfarenhet, det bröt Ck ihop på.
det var nog sättet du skrev det på som fick oss att missuppfatta dig:angel:

T yckte det är konstigt att de skickar en räkning innan semineringen är klar, tänk om hon behöver stå där mer, men, men det är de som får skicka en räkning till...Det fattar nog vilken IDIOT som helst att de ska ha betalt.

Men nu vet du ju att det är vanligt att man faktureras direkt, för att i slutet av säsongen få en ny räkning på resten!

Ha, ha! Synd att det är sådanan aggresiva svar man får.
Jag tycker att ditt inlägg var agresivt och surt -då får man kanske svar utifrån det man själv "utstrålar":devil:

Det jag vill ha fram är att de har seminerat 7 (sju) dagar INNAN beräknad brunst!

Så jag frågar igen:
:confused: Är det vanligt??? Att äggen mognar en hel vecka innan.

Tar gärna emot svar från någon som är lite gladare, om man får be, ni andra gör er inget besvär.:idea: :D

Jag är alltid GLAD:smirk: , du kan säkert vara helt lugn att de seminerat vid BRUNST och inget annat....har du försökt komma in i ett sto när hon inte är brunstig???:crazy:

Hoppas allt går bra för dig nu på fredag, och jag hoppas du kan börja lita på din station och veterinär, så blir allt mkt trevligare!

mvh Cathrine
 
Sv: Inte nöjd efter seminering!!!!

Jag är alltid GLAD:smirk: , du kan säkert vara helt lugn att de seminerat vid BRUNST och inget annat....har du försökt komma in i ett sto när hon inte är brunstig???:crazy:


mvh Cathrine

Som sagt: Man kan inte seminera om inte stoet är brunstigt, eftersom livmodermunnen inte är öppen om inte stoet är i brunst.
Hur öppen hon är, är dessutom något som noteras i stoets journal, så det får du veta om du frågar dem.
 
Sv: Inte nöjd efter seminering!!!!

Jag har ett sto här för betäckning. Hon borde ha gått i brunst idag, men hon betäscktes redan den 1/6 o den 3e så slog hon ifrån. Alltså naturlig betäckning. Så inte går hon i brunst den 5e. Antagligen på ändrades hennes brunstperiod när hon kom hit den 20/5 o med all omställning med nya hästar osv så kom den antagligen in i brunst tidigare. Vissa fördröjer sin istället medans andra inte berörs alls.
Men då är det ju tur att den som håller i att seminering eller betäckning ska ske kan avläsa det korrekt.
Sälv har jag ett riktigt krångelsto på seminering på just nu. (alltså borta på seminstation, jag har ingen).
Hon har haft tidernas tydligaste regelbundna brunster hemma o nu så har hon inte brunstat alls sen hon kom dit. Sprutad 2 ggr o tappade det ena ägget innan 2cm o nu blev hon sprutad igår igen...får se imorgon om något hänt.
Hon har varit borta betydligt längre än vad jag räknade med.
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 155
Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 145
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 724
Senast: Lhas
·
Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
25 271
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp