Hur reagerar människor om skattetrycket blir för högt

Fake news säger du. Det uttrycket är så otroligt uttjatat. Vården i Sverige är bra när man väl får tillgång till den. Där är dock svårigheten - det är skitsvårt att få tillgång. Du ska i princip vara frisk för att orka vara sjuk och orka kämpa till dig rätt vård i rätt tid. Jag har ett jättefint exempel från Sthlm från förra veckan men det är väl bara fake news det med trots att den drabbade var min egen far.



Ändå fungerar det så otroligt dåligt på sina håll? Man drar t o m in på gymnasieplatser i Sthlms län så att det krävs extremt höga betyg för att komma in på ett gymnasium i sin egen hemmakommun. Samtidigt så kommer du idag ingen vart om du inte ha minst gymnasieutbildning, paradoxalt nog.



Du är lite högre i ålder har jag för mig? På 70-talet visste man väl knappt vad det du räknar upp var för något så då är det ju såklart att det var svårt att få hjälp med det (mobbingoffer och fysiskt funktionshindrade undantaget såklart).



Jättefint i teorin men fungerar inte särskilt väl när det kommer till praktiken.



Ju mer skatt man betalar, desto mer vill man av ganska naturliga skäl ha. Åtminstone vill man ju att pengarna faktiskt går till det som det bör gå till.
Min korta kommentar är att du pratar om en stad, en far, en skola. Enstaka exempel.
jag försöker se nationellt övergripande.
God hjälp till det kan man få från ekonomifakta.se.
 
Min korta kommentar är att du pratar om en stad, en far, en skola. Enstaka exempel.
jag försöker se nationellt övergripande.
God hjälp till det kan man få från ekonomifakta.se.

Nehej du. Försök inte. Faktum är att det är längre vårdköer idag, skolorna är dysfunktionella trots mer resurser än någonsin, brott mot person och egendom ökat lavinartat på bara några år och polisen bortprioriterar bedrägerier pga resursbrist. Du kan inte fake news:a bort de faktumen. Jag tänker inte dra fram några bevis på det jag säger eftersom detta står i tidningarna dagligen och politikerna pratar om det dagligen så det borde vara allmänt känt. Men självklart så är det ju också så att man ser ju först och främst det som sker närmast en. Att landet som helhet t ex skulle ha få inbrott hjälper ju inte den som bor i ett område där det sker våg efter våg av inbrott. Eller den som ser att sjukvården i dess närhet inte funkar - den blir ju inte hjälpt av att någon annan i en annan stad sluppit vänta i vårdköerna. För att ta några exempel.

Det här raljerandet och "fake news:andet" som du och många håller på med hjälper ju inte heller ett dugg utan ökar ju bara polariseringen än mer.
 
Personligen så har jag min bild klar.
Ett skäligt skattetryck accepteras, under förutsättningen att de som betalar anser att man får valuta för pengarna.
Slutar man anse det, så börjar man fundera på om det hela är rättvist.
Kommer man fram till att det inte är det så börjar man agera utifrån detta.

Och detta oavsett vilka behov samhället har.

Jag tycker ju att skattetrycket skulle vara betydligt lägre för låginkomsttagare och de pensionärer som har väldigt låg pension. Sådana som min svärmor som har en pension på över 30000 behöver dock inga skattelättnader. Att jag och min sambo får sammanlagt nästan 1000 kr mer i månaden i plånboken i och med den nya budgeten är absurt, särskilt i ljuset av att fattigpensionären får 100 kr mer i plånboken.
 
Jag tycker ju att skattetrycket skulle vara betydligt lägre för låginkomsttagare och de pensionärer som har väldigt låg pension. Sådana som min svärmor som har en pension på över 30000 behöver dock inga skattelättnader. Att jag och min sambo får sammanlagt nästan 1000 kr mer i månaden i plånboken i och med den nya budgeten är absurt, särskilt i ljuset av att fattigpensionären får 100 kr mer i plånboken.
Skattetrycker är väl betydligt lägre, ju lägre inkomst man har eller?
 
Som många andra redan skrivit har jag inte upplevt något för högt skattetryck, jag blir orolig när det ska bli skattelättnader och betalar gärna mer skatt än vad jag gör idag om det hjälper de svaga i samhället. Känner inte alla igen bilden av att så många känner att vi har ett för högt skattetryck och undrar vad man själv får ut av det, men det handlar väl om vilka kretsar man umgås i. Själv tycker jag det är ganska lätt att se vad man får ut av det. Sjukvård, gratis skolgång, skyddsnät om saker går helt fel i livet. Väldigt värt skattetrycket tycker jag.
 
Egocentrismen kan ju ta sig i uttryck att man är nöjd när man känner att den dag man blir sjuk eller gammal eller utan inkomst så finns det ett skyddsnät som fungerar. Om man tappar förtroendet för att det finns ett sånt så är det ju en ganska förståelig fråga att ställa sig vad fan "jag" får.

De flesta av dem som jag hör köra "vad fan får jag"-argumentet för lägre skatt är dock varken sjuka eller gamla eller utan inkomst.
 
Nehej du. Försök inte. Faktum är att det är längre vårdköer idag, skolorna är dysfunktionella trots mer resurser än någonsin, brott mot person och egendom ökat lavinartat på bara några år och polisen bortprioriterar bedrägerier pga resursbrist. Du kan inte fake news:a bort de faktumen. Jag tänker inte dra fram några bevis på det jag säger eftersom detta står i tidningarna dagligen och politikerna pratar om det dagligen så det borde vara allmänt känt. Men självklart så är det ju också så att man ser ju först och främst det som sker närmast en. Att landet som helhet t ex skulle ha få inbrott hjälper ju inte den som bor i ett område där det sker våg efter våg av inbrott. Eller den som ser att sjukvården i dess närhet inte funkar - den blir ju inte hjälpt av att någon annan i en annan stad sluppit vänta i vårdköerna. För att ta några exempel.

Det här raljerandet och "fake news:andet" som du och många håller på med hjälper ju inte heller ett dugg utan ökar ju bara polariseringen än mer.

Jag håller med dig om att det är långt ifrån perfekt på en del håll i samhället. Vårdköer, bostadsbrist, utsatthet m.m. Men det är samtidigt också så att det finns krafter som vill underblåsa uppfattningen att allt är på väg åt helvete i Sverige (och många andra länder i Europa). När myndighets- och politikerföraktet får fäste är vi illa ute, det är liksom grunden för vårt demokratiskt uppbyggda samhälle, och när tilliten skjuts sönder så har vi sen ingen samhällsstruktur kvar.
(Hans Rosling var ju f ö fantastisk i att visa hur fel vi i allmänhet har i vår uppfattning om tillståndet i världen)

Men frågan kvarstår, om vi nu tycker att vi inte nått ända fram med tillgänglighet och kvalitet i vård, skola, rättsväsende, bostäder, trygghet och äldreomsorg - hur kan då lösningen vara SÄNKT skatt för att förbättra dessa områden?
 
Jag kan inte ens komma på vad som skulle vara ”för högt” skattetryck. Ser gärna högre skatter än vi har idag, framförallt för höginkomsttagare.

Inkomstskatterna är väldigt höga på marginalen.

Den stora potentialen och orättvisan finns i kapitalkoncentrationen. Vi MÅSTE börja beskatta tillgångar , globalt. Avkastningsskatter kan höjas avsevärt också.
 
Ju mer skatt man betalar, desto mer vill man av ganska naturliga skäl ha.

Nja. Förutom det som alla tar del av - skola, basvård, vägar, snöskottning, tillsynsmyndigheter, brottsprevention, vatten och avlopp, val, begravning m.m. - så är ju en stor del av skatten man betalar en typ av försäkring. Man ska ha möjlighet att utnyttja tjänsten OM man behöver, men alla ska ju inte "gå plus" individuellt räknat inom ALLA områden som skatten går till. Då skulle inte systemet gå ihop, det går ihop för att alla betalar till hela systemet och varje person bara utnyttjar delar av systemet. Alla behöver inte lika mycket vård, alla behöver inte få hjälp av rättsväsendet, alla behöver inte extra stöd i skolan, alla behöver inte bostadsbidrag, alla behöver inte vara sjukskrivna etc.
 
Nehej du. Försök inte. Faktum är att det är längre vårdköer idag, skolorna är dysfunktionella trots mer resurser än någonsin, brott mot person och egendom ökat lavinartat på bara några år och polisen bortprioriterar bedrägerier pga resursbrist. Du kan inte fake news:a bort de faktumen. Jag tänker inte dra fram några bevis på det jag säger eftersom detta står i tidningarna dagligen och politikerna pratar om det dagligen så det borde vara allmänt känt. Men självklart så är det ju också så att man ser ju först och främst det som sker närmast en. Att landet som helhet t ex skulle ha få inbrott hjälper ju inte den som bor i ett område där det sker våg efter våg av inbrott. Eller den som ser att sjukvården i dess närhet inte funkar - den blir ju inte hjälpt av att någon annan i en annan stad sluppit vänta i vårdköerna. För att ta några exempel.

Det här raljerandet och "fake news:andet" som du och många håller på med hjälper ju inte heller ett dugg utan ökar ju bara polariseringen än mer.

Du har fel i dina fakta på så många sätt.
 
Inkomstskatterna är väldigt höga på marginalen.

Den stora potentialen och orättvisan finns i kapitalkoncentrationen. Vi MÅSTE börja beskatta tillgångar , globalt. Avkastningsskatter kan höjas avsevärt också.
Jag hittade någon sorts räknesida, dock starkt tendentiös (typ skattebetalarnas förening el dyl), som säger att jag av min nästa lönehöjning kommer att få behålla 47%. Jag ser inte problemet, oavsett om det stämmer eller inte (sidan ville inkludera arbetsgivaravgiften, men den har jag ju aldrig sett som mitt problem).

Själv är jag dock av den personlighetstyp som snarast jobbar mindre vid lägre skatt, för då behövs det ju inte. Jag vill inte ha fler jobbskatteavdrag, men jag kan ändå inte låta bli att tänka att jag kan gå ner lite till i arbetstid om de envisas med att sänka min skatt.

Högre skatt motiverar mig ju omvänt att jobba, i så fall. Jag måste ju. Även om det vore roligt med en fungerande järnväg och postdistribution, så kan jag ju inte äta det.
 
Jag ser inte varför inkomst ska vara enda skattebasen. Om man bor här utnyttjar samhällsservice så ska man betala skatt efter förmåga oavsett om den utgörs av inkomst eller tillgångar. Förmåga är förmåga. Och ska sedan användas gemensamt och prioriteras efter behov.
 
Nja. Förutom det som alla tar del av - skola, basvård, vägar, snöskottning, tillsynsmyndigheter, brottsprevention, vatten och avlopp, val, begravning m.m. - så är ju en stor del av skatten man betalar en typ av försäkring. Man ska ha möjlighet att utnyttja tjänsten OM man behöver, men alla ska ju inte "gå plus" individuellt räknat inom ALLA områden som skatten går till. Då skulle inte systemet gå ihop, det går ihop för att alla betalar till hela systemet och varje person bara utnyttjar delar av systemet. Alla behöver inte lika mycket vård, alla behöver inte få hjälp av rättsväsendet, alla behöver inte extra stöd i skolan, alla behöver inte bostadsbidrag, alla behöver inte vara sjukskrivna etc.

Nä, såklart inte men den dagen man behöver vård så vill man ju att det ska fungera, eller hur? Har man en pågående hjärtinfarkt så vill man inte bli placerad i en korridor tre meter från ytterdörren så man får drag på sig varannan minut när dörren öppnas och sedan bli utsparkad från sjukhuset kl. 3 på morgonen när de tycker att man är stabil nog att, på egen hand, ta sig hem. Detta vill ju såklart ingen drabbas av men jag personligen skulle nog känna det som ett än större svek från samhället om jag var en stor nettogivare än om det vore tvärtom.
 
Jag tycker att arvskattens avskaffande är lite konstigt. Jag förstår i och för sig att de som har möjlighet gör gåvokonstruktioner istället, men finns det något annat problem med arvskatt förutom för fastigheter och liknande tillgångar som inte är reda pengar?
 
Du har fel i dina fakta på så många sätt.

Utveckla gärna på vilket sätt jag har fel, eller är det bara din högst personliga åsikt?

Berätta gärna hur det förhåller sig hos dig där vårdköerna är obefintliga och polisen kommer vid pågående inbrott och inte tre dagar senare. I min omgivning är det nämligen exakt så det är idag
 
Nä, såklart inte men den dagen man behöver vård så vill man ju att det ska fungera, eller hur? Har man en pågående hjärtinfarkt så vill man inte bli placerad i en korridor tre meter från ytterdörren så man får drag på sig varannan minut när dörren öppnas och sedan bli utsparkad från sjukhuset kl. 3 på morgonen när de tycker att man är stabil nog att, på egen hand, ta sig hem. Detta vill ju såklart ingen drabbas av men jag personligen skulle nog känna det som ett än större svek från samhället om jag var en stor nettogivare än om det vore tvärtom.

Har vi lovat god sjukvård till våra medborgare så tycker jag inte att din inkomst ska spela roll för vilken vård du ska få.

Och fortfarande, hur ska lägre skatt ge bättre vård?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 693
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 079
Senast: Sasse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 414
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 197
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Hage
  • Dressyrsnack 17
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp