Bukefalos 28 år!

Hur reagerar människor om skattetrycket blir för högt

Eftersom vårt skattesystem bara ökar skatt på överskjutande delar så bekymrar det mig inte alls. Oavsett hur hög skatt jag betalar så kommer jag alltid ha så att jag klarar mig.
Vad spelar det för roll om jag bara får ta del av en mindre portion av varje löneökning? Det blir ju fortfarande bra och mer pengar på kontot.

Håller med dig om att vi borde beskatta kapital.

För egen del så ligger lön långt ner på listan gällande vad som motoverar mig på jobbet. Sålänge jag klarar mig (vilket man utan problem gör när vi pratar om dessa löner) så är det ju lugnt.
Jag blir motiverad av att göra ett bra jobb, av att lära mig saker och utvecklas, av att hjälpa människor. Visst, jag surar varje år vid lönerevisionem och vill ha mer. Men egentligen har det ingen betydelse.
Jag har en bra lön, bättre än många andra. De som har ännu mer i lön än mig har ju verkligen så att de klarar sig.

Plus då ovanstående resonemang. Det är ju inte så att man får mindre i plånboken av att tjäna mer. Du ökar fortfarande.
Dessutom, eftersom de flesta löneökningar är procentuellaså ökar du ändå mer i plånboken än den som betalar mindre skatt.
Det låter som att även du har lön som en motivationsfaktor. Annars hade du ju inte blivit sur vid lönerevisionerna. Att ha så man klarar sig är ju en definitionsfråga och kanske inte ska spela så stor roll i diskussionen. Snarare skälig ersättning för arbetsinsatsen.

Och ja, lön för mig är en motivationsfaktor. Jag vill ha skälig ersättning för det jag gör och för det ansvar jag har. Jag hade aldrig gjort det jag gör och lagt så mycket tid, själ och hjärta i det för mindre lön. Jag vill dessutom ha en kännbar löneökning varje år. I min grupp spelar procent mindre roll. Vi har snarare fasta belopp. Då spelar det roll om jag får 395kr ut på en löneökning. För att det ska bli motiverande vill jag snarare ha 2000kr ut.
Jag fattar inte heller varför löneökningar från ett löneläge klart över medel skulle vara motiverande, och högre skatt då demotiverande.

Det som driver mig är snarare att få göra intressanta saker på jobbet.

Därutöver: fick jag välja mellan tex mer lön eller mer semester, skulle jag välja semester.
Drivkraft kan vi ju alla ha men det är självklart att lön är en motivationsfaktor. Du skulle ju inte jobba på ditt jobb utan lön eller med hälften av vad du tjänar idag?
+Mellan tummen och pekfingret får man behålla ca 1/3 av den lön, den förtjänst man har.
Så för att jobba ihop till ex. en hantverkare(3000 :-) så måste man tjäna ca 10 000
killen får då ca 3000.
Incitamentet för mig ligger då i att tjäna 3000 svart så jag betala hantverkaren svart hans 3000.

För att göra det hela vitt måste jag alltså göra en arbetsinsats som är 3 ggr större.

Det är den verklighet som blir allt mer frestande ju högre skattetrycket är. Och det allvarliga är, att har ngn väl börjat hantera svarta pengar så måste skatten sjunka extremt mycket för att han ska sluta. >Individen blir inskolad till ett kriminellt beteende jmf gärna med vad som hände under o efter spritförbudet i USA
Jag förstår hur du tänker och ser hur du resonerar. Däremot håller jag inte med om att det är lösningen på ”problemet”.

Mvh Miks
 
Det låter som att även du har lön som en motivationsfaktor. Annars hade du ju inte blivit sur vid lönerevisionerna. Att ha så man klarar sig är ju en definitionsfråga och kanske inte ska spela så stor roll i diskussionen. Snarare skälig ersättning för arbetsinsatsen.

Och ja, lön för mig är en motivationsfaktor. Jag vill ha skälig ersättning för det jag gör och för det ansvar jag har. Jag hade aldrig gjort det jag gör och lagt så mycket tid, själ och hjärta i det för mindre lön. Jag vill dessutom ha en kännbar löneökning varje år. I min grupp spelar procent mindre roll. Vi har snarare fasta belopp. Då spelar det roll om jag får 395kr ut på en löneökning. För att det ska bli motiverande vill jag snarare ha 2000kr ut.
Drivkraft kan vi ju alla ha men det är självklart att lön är en motivationsfaktor. Du skulle ju inte jobba på ditt jobb utan lön eller med hälften av vad du tjänar idag?

Jag förstår hur du tänker och ser hur du resonerar. Däremot håller jag inte med om att det är lösningen på ”problemet”.

Mvh Miks
Nej, att jag blir sur vid lönerevisionen har med andra saker att göra. Mest organisatoriska aspekter.

Det är helt orimligt att prata om att höginkomsttagare inte skulle klara sig på lönen. Då är det ju uppenbart problem med livsstilen, inte lönen.

Och jo, jag har kvar mitt jobb trots att jag (inom yrket) har relativt låg lön. Jag skulle kunna byta jobb och direkt höja min lön väsentligt, men det gör jag inte eftersom det är andra saker än lön som motiverar mig.
Och eftersom att min ”dåliga” lön utifrån ett medelsvenskperspektiv faktiskt är bra.
 
Utveckla gärna på vilket sätt jag har fel, eller är det bara din högst personliga åsikt?

Berätta gärna hur det förhåller sig hos dig där vårdköerna är obefintliga och polisen kommer vid pågående inbrott och inte tre dagar senare. I min omgivning är det nämligen exakt så det är idag

Ett område, du beskriver brottslighetsutvecklingen som en katastrof. I själva verkligheten är den väldigt konstant sedan många årtionden tillbaka. Vården bättre än någonsin. Osv.

Du verkar leva i tron att det fanns ett bättre förr. Det gör det inte. Sedan kan man önska sig att utvecklingen mot ett progressivt modernt samhälle där vi kan ta hand om varandra bättre, skulle gå fortare.
 
Men jag förstår inte riktigt. Ni som tycker att 100-500 kr extra i plånboken varje månad inte gör någon skillnad hos er. Skänk den pengen då till valfri organisation som t ex Vid din sida som hjälper hemlösa pensionärer eller direkt till någon som ni vet har det knapert. Jag lovar att den direkta pengen till dem gör mer nytta för en utsatt grupp än om den hade varit kvar i skattemaskineriet, då finns ju risken att den istället hade hamnat i någon politikers fallskärmsficka eller dyl.
 
Nej, att jag blir sur vid lönerevisionen har med andra saker att göra. Mest organisatoriska aspekter.

Det är helt orimligt att prata om att höginkomsttagare inte skulle klara sig på lönen. Då är det ju uppenbart problem med livsstilen, inte lönen.

Och jo, jag har kvar mitt jobb trots att jag (inom yrket) har relativt låg lön. Jag skulle kunna byta jobb och direkt höja min lön väsentligt, men det gör jag inte eftersom det är andra saker än lön som motiverar mig.
Och eftersom att min ”dåliga” lön utifrån ett medelsvenskperspektiv faktiskt är bra.

Nej, det är inte orimligt. Du gör förutsättningen att varje person försörjer sig själv. Om man lever i en familj på 8 personer där en enda person har inkomst , oavsett anledningar. Observera att jag inte är för sambeskattning, påtalar bara att bilden av höginkomsttagare och deras situation inte är homogen.
 
Nej, det är inte orimligt. Du gör förutsättningen att varje person försörjer sig själv. Om man lever i en familj på 8 personer där en enda person har inkomst , oavsett anledningar. Observera att jag inte är för sambeskattning, påtalar bara att bilden av höginkomsttagare och deras situation inte är homogen.
Om familjens ekonomi inte klarar ministandard så går samhället in och stöttar upp. Om familjen med en höginkomsttagare har valt en livsstil som är för dyr så är ju det ett annat problem. Det har inget med skattetryck att göra.

Höginkomsttagare drar in mycket pengar helt enkelt. Så är det bara.
 
Men jag förstår inte riktigt. Ni som tycker att 100-500 kr extra i plånboken varje månad inte gör någon skillnad hos er. Skänk den pengen då till valfri organisation som t ex Vid din sida som hjälper hemlösa pensionärer eller direkt till någon som ni vet har det knapert. Jag lovar att den direkta pengen till dem gör mer nytta för en utsatt grupp än om den hade varit kvar i skattemaskineriet, då finns ju risken att den istället hade hamnat i någon politikers fallskärmsficka eller dyl.
Jag har god tilltro till det svenska ”skattemaskineriet” så jag vill hellre att min peng stannar där.
 
Ett område, du beskriver brottslighetsutvecklingen som en katastrof. I själva verkligheten är den väldigt konstant sedan många årtionden tillbaka. Vården bättre än någonsin. Osv.

Vården man får är absolut jättebra - när man väl får tillgång till den. Det har jag sagt hela tiden. Det är det stora problemet - att det är skitsvårt att få tillgång till vården. Att brottsligheten ökar är ju inget jag hittar på.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7lQKBK/bra-allt-fler-offer-for-dodligt-vald-i-sverige
https://www.dagenssamhalle.se/debatt/det-skjutvapenrelaterade-valdet-okar-22262
https://www.bra.se/statistik/statistik-utifran-brottstyper.html

Katastrof är ditt eget ord, jag har mig veterligen inte benämnt det som en katastrof. Däremot tycker jag det är illa när polisen slutar utreda bedrägerier och inbrott eftersom resurserna helt enkelt inte finns för det. Om det sedan beror på för många grövre brott att utreda eller för få poliser eller en kombination av dessa två är väl egalt.'

Du verkar leva i tron att det fanns ett bättre förr. Det gör det inte. Sedan kan man önska sig att utvecklingen mot ett progressivt modernt samhälle där vi kan ta hand om varandra bättre, skulle gå fortare.

Det har jag vad jag vet inte sagt. Sen beror det ju på vad man menar med "förr" också. Det var möjligtvis inte bättre "förr" men enligt min åsikt går utvecklingen helt klart i fel riktning.
 
Men jag förstår inte riktigt. Ni som tycker att 100-500 kr extra i plånboken varje månad inte gör någon skillnad hos er. Skänk den pengen då till valfri organisation som t ex Vid din sida som hjälper hemlösa pensionärer eller direkt till någon som ni vet har det knapert. Jag lovar att den direkta pengen till dem gör mer nytta för en utsatt grupp än om den hade varit kvar i skattemaskineriet, då finns ju risken att den istället hade hamnat i någon politikers fallskärmsficka eller dyl.
Det är precis vad jag tänker göra. :) Att behövande ska behöva (heh) förlita sig på privatpersoners allmosor är dock en skam för ett modernt samhälle, tycker jag.

Mina extra ”skattepengar” kommer gå till klimatarbete för att kompensera liiite för nya budgetens förskräckliga klimatnedskärningar.
 
Grattis till dig då. Personligen har jag jobbat länge och sett mycket på olika myndigheter och kommuner för att ha den tilltron.
Jag jobbar ju också inom skattefinansierad verksamhet. Jag vet att det finns utmaningar men generellt fungerar ju saker good-enough.
Att ta bort skattepengar kan ju aldrig leda till förbättringar dock. Hur skulle den matematiken gå ihop?

Ex så är personalbrist en vanlig orsak till vårdköer. Hur skulle det förbättras av att vården får mindre pengar?
 
Det är precis vad jag tänker göra. :) Att behövande ska behöva (heh) förlita sig på privatpersoners allmosor är dock en skam för ett modernt samhälle, tycker jag.

Mina extra ”skattepengar” kommer gå till klimatarbete för att kompensera liiite för nya budgetens förskräckliga klimatnedskärningar.

Ja, det är helt uppåt väggen att det ska vara så men tyvärr är det ju så det ligger till i dagens Sverige. Skrapar man lite på ytan så är det inte så vackert på sina håll här i landet.
 
Jag jobbar ju också inom skattefinansierad verksamhet. Jag vet att det finns utmaningar men generellt fungerar ju saker good-enough.
Att ta bort skattepengar kan ju aldrig leda till förbättringar dock. Hur skulle den matematiken gå ihop?

Ex så är personalbrist en vanlig orsak till vårdköer. Hur skulle det förbättras av att vården får mindre pengar?

Nu kanske inte just vården är rätt ställe att spara in pengar på. Tvärtom. Det finns andra ställen där man lätt kan göra det utan att det drabbar gemene man.
 
Jovars, det är bara inget som bekymrar mig. Det är ju just marginalskatt. Vi skattar inte över 50% rätt av.

Sen håller jag med dig om förmögenhetsskatt. Och jag skulle gärna se en arvsskatt på bortåt 100% ( dvs skrota idén om arv). Och jag fattar inte varför man får dra av för räntan på bostadslån. Med mera.

Men inkomstskatten lever jag helt obekymrad med. När den oroar mig är det för att den är för låg.

Vad jag menar är att de negativa effekterna av en hög marginalskatt överstiger skattepotentialen rejält. Vi kan införa en marginalskatt på 95% för höginkomsttagare och även om man skiter i de hämmande effekterna, är det så få som tjänar så mycket, att det ger väldigt lite pengar.

Däremot att beskatta tillgångar med bara lite, lite har en enorm skattepotential och skulle reglera kapitalkoncentrationen (som ingenjör tänker jag reglerteknik här, hur vi ska kunna reglera ägarkoncentrationen och bygga vårt gemensamma - rena vänsterideologin fast helt annorlunda ändå) som det är nu accelererar kapitalkoncentrationen och det är lika ohållbart som fossila utsläppen.

Det är alltså mest populism att ”sätta dit” höginkomsttagare när man redan leder marginalskatteligan, till extremt liten nytta. Istället för att beskatta de som tjänat mycket länge, ärvt och har gott om tillgångar de kan dela med sig av. Och i samma slag få en rejäl skatteinkomst OCH bättre kapitalfördelning.

För övrigt är jag betydligt mer oroad för att handikappade, fattiga och utsatta får den vård de behöver än att JAG får valuta för min inbetalda skatt. Skulle det funka dåligt för mig har jag alternativ, det har inte mina mer utsatta medmänniskor.

Jag är precis som du ganska euforisk över att jag fått privilegiet att vara frisk, fått utbilda mig, trots att jag inte är född i en akademikerfamilj, och byggt upp flera företag (som anställd) som idag genererar hundratals arbetstillfällen och exportmiljoner och därmed skattemiljoner. Jag är säkert dum och lurad men jag klarar mig trots att jag inte ägt nåt och tjänat en massa pengar, jag har en bra inkomst och klarar mig utmärkt. Och betala skatt.

Jag ser behoven och är stolt och känner mig privilegierad som kunnat bidra. Har ingen förståelse alls för Leif Östling och den egoistiska frågan ”vad får JAG tillbaka?”. Den berättigade frågan ”vad får vi tillbaka ? Vad får mina utsatta medmänniskor ta del av? Hur tar vi hand om varandra ?”
 
Ja, det är helt uppåt väggen att det ska vara så men tyvärr är det ju så det ligger till i dagens Sverige. Skrapar man lite på ytan så är det inte så vackert på sina håll här i landet.
Jag tror dig. Det är illa. Jag tror dock inte lösningen är lägre skatter utan mer granskning, bättre skola och utbildning med mera.
 
Om familjens ekonomi inte klarar ministandard så går samhället in och stöttar upp. Om familjen med en höginkomsttagare har valt en livsstil som är för dyr så är ju det ett annat problem. Det har inget med skattetryck att göra.

Höginkomsttagare drar in mycket pengar helt enkelt. Så är det bara.

Skillnaden mellan privilegierad höginkomsttagare och socialbidragsnivå är för mig ganska stor så jag accepterar inte din beskrivning av att höginkomsttagare alltid är privilegierade och kan betala mer skatt.
 
Vården man får är absolut jättebra - när man väl får tillgång till den. Det har jag sagt hela tiden. Det är det stora problemet - att det är skitsvårt att få tillgång till vården. Att brottsligheten ökar är ju inget jag hittar på.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7lQKBK/bra-allt-fler-offer-for-dodligt-vald-i-sverige
https://www.dagenssamhalle.se/debatt/det-skjutvapenrelaterade-valdet-okar-22262
https://www.bra.se/statistik/statistik-utifran-brottstyper.html

Katastrof är ditt eget ord, jag har mig veterligen inte benämnt det som en katastrof. Däremot tycker jag det är illa när polisen slutar utreda bedrägerier och inbrott eftersom resurserna helt enkelt inte finns för det. Om det sedan beror på för många grövre brott att utreda eller för få poliser eller en kombination av dessa två är väl egalt.'



Det har jag vad jag vet inte sagt. Sen beror det ju på vad man menar med "förr" också. Det var möjligtvis inte bättre "förr" men enligt min åsikt går utvecklingen helt klart i fel riktning.

OK, hur stor andel av Sveriges befolkning får inte tillgång till vård när de behöver den? I reda siffror och definiera vad ”tillgång” innebär.

Jag känner till ett fåtal fall via media men jag känner inte någon som har förvägrats vård. Varken i glesbygd eller i stan.
 
Nu kanske inte just vården är rätt ställe att spara in pengar på. Tvärtom. Det finns andra ställen där man lätt kan göra det utan att det drabbar gemene man.
Typ som miljön då eller? För det är ju vad som sker nu. Det drabbar ju garanterat gemene man långsiktigt.
 
Skillnaden mellan privilegierad höginkomsttagare och socialbidragsnivå är för mig ganska stor så jag accepterar inte din beskrivning av att höginkomsttagare alltid är privilegierade och kan betala mer skatt.
Men alltså. Höginkomsttagare tjänar BETYDLIGT mer än medelsvensken. Oavsett hur mkt de betalar i skatt så har de BETYDLIGT mer pengar i plånboken än medelsvensken. Det är ju ren matte.

Sen kan livet självklart se olika ut. Men jag har svårt att se framför mig vad det skulle vara för situation (utöver valfri lyx) som gör att ekonomin inte går ihop med en höginkomsttagare i familjen?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 843
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 132
Senast: Sasse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 611
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 201
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp