Bukefalos 28 år!

Hur rida sned häst?

cristobal

Trådstartare
Jag har en häst som förmodligen har ett bakben som är längre än det andra.
ET var ute nyligen, och hon rekommenderade att testa med en sula på det kortare benet för att få upp det en aning. (Hennes behandling hjälpte en aning andra gången hon var ute, men hon tror att benet är kortare...):crazy:
Min fråga, som utgår från att det verkligen är så att hästen har ett kortare ben, blir då; ska jag kompensera detta med mitt sätt att sitta?
Tyvärr är det så att hästens högra sida är lägre, vilket min kropp också är, så det blir dubbelt upp. Försöker verkligen komma upp med min vänstra höft, men vet inte riktigt hur jag ska resonera rent biomekaniskt/fysiologiskt.
Finns det någon med erfarenheter kring detta, eller bara funderingar?
 
Sv: Hur rida sned häst?

Jag trodde det var vanligare att hästen "drog ihop" sig så att en sida/ett ben (whatever) blev kortare? (T sk från att den har längre skelettben på ena sidan?)

Om ena benet är kortare så kanske en förklaring kan vara att det andra är styvt och skuffande, att det aldrig tar vikt eller är under kroppen. Så ett litet (men ganska svårt) tips från min hobbynivå är: rakrikta den.
 
Sv: Hur rida sned häst?

Jag trodde det var vanligare att hästen "drog ihop" sig så att en sida/ett ben (whatever) blev kortare? (T sk från att den har längre skelettben på ena sidan?)

Om ena benet är kortare så kanske en förklaring kan vara att det andra är styvt och skuffande, att det aldrig tar vikt eller är under kroppen. Så ett litet (men ganska svårt) tips från min hobbynivå är: rakrikta den.


Tack för svar!
Jag formulerar mig inte riktigt adekvat, tror jag. Har tänkt att det är så att ett ben är längre, inte att det andra är kortare.:crazy:
Menar du detta med att hästen har ett ben som den föredrar att bära med och ett som den skjuter ifrån med (om den får gå som den vill)?
ET behandlade iofs den "korta" sidan, tyckte också att hon fick igenom det hon ville, men det är kanske så att det går att göra mer där. Hon ska komma igen om en månad. Om jag märker att det blivit mycket bättre inom ngn vecka, så ska inte hovis slå på ngn sula (kommer om tre veckor).
ET menade att hästen kan ha olika långa ben.
Det var ju på den långa sidan som stoet hade helt kass muskler i Biceps Femoris, men som jag fått loss bra...
Kanske har du rätt i att rakrikta är det rätta.
Ska också kolla hur hon trampar under sig åt båda hållen.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur rida sned häst?

Är det bara att den är ojämnt musklad pga snedhet eller ngt annat?

Jag har faktiskt träffat en häst som var sned i bäckenet sedan födseln, och vid vuxen ålder gick det inte att helt rätta till, lägre på ena sidan av korset såg helt skev ut. Men den fungerade konstigt nog (kan man tycka) rätt ok som ridhäst, de skulle tränas noga med bra skolridning, behandlas av et, stärkande övningar öht osv.

Nu vet jag inte hur det gick sen, det var ju inte min. Men visst kan hästar ha snedheter med sig från start som kanske hade gått att rätta från början men som sen när den växt färdigt är svårt att helt komma tillrätta med.
 
Sv: Hur rida sned häst?

Nej, hon är inte ojämnt musklad längre.
Funderar ju på om jag ska rida på ngt speciellt sätt, för att kompensera.
Men kanske är det som Jacko säger att jag får vara än mer noga med rakriktning och tyngdfördelning... Mittens rike finns någonstans...
 
Sv: Hur rida sned häst?

Nej jag tror inte heller du ska krångla till det, utan bara jobba som vanligt, stärka liksidigt osv.

Vad säger ET:n, får du råd därifrån ang ridningen, det brukar dom ju?
 
Sv: Hur rida sned häst?

Ah, hon berömmer mest våra hästar för att det är så litet att göra med dem, och att de utvecklas åt rätt håll, men det är just det här med att mitt sto är kortare vä bak/längre höger.
Det är ju svårt att veta om jag rider rätt, när det känns som att jag åker ned i ett hål med höger sittben, särskilt i slutet av ett pass. Särskilt som jag är stelare i min vä sida efter en idrottsskada för 30 år sedan - men jag jobbar med det, ska träffa kiropraktor om en vecka... Tror mig om att få min tyngdpunkt rakt över hästen, (hon är känslig för vikt) även om jag får fördela mer än att bara sitta rakt, sluttande axlar kompenseras etc.
Så hon har inte sagt så mkt om ridningen annat än kavalettiträning.
 
Sv: Hur rida sned häst?

Är det verlkligen inte bäckenet som är snett och orsakar att benen verkar olika långa?
Börjar du med extra kilar o.dyl tror inte jag att du behandlar orsaken...
Jag hade kollat upp det med ytterligare en kompetent person.
/Malin
 
Sv: Hur rida sned häst?

Jag ska göra det, har kollat lite på travforumet, där det är vanligare med sulor o dyl, och många verkar skeptiska mot att använda det.
ET jobbar mycket med travare, kanske därför hon kan så mkt om detta. Men hon var tydlig med att det var något man skulle kunna prova under en skoning, men inte mer; mest för att hästen ska komma bort från sin vana att använda kroppen "fel".
Det är inte en ung häst, så man ska kanske vara försiktig.
 
Sv: Hur rida sned häst?

Jag ska göra det, har kollat lite på travforumet, där det är vanligare med sulor o dyl, och många verkar skeptiska mot att använda det.
ET jobbar mycket med travare, kanske därför hon kan så mkt om detta. Men hon var tydlig med att det var något man skulle kunna prova under en skoning, men inte mer; mest för att hästen ska komma bort från sin vana att använda kroppen "fel".
Det är inte en ung häst, så man ska kanske vara försiktig.


Har personligen inte arbetat med sulor på häst. Är lite av åsikten att det används lite slarvigt av folk i allmänhet :angel: (ingen pik mot TS). Har dock en del erfarenhet av det på mina männskliga patienter som av olika orsaker har olika långa ben (medfött eller från skador). De kan få s.k. ortopediska inlägg som prövats ut av en expert. Dessa skall de helst använda alltid (även inomhus) eftersom det annars kan skada ryggen mer än om man inte har dem alls. Det är ju inget problem för en häst dock, de har ju förstås sina skor dygnet runt :D Min tanke är att en häst som har olika långa ben då borde behöva denna sula ALLTID (inte bara vid en skoning eftersom benen knappast kommer "rätta till sig" och bli jämlånga...). Det kan ju vara en idé att prova med sula om benen verkligen är olika långa, men då måste man ju också veta hur olika långa m.m. Om man provar att sätta på en sula får man nog också ta det väldigt nätt i träningen den första tiden. Det blir ju helt nya förutsättningar för musklerna att arbeta under. De måste kanske stärka vissa delar, töja andra o.s.v. T.ex. endast promenera och longera första tiden så att häste själv får vänja sig vid sin nya kropp. Sedan sitta upp och rida efter kanske 1½ vecka och se vad som har hänt. Men detta är ju mest spekulationer eftersom jag som sagt inte jobbat med det själv på häst.
Min egen erfarenhet är dock att det är relativt ovanligt att hästar är markant ojämna i sin benlängd. Det är vanligare att de är sneda i bäckenet. Detta beror ofta antingen på att de är snedmusklade (har arbetat snett) eller på ett direkt trauma mot bäckenet (speciellt mot ilium). Är de "bara" snedmusklade är 100% behandlingsbart om man bara hittar orsaken (kan ju vara ridningen, men också en sned sadel, vassa tänder, ont i en led o.s.v.). Är hästen sned i bäckenet går det sällan att korrigera om det inte görs direkt efter att traumat uppstått. Däremot kan man hjälpa hästen med behandling och rätt träning, så pass bra att de flesta hästar kan fungera som ridhästar.
Vet inte om du blev något klokare på detta inlägg. vad gäller ridningen säger jag samma som tidigare talare - rakriktning, rakriktning, rakriktning!
Lycka till!

PS. Om du är nöjd med den som behandlar dina hästar ser jag ingen anledning att byta så som någon föreslog (om du är missnöjd är det en annan femma). Ju fler kockar desto sämre soppa :D
 
Sv: Hur rida sned häst?

Svårt för mig att bedöma om det är det att hon är sned i bäckenet, snedmusklad eller vad. Men ET talade inget alls om snett bäcken, bara om olika långa ben, även om hon inte verkade riktigt säker på det.
Jag är nöjd med ET, men vår hovis är mycket kunnig, så jag kommer att prata med henne också om detta.
Vet inte om det skulle vara möjligt att mäta benen, kan tänka mig att det är svårt.
Idag gick vi promenad med hästarna, och jag tyckte det var en tydlig skillnad när jag tittade bakifrån på min häst, så nog verkar det som att det går att behandla. Om det visar sig att det rättar till sig nu, så borde det ha varit en låsning e dyl som var orsaken. Som du säger har hon haft problem med tänder, muskler, sadel, bett etc, men nu har vi kommit så här långt i vart fall. Och det känns som en mycket omfattande resa, väldigt roligt att det går att rätta till så mycket!
 
Sv: Hur rida sned häst?

Tror som Malinigbg
Benen är sällan olika, men bäckenet kan vara snett.

skaffa en bra kiropraktor.

Hur ser den ut baifrån?
Snett kors, mer musklad på ena sidan, ev. fettdepå?
 
Sv: Hur rida sned häst?

Visst kan benen vara olika långa, men det borde ju komma någonstans ifrån, sannolikheten att det är genetiskt bör vara extremt liten :p
Jag skulle också skaffat en second opinion, skulle åtminstone ha velat ha en mer ingående förklaring och teorier om varför benet är längre.
T o m ben KAN ändra sig (väldigt väldigt sakta, men ändå) med rätt, eller i det här fallet - fel förutsättningar, och har det då uppstått genom felbelastning eller någon annan skavank tror jag det i längden är bättre att försöka få bukt med det än att lägga på sula för att kompensera. Hästarnas kropp lär sig kompensera och härdas till att gå lite ojämnt, med en för plötslig förändring tror jag det kan göra större skada än att den går lite ojämnt om den gjort det länge redan.

Undras om man kan röntga sådant?
Med ett påstående att det är ett BEN som är längre så skulle man ju gärna vilja ha bildbevis. Så man inte går och tror i onödan att det inte är något som går att rätta till, och då kan man ju även få veterinärens åsikt om hur man ska rida eller ev. åtgärda med sula.
 
Sv: Hur rida sned häst?

Att du kompenserar för hästens skull kanske inte är så bra.. Jag gjorde det när jag hade en häst som jag visste var sned och då skulle jag försöka att kompensera den snedheten med min vikt (kanske inte så smart men iaf). Detta slutade med massor med ryggont som sedan gick ner i benen, jag förstod ju inte att det var pga ridningen som jag fick ont så jag gick till sjukgymnast, men det funkade inte. Sedan gick jag till en massör som också red. Hon frågade massor hur jag red osv. Fick reda på att de flesta av mina spänningar och ryggont kom från kompensionsridningen..
 
Sv: Hur rida sned häst?

Min teori är väl att det kan bero på (om det nu inte faktiskt är olika längd på benen) hur förre ägaren red henne. De sa att hon blev "glad om hon fick galoppera", och jag kan tänka mig att stoet ville springa ifrån sina smärtor, och att hon förmodligen alltid fattade samma galopp.
Har svårt att tänka mig att det funderades alls kring rakriktning o dyl...
Ska avvakta vad hovis tycker, jag menar att en hästmänniska borde kunna se sådana saker. Hon har levt och arbetat med hästar i 50 år.

Fjordtokis; OK, det låter vettigt att inte försöka kompensationsrida. Det är säkert ganska jobbigt också...
 
Sv: Hur rida sned häst?

Ja du får ju ändra hela sitsen..

Tråkigt om hon skulle ha olika långa ben. Funkande det inte alls med sulan eller hur var det?
 
Sv: Hur rida sned häst?

Nej, det skulle i så fall provas när hovis kommer om några veckor. ET var ute här i helgen, så än så länge har jag inte vidtagit något alls, man ska ju ta det lite försiktigt efter behandling.
Nu ska jag försöka mig på rakriktning...
 
Sv: Hur rida sned häst?

KL
Ja, det kan ju bli sämre soppa med många kockar, men det kan öppna fler dörrar i problemlösningen oxå!!:idea:

Min massagelärare pratade en massa om korta ben och sulor, men förnekade starkt att en häst skulle kunna ha låsningar eller annat som kan behöva rättas till genom manipulation. Nu har erfarenheten sagt mig att så är det inte alls.

Har sett nyligen hur en häst med långdragen oliksidighet rättats till i ena korsbensleden och sedan börjat använda kroppen rätt.
Den tidigare "korta sidan", med övermusklat bakben och spänd outvecklad länd, kan nu arbeta, men blir trött fort.

Den tidigare ömma korsleden (omkringliggande vävnader) är mjuk och frisk och stark i arbete.

Det här kunde inte ET se som kiro gjorde. ET såg att det fanns problem i muskulaturen men kunde inte rätta till snedheten.
Kiropraktorn fick jobba en del med låsningen då den satt sedan gammalt, men blev nöjd med resultatet till slut. Hästen undandrog sig behandlingen men slappnade av märkbart då rörligheten ökat och låsningen släppt.

Så mitt råd är, kolla efter en erfaren Kiropraktor! Ta den vägen, och om den inte hittar någon snedhet att behandla, då kan du tänka på sula igen!

Lycka till!
 
Sv: Hur rida sned häst?

Lars Erik Magnusson m fl har gjort en jättestudie, där detvisade sig att så gott som alla travare har kortare ben på insidan (?) (evolutionen de tävlar ju alltid i samma varv)

Men även andra raser har olika långa ben visade den undersökningen.

Så det är inget konstigt.

Det kan kanske var muskulärt eller låsningar, men min erfarenhet är att jag belastar det kortare benet mer och blir därför ihoptryckt där, så den skillnad som först mättes till 11 mm visade sig istället vara 25 mm :eek:

Med mina sulor så har jag blivit mer liksidig och rak, men det kostar på kroppen att föra över vikt till den sida som hela livet gått och sparat sig. Den sidan måste få tid att komma ikapp.

Du måste också hjälpa hästen att koordinera om, om det är skelettet som skiljer så kommer sulorna göra det lättare, men den måste få lite sjukgymnsastik så den lär att det går.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 488
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 414
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 895
Anläggning Hej! Jag har en liten (stor..) fundering... Sover en häst bra även om den inte har hagkompis men ser och hör andra hästar? Tänker på...
Svar
17
· Visningar
1 723
Senast: abcabcabc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp