Bukefalos 28 år!

Hur rida sned häst?

Sv: Hur rida sned häst?

Det där var väl innan ET o kirpraktikernas kunskaper etablerades på bred front:confused:
 
Senast ändrad:
Sv: Hur rida sned häst?

Min teori är väl att det kan bero på (om det nu inte faktiskt är olika längd på benen) hur förre ägaren red henne. De sa att hon blev "glad om hon fick galoppera", och jag kan tänka mig att stoet ville springa ifrån sina smärtor, och att hon förmodligen alltid fattade samma galopp.
Har svårt att tänka mig att det funderades alls kring rakriktning o dyl...
Ska avvakta vad hovis tycker, jag menar att en hästmänniska borde kunna se sådana saker. Hon har levt och arbetat med hästar i 50 år.

Ja, att det kan komma från knasig ridning är väl rätt sannolikt, eller utrustning/skada osv. Men att BENET i sig skulle vara längre (nu menar jag alltså ben = t ex lårbenet, inte ben = höger ben eller vänster ben) det känns lite mer långsökt, åtminstone att det skulle vara så stor skillnad att hästen påverkas av det, är den fräsch i övrigt bör den lätt kunna kompensera den lilla ojämnheten.
Sulor tror jag personligen inte alls på och det låter konstigt att t ex en Equiterapueft skulle göra det.
 
Sv: Hur rida sned häst?

Ja, jag börjar luta (sic!) åt att det inte är skelettartat. Tog igår första långturen efter ET, och hästen bar mig på ett annat sätt än innan, med mindre lutning. Först på slutet av det kanske lite väl långa passet kanande jag ned mer åt höger.
 
Sv: Hur rida sned häst?

Nja

det de mätte var ju längden på skelettben och det ändras inte av muskelspänningar och sånt som ET och chiro sysslar med.


Men INNAN man laborerar skall man nog konstatera att det ÄR skelettebenet, för det blir jobbigt för kroppen.
 
Sv: Hur rida sned häst?

Ja, jag börjar luta (sic!) åt att det inte är skelettartat. Tog igår första långturen efter ET, och hästen bar mig på ett annat sätt än innan, med mindre lutning. Först på slutet av det kanske lite väl långa passet kanande jag ned mer åt höger.

Blev den justerad av ET?
Fick du ingen rehab. plan för att sen bygga upp styrkan?

det skiljer väldigt mkt i kunskap hos olika ET. en del är lika bra som Kirop. medans andra bara pillar lite.

Är den undersökt av Vet?????
 
Senast ändrad:
Sv: Hur rida sned häst?

Hon behandlade/justerade för andra gången, och hon hade samma tankar som jag beträffande ridningen. Det är ju bra att kunna få feedback här också.
Hon är undersökt av vet, som inte hade mycket att säga.
 
Sv: Hur rida sned häst?

När min häst behandlades i sin ena korsled. så skulle den bara longeras lite/ röras sig lite fritt o undvika belastningen på ryggen- ej nedsittning- mens man byggde upp den igen.

för att återfå den normala rörligheten där.
 
Sv: Hur rida sned häst?

Jag skulle bara ta det försiktigt ett par dagar, skrittas först, sedan longeras. Tog första längre turen i förrgår, idag long, och i morrn kommer instruktören.
 
Sv: Hur rida sned häst?

det de mätte var ju längden på skelettben och det ändras inte av muskelspänningar och sånt som ET och chiro sysslar med.

Ben kan ändras av "muskelspänningar och sånt" men det är troligen vanligare att det beror på andra saker. Ben är föränderligt och påverkas av muskelfästen m.m. allt som fäster i benen. Men som sagt, för att det ska bli en tydlig skillnad ska det ha pågått under mycket lång tid.
 
Sv: Hur rida sned häst?

Men nu pratar du om ben hov till kors, där det finns leder som kan vara mer eller mindre böjda
Medan jag pratar om ett specifikt skelettben tex femur = lårben - det kan inte ändra längd.
 
Sv: Hur rida sned häst?

För att det ska vara ärftligt gäller det alltså alla travare även de som inte är travtränade?

Så att det är genetisk mutation ung som norbottninsk smärtokänslighet som visar sig främst hos travhästar, varm eller kallblod? Då borde det ju även vara möjligt att få fram anfadern- vore ju trist om det är Messinger eller Goldolphian Arabian....
 
Sv: Hur rida sned häst?

Så insatt är jag inte, utan har bara varit på föreläsning med herr Magnusson.
Förmodligen är det väl snarare det natulriga urvalet, på samma sätt som med fransysk benställning. det går fortare om man är fransysk och det går fortare med kortare innerben...

eller så håller man bättre....
 
Sv: Hur rida sned häst?

I de norska sluttande åkrarna och ängarna har man tagit fram en speciell ras, som kallas li-hest. Den har korta vänster, och långa högerben, annars skulle det inte funka att skörda o dyl...
 
Sv: Hur rida sned häst?

Men nu pratar du om ben hov till kors, där det finns leder som kan vara mer eller mindre böjda
Medan jag pratar om ett specifikt skelettben tex femur = lårben - det kan inte ändra längd.

Nej, jag pratar om samma sak som dig. Förutom att jag uppenbarligen fått lära mig annorlunda. Som sagt, ben är föränderligt även om det sker i så liten grad och så gradvis att det ska till stort "drag" och lång tid för att det som fäster i benen ska kunna göra någon märkbar skillnad. Går hästen och felbelastar under en lång tid kan också benet "tryckas ihop" och successivt bli lite kortare (det senare om det kommer tryck både uppifrån och nerifrån, dvs det fungerar inte med alla ben). Jag tycker också det låter långsökt att man ska få en märkbar skillnad i längden på ett ben, skulle det ske så skulle orsaken till skillnaden troligen synas bra mycket tydligare för en ET t ex än själva längdskillnaden i benet.. :confused:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 488
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 414
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 895
Anläggning Hej! Jag har en liten (stor..) fundering... Sover en häst bra även om den inte har hagkompis men ser och hör andra hästar? Tänker på...
Svar
17
· Visningar
1 723
Senast: abcabcabc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp