Hur "säkrar" jag mitt trådlösa internet?

Philosophia

Trådstartare
Sambon och jag har bytt till trådlöst nätverk och jag antar att jag bör kryptera detta på något sätt. Jag har försökt att läsa mig till hur det ska göras, men tyvärr har jag inte något lexikon som förklarar vad alla WPA WEP RADIUS.

Jag fattar ingenting!

Kan någon förklara på ett enkelt sätt hur man gör detta på en mac.
 
Sv: Hur "säkrar" jag mitt trådlösa internet?

Kanske detta kan vara till hjälp :)

Hur skyddar jag mig?


Många trådlösa routrar levereras med avstängda säkerhetsfunktioner. Det är därför viktigt att du, direkt när du sätter upp nätverket, vidtar ett antal åtgärder för att höja säkerheten. Ändringarna gör du i routern genom att logga in på den lokalt, med din dator. I bruksanvisningen till din router ska det finnas instruktioner om hur du går tillväga.

Stäng av nätverket när du inte använder det
Ett grundläggande råd är att alltid stänga av den trådlösa routern när nätverket inte används. Då finns inget nät som obehöriga kan ta sig in i. Ett alternativ är att skaffa ett tidur som reglerar när nätverket är påslaget.

Ändra det förinställda användarnamnet och lösenordet
Du bör ändra det förinställda användarnamnet och lösenordet till den trådlösa routern. Lösenordet bör bestå av åtminstone åtta tecken och innehålla en kombination av små och stora bokstäver, siffror och andra tecken.

Ta bort eller ändra namnet på nätverket
Det behövs inget nätverksnamn (SSID) för att ditt nätverk ska fungera. Du bör därför ta bort eller ändra det förinställda namnet. Om du tar bort namnet på nätverket, måste du även göra det i datorn. Samma gäller om du byter namn. Annars fungerar inte nätverket.

Stäng av utsändningen av nätverksnamnet
Du bör stänga av funktionen som gör att den trådlösa routern automatiskt sänder ut nätverksnamnet (SSID broadcast). Då blir det svårare för en utomstående att hitta ditt nätverk.

Slå på krypteringen
Du bör slå på routerns inbyggda krypteringsfunktion. Det finns i dag tre olika krypteringar – WEP, WPA och WPA2. Den svagaste krypteringen är WEP. Den är relativt lätt att knäcka, men skyddar mot spontan avlyssning. WPA är betydligt säkrare än WEP, men inte lika bra som WPA2 – den starkaste krypteringen. WPA2 ger ett mycket bra skydd.

Alla trådlösa routrar stöder inte alla krypteringsformer. Använd den kraftigaste krypteringen som finns i din router. Om du krypterar med WEP bör du använda en 128-bitars krypteringsnyckel. Tänk på att löpande uppgradera mjukvaran i routern för ökad funktionalitet och säkerhet, som exempelvis stöd för bättre kryptering. Den senaste mjukvaran, så kallad firmware, bör vara möjlig att ladda ner från tillverkarens hemsida.

Bestäm vilka nätverkskort som ska ha tillgång till nätverket
Alla nätverkskort som sitter i datorer har ett unikt nummer – ett ”personnummer”. Det kallas för MAC-adress. Genom att använda den trådlösa routerns funktion för så kallad MAC-adressfiltrering, kan du bestämma vilka nätverkskort som ska ha tillgång till nätverket.

Tips
• Företagen som tillverkar trådlösa routrar erbjuder ofta kostnadsfri support till dem som har köpt deras produkter. Dit kan du ringa eller e-posta för att få hjälp om du har problem med att ställa in routern.
• På många större orter finns det företag som, mot ersättning, hjälper privatpersoner och företag att installera trådlösa nätverk.

Ordlista:

SSID = Service Set Identifier, det vill säga namnet på ett trådlöst nätverk.

WEP, WPA och WPA2 = Olika krypteringar som bland annat används för att skydda trådlösa nätverk mot intrång. WEP är svagast, WPA2 är starkast.

MAC-adress = Ett unikt nummer – ”personnummer” – som hör till ett specifikt nätverkskort. Inga nätverkskort har samma MAC-adress.

IP-adress = För att kommunicera över Internet behövs en IP-adress från avsändaren och en från mottagaren. IP står för Internet Protocol.
 
Sv: Hur "säkrar" jag mitt trådlösa internet?

Tack Indianen! Tydligen har jag redan (ovetande om det) säkrat mitt nätverk. :o
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 950
Senast: ako
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 033
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 813
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 184
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp