Hur "schyssta" hade ni varit?

rebus

Trådstartare
Jag sålde en häst i förra veckan och jag sa då till köparna att om de ville ta över min försäkring så kunde de ringa försäkringsbolaget och ordna det, de fick både försäkringsnummer och telefonnummer till bolaget. Jag kunde såklart ringt själv, men de hade inte bestämt vem försäkringen skulle stå på och de vill ha personnummer på försäkringsbolaget. Nu i dag, 7 dagar efter köpet, kollade jag, och försäkringen är inte ändrad. Jag vill inte bekosta denne mer, så ska jag bara säga upp den och de får stå sitt kast med ev. karenstid, eller hur hade ni gjort? Det känns lite "dumt" att påminna dem, för mig är det en sak man inte bara glömmer. Det är bra köpare hästmässigt, men de verkar ganska snåla. Efter att ha tittat på hästen ett antal gånger försökte de in i det sista pruta, men till slut kom vi överens. De hanterade och red hästen bra, så den delen är jag inte orolig över. Hästen var skodd 3 veckor innan de hämtade den, men de påpekade vid hämtningen att de tyckte att den skulle vara helt nyskodd, han behöver normalt skos var 8:e vecka och han var ej sliten eller lång när han såldes. Så jag misstänker att de tänker att de kan tjäna en slant på att inte ändra försäkringen så snabbt som möjligt.

Sv: Hur "schyssta" hade ni varit?

Jag hade nog ringt upp dem och sagt att försäkringen sägs upp (till exempel på måndag) så vill dom ändra får dom göra det innan det.

Lycka till.

och jag hade nöjt mig med ett sms där försäkringen sägs upp max 2 dagar efter att jag skickat det. Det är deras häst och deras ansvar, du ska inte behöva lastas för att de vill vara ekonomiska!

Jag hade ringt och sagt att försäkringen sägs upp ett visst datum så de vet det om de vill ta över försäkringen. De kan ju ha glömt försäkringen mitt i all glädjen, det behöver ju inte bero på snålhet.
Jag glömde faktiskt att underätta den gamla ägaren på min häst om att jag hade ordnat försäkring så hon skickade ett mail och frågade.

Du kan ju bara säga att du gissar att de har tagit en annan försäkring men att du vill vara säker innan du säger upp den som finns.

Jag har haft sådan köpare, som inte tagit över försäkringen på en gång utan att det gått ett tag. Jag blir irriterad över sådant då jag själv vill ha ALLT ordnat på en gång för att slippa oroa mig för sånt mitt i allt. Men jag brukar rinag eller sms:a och säga att jag hörde att de inte tagit över försäkringen, påminna dem om att göra det om de vill ha dem och säga att annars avslutar jag den om X dagar. :)

Svarar alla; jag skickade ett sms till dem att jag säger upp den försäkring jag har, och fick svaret att de nog ska ha ett annat försäkringsbolag än det jag har. Nu tyckte jag bara att jag var snäll och meddelade detta så att de inte missar karens t ex samt att jag har haft hästen i samma bolag sedan födseln och därmed har dolda fel som går över om de övertar försäkringen, men inte om de väntar med att teckna ny. Ja, nu har jag gjort min plikt tycker jag i alla fall. De sa vid köpet att de skulle överta min försäkring, mig spelar det ingen roll vilket bolag de väljer, men hade jag inte kollat upp det så hade jag fått betala försäkringen ett tag framöver känns det som.

Risken finns ju, om du ansåg att de var snåla, att de inte kommer att försäkra hästen övht...
Men det är ju inte ditt problem något mer.
Se bara till att behålla smskonversationen!

Nu vet jag inte vad du har för försäkringbolag eller om detta gäller på hästar, men i Agria på hundar och smådjur så kan du uppge köparens namn och telefonnummer när du ringer till ditt ombud för att säga upp din försäkring, så ringer ombudet till köparen och frågar om de vill ta över försäkringen.

Risken finns ju, om du ansåg att de var snåla, att de inte kommer att försäkra hästen övht...
Men det är ju inte ditt problem något mer.
Se bara till att behålla smskonversationen!

Det är visst säljarens problem vad som händer med försäkringen OM säljaren skulle behöva återta hästen pga av dolt fel eller fel som fanns vid köpet så sitter man lite pyrt till och kan inte försäkra hästen igen ...

Mia

Men ska inte köparna ta över försäkringen från och med den dagen man skrivit kontrakt? Man kan väl inte ha någon annans häst försäkrad?

Vi har just köpt en häst, kontraktet skickades till oss efter att vi tittat på honom och bestämt oss. Sedan dröjde det kanske två veckor innan allt var klart med vet.besiktning och allt och jag kontaktade försäkringsbolaget. Det var inga problem att ta över försäkringen från och med kontraktsdagen, som då låg ca en månad bakåt i tiden... fast det kanske inte gäller om försäkringen sägs upp?

Men om det är dolt fel, då har ju skadan funnits där tidigare, innan försäkringen sas upp.
Då gäller den väll även om säljaren fått ta tillbaka hästen pga dolt fel?
Men hästen kanske inte kan nytecknas iofs.

Du kan ju aldrig tvinga en köpare att behålla försäkringen, så oavsett i TS fall så kan denna inte påverka dolt fel, såvida inte köparna går med på att behålla den gamla.

Det är visst säljarens problem vad som händer med försäkringen OM säljaren skulle behöva återta hästen pga av dolt fel eller fel som fanns vid köpet så sitter man lite pyrt till och kan inte försäkra hästen igen ...

Mia

Jag kan inte tvinga köparen att ens ha hästen försäkrad som sammet skriver, om jag nu inte skriver in det i kontraktet, vilket ej gjordes eftersom vi använde ett köpekontrakt.

Min fråga var mest av anledningen hur lång tid man brukar vänta innan s a s skälig tid har gått mellan att köparna tagit över hästen och betalat innan man agerar och säger upp försäkringen. Jag själv tyckte nog att 2-3 dagar var OK, och de sa att de skulle ta över min fösäkring när de hämtade hästen. Nu ändrade de sig utan att meddela mig, vilket gjorde att jag trodde att min försäkring var överförd till dem, men vid kontroll var den ej det. Hade jag varit dem hade jag övertagit min försäkring och sedan flyttat den till annat bolag, då följer dolda fel försäkringen med och det blir heller ingen karens. Jag har även meddelat dem detta innan jag slutligen sa upp försäkringen. Sålt är sålt, så jag kan inte göra något åt saken, hästen är röntgad i benen ua. Köparen var erbjuden att röntga mer om denne ville, men då på bekostnad av denne själv. Det är en unghäst, så han är troligen inte försliten och han har aldrig varit halt eller haft någon större skada tidigare.
Man kan nog inte gardera sig mot allt ändå, men jag betalar i alla fall inte längre på min fd hästs försäkring längre.
Smsen ska definitivt sparas ändå.

När djuret är sålt kan väl inte den förra ägaren stå för försäkring?
Jag köpte en hund för ett år sedan och då har jag för mig att bolaget sa att den gamla föräkringen upphör samma dag som ny ägare registreras..
Jag fixade försäkring INNAN jag hämtade min häst, hade hon inte gått igenom veterinärbesiktningen så var det bara att ringa och meddela bolaget det ;)

Oavsett vad man skriver i ett köpekontrakt tex att köparen är tvungen att hålla hästen försäkrad eller röntga hunden vid ett års ålder så gäller inte det, sålt är sålt och den nya ägaren bestämmer helt själv.

Tråkigt med småstrul men det viktigaste är ju ändå att hästen får det bra hos dem :)

Vem som helst kan försäkra vilket djur som helst, man behöver inte äga ett djur för att få försäkra det.

Är det så? Kan jag ta ut en dyr livförsäkring på t.ex. RGB's Ninja som något slags morbidt lotto med vinst om något händer Ninja? Det verkar skumt...

Jag står som försäkringstagare på två av de hästar som är inackorderade hos mig. Detta för att det förenklar för mig om jag uppsöker veterinär, och kontaktar försäkringsbolaget. Jag fakturerar ägaren kostnaden.

Nu vet jag inte vad du har för försäkringbolag eller om detta gäller på hästar, men i Agria på hundar och smådjur så kan du uppge köparens namn och telefonnummer när du ringer till ditt ombud för att säga upp din försäkring, så ringer ombudet till köparen och frågar om de vill ta över försäkringen.

Så tror jag alla ombud gör ovasett bolag, men kanske inte kundtjänst.
Det är en stor skilnad att ha ett "personligt" ombud än att teckna via kundtjänst,

Men ska inte köparna ta över försäkringen från och med den dagen man skrivit kontrakt? Man kan väl inte ha någon annans häst försäkrad?

Vi har just köpt en häst, kontraktet skickades till oss efter att vi tittat på honom och bestämt oss. Sedan dröjde det kanske två veckor innan allt var klart med vet.besiktning och allt och jag kontaktade försäkringsbolaget. Det var inga problem att ta över försäkringen från och med kontraktsdagen, som då låg ca en månad bakåt i tiden... fast det kanske inte gäller om försäkringen sägs upp?

Jo det går bra om det inte är mer än max en månad bakåt i tiden, oavsett om den gamla försäkringen är borttagen eller ej.
Viktigt bara att man skriver det datumet på nya ägaren så det inte blir "glapp" i försäkringen.

Vem som helst kan försäkra vilket djur som helst, man behöver inte äga ett djur för att få försäkra det.

Helt rätt, försäkringsbolagen har inte tid att kolla om man är reg ägare.
Utan man utgår ifrån att vill man betala försäkringspremie så äger man djuret eller är fodervärd eller liknade.
Enda försäkringen där det alltid bara är reg. ägare som kan stå för försäkringen är bil.
Och det beror på att det är lag på att bilar ska vara försäkrade.
Djur däremot är helt frivilligt om man vill ha dom försäkrade eller ej.

Är det så? Kan jag ta ut en dyr livförsäkring på t.ex. RGB's Ninja som något slags morbidt lotto med vinst om något händer Ninja? Det verkar skumt...

Vist kan du försäkra/betala premien men för att få ut något krävs ju vetrinär kvitto och hur ska du få tag i det?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 821
Ekonomi & Juridik När man nytecknar eller ändrar en försäkring till det bättre är det ju 20 dagars karenstid på hela försäkringen i första fallet och... 2 3
Svar
56
· Visningar
3 473
Senast: lil-sis
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag skrev den 14/11 2014 på ett medryttaravtal till en häst jag rider 2-4 dagar i veckan. Avtalet i sig täcker i stort sett alla... 2
Svar
38
· Visningar
4 245
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara... 2 3
Svar
52
· Visningar
15 072
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sängproblem...
  • Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur