Hur sent är okej?

bettysmatte

Trådstartare
Var inbjuden till knytkalas med arbetskamrater igår. Sammanlagt var vi ett gäng på 10 stycken. Två av personerna "höll i" festen (dvs vi var hemma hos dem). Tre av oss åkte tillsammans i en bil och övriga fem i en annan. Vi tre som åkte tillsammans kom till festen kl 18:30, dvs när det var sagt att vi skulle komma. Resten av gänget anlände inte förrän nästan kl 19:30. De hade ingen "riktig" orsak till att komma för sent, och en av tjejerna menade att hon trodde att det var okej att komma lite sent. Men LITE sent, är det inte typ en kvart senare än utsatt tid? Eller är jag väldigt mossig ;)? Hur hade ni tänkt?
 
Säger nån en tid till mig så är jag där den tiden +- 10min max!
Min man har däremot svårt att hålla tider men han är uppväxt med en mamma som aldrig är klar i tid, inte ens på andra sonens bröllopsdag. Då höll jag på att gå i taket för det var jag som körde då. Jag höll på att åka utan henne då.
 
För mig är en tid just den tidpunkt man ska vara på plats. Att komma för tidigt är en lika stor synd som att komma sent i min värld. Om inte värre.

Om värden medger att uppdykandet kan ske under en period säger man "kom vid 6-tiden" t ex, vilket för mig är mellan 6-6.30. Om inget annat anges.
 
Du är inte mossig. Det är oförskämt och nonchalant att komma 1 timme för sent.
Hade de mat med sig? Hade det varit hemma hos mig vete katten om jag inte blivit så fly förbannad att jag startat utan dem och vi hade ätit det som fanns.
 
Håller med, jag tycker det är hemskt pinsamt att komma typ 3 minuter sent. :o

Jag med därför får maken ofta skäll när vi ska nånstans för det är ALLTID han som gör att vi blir sena. Jag själv står ofta i hallen och trampar och väntar på att han ska bli klar.
 
Jag är också i princip alltid i tid, hatar också att vara sen. Tio minuter en kvart sen är väl okej, är man mer sen får man ta och meddela det! Sen hatar jag när folk säger, kom vid sex-tiden. Jag vill veta exakt när jag ska komma ;)
 
Jag är också i princip alltid i tid, hatar också att vara sen. Tio minuter en kvart sen är väl okej, är man mer sen får man ta och meddela det! Sen hatar jag när folk säger, kom vid sex-tiden. Jag vill veta exakt när jag ska komma ;)
6 tiden för mig (på kvällen då) är 17:50-18:10. Annars tycker jag att man kan säga halv sju istället.:cautious:
 
Nån kvart hit å dit är väl ok men inte en timme. Ska det serveras mat så är tiden extra viktig. Folk kan vara hungriga, mat kan bli trist av att vänta/varmhållas. I sådana fall är det direkt respeklöst och ouppfostrat mot värden och övriga gäster som sitter och väntar.
Jag hade INTE väntat en timme på eftersläntare. Behagar man inte vara på plats när festen ska börja får man skylla sig själv.
Undantag kan vara om något har hänt. Tex bilen har pajat på väg till festen el liknande.
 
Nån kvart hit å dit är väl ok men inte en timme. Ska det serveras mat så är tiden extra viktig. Folk kan vara hungriga, mat kan bli trist av att vänta/varmhållas. I sådana fall är det direkt respeklöst och ouppfostrat mot värden och övriga gäster som sitter och väntar.
Jag hade INTE väntat en timme på eftersläntare. Behagar man inte vara på plats när festen ska börja får man skylla sig själv.
Undantag kan vara om något har hänt. Tex bilen har pajat på väg till festen el liknande.
 
Jag har lärt mig att alla inte är som jag. Jag är gärna i god tid INNAN utsatt tid, särskilt om det är lite okänt hur långt det tar att resa, och för att inte stressa värden så brukar jag passa på att ta en promenad eller nåt innan så att man kommer i rätt tid.

Men har kompisar som alltid är sena (30-60 minuter är det vanliga) och det är irriterande, men samtidigt så slutar man med åren att både förvånas och irriteras. Det är ju trots allt lite av en skitfråga om man ordnar fest. Däremot skulle jag nog surna till om någon surnade till över att festen redan hade startat när man kommer en timme sent. Man kan inte både komma sent och kräva att de andra ska ha väntat in. Då är vi lite inne på samma spår som de där veganerna (annan tråd) som ska bestämma vad andra ska äta på festen.....
 
En timme försent är väl mycket försent om man inte har meddelat att man kommer senare. Jag tycker att en kvart är okej, efter utsatt tid då, före utsatt tid är det en dödssynd att komma.

Precis. Därför har jag lärt mig, jag som alltid är minst en kvart för tidig, att se till att inte synas för värden (parkera en bit bort) och ta en promenad för att sedan anlända i tid. Alternativet är att man pratat med värden redan på förhand om att man är tidig, och gärna hjälper till med något. Ibland uppskattas det mycket (exempelvis någon som kan hjälpa till att sätta upp partytält, bära möbler etc), ibland får man "det behövs inte" och det tolkar jag som att det är bättre att dyka upp när det är dags....
 
Förlåt att jag spamar tråden med samma inlägg. Buke funkar inge vidare för mig via mobil:(
 
Jag hör till dem som alltid är mer än i tid. Inspirerad av @sjoberga kommer jag framöver att förvarna "nya" värdar och fråga om jag kan hjälpa till på något sätt. Mina "vanliga" värdar vet att jag kommer tidigt (om inte sambon sinkar mig... ;) ) och de bryr sig inte.
Och jag personligen avskyr när folk inte är i tid, jag uppfattar det som respektlöst. Men jag har insett att inte alla är av samma åsikt, så jag låter bli att bry mig, eller kokar tyst inombords :)
 
Ja, vi väntade ju på deras mat, men hade även börjat värma det som vi andra hade med oss. Det kändes verkligen lite sådär när de till slut gled in. Vi satt ju hungriga en bra stund. Och, som sagt, det fanns inget riktigt skäl till att de var sena. Den ena hade till exempel suttit i solen hela eftermiddagen med kompisar och druckit öl, och det drog väl ut på tiden.... Självklart hade det varit en HELT annan sak om något oväntat hade hänt dem. Punktering eller så.
 
15 min är väl ok, längre kan vara ok om man hör av sig. Tyvärr har jag flera i bekantskapskretsen som kommer sent och gärna utan att härav sig. Respektlöst, särskilt om det handlar om en middag.
 
6 tiden för mig (på kvällen då) är 17:50-18:10. Annars tycker jag att man lika gärna kan säga typ halv sju istället.:cautious:
Håller helt med.

Tycker heller inte om folk som säger "runt 6 tiden" vill ju veta om jag ska vara där kl 6 eller 30 min före/efter :p
 
Jag hör till dem som alltid är mer än i tid. Inspirerad av @sjoberga kommer jag framöver att förvarna "nya" värdar och fråga om jag kan hjälpa till på något sätt. Mina "vanliga" värdar vet att jag kommer tidigt (om inte sambon sinkar mig... ;) ) och de bryr sig inte.
Och jag personligen avskyr när folk inte är i tid, jag uppfattar det som respektlöst. Men jag har insett att inte alla är av samma åsikt, så jag låter bli att bry mig, eller kokar tyst inombords :)
Det är lika respektlöst att komma för tidigt har jag fått lära mig. Värdarna ska ha sista 15 minutrarna till att hoppa ur förklädet och kamma sig. Min pappa var hopplös i att vilja "komma i tid" och mamma fick alltid säga ifrån annars hade dom varit 30 minuter innan inbjuden tid på alla kalas o dylikt. 5 minuter innan och max en kvart för sent är väl ok om det ges en exakt tid.
 
Ja, vi väntade ju på deras mat, men hade även börjat värma det som vi andra hade med oss. Det kändes verkligen lite sådär när de till slut gled in. Vi satt ju hungriga en bra stund. Och, som sagt, det fanns inget riktigt skäl till att de var sena. Den ena hade till exempel suttit i solen hela eftermiddagen med kompisar och druckit öl, och det drog väl ut på tiden.... Självklart hade det varit en HELT annan sak om något oväntat hade hänt dem. Punktering eller så.
Den anledningen känns ju extra nonchalant när ni sitter och väntar med mat. Som om ölgänget var roligare att hänga med än att dra till er i tid.
 
Precis. Därför har jag lärt mig, jag som alltid är minst en kvart för tidig, att se till att inte synas för värden (parkera en bit bort) och ta en promenad för att sedan anlända i tid. Alternativet är att man pratat med värden redan på förhand om att man är tidig, och gärna hjälper till med något. Ibland uppskattas det mycket (exempelvis någon som kan hjälpa till att sätta upp partytält, bära möbler etc), ibland får man "det behövs inte" och det tolkar jag som att det är bättre att dyka upp när det är dags....

Vore fint om du kunde förklara det där för en av mina bästa vänner. Hon är en av mina bästa vänner, trots att hon ofta kommer 30 minuter före avtalad tid, tex till tillställningar med mat hemma hos mig. Hon tror nog att jag inte bryr mig och att jag är van vid att hon gör så, och det stämmer väl - men jag skulle föredra att hon kom en halvtimme efter sagd tid än lika länge före.
 

Liknande trådar

Relationer Jag behöver skriva av mig. Ni är kloka. Det här är invecklat och jag får förmodligen inte med allt relevant i ett första inlägg. Jag...
2
Svar
24
· Visningar
4 008
Senast: Pinus
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 186
Senast: alazzi
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 565
Senast: Imna
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 125
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp