Hur sent är okej?

Var inbjuden till knytkalas med arbetskamrater igår. Sammanlagt var vi ett gäng på 10 stycken. Två av personerna "höll i" festen (dvs vi var hemma hos dem). Tre av oss åkte tillsammans i en bil och övriga fem i en annan. Vi tre som åkte tillsammans kom till festen kl 18:30, dvs när det var sagt att vi skulle komma. Resten av gänget anlände inte förrän nästan kl 19:30. De hade ingen "riktig" orsak till att komma för sent, och en av tjejerna menade att hon trodde att det var okej att komma lite sent. Men LITE sent, är det inte typ en kvart senare än utsatt tid? Eller är jag väldigt mossig ;)? Hur hade ni tänkt?

Är det mat inblandat kommer jag tiden det är sagt, annars ramlar jag in lite när som. I min värld betyder "festen börjar sju" att man inte bör komma tidigare än så, inget annat.
 
För mig beror det på vart jag ska vara, vad som händer där och med vem/vilka.
Med en grupp av vänner är det underförstått att "kom klockan 18" betyder "kom mellan 18-20 men inte tidigare än 18". Men då är det aldrig att värden lagar och serverar mat utan maten lagas tillsammans när alla är där.
Med andra vänner skulle jag nästan be om ursäkt om jag är precis i tid och inte en kvart tidig.
Det viktigaste är ju att alla är överens och införstådda.
 
Var inbjuden till knytkalas med arbetskamrater igår. Sammanlagt var vi ett gäng på 10 stycken. Två av personerna "höll i" festen (dvs vi var hemma hos dem). Tre av oss åkte tillsammans i en bil och övriga fem i en annan. Vi tre som åkte tillsammans kom till festen kl 18:30, dvs när det var sagt att vi skulle komma. Resten av gänget anlände inte förrän nästan kl 19:30. De hade ingen "riktig" orsak till att komma för sent, och en av tjejerna menade att hon trodde att det var okej att komma lite sent. Men LITE sent, är det inte typ en kvart senare än utsatt tid? Eller är jag väldigt mossig ;)? Hur hade ni tänkt?

Jag fick lära mig att om;
Bjöd/blev bjuden på mat (alltså varm sådan) så angav man en exakt tid och är man bjuden på dito kommer man exakt på angiven tid.
Bjöd/bjöds man på mat (kall) angav man en cirkatid som var +-15 minuter men man talade också om vid inbjudan att kall mat kommer att serveras.
Bjöd/bjuds man på eftermiddagskaffe är den 14.30 +- 15 minuter.
Lunch är klockan 12.00 om inget annat anges och är också en exakt tid.
Knytkalas som i ts fall får räknas som "kall bjudning" därför det oftast inte passar med varm mat till sådan tillställning. Alltså +- 15 minuter.
Allt annat är i högsta grad oartigt. Det spelar ingen roll att vissa är hopplösa tidsoptimister, det är ändå respektlöst.
 
Jag fick lära mig att om;
Bjöd/blev bjuden på mat (alltså varm sådan) så angav man en exakt tid och är man bjuden på dito kommer man exakt på angiven tid.
Bjöd/bjöds man på mat (kall) angav man en cirkatid som var +-15 minuter men man talade också om vid inbjudan att kall mat kommer att serveras.
Bjöd/bjuds man på eftermiddagskaffe är den 14.30 +- 15 minuter.
Lunch är klockan 12.00 om inget annat anges och är också en exakt tid.
Knytkalas som i ts fall får räknas som "kall bjudning" därför det oftast inte passar med varm mat till sådan tillställning. Alltså +- 15 minuter.
Allt annat är i högsta grad oartigt. Det spelar ingen roll att vissa är hopplösa tidsoptimister, det är ändå respektlöst.
Jag kan inte riktigt hålla med om allt. Knytkalas vid middagstid kan mycket väl innebära att någon/några skall bidra med något matigt varmt. På de knytkalas jag har varit har det förekommit ex. pajer som skall värmas.
Men det blir ju skillnad om värdinnan köper in allt och sedan fördelar kostnaderna. Då får väl de som kommer alldeles för sent äta kall mat eller värma den själva.
 
Det där med tider tycker jag är lite beroende på situation.. Men om det är mat inblandat så tycker jag absolut att det är utsatt tid plus minus ca 10 min som gäller. Det är ju inget vidare att stå där med mat som hinner kallna liksom.. Är det ett mer mingligt party så är det kanske inte lika viktigt att passa tiden, men en timme sent tycker jag är lite väl sent faktiskt..

Rent generellt så tycker jag att det är dålig stil att komma för sent när man har gjort upp om någonting. Det är respektlöst mot mig och min tid tycker jag..

Tycker det kan vara ganska sårande när folk trillar in typ en timme sent eller mer. Jag minns särskilt ett födelsekalas jag hade en gång när jag bjöd alla kursare m.fl. Av någon anledning bestämde sig de flesta för att mötas upp hos en kursare och ha en "förfest". Som om min fest var lite för tråkig för att gå till direkt. Jag och ett par närmare vänner fick sitta och vänta och vänta och jag kände mig mer och mer som en idiot. Jag bjöd inte på mat den gången, men ändå. Alla kände ju till att jag mer eller mindre satt ensam och väntade hemma liksom. Det hade varit en annan sak om någon/några kom sent och visste att partyt kunde börja utan den/dem.
 
Intressant tråd. Var nämligen på fest igår, ganska stor sådan. Där en av de bjudna meddelade att personen mådde dåligt och inte kom kl 18. Festen började kl 16. Jag som inte är någon tids-nazi blev väldigt irriterad å värdens vägnar. Så då tar jag hellre att de är en timme sena.
 
Vissa av oss hade ju också räknat med att vara hemma igen vid en viss tid, pga djur och annat som är viktigt för oss. Nu blev ju allt helt plötsligt framskjutet en hel timme.... Det kändes också lite knepigt.
 
Jag kan inte riktigt hålla med om allt. Knytkalas vid middagstid kan mycket väl innebära att någon/några skall bidra med något matigt varmt. På de knytkalas jag har varit har det förekommit ex. pajer som skall värmas.
Men det blir ju skillnad om värdinnan köper in allt och sedan fördelar kostnaderna. Då får väl de som kommer alldeles för sent äta kall mat eller värma den själva.

Ja, givetvis kan knyte innehålla varm mat, men oftast inte utan att man värmer den när man kommer. Men visst, desto större anledning att hålla tiderna!
 
Knytkalas betyder i min värld att man bjuder andra på maten man tar med sig. Att då vara så starkt försenad innebär att alla ska vänta på att maten ska komma - hur ofint är det?

För mig hade det verkligen varit en spark i ansiktet, både som värdinna och medgäst.
 
Är det mat inblandat tycker jag att man håller tiden! Kan hålla med om att man kanske inte behöver komma prick HH:00:00 men börjar det närma sig en kvart efter inbjuden tid tycker jag att ett "ursäkta att jag är sen" hör till och blir det mer än så tycker jag nog att det ska finnas en riktigt bra anledning!

Däremot på en fest där det mest ska drickas, snackas och det på sin höjd serveras lite snittar eller chips brukar jag nog tolka de flesta inbjudningar i stil med "vi börjar sju, dyk upp närsomhelst efter det" om inte något annat sagts.

Annars tycker jag som gäst att inbjudningar i stil med "maten serveras klockan sju, men ni är välkomna närsomhelst efter sex" är otroligt behändiga :up: Då finns det en tid man inte får missa men ändå lite spelrum för förseningar :angel:
 
Jag är rejält fyrkantig när det gäller tider. Om någon säger att festen börjar 19.30 anser jag att man anländer senast 19.30.00.
Sån är jag med, på gott och ont.

Kom och tänka på en gång i höstas, då jag var bortbjuden. Tror jag var bortbjuden till klockan sex, men visste redan då att det inte skulle gå pga jobb och resväg. Redan då meddelade jag värden att jag inte kan komma prick på klockslaget och frågade om jag kunde komma lite senare, inga problem fick som svar. Detta var dock ingen middag.

Det jag ville få fram är att vet man att det kommer vara svårt att komma i tid, pratar man med värden direkt.
 
Sån är jag med, på gott och ont.

Kom och tänka på en gång i höstas, då jag var bortbjuden. Tror jag var bortbjuden till klockan sex, men visste redan då att det inte skulle gå pga jobb och resväg. Redan då meddelade jag värden att jag inte kan komma prick på klockslaget och frågade om jag kunde komma lite senare, inga problem fick som svar. Detta var dock ingen middag.

Det jag ville få fram är att vet man att det kommer vara svårt att komma i tid, pratar man med värden direkt.
så gör jag också. Kan man inte komma den tiden som sägs så säger jag det innan.
 
Hade folk kommit en timme för tidigt eller en timme för sent så hade jag blivit skitsur... haha
Suffixet "-tiden" betyder ju att det inte är på klockslaget. Det är mer en lös angivelse om när på dygnet. Vill man att folk ska dyka upp på ett exakt klockslag så är det väl bättre att ange ett exakt klockslag.
 
Suffixet "-tiden" betyder ju att det inte är på klockslaget. Det är mer en lös angivelse om när på dygnet. Vill man att folk ska dyka upp på ett exakt klockslag så är det väl bättre att ange ett exakt klockslag.
Precis, det handlar väl om tolkningar. :D
 

Liknande trådar

Relationer Jag behöver skriva av mig. Ni är kloka. Det här är invecklat och jag får förmodligen inte med allt relevant i ett första inlägg. Jag...
2
Svar
24
· Visningar
4 008
Senast: Pinus
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 186
Senast: alazzi
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 565
Senast: Imna
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 125
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp