Hur sent är okej?

Var inbjuden till knytkalas med arbetskamrater igår. Sammanlagt var vi ett gäng på 10 stycken. Två av personerna "höll i" festen (dvs vi var hemma hos dem). Tre av oss åkte tillsammans i en bil och övriga fem i en annan. Vi tre som åkte tillsammans kom till festen kl 18:30, dvs när det var sagt att vi skulle komma. Resten av gänget anlände inte förrän nästan kl 19:30. De hade ingen "riktig" orsak till att komma för sent, och en av tjejerna menade att hon trodde att det var okej att komma lite sent. Men LITE sent, är det inte typ en kvart senare än utsatt tid? Eller är jag väldigt mossig ;)? Hur hade ni tänkt?
Har man fest så räknar jag med 30 min-1h mingel innan maten. Typ festen börjar 18.30 maten är 19.30 det är ju för att folk oftast droppar in. Är det en middag då anländer man i tid till middagens början mer exakt. En fest har för mig en mer flytande tidsram beroende på hur trevligt man har och hur det hela utvecklar sig medan en middag har en mer fast form. Åker man flera tillsammans får man självklart tala ihop sig vilka tider man ska ha.
 
Det är rätt roligt faktisk i England där adeln och "fina" tillställningar med kungligheter är vanligt finns det en "bibel" att studera.
"Debrett's Etiquett & Modern Manners" där står att läsa följande angående detta :

"If guests are invited for a specific time 8pm for instance, they may safely allow some 10-15 minutes leeway. While it is of course a mistake to
arrive before the stated time, it is most improper to be late. To keep others waiting is inconsiderate"
Nu spelar det kanske mindre roll med knytis men "punktlighet är en dygd" jag hatar folk som inte kan hålla tiden. När jag som egen anställde människor så försvann alltid ett antal direkt. Kan man inte hålla tiden på ett anställningssamtal så lär man inte göra det i jobbet heller.
 
Suffixet "-tiden" betyder ju att det inte är på klockslaget. Det är mer en lös angivelse om när på dygnet. Vill man att folk ska dyka upp på ett exakt klockslag så är det väl bättre att ange ett exakt klockslag.

Precis. Jag hade sett "sextiden" som mellan 5:30 - 6:30 ... eller sa.

Jag som bott sa att fester har varit mycket multi-kulturella har helt anpassat mig till att alla har olika syn pa hur man haller tiden. Svenskarna kommer i tid! medan vissa andra kulturer kan komma upp till nastan 2 timmar for sent. :eek: Jag larde mig ganska snabbt att alltid ha maten minst en timma senare an inbjudan ... och att alltid ha gott om drinkar och saker att tugga pa innan middagen serveras ... och att vissa (sarskilt vissa kulturer ... but ocksa individuellt med vissa manniskor) saga till att "Maten kommer att serveras klockan" om de varit hos mig innan (for da raknar de med en fordrojning till middagen:angel:) ... och verkligen servera maten lite senare an det ... men har de inte kommit far de satta sig vid borden vid huvud ratten (eller desaren) och missar det innan. Sa det sa. :p
 
Bjuder jag på fest, oavsett om jag själv fixar middag eller om det är knytis, så brukar det bli så att jag säger att festen börjar kl.18. Inte en kotte kommer kl.18, några droppar in vid 19, och vid 20 har de flesta kommit och det är läge att börja käka. Har aldrig reflekterat över att det skulle vara oartigt av mina vänner att komma sent, men det är väl olika vilken social kultur som råder.
 
Jag som bott sa att fester har varit mycket multi-kulturella har helt anpassat mig till att alla har olika syn pa hur man haller tiden. Svenskarna kommer i tid! medan vissa andra kulturer kan komma upp till nastan 2 timmar for sent. :eek:

Blir lite full i skratt på denna, vi har en kompis som är chilensk, första gången han bjöd över oss på middag sa han "kom klockan 18", så när klockan var 18.01 ringde vi på dörren.
Döm av våran förvåning när han öppnar, nyduschad med handduken runt midjan, och frågar vad vi gör där redan!
"Du sa ju klockan 18..?"
"Hahaha, i Chile betyder det typ åtta, men kom in ni!"

Så där fick vi sitta och känna oss "svenniga" med vår punktlighet, övriga gäster trillade in från 19-tiden ungefär.. :p (nu har vi lärt oss chilensk tid!)(och att chilensk mat är den bästa! :d)
 
Jag är rejält fyrkantig när det gäller tider. Om någon säger att festen börjar 19.30 anser jag att man anländer senast 19.30.00.

Säger jag 19.30 betyder det tidigast 19.30.00, och så beroende på om det är middag eller mer löst i kanterna så finns det lite olika utrymme för att komma senare. Jag tycker att det är galet jobbigt när folk kommer tidigare än det är sagt, oftast är min tidsplan lite späckad ändå.

O_o 6-tiden betyder för mig mellan 17.00 och 19.00.

Jag tycker att 6-tiden är mellan 17.55 och 19.00.
 
Var inbjuden till knytkalas med arbetskamrater igår. Sammanlagt var vi ett gäng på 10 stycken. Två av personerna "höll i" festen (dvs vi var hemma hos dem). Tre av oss åkte tillsammans i en bil och övriga fem i en annan. Vi tre som åkte tillsammans kom till festen kl 18:30, dvs när det var sagt att vi skulle komma. Resten av gänget anlände inte förrän nästan kl 19:30. De hade ingen "riktig" orsak till att komma för sent, och en av tjejerna menade att hon trodde att det var okej att komma lite sent. Men LITE sent, är det inte typ en kvart senare än utsatt tid? Eller är jag väldigt mossig ;)? Hur hade ni tänkt?

Ett knytkalas där var och en äter det den tagit med sig ser jag det inte som ett jätteproblem om någon blir sen (jag hade dock ringt om jag blivit över en timme sen- en halvtimme hade jag inte brytt mig om). Men ett knytkalas där alla tar med sig delar av den mat som alla ska äta så blir det ju helt fel att strosa in en timme efter att övriga varit redo att hugga in på maten, där hade jag blivit irriterad både som värdinna och gäst som kommit i tid!).
Vi har bekanta som alltid är sena på middagsbjudningar och jag är less på att varmhålla mat så blir de sena får de helt enkelt hoppa in i måltiden när de kommer ;)
 
Vid ett bröllop i Tanzania, betydde den tid som var sagd i praktiken två dagar senare. Jag fattar inte hur man kan veta när saker ska ske på det viset, men jag är ju inte uppvuxen och kulturellt skolad i Tanzania heller.

En kamrat berättade från ett besök i Iran hur han ganska irriterad ringde hem till sina vänner eftersom de var två timmar sena till mötesplatsen. Deras mamma svarade att de var i tid eftersom de nu var på väg och skulle vara framme inom en timme. Min vän påpekade att de skulle varit på plats för två timmar sen. Ja, alltså är de tid var mammans svar. Vi har lite olika syn på vad som är i tid.
 

Liknande trådar

Relationer Jag behöver skriva av mig. Ni är kloka. Det här är invecklat och jag får förmodligen inte med allt relevant i ett första inlägg. Jag...
2
Svar
24
· Visningar
4 013
Senast: Pinus
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 190
Senast: alazzi
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 565
Senast: Imna
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 125
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp