Hur sent dammsuger och tvättar ni?

Här är lyhört. Jag dammsuger aldrig efter 20 och tvättar i gemensamt utrymme.

Grannen har däremot tvättmaskin i lägenheten och tvättar gärna runt 23.30 på vardagarna. Ofta dagligen och jag tycker inte att det är okej! :(
Senast 21 skulle jag säga i så lyhörda lägenheter som vi har. Vårt sovrum ligger bredvid grannens badrum. Inte så kul....

Har du sagt det till grannarna?
 
Jag städar och tvättar dygnet runt. :o När jag slutar jobba kl 01 brukar jag alltid få ett städryck när jag kommer hem.. :laugh:

Men vi bor i ett helt nytt och extra ljudisolerat hus.
 
Där jag bodde innan var det rätt välisolerat så jag körde ofta tvättmaskinen över natten utan klagomål. Bodde på bottenvåningen dock så hade inga grannar under att ta hänsyn till. Ofta är det ju genom golven sånt hörs iom vibrationer osv. Grannen intill hade småbarn som jag mycket sällan hörde trots att de säkert lekte som alla andra småbarn.
 
Dammsuger inte senare än 21 (om nu inget gått sönder och akut måste tas bort)
Tvättstugan stängs ner 22.
 
Här är det ganska lugnt med "städljud", ibland kan jag höra grannens tvättmaskin centrifugera när jag går och lägger mig runt 22, det är dock så lågt att det inte stör mig, jag somnar ändå. Föreningen har satt 22-08 som tysta timmar och jag försöker hålla mig kring det, dammsuger gör jag aldrig så sent, tvättar jag ser jag till att den är klar innan 22 och diskmaskinen diskar så tyst så den kan jag slå igång lite när jag känner för det.
Däremot är huset fullt av studenter, och vissa verkar tycka det är asnajs att slå igång HÖG musik efter 22, DÅ blir jag sur :meh:
Dock är det här första lägenheten med både diskmaskin och tvättmaskin inne i lägenheten jag bor i, så i början gjorde jag som jag var van vid på landet, tvättade och diskade även sent på kvällarna tills jag insåg att vi faktiskt har grannar :o ingen klagade dock:angel:
 
Jag bor på bottenvåningen och har egen ingång, är notorisk midnattstvättare och städare. Tror inte att någon hör vad jag pysslar med faktiskt. :)
Tycker helt och hållet att det beror på vilket typ av hus/lägenhet man bor i.
 
Tvättmaskin (centrifug) har stört i alla lägenheter jag bott i, så tvätta skulle jag inte göra efter 21. Det har sällan gått att avgöra vem i huset som tvättat utan det är ett lågfrekvent buller som är väldigt svårt att stänga ute och kan väcka mig även om jag redan somnat (men alla verkar inte höra det?).

Övriga ljud verkar bero så mycket på typ av hus. Här hör jag grannarnas barn tydligt om de stojar, men aldrig TV eller dammsugare. I förra lägenheten hördes inte folk, men alltid TV.
 
Jag skäms inombords om tvättmaskinen inte är klar runt klockan 9. Mitt hus är rätt lyhört och jag vet att det bor småbarn i minst en lägenhet, men även om det inte var så tycker jag inte att jag absolut måste tvätta eller dammsuga senare än så om det inte är nödfall (tappat ett glas eller inga rena underkläder alls typ).
 
Jag hör ju inte mina grannar städa. Kan höra om de borrar eller hamrar i väggarna men det är förutom enstaka gånger tv eller musik det enda jag hört. Men betyder det att det inte alls är lyhört - eller att mina grannar dammsuger på dagarna liksom..

I uppgången är nog inga lättstörda grannar, familjen med små barn bor på BV och jag två trappor upp. Men jag vet inte vad jag har ”på andra sidan väggen”. Och de kan ju ev störas av tvättmaskinen och av dammsugning.
 
Hos mig går det att tvätta fram till kl 22. Tvättstugan ligger inte(!) i källaren utan vägg i vägg med mitt vardagsrum. Det är bara så det är.

När det gäller dammsugning så tycker jag det beror mycket på vad man har för dammsugare! Vissa har ju dammsugare som gör att det knappt verkar gå att använda dem utan att själv ha hörselskydd på sig. Min dammsugare är så tyst att jag med lätthet kan prata i telefon utan att den jag pratar med ens uppfattar att jag dammsuger och om jag stänger in dammsugaren i ett rum och står på andra sidan dörren, då hör jag den inte själv (och det är inga specialdörrar i min lägenhet). Hör jag den inte då, då tvivlar jag starkt på att grannarna som bor ovanför hör den. (Jag har bara grannar ovanför). Duschen låter nog betydligt mer hos grannarna, men behöver jag duscha så behöver jag. Däremot, har jag möjlighet att duscha när som helst under kvällen så är det ju onödigt att vänta till midnatt...
 
Jag skäms inombords om tvättmaskinen inte är klar runt klockan 9. Mitt hus är rätt lyhört och jag vet att det bor småbarn i minst en lägenhet, men även om det inte var så tycker jag inte att jag absolut måste tvätta eller dammsuga senare än så om det inte är nödfall (tappat ett glas eller inga rena underkläder alls typ).

Jag kommer hem från stallet 19.30-20.30. Hence mitt problem. Därför jag skaffade tvättmaskin i lägenheten, tröttnade på att bara kunna boka tvättstuga på helgen. Tvätt känns dock inte som nåt problem eftersom det finns tyst nattläge på den. Utan det är ffa dammsugningen.
 
Hos mig går det att tvätta fram till kl 22. Tvättstugan ligger inte(!) i källaren utan vägg i vägg med mitt vardagsrum. Det är bara så det är.

När det gäller dammsugning så tycker jag det beror mycket på vad man har för dammsugare! Vissa har ju dammsugare som gör att det knappt verkar gå att använda dem utan att själv ha hörselskydd på sig. Min dammsugare är så tyst att jag med lätthet kan prata i telefon utan att den jag pratar med ens uppfattar att jag dammsuger och om jag stänger in dammsugaren i ett rum och står på andra sidan dörren, då hör jag den inte själv (och det är inga specialdörrar i min lägenhet). Hör jag den inte då, då tvivlar jag starkt på att grannarna som bor ovanför hör den. (Jag har bara grannar ovanför). Duschen låter nog betydligt mer hos grannarna, men behöver jag duscha så behöver jag. Däremot, har jag möjlighet att duscha när som helst under kvällen så är det ju onödigt att vänta till midnatt...

Jag tänker mer på ”slamret” än själva motorljudet/sugljudet?
 
Jag tänker mer på ”slamret” än själva motorljudet/sugljudet?
Jaså! Jag har nog aldrig tänkt på att det slamrar vid dammsugning :cautious: Däremot störs jag av att vissa dammsugare tjuter/piper. Men det är ett sånt där högt, elektroniskt tjut som många tydligen inte hör öht (jag reagerar på tjut från mobilladdare och andra teknikprylar också).
 
Fram till 22 tycker jag det är frittfram att dammsuga, eftersom det står i våra stadgar att man ska visa hänsyn efter det. Här är inte särskilt lyhört, men vissa ljud går igenom på något vis ändå.
Dammsuger man kl20 och så tar det väl en kvart (?) beroende på hur stort man bor, kan jag verkligen inte se det som ett problem.

Edit: Jag vill gärna ha det lugnt och skönt på kvällen, så hade inte uppskattat om någon drog fram dammsugaren kvart i tio varje kväll. Men en gång i veckan eller så får man ju leva med om man har grannar och bor i lägenhet.
 
Hör grannarna väldigt sällan, har dock bara en på varje sida. Den ena granen vet jag inte har tvättmaskin, den andra vet jag inte. Försöker kört färdigt tvättmaskinen vid nio, diskmaskinen kan gå senare.

Jag har dock en nattjobbande sambo samt granne, så en får visa hänsyn även dag tid.
 
Jag bor i hyresrätt och det finns inga fastställda tider. Sådana hade känts lättare. Inte för man prompt hade behövt köra dammsugaren fram till klockan 22 bara för det, men för att man då visste att grannarna visste att de fick acceptera viss störning fram till dess.
 
Tror regeln är att det ska vara tyst efter 23 här, så håller mig till det. Det finns bara en som ev. skulle kunna höra nåt och de väsnas så mycket på andra sätt så bryr mig inte. Annars hade jag tänkt 22 iaf. Jag hör aldrig när nån tvättar eller dammsuger.
 

Liknande trådar

Hemmet Någon som har en? Skulle vilja förenkla städningen i huset med en kombinerad ångmopp och dammsugare, som dammsuger och moppar i ett...
Svar
0
· Visningar
167
Senast: Ponylove
·
Hemmet Jag ska flytta och köpa en tvättmaskin till min nya lägenhet. Frågan är om jag ska ha en med inbyggd torktumlare eller inte? Jag har...
2
Svar
30
· Visningar
1 184
Senast: Hoarfrost
·
Hemmet Köpte en sladdlös dammsugare för drygt två år sen..Den är numera helt värdelös och släpper ut lika mycket som den suger upp. Kan...
Svar
6
· Visningar
654
Senast: snorp
·
Fritid Det är nu klart att jag flyttar till Åland. Ska jobba i Kastelholm. Letar bostad och har ställt hunden i kö på hunddagis i Jomala. Nu...
Svar
4
· Visningar
623
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp