Hur sent dammsuger och tvättar ni?

Hur sent tycker ni som bor i lägenhet att det är okej att dammsuga? Köra tvättmaskin (centrifugering)?

Motivera gärna :)

Jag hade inte kört dammsugaren och tvättmaskin osv senare än kl. 20. Efter det vill jag ha det tyst och lugnt så därför ger jag mina grannar det också. Sen sätter jag inte igång innan kl. 10 på helgen och innan kl. 7 på vardagarna.

Nu bor jag inte så längre men har gjort i många år. Oftast har folk varit hänsynsfulla och om jag behövt säga till nån gång så har de ändrat sina rutiner direkt. Så det har funkat bra tycker jag.
 
Jag hade inte kört dammsugaren och tvättmaskin osv senare än kl. 20. Efter det vill jag ha det tyst och lugnt så därför ger jag mina grannar det också. Sen sätter jag inte igång innan kl. 10 på helgen och innan kl. 7 på vardagarna.

Nu bor jag inte så längre men har gjort i många år. Oftast har folk varit hänsynsfulla och om jag behövt säga till nån gång så har de ändrat sina rutiner direkt. Så det har funkat bra tycker jag.

Det är ju just där jag får mitt ”problem”. Jag har varit ovillig dammsuga efter 20. Men då kan jag aldrig dammsuga i veckorna :/
 
Ungefär två gånger i veckan. Robot har jag och slår igång när jag går till jobbet. Den klarar inte vardagsrummet dock.

Jag har två katter varav en långhår...
Shit. Jag dammsuger aldrig för hand, det är ju själva grejen med att ha robot. Även förr när jag hade två långhåriga hundar..

Varför klarar den inte vardagsrummet?
 
Shit. Jag dammsuger aldrig för hand, det är ju själva grejen med att ha robot. Även förr när jag hade två långhåriga hundar..

Varför klarar den inte vardagsrummet?

För att den avskyr mattan därinne aom är svart med abstrakt rött och vitt mönster och tycker den kört fast. Trots att jag tejpat över fallsensorerna. Så jag stänger av till vardagsrummet när jag går till jobbet och roboten tar kök och hall.

Katthår kletar fast på helt annat sätt än hundhår är min erfarenhet. Hundhår hamnade i hörn. Katthåret på mattan.

En robot kan inte ta lister, bakom öppna dörrar, trånga hörn/passager osv. Robot minskar klart behovet av dammsugning i kök och hall, massor. Men ersätta vanlig dammsugning med robot - njä...
 
Riktigt störande saker - borra eller spika i väggar och sånt - har jag försökt undvika efter 20-snåret ungefär och slipper gärna det själv senare än så. Tvätt och tork har jag kört, och står ut med, fram till 22.
 
Skulle säga att det beror på hur lyhört det är.
Jag tvättar dygnet runt. Hörs inte ett skit så varför inte liksom. Dammsuga känns mer sisådär, tänker att det hörs mer i övriga delar av lägenheten och vet att den som bor under hör dammsugaren skrapa mot golvet - det gjorde iaf jag när jag bodde på botten i samma hus. Hörde aldrig motorn, bara skrapen i mitt tak.
 
Bor i väl ljudisolerat hus. Har aldrig hört grannarna städa eller köra tvättmaskinen. Dock för säkerhetens skulle tycker jag att man inte kör städning och tvättmaskin efter 22. Jag har ny tvättmaskin och grannarna oxå så kan vara därför vi inte märker av varandras tvättmaskiner. Hör att min centrifugerar men inte så att den överröstar något annat i min lägenhet när den går.
 
Även vi har tyst 22-07 som regel.
Brukar dammsuga och köra diskmaskin fram till 21, tvätt till 20 kanske? Den låter en hel del. Oftast gör jag det dock dagtid när jag ändå är hemma med bara bebis.
 
För att den avskyr mattan därinne aom är svart med abstrakt rött och vitt mönster och tycker den kört fast. Trots att jag tejpat över fallsensorerna. Så jag stänger av till vardagsrummet när jag går till jobbet och roboten tar kök och hall.

Katthår kletar fast på helt annat sätt än hundhår är min erfarenhet. Hundhår hamnade i hörn. Katthåret på mattan.

En robot kan inte ta lister, bakom öppna dörrar, trånga hörn/passager osv. Robot minskar klart behovet av dammsugning i kök och hall, massor. Men ersätta vanlig dammsugning med robot - njä...
Vi har nog olika standard för hur rent det behöver bli hemma ;)
/inte dammat lister sen vi flyttade in för ett år sen :angel:
 
Jag tror att vi har regeln 23-07, men jag brukar inte sätta igång med dammsugning efter 20 eller så. OK om jag skulle tappa en burk kaffe eller något och behöva suga upp det snabbt för att kunna existera i köket, men jag börjar inte dammsuga hela lägenheten.

Vi har sista tvättid 17-20, och man får tumla och så en timme efter det. Hade jag haft egen hade jag inte kört efter 21.
 
Vi har nog olika standard för hur rent det behöver bli hemma ;)
/inte dammat lister sen vi flyttade in för ett år sen :angel:

Haha, ja. Jag känner av katterna (allergi) om det blir för mycket damm eller för mycket ”ingrodd katt” med vilket också spelar in. Har dock en etta så mycket snabbt gjort dra av listerna med dammsugaren tack och lov.
 
Vi bor i ett mindre hyres hus med fyra lgh i varje uppgång. I tvättstugan får du tvätta från 7-22 vardag som helg. Tyvärr bor vi mitt uppe på tvättstugan så på helger hade jag gärna sätt att man inte fick börja tvätta för ens typ klockan 9! De stora maskinerna låter som f*n när de centrifugerar tyvärr. Väldigt lyhört också för den delen gammalt hus.
Tvättar bara i nödfall fram tills kockan 22 inne hos oss. Annars normalt sätt tvättar jag på tidig eftermiddag/tidig kväll och sällan senare en klockan 20.
 
Jag måste ju duscha vid 04:30 på måndag morgon
Men jag har förklarat varför så
Sen är det bara pensionärer i mitt hus så jag tänker att de kan somna om om de störs.
Tvätta får vi göra när som
Dammsuga med men jag dammsuger inte sent.

Ang tv visst är det jobbigt när man måste höja ljudet på sin för att höra den över grannens.
Jag har på 6-8 av 30 så jag har typ nästan ljudlöst.
Men i ett hus fick jag höja för att höra min egen, skitjobbigt när man är ljudkänslig
 

Liknande trådar

Hemmet Någon som har en? Skulle vilja förenkla städningen i huset med en kombinerad ångmopp och dammsugare, som dammsuger och moppar i ett...
Svar
0
· Visningar
168
Senast: Ponylove
·
Hemmet Jag ska flytta och köpa en tvättmaskin till min nya lägenhet. Frågan är om jag ska ha en med inbyggd torktumlare eller inte? Jag har...
2
Svar
30
· Visningar
1 203
Senast: Hoarfrost
·
Hemmet Köpte en sladdlös dammsugare för drygt två år sen..Den är numera helt värdelös och släpper ut lika mycket som den suger upp. Kan...
Svar
6
· Visningar
659
Senast: snorp
·
Fritid Det är nu klart att jag flyttar till Åland. Ska jobba i Kastelholm. Letar bostad och har ställt hunden i kö på hunddagis i Jomala. Nu...
Svar
4
· Visningar
632
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hage
  • När fan slutar jag ramla av?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp