Hur ser din anknytning till hästar ut?

Bukefalos 30 år!

Hur ser din anknytning till hästar ut idag?

• Jag gillar inte hästar men gillar Buke och hänger här ändå

Röster: 0 0,0%
  • Jag gillar hästar men umgås idag inte med dem alls (t ex fd ryttare)

Röster: 58 21,7%
  • Jag gillar hästar och träffar på dem i min omgivning (barnens, bekantas hästar)

Röster: 7 2,6%
  • Jag rider/kör/gör något annat med andras hästar (skötare/riskola/medryttare)

Röster: 43 16,1%
  • Jag äger hästar men rider/kör/tränar inte med dem (t ex avel, sällskap)

Röster: 17 6,4%
  • Jag äger hästar som jag rider/kör/tränar

Röster: 142 53,2%

• Antal omröstningsdeltagare
    267

JohannaB

Trådstartare
Anonym omröstning kommer här :)

Man kan bara välja ETT alternativ och jag fattar att det kan finnas några som trots att det finns många alternativ hamnar mittemellan flera val, ni får välja vilket ni tycker passar er bäst

Svarsalternativen går heller inte göra hur långa som helst så de blir svepande formuleringar som att man ”tränar häst”, det kan ju vara promenader med dem eller avancerad trickträning eller vad man vill.

Jag fick ta bort min egna häst för drygt 3 år sedan. Efter det har jag hjälpt till med andras hästar i typ 2 gånger i veckan. Det passar mig perfekt just nu. 😊

Jag älskar hästar, men det är många år sen jag la ner hästeriet nu. Ridskoleridning var inte roligt längre och ekonomin har aldrig tillåtit att skaffa egen häst, och att bli medryttare har varit uteslutet av andra skäl. Dessutom var det rätt trist hantering av hästarna bland dom ryttare jag träffade, mycket hårda tag bland annat och det kändes inte bra.

Funderar ibland på om jag ska söka mig tillbaka till hästlivet i nån form eller om jag ska låta det vara och fokusera på hund istället. Jag saknar hästarna enormt, men inte allt det där andra.

Jag har fler hästar än tid, och rent krasst ekonomi. Borde dra med, men så länge ungdomarna hemma hänger i, så är det som det är.

Rider sällan, men pysslar desto mer och förbereder unghästen för inridning.

Jag har fler hästar än tid, och rent krasst ekonomi. Borde dra med, men så länge ungdomarna hemma hänger i, så är det som det är.

Rider sällan, men pysslar desto mer och förbereder unghästen för inridning.
Jag brukade säga att man ska ha kompisar med fler hästar än förstånd :D

Inte riktigt där än själv men vem vet :angel:

Har haft häst i många år, hon togs bort 2014 och jag har inte ridit sedan 2012. Försöker gå ner i vikt så jag kanske kan hitta medryttarhäst så småningom.

Jag har sju egna hästar, varav en utlånad som ska säljas. Ska heller inte ha kvar alla unghästarna. Varken tränar eller rider mycket för tillfället, pga skadad häst, egen skada och unghästar på tillväxt. Kommer nog bli mer nästa år, men kan inte riktigt påstå att jag saknar ridningen något särskilt. Hade saknat hästarna om jag inte hade haft några.

Jag har inga hästar hemma längre men äger fortfarande 1 häst, som är ute hos fodervärd. Och har flera stall jag kan åka och hästa mig hos om jag vill, och en kundlista att återuppta om jag kan komma tillbaka i form för det.

Så det var lite svårt att välja alternativ 😅. Jag tog "äger men rider inte".

Vad kul, här blev det annorlunda resultat (så här långt) jämfört med vad jag trodde på förhand.
Ungefär 60% har egna hästar, större andel än jag trodde.
20% i gruppen ”före detta ryttare” kändes ganska väntat
Men bara 20% i gruppen ”har kontakt med hästar på annat sätt än att äga den”. Dels trodde jag att det skulle vara fler lektionsryttare, 14% hittills i omröstningen, man pratar om att 100 000 är lektionsryttare och det är ju 20% av den halva miljon personer man tänker kommer i kontakt med hästar i Sverige. Men sen trodde jag att de5 skulle vara mycket fler ”ponnyföräldrar, också, bara 3,5% identifierade sig i den kategorin.

Jag glömde alla de som jobbar professionellt med häst på något vis 🫣 @skiesabove
Man räknar med att 18 500 personer arbetar med häst, så statistiskt om förbundets siffror stämmer skulle ungefär 4% svara det med.

Vi har två små ponnyer. Vi köpte den ena ponnyn till dotten och så blev det en ungponny till mig som sällskap så vi slipper ha någon inhyrd på gården 🙈

Så blev sista alternativet trots att inskaffandet primärt är pga barnet.

Eftersom ungdomar under 18 inte får ingå avtal äger jag ju dotterns ponnyer som ponnyförälder (tänker därför det inte är så många som fyller i att de är just ponnyföräldrar utan mer att de äger hästarna). Vi har företag dessutom med tillridning/utbildning/försäljning men det är ju dottern som rider. Så jobbar jag 25% i travstall (tjänsteledig från mitt andra jobb) och jag har några travhästar som jag deläger. Rider och kör inte, trivs utmärkt med markservicen. Kan visserligen köra om jag verkligen behöver i travstallet men står hellre på sidan.

Jag älskar hästar, men det är många år sen jag la ner hästeriet nu. Ridskoleridning var inte roligt längre och ekonomin har aldrig tillåtit att skaffa egen häst, och att bli medryttare har varit uteslutet av andra skäl. Dessutom var det rätt trist hantering av hästarna bland dom ryttare jag träffade, mycket hårda tag bland annat och det kändes inte bra.

Funderar ibland på om jag ska söka mig tillbaka till hästlivet i nån form eller om jag ska låta det vara och fokusera på hund istället. Jag saknar hästarna enormt, men inte allt det där andra.
Är i samma sits jag, ofta kan jag sakna hästar men tror det är mycket nostalgi också.
Vet inte om jag hade orkar eller haft lust med allt styr det är med hästar särskilt vintertid.

Ni som saknar hästarna men inte känner att ni har tid, råd eller möjlighet att ha egna:
Finns det något sätt att umgås med hästar som ni skulle vilja fanns?

Ridskola, medryttare, hästskötare är väl de gamla kända varianterna.
Inom travet är man delägare, betalar en slant i månaden och får brev om sin häst och kan se den tävla (och få del av prispengar)

Men finns det fler varianter som ni skulle tycka man kunde testa?

Ni som saknar hästarna men inte känner att ni har tid, råd eller möjlighet att ha egna:

Inom travet är man delägare, betalar en slant i månaden och får brev om sin häst och kan se den tävla (och få del av prispengar)

Man kan vara höfadder, vet att en del ”pensionärshem” har såna system.

Jag hade velat vara någon form av avbytare 🙈
Få kontakt med någon vettig hästägare som behöver hjälp vid sjukdom eller resor. Och då kunde jag få umgås med hästar ett par dagar.

Tycker inte om upplägget med medryttare, jag har inte orken att vara flera fasta dagar i veckan varje vecka.

Utan det skulle som sagt passa bättre lite då och då :)

Hur kommer det sig att så många egentligen tröttnat på själva ridningen?
Jag är själv likadan, ridning känns inte viktigt alls men som ung älskade man ju att rida.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Autistic meltdown
  • Valvaka!

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar