Bukefalos 28 år!

Hur ser er dröm-hästlastbil ut?

Vicpic

Trådstartare
Jag ska försöka köpa mig en 3,5 tons hästlastbil (B-kort) och skulle gärna vilja ha tips och veta vad det är ni tycker är de viktigaste i en hästbil? Är det lastvikten, högt i tak, sovmöjligheter m.m? Tips på bra förvaring? Dom finns i så många olika utföranden att jag blir tokig!:banghead:
 
Sv: Hur ser er dröm-hästlastbil ut?

Jag skulle inte kompromissa på en bodel, det är ett måste för mig.
Men de flesta verkar välja utan.
Det är ju väldigt personligt vad man måste/vill ha.
Jag har tex lätta ganska små hästar så jag måste inte ha en med jättehögt i tak och superhög lastvikt även om jag gärna har det ändå, då blir vettiga sovmöjligheter viktigare.
Så du får klura ut vad dina behov är :)
 
Sv: Hur ser er dröm-hästlastbil ut?

Vart sover du i din lastbil? Har sett att det finns 5-sitsiga lastbilar där man kryper upp bakom föraren inifrån hytten, eller på 3-sitsiga där du går upp inne från hästdelen och upp på en hylla ovanför förarhytten eller även att man sover längst bak man lägger liksom in en madrass.

Här finns det bild på hur dom bäddar bak i lastbilen.
http://www.alexandershorseboxes.co.uk/alexanders-york-se-35-tonne-2
 
Sv: Hur ser er dröm-hästlastbil ut?

Om jag skulle köpa en lastbil skulle lastvikt vara prio ett, att man kan lasta två hästar på 550-650 kg. Det får gärna finnas någon bodel men det är inte viktigt då jag oftast inte åker så långt.
 
Sv: Hur ser er dröm-hästlastbil ut?

Jag ska försöka köpa mig en 3,5 tons hästlastbil (B-kort) och skulle gärna vilja ha tips och veta vad det är ni tycker är de viktigaste i en hästbil? Är det lastvikten, högt i tak, sovmöjligheter m.m? Tips på bra förvaring? Dom finns i så många olika utföranden att jag blir tokig!:banghead:

Prio ett, att du får lasta den eller de hästar du ska, helt lagligt.
Sen kommer allt annat trevligt till. Hur många säten behöver du? Räcker det med förarsätet och ett dubbelsäte bredvid? Eller behöver du baksäte?
 
Sv: Hur ser er dröm-hästlastbil ut?

Absolut har lastviken stor betydelse för mig men har flera stora hästar så det finns ingen jag kör 2 av mina största lagligt i. Tror att jag kommer att prioritera lastvikt o 3-sitsig framför 5-sitsig.

Är det någon som har bott i "hästdelen", antingen stege upp ovanför hytten eller längst bak? Funkar det bra?

Har kikat lite på Theault som jag ser att väldigt många har med dom har ju riktigt dålig lastvikt. Vad är det som är så bra med dom?!
 
Sv: Hur ser er dröm-hästlastbil ut?

Jag har ingen egen eftersom jag inte hittat en lastbil som har det jag vill ha och är begagnad.

Men det som finns på min kravlista när vi letat är sovplats för minst 2 men gärna 3 vuxna.
Liten pentrydel som har vatten, micro och litet kylskåp.
Jag vill ha bodelen ovanför/bakom hytten.
För mig räcker det med en 3 sitsig bil då det 9 av 10 ggr bara är jag och sambon som åker.
Det ska finnas plats för att kunna ta med sig foder och utrustning för några dagar.
Hästarna ska såklart åka bekvämt och gärna baklänges, det måste vara bra ventilation.
Den ska vara stadig och rejäl, helst 4wd, diesel, automat och ha dragkrok.
 
Sv: Hur ser er dröm-hästlastbil ut?

  1. Lastvikt/utrymme
  2. Kör-/åkomfort
  3. Bomöjligheter
Eftersom vi skulle vilja ha möjlighet att köra våra två stora hästar samtidigt så vet jag ingen 3,5-tonsbil med riktig bodel, det närmaste man kommer är nog Strömsholmsbilen med sovbrits. Sen finns förstås Polar Multi 800 med jättefin bodel, den väger iofs 5 ton men jag antar att den kanske registreras som personbil klass 2 och får köras på B-kort taget före '96.
Jag tror på antingen en Strömsholmsbil med drag så man får med sig husvagn vid behov, det är ju långt ifrån alla gånger, eller helt enkelt en tyngre lastbil.
 
Sv: Hur ser er dröm-hästlastbil ut?

Fast den kombinationen lär du väl knappast hitta i en 3,5-tonsbil om det är normalstora hästar ni har?

Jo det finns om man beställer nytt men det är för dyrt.
Eftersom jag är hobbyryttare som är ute och åker ibland så blir det inte ekonomiskt försvarbart att köpa en ny sån.

Jag åker normalt med 1 häst i taget, men vill kunna åka med båda.
Har en islänning och ett nätt fullblod så deras vikt tillsammans är ca 750kg och drygt 800 om de är sommartjocka.
Det underlättar såklart att de är relativt små och lätta hästar så att jag inte behöver lägga allt krut på utrymme och vikt för dem.
 
Sv: Hur ser er dröm-hästlastbil ut?

Det underlättar såklart att de är relativt små och lätta hästar så att jag inte behöver lägga allt krut på utrymme och vikt för dem.
Ok, då förstår jag. Så... hästar 800 plus kanske 100 kg sambo (inkl tillbehör), kanske 950 lågt räknat totalt inklusive sadlar/mat/grejor. Ja, då är ju utbudet ett annat än om vi vill ha med oss våra två som blir nånstans runt 1100 bara hästarna. :)
 
Sv: Hur ser er dröm-hästlastbil ut?

Har ni några mer tips på vad som kan vara dåligt på en hästlastbil? Finns ju tex hur många stänings/låsnings funktioner som helst. Vilka av dom är bra/dåliga? Sen finns det dom som har "eget rum" som sadelkammaren med dörr ut till hästen men blir inte det trångt om hästen har lång hals? Fler tankar o ideer tack!!:nailbiting::banghead:
 
Sv: Hur ser er dröm-hästlastbil ut?

Jag har ingen egen eftersom jag inte hittat en lastbil som har det jag vill ha och är begagnad.

Men det som finns på min kravlista när vi letat är sovplats för minst 2 men gärna 3 vuxna.
Liten pentrydel som har vatten, micro och litet kylskåp.
Jag vill ha bodelen ovanför/bakom hytten.
För mig räcker det med en 3 sitsig bil då det 9 av 10 ggr bara är jag och sambon som åker.
Det ska finnas plats för att kunna ta med sig foder och utrustning för några dagar.
Hästarna ska såklart åka bekvämt och gärna baklänges, det måste vara bra ventilation.
Den ska vara stadig och rejäl, helst 4wd, diesel, automat och ha dragkrok.

Har du hittar någon som har allt det och är ny då?
 
Sv: Hur ser er dröm-hästlastbil ut?

Absolut har lastviken stor betydelse för mig men har flera stora hästar så det finns ingen jag kör 2 av mina största lagligt i. Tror att jag kommer att prioritera lastvikt o 3-sitsig framför 5-sitsig.

Är det någon som har bott i "hästdelen", antingen stege upp ovanför hytten eller längst bak? Funkar det bra?

Har kikat lite på Theault som jag ser att väldigt många har med dom har ju riktigt dålig lastvikt. Vad är det som är så bra med dom?!

Vi bäddade i hästdelen, hade med oss resårsängar som stod i packdelen fungerade super på meeting. Vi la en pressening på golvet. Vi hade 1200kg i lastvikt på vår.

Ångrar grymt att jag sålde den eftersom det inte finns någon lika stor med lika hög lastvikt att få tag i
 
Sv: Hur ser er dröm-hästlastbil ut?

Jag har hittills inte hittat någon b-kortare där jag får lasta mina halvblod.

Prupplastvikter i mina ögon.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 021
Senast: linlar1
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 292
Senast: MissFideli
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 828
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Jag tillhör en generation som växte upp med engångsbindor och tamponger som mensskydd. Alla miljövänliga flergångsalternativ som finns...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 391
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp