Hur ser era distanshästar ut?

Sv: Hur ser era distanshästar ut?

Ah, Zinner!
När ska grabben ut på sin nästa ritt?

Här är en bild på min arab Amber
Vid dackeritten i år.
Dacke01.jpg


Och här är en bild när hon stått ett tag:
Amber30juni2008_02.jpg
 
Sv: Hur ser era distanshästar ut?

Vi ska på hemmatävlingen Rökulla nu i september. Ska bli kul att rida en tuffare bana. Samt att bara ha milen från tävlingsplatsen. Det är en sällsynt lyx eller vad säger du ;)
Roligt att der gick bra på billingen. Nariaat är en fin häst har själv ridit honom fast på Täbys Galopp banan när han var 3 år kände förra ägaren. Läste på Bloggen att Amber är bättre, lycka till på Greve om det fortfarande är era planer. Så syns vi kanske. Halland blir sista för säsongen. Amber är en vacker häst. Mkt söt och feminin.
 
Sv: Hur ser era distanshästar ut?

Rökulla skulle jag med vilja rida någon dag, den verkar spännande! Lycka till:)
Jag älskar Najje mannen, jag kände också hans förra ägare och har följt honom på banan länge, så det var extra kul att få rida honom nu som distansare.

Amber känns kanon nu, så siktet är greve och hallandsritten sen är hennes säsong klar. Jag kommer dock ha ett helsike med min lilla kanon;) Kommer ihåg när du och jag kämpade med våra bus ex galoppörer på dackeritten förra året...blev en hel del hopp och skutt;)
 
Sv: Hur ser era distanshästar ut?

Ja det var livat men kom du inte ihåg vilka två som gick över den där läskiga träbron där alla andra "vana" distanshästar stannade :D :D
Kännde nu också Marie? Då ses vi på Halland :laugh:
 
Sv: Hur ser era distanshästar ut?

Min häst star pa noll muskelmässigt sett, och han ser ut sa här;

aug22.jpg


efter en operation och sex manaders vila. (de fyra senaste manaderna vila pa bete). Jag tog de här bilderna idag för att ha nagot att jämföra med när vi (förhoppningsvis..) far börja jobba igen om nagra veckor.

redo.jpg


Ganska snygg hals ända...Men bakdelen har tappat rejält.

aug69.jpg


/Limona
 
Sv: Hur ser era distanshästar ut?

Sigel:Det kommer jag aldrig glömma;) Våra ledde över en hel drös ju...
Japp det gör jag, du vet nästan alla känner ju varann ute i galoppsvängarna;) Sen har hon köpt en häst av mig

Limona:
Vad roligt att D ska sättas igång igen! Håller tummar och tår för att det ska gå bra, har själv en oturs förföljd häst här hemma. Måste säga att han ser ut som en helt annan häst på bilderna, speciellt huvud bilden, han ser äldre ut och har finare huvud tyckar jag nog än förr
 
Sv: Hur ser era distanshästar ut?

**knapplån**

Detta är kanske lite OT, men jag känner att det skulle vara lite onödigt att skapa en tråd för endast denna lilla frågan. :d

Ungefär hur mycket väger era distanshästar?

Själv är man ju kille och ska väl förhoppningsvis bli mindre hästlös antingen framåt nästa sommar eller tidigare, beroende på hur mycket tid jag har (trean på gymnasiet) och ekonomin. :p Vill ju testa på det mesta och ha en häst som är ganska allround, men jag tycker verkligen att just distans verkar riktigt riktigt skoj och tänkte då att en arab/arabkorsning som är ganska stor skulle kunna vara något. Men det känns nästan omöjligt att ens hitta än arab som är 160 eller större och om jag bara hade letat efter ett "vanlig" halvblod till hopp/ft/dressyr, så hade jag ju letat efter någon med en mankhöjd runt 170 eller ännu större.
Så det känns lite hopplöst och det lär ju bli ännu viktigare att man inte är lite för stor för sin häst om man tävlar inom distans eftersom hästen då ska konka på än mil ut å mil in haha. :)

Aja tacksam för svar från de som vet hur mycket deras hästar väger på ett ungefär! :bow:
 
Sv: Hur ser era distanshästar ut?

Min arab är 155 cm i manken, och vägde 460 kg på våg i mars.
 
Sv: Hur ser era distanshästar ut?

**knapplån**

Detta är kanske lite OT, men jag känner att det skulle vara lite onödigt att skapa en tråd för endast denna lilla frågan. :d

Ungefär hur mycket väger era distanshästar?

Men det känns nästan omöjligt att ens hitta än arab som är 160 eller större

450 kg, arabvalack 144cm.

Sen finns det araber över 160 cm. Omöjligt är det inte, då har du inte letat tillräckligt.
// Linda
 
Sv: Hur ser era distanshästar ut?

Leta i Danmark t ex, där är mankhöjder på 158 cm och däröver rätt vanliga. Mkt ryskt och El Shaklanblod som drar upp mankhöjden.

Bewelinn- som har en stor "danska".
 
Sv: Hur ser era distanshästar ut?

Okej, är den ganska kraftig för att vara arab då eller är det förra hästen som va väldigt smäcker *inte en aning om vad araber brukar väga*. :angel:

Min medispolle är väl 166 eller 168 i mankhöjd (kommer inte ihåg vilket) och väger väl lite under 600 tror jag, kanske 560 (?) eller något i den stilen. Känner mig inte så liten på honom iaf. :)
Men sen så e han ju ganska hög i manken jämfört med de flesta araber också.

Mjo, jag har väl sett några som ska vara (enligt annonserna iaf.) runt 160, tror att jag har sett 1 på nästan 165 på annons en gång, men sen har jag ju glott på annonser sen jag var i sex-årsåldern ungefär haha. :d
Nej men visst finns det araber som ligger runt 160 och ibland ännu större, men det är ju inte så många, sen så ska ju resten funka också, till exempel om jag vill ha en blivande häst för tävling i distans och lite annat smått och gott, så kan jag ju inte köpa ett avelssto på 19 år bara för att hon råkar vara 160 liksom. Så svårt att hitta någon som stämmer in rätt bra på mina ändamål är det iaf., tycker jag.

Är araber mycket viktbärande förresten? Har fått höra båda det ena och det andra, eftersom de otast är ganska läta i typen tycker man ju att de inte borde vara så viktbärande, men iom. att de har så korta ryggar och är så kompakta i kroppen så har jag fått höra att de skulle vara viktbärande oxå, så jag är lite fundersam... :)
Är ju runt 187cm (mycket långa ben, mätte en gång för typ ett halvår sedan och då var de ca 101 cm långa :eek:) lång och pendlar väl mellan 80 och 85 kg (jobbar mig nedåt), men rider med bra balans och sits så jag hoppas att jag kan väga upp lite av mina "viktproblem" med det. :)

Vad tror ni? Ska jag lägga arabplanerna på hyllan och leta efter större ras (alternativt ngn stor arabkorsning) eller finns det hopp? :)

*Förlåt för att det vart ytterst OT förresten, hoppas ingen blir arg... :o*
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ser era distanshästar ut?

Leta i Danmark t ex, där är mankhöjder på 158 cm och däröver rätt vanliga. Mkt ryskt och El Shaklanblod som drar upp mankhöjden.

Bewelinn- som har en stor "danska".

Ooo, lät som mycket trevliga nyheter!
Någon som vet någon bra dansk uppfödare eller någon bra dansk annonssida? :p
 
Sv: Hur ser era distanshästar ut?

fast det fina med distans är ju att det funkar med vilken ras som helst. Åtminstond epå normal nivå. Rida i öknen i 200km så kanske inte ardenner funkar tex.
 
Sv: Hur ser era distanshästar ut?

Mjo jag vet, men eftersom jag antagligen kommer vilja satsa såsmåning om så känns det ju lite tråkigt, men får väl örsöka avla fram ngn stor trarab eller något sånt haha! :D Eller hoppas på att jag stöter på en arab på 165 (om d nu räcker xD). Känner mig dock inte stor på hästen jag rider nu... :)
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
642
Senast: Lady_S
·
Dressyr Frågan ser ni ovan: Om du fick skapa ett dressyrprogram, hur skulle det se ut? Vore roligt om ni skulle skriva några generella krav ni...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 148
Senast: Habina
·
Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 021
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 477

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp