Bukefalos 28 år!

hur ser era trädgårdar ut?

lovehorses

Trådstartare
Vi har en liten gräsmatta vid vår lägenhet som jag skulle vilja plantera något roligt i.
Hur ser era land ut?
Har ni hittat på någon smart lösning som ni vill dela med er av?
bilder till tusen vill jag ha på trädgårdarna.
 
Sv: hur ser era trädgårdar ut?

trdgrd007.jpg

Den här rabatten är en bra "gräsmatterabatt".
Daglijorna går att klippa gräset under och inget ogräs göre sig besvär. Där finns även höstaster, bolltistel, aklejor, studentnejlika, självsådd riddarsporre och lite annat smått o gott.
Jag ska flytta dit någon näva tror jag på ett ställe där ogräset vill krypa in.
Nävor finns i så många olika färger, former o höjder. Dom tål att tufsas till i kanten av en gräsklippare och dom håller mer eller mindre ogräset borta då dom blir så täta.
Så mitt tips är att plantera en nävrabatt.
 
Sv: hur ser era trädgårdar ut?

Blomrabatter har vi gjort runt olika naturstenar. Endera slutar de i framkant med kantstenar (sånna som man har till trottoarer) eller med enkel stenmur. Det är alltså lite upphöjt, och lätt att hålla i sär från gräsmattan. Det är en salig blandning växter; nävor, rosor, löjtnantshjärtan, kransveronikor och andra gamla svenska växter. Modernt och japanskt skulle varken passa huset eller läget.

I år ska vi anlägga ett "land" för sockerärtor, mangold, rädisor och annat gott. Det blir en ram av slipers (eller imitationer därav) i tryckt virke, som också blir upphöjt från gräsmattan. Räknar med mått 2000*600 eller 1800*800, allt skall nås enkelt från utsidan.

Tyvärr har jag inga bilder.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
17 18 19
Svar
375
· Visningar
23 284
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
885
Senast: Fetaost
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
6 349
Senast: Snurrfian
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 279

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp