Hur ser hon ut nu?

Sv: Hur ser hon ut nu?

Jo hon har börjat äta mer hö men tycker att hon gått ner igen med nuvarande foderstat. Har inte varit ute i stallet på några dagar nu då jag stukat foten kraftigt och kan inte gå. Ska fotta henne så fort som möjligt och lägga ut bilder. Så fort jag kan gå på foten.

Det är jobbigt att hoppa runt på 1 ben och inga kryckor har jag heller.
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

ge Hippo Bas Harmoni, det gjorde SÅN skillnad på mitt staket...

jag har ju visat dig före å efter-bilder på min häst...
sen fri tillgång på strå.. det gör susen!

jag skrittränar bara min, å hon ser otroligt fin ut för å bara vara skrittad.. samma problem som du har med din, min har lärt sig att bära sin egen kropp...

som olgaklara skriver, man kan inte svälta ett fullblod för å få det å äta strå... vill de inte så har de inga problem med att INTE äta...

om hon inte gillar bara bas harmoni, så blanda med lite fibergi eller betfor så går det nog ner!
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

okay.. vart kommer du ifrån då? vet inte att jag sett dig där.. känner inte igen hästen heller..
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

Jag vågar inte ge för många olika foder och byta eftersom hon har en känslig mage. Hon får gå på det här. Är nu fin men jag ska öka Alfan igen till tre kg och ha kvar det andra.

Havren verkade ju funka på henne. Bonden vi köper havren av säger att det är ett bra värde på den. Men jag tog ju bort det. Vet inte om jag ska ge henne det igen.

Foder asså, aldrig mer ett fullblod i mitt stall :p
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

Jo jag har märkt det men vill ändå få i henne mer hö. Jag har sett att jag måste öka kraftfodermängden då hon har börjat gå ner sen jag började med 2 kg Alfa så det går bara inte, jag får inse det. Sen jag tog bort havren också så har hon gått ner, konstigt. Hon går ner otroligt snabbt när det väl börjat.

Hur ska jag göra? :crazy:

Hade absolut inte bytt havren mot betfor. Betfor ger man "extra" och kan inte ersätta tex havre.

Jag hade börjat med en foderstat och sedan fortsatt med den absolut inte trixat och byta för mkt utan kör på med en och höj istället tex kraftfodret. Byt inte till ngt annat hela tiden.

Hö äter de när de vill, mina äter idag ca 15kg hösilage och ibland mer. Jag ger ett fullfoder som heter Lympos Havrefri som görs av en fullblodsuppfödare (tillika uppfödare till två av mina ;) ) De får av det ca 3kg och inget annat. Tycker jag att de inte tar sig viktmässigt så höjer jag kraftfodret och ger extra olja.

Om din häst har lite problem med känslig mage så ge henne en kur av Fiber Plex det är super för fullblod och alla hästar med lite känslig mage. Det kan ju vara så att hon kanske har någon liten retning i magen och Fiber Plex hjälper till att rätta till balansen. Det kan göra susen och få henne att vilja äta mer hö!
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

Jag är 17.

Går på älvstranden i IV. Är bara där en gång i veckan för att jag är ganska så skoltrött :p. Jobbar annars hos Torbjörn, om du vet vem det är, Han som har hästsportbutiken vid edebäck.
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

jasså, jag går oxå på Älvstranden! :D
ja, ja vet vem han är! Köper foder hos honom..

skojigt. då kanske man ser dig där någon gång då!
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

kan du berätta mer om Fiber Plex?
pris osv... :D


havre är ju inte bra för hästar med känslig mage... stärkelse...
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

men lite betfor för smaken skadar väl inte?
jag har ifs bara gett lusern för å blanda å blöta upp...
fibergi är favoriten ...
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

Det gör det säkert inte. Vet att man iaf inte skall ge betfor till hästar med konstaterat magsår eftersom det är lite frätande.
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

ah bra å veta! min var kinkig...
har iaf hört att fibergi är som sammet för lilla magen :D
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

Ett tips är ju att lägganer något hon tycker är smaskigt i fodret, t.ex betfor, morötter osv. Ge gärna vitaminer också så att hon har lätt för att bilda större och finare muskler.

Håller med om att rumpan ser lite klen ut och att det inte ändrats så mycket, men det var ju trots allt bara 4 veckor mellan bilderna, det är inte så mycket, fortsätt bara kämpa så kan hon nog bli stor och fin om ett halvår i alla fall. :D

Lycka till!
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

Tog lite bilder på min knäppis idag. Här var hon lite nervös för det var några som körde travare fram och tebax längst vägen så hon drar upp sig lite.

DSCF9809.jpg

DSCF9807.jpg
 
Sv: Hur ser hon ut nu?

jag tycker att hon ser mkt bättre ut... rundare rumpa!!!

bara å kämpa vidare! :D :banana:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Skriver här i hopp om lite vettiga tankar då jag får panik av att hålla det för mig själv. Jag har sedan tidigare problem med ländrygg...
2
Svar
29
· Visningar
1 444
Senast: tuaphua
·
Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
308
Senast: seahawk
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
821
Senast: Fazeem
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
412
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp