Hur ser matrutinerna ut nu under sommaren?

Bukefalos 30 år!

Vi kör liknande som flera andra som svarat, frukost sent (typ kl 10), lätt lunch (yoghurt, macka, rester, möjligtvis korv med bröd) och sen middag på kvällen. Nån frukt eller yoghurt om nån är hungrig däremellan.

Mina barn är snart 6 år och vi kör på frukost, lunch och middag eftersom de fortfarande vaknar tidigt, men som andra skrivit blir det enkla och gärna kalla saker till lunch så vi inte behöver laga två mål mat per dag för det är verkligen ingen semester. Mycket pastasallad, men också korv med bröd eller nån tunnbrödsmacka.

Vi äter oftare varm mat till lunch än kall. Barnen (5 och 2) vaknar ganska tidigt (därmed vi..) och behöver rejäl energipåfyllning vid lunch. Sedan blir det absolut inget avancerat, utan rester, gröt, kokt pasta med olika (kalla) tillbehör, korv med bröd. Våfflor om vi har barngäster :D Och ibland mackor och fil till lunch.

Hos oss är det vilda västern. Jag jobbar skift som vanligt och sover oregelbundna tider ibland. 10åring vaknar i regel innan 8 och får antingen äggröra av mig eller gör mackor själv innan 10. Kan finnas rester att värma men beroende på hunger kan det lika gärna bli macka/frukt eller en glass på dagen. Billys i frysen är givet. Det finns alltid något att äta så han får reglera det där lite själv. Middag äter vi som vanligt och det erbjuds som regel kvällsfika, så länge ingen går hungrig så :) vi vuxna äter i princip aldrig lunch en ledig dag hemma, bara på jobb.

Vi äter frukost, lunch och middag även under semester. Både maken och barnen har ett större behov än mig av att äta regelbundet. Däremot hoppas jag på att lunch kan "bli lite som den blir" d.v.s. på språng, ihopkok av rester, mackor och yoghurt, gröt, korvgrill eller vad nu som är enkelt. Att laga mat två gånger om dagen gör jag inte, särskilt inte på landet där ingen diskmaskin finns.

Enda gemensamma rutinen vi egentligen har gällande ätande under sommaren är middag. Den lagar vi ungefär samma tid varje dag och äter tillsammans. Annars så äter man frukost när man går upp och lunch och mellanmål när man är hungrig och det varierar mycket. Våra barn är 11 och 14 år och dom klarar att fixa mat själva under dagen när dom behöver.

Jag lagar alltid varm lunch och kvällsmat under skolåret eftersom barnen inte får lunch i skolan där vi bor. Vilket kan vara väldigt jobbigt eftersom barnen kommer hem så olika tider, känns som jag står i köket från 12 till 15 innan allt är bortplockat och diskat, vid 18 är det dags att börja med kvällsmaten (lagar dock även min man, beroende på när han kommer hem från jobbet) och det kan bli närmare 21 innan alla har ätit efter träningar.

Så under sommaren vill jag också ha lite semester, mina barn sover gärna länge och är inga frukostätare därför blir lunchen ofta lite mer brunch /plockmat liknande. På kvällen lagar jag/min man varm mat. Ibland blir det tvärtom med lagad mat till lunch, lite beroende på vad vi gör.

Jag har alltid ätit precis likadant på sommaren som all övrig tid på året, med undantag för att man kanske äter både en senare frukost och senare middag på sommaren eftersom man kanske sover längre och inte har några direkta tider att passa när det är semester och/eller sommarlov.

Vi har aldrig ätit varm mat till lunch hemma, utan bara lagad mat till middag. Jag har extremt svårt för om jag av någon anledning måste äta varm mat mitt på dagen och undviker det in i det längsta. I skolmatsalen åt jag inte alls. Tycker jag blivit en ganska normal vuxen trots att jag är uppväxt på mackor och yoghurt till lunch a la norrmännen, även om vissa av mina kollegor vill skicka mig raka vägen till en ätstörningsklinik. Min brorsa gör lite tvärtom när han jobbar, han äter varm mat till lunch och ett lättare mål till middag för att slippa matlagningen när han kommer hem från jobbet.

Nu lever jag ensam, men som tonåringar åt hela familjen lunch och middag tillsammans, men frukost tog var och en när man vaknade. Pappa är och har alltid varit extremt morgonpigg så det var x antal timmar mellan att han vaknade tills hans morgontrötta tonåringar kvicknade till.

Vi kör på som vanligt med frukost, frukt på förmiddagen, lunch, mellanmål och middag alla mål äts tillsammans vid matbordet. Vi äter lagad mat både till lunch och middag varje dag, vi upplever att både vi och barnen behöver det för att orka med. Sen är lunchen oftast rester från middagen dagen innan, och annars av enklare slag typ pasta, korv med bröd eller rester från frysen.

Våra barn är små, 2 och 4 år, och beroende på humör och hur planeterna står så vet man aldrig vilket mål mat de faktiskt kommer äta, eller hur mycket.

Oftast håller vi rutinerna med frukost, lunch och middag. Men ibland blir det annorlunda på sommaren och jag tänker att ibland blir det som det blir :)
Inser att jag inte var helt ”tydlig” nu när fler personer svarat, vår lunch behöver inte alltid bestå i varm, nylagad mat, utan kan vara rester från gårdagen, ”plocktallrik” (man tager vad man haver, tex frukt, salami, ägg, bröd, ostbitar osv) eller liknande :)

För att man äter sen och stor frukost, och inte orkar fixa lunch. Jag har tonårsbarn, och lagar varm mat en gång per dag, i regel. Dvs middag. Lunch får man fixa själv om man vill ha.
Samma lika här, lunch ansvarar 15-åringen och 17-åringen själva för. Middag turas vi om med. (Ska vi vara ärliga så är deras lunch ibland samma som frukost de kan sova läääänge)

Nu har jag och barnen (snart 5 och 8) sommarlov. Hittills har rutinerna sett ut så att vi käkar frukost runt kl 9. Sen ett mellanmål eller lagad lunch runt 13 beroende på temperatur och vad vi gör. På eftermiddagen blir det något svalkande typ glass, melon, bär, smoothie osv. Kvällsmat blir oftast något lagat om vi inte åt lagad lunch, annars mer "brinner" (breakfast for dinner) typ mackor och yoghurt eller plockmat.

Försöker alltså laga mat en gång om dagen, eller kanske äta varm mat iaf. Dvs har vi inte så mycket hunger, tid eller ork kan varm mat lika gärna vara gorbys.

Mina barn är inte frukostmänniskor, så lunchfrukost är ett koncept. Gärna vid 11-tiden. Ibland blir det lagad lunch (typ pasta med något) om vi har eftermiddagsplaner. Middag kan bli ett hopplock av vad man vill eller lagad middag om man inte ätit så mycket under dagen. Jag stod i åratal och lagade både lunch och middag men jag vägrar numer om det inte är en extraordinär dag. Stora barnet vill oftare ha frukost än vi andra men är mer än kapabel att fixa den själv, jag ser till att det finns resurser i kylen. Igår åt vi chips och grönsaker till middag, men ordentlig lunch-ish vid 15. Fullständig anarki men alla är mätta och nöjda.

Jag är nyfiken på om det är någon särskild anledning till att så stora barn inte får använda micron.
Missade dig!

För att den stora höll på att elda upp hela micron när han skulle poppa popcorn en dag 🙈

Vi är dock inga Micro människor vår Micro står inställd bakom grejer i skåpet och används kanske 6-7 gånger om året

Missade dig!

För att den stora höll på att elda upp hela micron när han skulle poppa popcorn en dag 🙈

Vi är dock inga Micro människor vår Micro står inställd bakom grejer i skåpet och används kanske 6-7 gånger om året

Jag tänker bara att det var märkligt att stora barn inte kan använda micron men det bygger förstås på hur vi har det. När dottern var liten värmde hon matlådor i micron.
Nu gör hon det ibland men oftast lagar hon egen mat och då på spis och/eller i ugnen.

Liknande trådar

• Intuitivt ätande
  • Hur länge har ni väckt era barn på morgonen?
  • Byta skola
  • "Hjälpa" till hemma

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka