Hur ser matrutinerna ut nu under sommaren?

Bukefalos 30 år!

Mirre

Trådstartare
Hur gamla är era barn?
Vi har diskussioner här hemma om hur matrutinerna egentligen ska se ut, så jag vill se hur andra gör.
Jag hävdar att frukost, lunch och middag ändå gäller, barnen behöver ju ändå äta.
Tonåringarna sover ju halva dagen så de äter ju inte frukost på morgonen, men 7 åringen gör ju det.

Hur gamla är era barn?
Vi har diskussioner här hemma om hur matrutinerna egentligen ska se ut, så jag vill se hur andra gör.
Jag hävdar att frukost, lunch och middag ändå gäller, barnen behöver ju ändå äta.
Tonåringarna sover ju halva dagen så de äter ju inte frukost på morgonen, men 7 åringen gör ju det.
Har inga barn själv men arbetar med förskolebarn. Varför skulle man INTE äta frukost, lunch och middag under sommaren :confused:?

Tonåringen sover bort halva förmiddagen, så då äter hon lunch som sitt första mål.
Men i övrigt äter vi som vanligt.

Frukost, lunch, middag, lättare kvällsmat.
Alt
Frukost, lunch, mellanmål, sen middag

Försöker hålla rutinerna skapligt ändå. Iom att vi vuxna inte är lediga på samma vis och behöver få sova, dvs lägga osd i tid, måste barnen respektera det faktum att även de behöver lägga sig och äta i samklang med oss vuxna.

11-åringen äter frukost, lunch, middag och ibland något mellanmål. 15-åringen oftast lunch och middag, men inte för att han sover utan för att han trivs med det. Jag äter oftast så också.

Vi äter frukost, lunch och middag. Barnet är 9 år.
Mitt ex hade någon grej för sig tidigare med att man inte behövde lunch på helgerna, men det var innan vi fick barn 😅

Har en treåring som sover till iaf åtta. Han käkar stor frukost, ofta något kallt typ mackor till lunch och varm (lagad kvällsmat). Har själv lite panik över att vi inte alltid lagar lunch mitt på dagen men just nu orkar ingen det pga värmen ute. Sen blir det mycket dricka och frukt mellan målen.

Barnen är 11, 8 och 4.

Lediga dagar på sommaren blir lite olika beroende på planer för dagen. Äter vi frukost vid åtta för att vi ska iväg någonstans så blir det såklart även lunch. Men har vi inget planerat och alla sover så länge de vill så blir det ofta inte frukost förrän vid 9:30-10. Våra barn äter också alla mycket till frukost. Då kan lunchen bli något sorts förklätt mellis på eftermiddagen.

Däremot skulle jag aldrig få för mig att ställa mig och laga mat till lunch. Då skulle man ju inte göra annat än att laga mat dagen lång…
Luncher på sommarlovet (eller vilken helg som helst) blir rester, fil och flingor eller något i stil med pasta med färdig pesto, dvs extremt enkel tillagning.

Har en treåring som sover till iaf åtta. Han käkar stor frukost, ofta något kallt typ mackor till lunch och varm (lagad kvällsmat). Har själv lite panik över att vi inte alltid lagar lunch mitt på dagen men just nu orkar ingen det pga värmen ute. Sen blir det mycket dricka och frukt mellan målen.

Inget att ha panik för! Det är snarare lifehack #1 för att ens semestertillvaro som förälder inte ska förvandlas till någon sorts extraknäck som restaurangägare 😜

Min 15-åring äter nog lite när hon känner för det. Sällan renodlad frukostmat men ibland något mer matigt när hon går upp.
Jag äter som vanligt, ett mål tillagad mat per dag, men oftare kall mat jämfört med på vintern. Sen kanske macka, yoghurt eller dylikt det andra målet.
Är inte så hysteriskt lagd med tider och rutiner. Är man hungrig så äter man. Passar inte något av resterna i kylen tillagar man något annat.

Så gör vi med, dottern äter rejält till frukost och vi sitter lite längre (och äter senare) så nån lagad lunch brukar det inte bli när vi är hemma. Sen äter vi middag lite tidigare än på en vardag :)

Ungefär som vi har här. Ibland blir det yoghurt till lunch istället för macka. Dom är 6 resp 8 år.

Kan lugna dig med att jag aldrig under hela min uppväxt fick lagad mat till lunch. Det var alltid fil och mackor elker liknande.

Min mamma avskydde att laga mat men älskade att baka bröd och kakor, bullar etc. Fick dock alltid lagad mat till middag

. På skoldagar fick jag såklart lagad mat i bamba. Dagis gick jag aldrig på så innan jag började skolan var lagad mat till lunch okänt för mig och jag tyckte det var konstigt att jag förväntades äta lagad mat mitt på dagen.

Med andra ord slappna av jag lovar att barnet kommer växa upp till en helt normal vuxen även utan lagad lunch :)

Vi äter rättså ofta sen frukost och därför bara kvällsmat lediga dagar, oftast ngt mellis.

Kommande vecka är jag själv med barnen 7 och 10 år som då blir själva på dagarna eftersom jag jobbar. Vaknar de tidigt och äter frukost finns de enklare lunch, fil och flingor, kräm och lite sådär om de vill ha något mer/ extra. De får dock inte värma mat när de är själva hemma

Vi har en 6,5-åring hemma och äter frukost, lunch, middag och oftast nåt mellis däremellan. Ibland lite kvällsmat typ jordgubbar med mjölk eller annan frukt.

Vi vuxna behöver definitivt ett mål mitt på dagen för att orka också! Så det är inte bara för barnets skull.

Sen ställer vi oss kanske inte direkt och lagar nåt avancerat till lunch. Utan det blir kanske rester från middagen dagen innan (eller variant på, som igår gjorde vi varma mackor på överbliven köttfärssås), mackor och yoghurt på stranden, någon omelett eller stekt ägg m lite tillbehör, korv med bröd, toast och frukt/smoothie, grekisk sallad med bröd. Typ sån mat.

Liknande trådar

• Intuitivt ätande
  • Hur länge har ni väckt era barn på morgonen?
  • Byta skola
  • "Hjälpa" till hemma

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Arbetsintervju
  • Svensk politik 9

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat