Hur ska grimman sitta?

Sv: Hur ska grimman sitta?

Poplan skrev:
Är det, hur vet du det?

Det var någon som sa det till mig för länge sedan. Det är väll för att om hästen fastnar och får panik, då går grimman sönder.

Om hästen fasnar, går en lädergrimma sönder då ?
:crazy:

Poplan skrev:
Om hästen fasnar, går en lädergrimma sönder då ?
:crazy:

Jaa, om hästen rycker och försöker komma loss hastigt så brukar den ofta göra det. Nylongrimmor däremot är väldigt starka och går inte sönder i första taget. Plus att de då orsakar hemska brännmärken :crazy:

Okej, nu förstod jag!
Får ta och skaffa mej en lädergrimma nu då :)

Det negetiva med lädergrimma tycker jag är att dom är så hårda,
det är synd.

Nasi skrev:
Om jag minns rätt är det lag på att ha lädergrimma vid transport av hästar. Man skall även ha en kniv med sig, i fall att en olycka händer och hästen fastnar.

ja exakt det är väl likadant dr att har man inte det så gäller troligen inte försäkringen på samma sätt.

Nasi skrev:
Om jag minns rätt är det lag på att ha lädergrimma vid transport av hästar. Man skall även ha en kniv med sig, i fall att en olycka händer och hästen fastnar.

Är det så, lag på lädergrimma i transport, är du säker på det.

Nu menar jag inte att det inte är bra med lädergrimma eller nåt annat, undrar bara vad lagen säger.

Har lärt mig att man ska ha lädergrimma i hagen och nylon grimma när man kör i transport för hästen får inte komma los i ett transport. En häst som kommer lös i en transport kan försöka klätra ur och det är nog inte någon trevlig olycka. Det är vad jag har lärt mig.

Vi har grimma på våra hästar i hagen, och dom får absolut inte sitta för lösa, det är då risken är stor att dom ska fastna.

Nasi skrev:

Det är INTE lag på lädergrimma i transport.
Försäkringsbolagen kräver det INTE.
Det är INTE sant att lädergrimmor går sönder lättare. En grimma går sönder i spännena i 9 fall av 10, och där är sällan skillnad mellan läder ./. nylon, däremot mellan låg- & högprisgrimmor (ofta).

Kniv bör man alltid ha med vid transport av häst, om något händer så man behöver skära loss hästen. Av samma anledning bör man ha extragrimma, grimskaft och longerlina i bilen.

Jag har jämt grimma på för att slippa svårfångade hästar på rymmen.
Men på min häst får ALDRIG sitta en syntetgrimma i hagen.
Men en grimma ska sitta bra.
Alltså tillräckligt högt upp med lagom spända remmar.
Tänk på att käkremmen ska sitta så den hjälper till att hålla fast grimman.
Men nosremmen får gärna vara lös så länge den sitter på rätt ställe, men aldrig så hästen kan få i en hov.

Här sitter grimman lite väl löst tycker jag och den är lite fel i nosremmen då den glider ner hur hårt den än sitter.

Här sitter grimman lagom enligt mig

Fast sen sätter jag hellre en grimma för löst än för hårt då dom faktiskt "klär" av sig dom då för det mesta.

Lovisaleonora_ skrev:
Det är INTE sant att lädergrimmor går sönder lättare. En grimma går sönder i spännena i 9 fall av 10, och där är sällan skillnad mellan läder ./. nylon, däremot mellan låg- & högprisgrimmor (ofta).

Jag talar av egen erfarenhet då jag säger att lädergrimmor går sönder lättare än nylon.
Jag har över 3 trasiga grimmor (gått sönder på olika ställen) och en lädergrimma som satt bra är försvunnen (troligen gått sönder och ligger i skogen nånstans).
Men jag har inte en enda trasig nylon grimma. Inte som är trasig så att hästen kommer loss.

honung skrev:
Och då ska grimman sitta bra på huvudet.
Och haken är ALLTID stängd inåt hästen.

Se upp vad du har för hakar bara.
Många hakar skaver och kan göra fula sår.
Själv sett ett travar sto med rätt anpassad grimma få ett fult jack in i käken för att dom inte vänta haken utåt.

Min häst har lädergrimma i hagen för att de ger med sig lättare om hästen skulle fastna. Helst skulle jag inte vilja ha grimma alls men de ska ha det i detta stall.
Så sitter den:
blandade094.jpg

Nasi skrev:
Jaa, om hästen rycker och försöker komma loss hastigt så brukar den ofta göra det. Nylongrimmor däremot är väldigt starka och går inte sönder i första taget. Plus att de då orsakar hemska brännmärken :crazy:

En lädergrimma som man ser efter ordentligen och som är av hyfsad kvalöité går absolut inte sönder lika lätt som en vanligt nylongrimma :crazy:

Måste bara tillägga att det inte alls är säkert att en lädergrimma går sönder om hästen fastnar i den.

En vän hittade en av sina hästar död i hagen, den hade brytit nacken av sig när den kliat sig mot ett träd, fastnat med grimman och troligen försökt kasta sig för att komma loss.
Hästen ifråga var en ardenner, så ingen liten bit alltså, och grimman satt fortfarande fast i trädet när de hittade hästen.
Och detta var en lädergrimma.

Tycker precis som någon annan sade tidigare att grimmor oftast går sönder i spännet, jag köper därför relativt billiga syntetgrimmor att ha i hagen, med lite halvtaskiga spännen.

domino skrev:
Min häst har lädergrimma i hagen för att de ger med sig lättare om hästen skulle fastna. Helst skulle jag inte vilja ha grimma alls men de ska ha det i detta stall.

Måste du ha grimma på din häst i sitt stall

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 886
Utrustning Hästen har grimma i hagen pga att hon inte går att fånga på dagen om hon inte har grimman på sig. Men hon fastnar i hönätet flera gånger... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 893
Senast: Alexandra_W
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt... 2
Svar
23
· Visningar
7 183
Senast: Lobelia
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 518
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka