Hur ska jag få min häst att dricka?!?!

lovehorses

Trådstartare
För ca 1 månad sedan fick min 4åring kolik, stressrelaterat. Veterinären var ut och det redde upp sig som tur var.:crazy: Första gången han fick kolik.
För ca 1 vecka sedan vid träning börja han slå på magen med bakbenen och senare kom bajset ut och såg väldigt torrt och hårt ut.
Han dricker dåligt på hösten/vintern. Märkte det förra året också.
Men nu vill jag INTE ha kolik igen...
Köpte hem loppfrön oh betfor. Blandar det med mycket vatten så att det blir som en soppa. Han äter det med långa tänder...:meh:
Har förra året provat äppeljuce i vattnet - funka inte.
Vet inte hur mycket han dricker på dagen men har nu börjat ta in hästarna tidigare så jag kan se vad han dricker. Insläppet är vid 17-18 tiden utsläpp vid 07 tiden. På den tiden dricker han bara någon litter vatten, ibland inget alls.
Utöver beforn så får han uppblött lusern och hösilgare.
Om inte beforn funkar funderar jag på mash om det skulle vara smakligare...

HJälp mig att få hästen att dricka!!!
 
Hur mycket vatten har du i det uppblöta lusernet?
Vad är det för ts-halt på hösilaget?
Det kan ju vara så att han får så pass mycket vätska den vägen att han inte blir törstig.
Läste någonstans om forskning på hinkar och baljor man ger vatten i. Enligt den skulle hästar dricka bättre ur ljusa än ur mörka. Tyvärr är ju vattenhinkar ofta svarta eller gröna.
För längesedan hade jag en ljusgrå vattenhink och tro det eller ej men alla hästar som fick dricka ur den drack mer än vad de gjorde annars. Med andra ord om du har en mörk vattenhink kan det vara läge att prova med ljus. Själv har jag köpt in vita till fölstona för att dom ska dricka mycket. Har dock inte gjort någon jämförelse ännu mot dom gamla mörkblå.
 
Kanske är han inte bekväm med vattentemperaturen på det kallare halvåret? Har du provat att ha thermobar?
Svarar samma, min häst hade några tillfällen förra hösten då hon fick ont i magen. Jag löste det genom att fylla på med ljummet vatten vid insläpp och även vid nattning, hon fick även stå kvar inne på morgonen och äte frukost inne med påfyllt ljummet vatten. Det är även effektivt att ge tillskott av salt vilket gör att hästen blir törstigare.
 
som några andra svarat; ljus hink ökar mängden vatten en häst dricker. Det gör även ljummet vatten. Dock är det viktigt att om man ger ljummet vatten får hästen inte ha tillgång till kallt vatten samtidigt. De dricker nämligen hellre kallt än ljummet, men dricker mer om de får ljummet.

Både betfor och lucern är grovfoder och kan, i värsta fall, ersätta stor del av grovfodergivan för att få i hästen mer vatten.
 
Min häst har alltid en hink med betforvatten i boxen. Han dricker dåligt annars och han är kolikhäst. Betforvattnet dricker han en hel del av redan efter intag på sen em, jag fyller på med vanligt vatten innan jag går på kvällen och hinken är alltid tom på morgonen. Han dricker även ur sin vattenkopp men sedan jag började med betforvattnet får han i sig betydligt mer vätska än han fick innan. :)
 
Jag har termobar ute men den sätts in när de e riktigt kallt.
Inne sätter jag rätt så hett vatten i hink så de hålls varmt litelängre.
Det med ljus hink måste jag prova.
Grovt räknat får han 5 l vatten med uppblött betfor å lusern.
Hösilage är åt det torrare hållet. Har inte analysen framför näsan.
Igår under eftermiddagen/kvällen drack han ca 5 l vatten men i morse hade han inte druckit ngt.
 
För ca 1 månad sedan fick min 4åring kolik, stressrelaterat. Veterinären var ut och det redde upp sig som tur var.:crazy: Första gången han fick kolik.
För ca 1 vecka sedan vid träning börja han slå på magen med bakbenen och senare kom bajset ut och såg väldigt torrt och hårt ut.
Han dricker dåligt på hösten/vintern. Märkte det förra året också.
Men nu vill jag INTE ha kolik igen...
Köpte hem loppfrön oh betfor. Blandar det med mycket vatten så att det blir som en soppa. Han äter det med långa tänder...:meh:
Har förra året provat äppeljuce i vattnet - funka inte.
Vet inte hur mycket han dricker på dagen men har nu börjat ta in hästarna tidigare så jag kan se vad han dricker. Insläppet är vid 17-18 tiden utsläpp vid 07 tiden. På den tiden dricker han bara någon litter vatten, ibland inget alls.
Utöver beforn så får han uppblött lusern och hösilgare.
Om inte beforn funkar funderar jag på mash om det skulle vara smakligare...

HJälp mig att få hästen att dricka!!!


Har också upplevt att mina hästar dricker mer i ljusa vattenhinkar. Men hästarna häg dricker bäst i Thermobar där de får uppvärmt vatten.
Hoppas du finner en lösning som fungerar för din häst.
 
Här har vissa knappt druckit inne men druckit massor ute. De drack mer när de fick 40 l baljor inne med jmf med 20 l hinkar.

Så kanske vill han dricka från större vattenspegel och dricker ute?

Hur är det med hans saltbehov, är det täckt? Du kan även ge fysiologisk saltlösning i en hink (koksaltlösning) och se om han hellre dricker det
 
Jag har ju hästar som inte dricker om jag inte "tvingar" dem till det. Speciellt den ena. Han är dessutom kolikhäst.

Jag ger lucernpelletsen 3 ggr per dag och oavsett om det är en näve per giva eller en halv liter så får de 10 liter ljummet vatten med det.
Det betyder att den som dricker allra minst, åtminstone får i sig 30 liter per dag.

Den andra dricker själv ca 10-15 liter till men det krävs ljummet vatten. Annars blir det bara 30 liter.

Ingen av dem dricker sina 10 liter lucernvatten om det är kallt. Vi har ju gett ljummet av en anledning men att det var så stor skillnad hade vi ingen aning om. Vattenbrist i brunnen i somras gjorde att vi hämtade vatten på annat håll och fick ge kallt men jag fick snabbt inse att om jag inte skulle få kolik på kolikhästen så blev det till att koka vatten i vattenkokaren.

Det är väldigt tydligt att det är ljummet (nästan te-varmt faktiskt) som ger mest drickande och nu är de så vana att kallt vatten inte ens är ett alternativ.........lite jobbigt men fullständigt nödvändigt.

Det spelar ingen roll om jag har melass, betfor eller annat i det kalla vattnet. De dricker det inte i alla fall.
På vintern har jag en platt doppvärmare i den enas vatten. Han dricker inte ända ner till botten men måste dricka mycket (kolikhästen), så det är en bra lösning för honom.
 
Har börjat ge salt i lusernen. Ger ca 1 tsk.
Måste fundera mera på vatten lösningen ute oxå. Har en stor svart balja men måste byta vatten var tredje dag för att de knapptt dricker ngt,3 hästar i hagen.
 
Har börjat ge salt i lusernen. Ger ca 1 tsk.
Måste fundera mera på vatten lösningen ute oxå. Har en stor svart balja men måste byta vatten var tredje dag för att de knapptt dricker ngt,3 hästar i hagen.

Öka saltet och se. Behovet är långt över en tesked. Hur mycket väger han ungefär?
 
Har en kompis som gjorde samma vintertid och det var väldigt uppskattat. Får för mig att den inte frös lika lätt heller?

Jag skulle absolut ha det på vintern också men mina hästar dricker ju inte kallt vatten så jag gör bara allt i onödan på vintern.
Jag går ut med deras lucerngiva (med 10 liter vatten) mitt i utegångstiden istället. Då dricker de ju liksom.
Jag har inte råd med 4 thermobar och dessutom så är det inte tillräckligt varmt i dem för att de ska gilla läget. De vill ju har runt 37-gradigt vatten, eller lite varmare.

Kul hästar man har......inte!
 

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 708
Senast: Egonson_
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 131
Senast: Trissa
·
Hästvård Hej! Förlåt men jag orkar inte leta i alla inlägg om loppfrön, kanske någon vill vara snäll och svara ändå. Jag har en häst, relativt...
Svar
8
· Visningar
2 671
Hästmänniskan Nu vänder jag mig till er som har tips och råd, hur får jag ihop att ta upp mitt hästliv på allvar igen och faktiskt sikta mot att tävla...
2
Svar
22
· Visningar
3 081
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp