Hur ska jag få min häst att dricka?!?!

Det är kommunalvatten.
Jag ska öka saltet lite mer då.
Idag flytta jag vattenbalja ute till ett annat mer öppnare ställe. Hällde i hett vatten. Såg att han drack då så han vill ha varmare vatten.
 
Säger bara mash! Alla gånger! Min häst är en kolikhäst under höst-vinter-vår ( då det mest finns skit att pilla med i hagen) Han dricker inte kallt vatten under de kallaste dagarna på vintern. För att hindra honom från att få kolik så får han mash (kvittar märke så länge där är något socker i, krafft-pavo-fibergi) ca 2 -4dl med 10 l varmt vatten. Har han druckit väldigt dåligt kan jag hälla i en hink ljummet vatten till i hans krubba medans han slurpar i sig sin mash. Alltid salt i mashen och även varmt vatten i vattenhinkarna. Detta och stöpta linfrö dagligen har hindrat hans kolik de senaste 3 åren :)
 
Min är en sån som dricker dåligt.
Betfor går i perioder. Detsamma gäller annat sött.
Han dricker mer när han får elektrolyter i vattnet. Iaf när det är det med den smaksättning han gillar.
Hinken med elektrolyter är oftast tom. Medan den utan är halvfull som minst.
Jag har testat byta plats på dem etc. men det är elektrolyterna han vill åt.

Sen dricker han mer i hagen med sällskap om de andra dricker. Utan är det hemskt svårt att få honom att dricka ute.
 
uppdatering:
Provade att ta in hästarna tidigare än vanligt för att ha kolla på drickande lite mer.
Hans dag ser ut så här vad gäller vatten:
utsläpp ca 06.30 då får han uppblött lusern i boxen, sen ut och hösilage.
Vet inte hur mycket han dricker ute.
kl 17.00 kommer de in då får det eftermiddagshösilage. Han får betfor och loppfrön som är ordentligt uppblöta, sätter i ca ½ msk salt. Blir som en trög soppa. Han äter hösilget först, är inte så suge på beforblandningen.
ca kl 20 är det kvällsgivan då är det hösilage och uppblött lusern. Lusernen är ordentligt uppblött, sätter i ½msk salt.
Ur vattenhinken dricker han max 5 liter i från 17.00 - 06.30. Har gjort så att de får varm/hett vatten vid insläpp. sen fyller jag på med hett vatten till natten.
Kommer att ha det så här fram till våren nu så att man är säker på att han inte får kolik igen.
 
uppdatering:
Provade att ta in hästarna tidigare än vanligt för att ha kolla på drickande lite mer.
Hans dag ser ut så här vad gäller vatten:
utsläpp ca 06.30 då får han uppblött lusern i boxen, sen ut och hösilage.
Vet inte hur mycket han dricker ute.
kl 17.00 kommer de in då får det eftermiddagshösilage. Han får betfor och loppfrön som är ordentligt uppblöta, sätter i ca ½ msk salt. Blir som en trög soppa. Han äter hösilget först, är inte så suge på beforblandningen.
ca kl 20 är det kvällsgivan då är det hösilage och uppblött lusern. Lusernen är ordentligt uppblött, sätter i ½msk salt.
Ur vattenhinken dricker han max 5 liter i från 17.00 - 06.30. Har gjort så att de får varm/hett vatten vid insläpp. sen fyller jag på med hett vatten till natten.
Kommer att ha det så här fram till våren nu så att man är säker på att han inte får kolik igen.

Ett sätt att kolla vattendrickandet ute är ju att hålla honom ensam några dagar så man vet.
Jag har inte vatten ute på vintern eftersom (som jag skrev) bara byter isvatten i alla fall och de inte dricker något då men ger vatten på morgonen (ca 10 liter i maten) och på eftermiddagen ute i hagen (10 liter i maten), samt vid intag (10 liter i maten). Det betyder att det inte är någon trög gröt utan nästan bara vatten och lite gojs som åker omkring.

Den ena dricker i stort sätt bara det under dagen. Eventuellt dricker han ca 5 liter till under natten men det är inte säkert.
Den andra dricker minst 10-20 liter vatten till efter intag och under natten.
Samma ras bara lite olika storlek.
 
Det skulle jag kunna prova vid passligt tillfälle. :)
Har dock minska mängden i vattentunnan ute så att jag kan fylla på ofta istället och med varmt vatten. Ska prova sätta mera vatten i betforn för att prova att han dricker mera.
 
Det skulle jag kunna prova vid passligt tillfälle. :)
Har dock minska mängden i vattentunnan ute så att jag kan fylla på ofta istället och med varmt vatten. Ska prova sätta mera vatten i betforn för att prova att han dricker mera.

Mina kan tröttna på betforvatten. Första dagen dricker de som svultna medan redan andra dagen är det lite trögare för att sedan 3:e dagen rata helt.

Jag vet inte riktigt varför. Matblandningen har de inte tröttnat på av någon anledning.
 
Mash! Helt oöverträffat

Med min häst prövade jag allt pga uruselt drickande varje år under vintern. Förra året fick jag det tipset och äntligen! Ljummet vatten med mash i vattenhinkarna och mycket vatten plus mash och lite kraftfoder i krubban. Jag fick tipset av en som jobbar med hästar och hon ville mena att detta är det enda som funkar på alla hästar som hon träffar. Det behövs inga stora mängder och ska tydligen vara en smaksensation :d:D
 
TS: en häst dricker ju normalt inte regelbundet över dygnet så att den inte dricker så mycket på flera timmar är ju i sig helt normalt.
Sålänge den totalt över dygnet dricker vettig mängd vatten och magen i övrigt inte står tom långa timmar tror jag inte du behöver vara så orolig.

Min egen häst (som förvisso inte är en kolikhäst men som jag helst vill ha i extra vatten just vintertid) vägrar salt i vattnet, likaså betforvatten /äpplejuice i vattnet, eller för mycket salt blandat i fodret. Jag ger betfor och mash dagligen för att hålla magen i trim - det äter han trots att jag låter det vara ren och skär soppa! Mashen är hans höjdpunkt på hela dagen - han får den efter ridning och står och väntar ivrigt på den så fort man kommit in efter ridning .
Vetekli är också otroligt smakligt för häst samtidigt som det är bra för tarmen :)

Vintertid ger jag ljummet vatten i den vanliga vattenhinken - han dricker mycket mer då ! Använder även ljus vattenhink .
 
Jag minns inte om du hade Thermobar TS? Sen jag började med det inne och ute dricks det betydligt mycket mer -trots att det inte alls dracks dåligt innan.
 
@Efwa om du skulle vilja ge vatten ute vintertid så bygger man svinlätt en isolerad vattenbalja med frigolit och lövsäck för typ 300 spänn :) bara ett tips :)
Vattnet håller sig ofruset ner till typ -7 minst över dagen :)
 
@Efwa om du skulle vilja ge vatten ute vintertid så bygger man svinlätt en isolerad vattenbalja med frigolit och lövsäck för typ 300 spänn :) bara ett tips :)
Vattnet håller sig ofruset ner till typ -7 minst över dagen :)

Och slår man i hett vatten morgon, lunch och kväll (behövs inte mkt) och har lock på natten klarar de ner mot 20 med bara tunn skör ishinna på några mm
 
@Efwa om du skulle vilja ge vatten ute vintertid så bygger man svinlätt en isolerad vattenbalja med frigolit och lövsäck för typ 300 spänn :) bara ett tips :)
Vattnet håller sig ofruset ner till typ -7 minst över dagen :)

Jag har en thermobar men känner att jag inte ens ids sätta igång den. Mina hästar vill inte ha isfritt vatten, de vill ha ca 30-40 gradig vatten, på plussidan. Skitroligt!

I stallet har jag doppvärmare i vattnet (inte som de kan bränna sig på) till kolikhästen.
 
Tänkte bara skriva till......

Mina hästar slutar dricka ute redan i början på september för att de tycker det är för kallt att dricka.
 
@Efwa hmm ok :p:up::cool:

Men oavsett kanske lite extremfall i ditt fall så definitivt gillar ju de flesta ljummet vatten rejält de kalla månaderna och dricker betydligt hellre och mer - så definitivt till TS att fundera på att ge ljummet när denne är i stallet .

Alla har ju inte möjlighet att både morgon, lunch och kväll vara hos sina hästar ens om man har eget men eftersom de inte dricker dygnsbehovet regelbundet över dygnet alls så är det ju inte ett problem i sak . (Till TS)
 
Senast ändrad:
Jag har en thermobar men känner att jag inte ens ids sätta igång den. Mina hästar vill inte ha isfritt vatten, de vill ha ca 30-40 gradig vatten, på plussidan. Skitroligt!

I stallet har jag doppvärmare i vattnet (inte som de kan bränna sig på) till kolikhästen.

Du vill ha min Thermobar. Den har fnatt och tror den är en badtunna. 32 grader... (har fått en annan termostat men inte bytt än)

Men ha thermobaren, och slå i hett vatten x ggr per dygn? Eller se om de kan tänka sig ändå. Jag skulle prova om du inte gjort det.
 
Jag har en såndär häst som tycker att blöt mat är äckligt (matvrak, men han rör inte maten om den är blöt oavsett om det är betfor, linfrö eller mash). Han brukade aldrig dricka inne, kanse ca 1-5cm av vattnet i en normalstor hink.
Men eftersom jag höll koll på att han kissade och såg han dricka ute då och då så antog jag att han drack ute istället för inne (och han dog ju inte under de här nästan 3 åren).

Nu är min häst också en sån som gillar att klia sig på väggarna, och vattenhinken är jättebra för sånt så han klämmer sönder de ibland. Och nu för någon vecka sen så hade han helt sönder sin hink och vi var tvungen att köpa en ny.
Granngården hade ljusgröna hinkar och av en slump visade det sig att han nu helt plötsligt nästan dricker tomt varje natt?? (eh, typ lämnar en halv till en fjärdedel)
Alltså det är en enorm skillnad bara för att vi bytte hink.
 
Jag satt 1 dl betfor i dricksvattnet nu till eftermiddagen. På några timmar hade han druckit 2-3 liter.
Har en termobar men inte använt den iår vi har ca 5-10 + grader än. Sätter varmt vatten i så ofta bag kan ute.
När jag får slut på betfor ska jag prova mash.
 
Jag satt 1 dl betfor i dricksvattnet nu till eftermiddagen. På några timmar hade han druckit 2-3 liter.
Har en termobar men inte använt den iår vi har ca 5-10 + grader än. Sätter varmt vatten i så ofta bag kan ute.
När jag får slut på betfor ska jag prova mash.
Fast om du är orolig så köp mash och blanda in med betforen direkt :)

Det är svinbilligt eftersom det är så otroligt smakligt och därmed kräver så liten mängd i daglig giva :)
Jag ger en näve betfor och 2 nävar mash i min dagliga vattensoppa :) en säck går åt på typ 2 månader max .
Gör stor skillnad ang intresset/matbenägenheten jmf med betfor som min häst ratar inte sällan om det ges enbart kontinuerligt .
 

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 709
Senast: Egonson_
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 135
Senast: Trissa
·
Hästvård Hej! Förlåt men jag orkar inte leta i alla inlägg om loppfrön, kanske någon vill vara snäll och svara ändå. Jag har en häst, relativt...
Svar
8
· Visningar
2 672
Hästmänniskan Nu vänder jag mig till er som har tips och råd, hur får jag ihop att ta upp mitt hästliv på allvar igen och faktiskt sikta mot att tävla...
2
Svar
22
· Visningar
3 081
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Jag gpr sönder
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp