Hur ska jag få ner min häst i vikt?!

S

Skuggabaldur

Jag har en islandshäst som är överviktig. Så jättefarligt är det inte, man kan inte säga att hon är fet. Det är bara buken som är stor. Resten av henne ser fin ut. Och nej, innan nån frågar, det är inte proteinbrist eller nåt sånt, det är enbart övervikt. Hon är rätt ok musklad i övrigt osv.

Det är bara så att när hon blir tjock lägger det sig i buken.
Från början kommer det från att hon hade fri tillgång på hösilage i vintras. Inte min idé. Sedan har jag kämpat och hon gick ner lite, men sen var hon ledig i två veckor när jag var bortrest och då blev hon tjockare igen.

Usch, vet inte hur jag ska få ner henne i vikt. Nu i sommar har hon gått i en hage med MYCKET näringsrikt gräs på dagarna och inne på natten med ca 2 kg hö. Nu när det börjat bli kallare ökar jag högivan såklart och det är ju meningen att hon ska få 5-6 kg sen. Hästen väger mellan 300-350 kg, är lättbyggd, väääldigt lättfödd, sto, 13 år.
Hon får inget kraftfoder alls nu. Har försökt räkna foderstat på Hippocampus, men man kan bara välja mellan mager, normal och fet. Och hon är INTE fet! Så jag vet inte hur rätt det blir.

Saken är den att det finns ingen hage med magert bete att ställe henne i, så det måste vara den här. Jag har inga planer på att låta henne va ute mindre för då blir hon jätteledsen...

Jag kan ju inte minska grovfodret, måste ju öka det mer och mer nu. Så det enda jag kan påverka är väl motionen eller? Hur är det kan man byta ut hö't mot halm? Eller blir hon ännu bukigare då?
Nån som har några förslag på träningsschema under en vecka, som man kan använda för att få henne att gå ner i vikt?
Jag är medveten om att det är jättesvårt att banta en häst nu, när de äter upp sig inför vintern, men hon MÅSTE ner i vikt. Om inte annat för att sadeln glider fram.
Hästen har bra kondition, så det är inte så att hon behöver "sättas igång" jättesakta eller så.

Någon som kan hjälpa mig?
 
Sv: Hur ska jag få ner min häst i vikt?!

det jag tänker på är att rida mer, alltså längre rundor.
Rid minst 1,5-2 mil om dagen. Det borde hjälpa :)
 
Sv: Hur ska jag få ner min häst i vikt?!

Ok! Men hur vet man hur långt man rider? Jag har ingen aning om hur långa rundorna är här omkring. Kanske finns stegräknare till hästar :D!

Förresten, vilka gångarter är bäst? Skritt enbart, eller skritt och trav/tölt på alla ställen där det går? Mycket galopper? Är lite svårt att rida riktigt långa sträckor i galopp, finns inte såna ställen här, förutom en lååång uppförsbacke. När vi rider den vanliga rundan är det en del klättring, det är ju också bra!
 
Sv: Hur ska jag få ner min häst i vikt?!

Jag har en islandshäst som är överviktig. Så jättefarligt är det inte, man kan inte säga att hon är fet. Det är bara buken som är stor. Resten av henne ser fin ut. Och nej, innan nån frågar, det är inte proteinbrist eller nåt sånt, det är enbart övervikt. Hon är rätt ok musklad i övrigt osv.

Det är bara så att när hon blir tjock lägger det sig i buken.
Från början kommer det från att hon hade fri tillgång på hösilage i vintras. Inte min idé. Sedan har jag kämpat och hon gick ner lite, men sen var hon ledig i två veckor när jag var bortrest och då blev hon tjockare igen.

Usch, vet inte hur jag ska få ner henne i vikt. Nu i sommar har hon gått i en hage med MYCKET näringsrikt gräs på dagarna och inne på natten med ca 2 kg hö. Nu när det börjat bli kallare ökar jag högivan såklart och det är ju meningen att hon ska få 5-6 kg sen. Hästen väger mellan 300-350 kg, är lättbyggd, väääldigt lättfödd, sto, 13 år.
Hon får inget kraftfoder alls nu. Har försökt räkna foderstat på Hippocampus, men man kan bara välja mellan mager, normal och fet. Och hon är INTE fet! Så jag vet inte hur rätt det blir.

Saken är den att det finns ingen hage med magert bete att ställe henne i, så det måste vara den här. Jag har inga planer på att låta henne va ute mindre för då blir hon jätteledsen...

Jag kan ju inte minska grovfodret, måste ju öka det mer och mer nu. Så det enda jag kan påverka är väl motionen eller? Hur är det kan man byta ut hö't mot halm? Eller blir hon ännu bukigare då?
Nån som har några förslag på träningsschema under en vecka, som man kan använda för att få henne att gå ner i vikt?
Jag är medveten om att det är jättesvårt att banta en häst nu, när de äter upp sig inför vintern, men hon MÅSTE ner i vikt. Om inte annat för att sadeln glider fram.
Hästen har bra kondition, så det är inte så att hon behöver "sättas igång" jättesakta eller så.

Någon som kan hjälpa mig?


Jag är lite nyfiken på hur du vet att det inte är proteinbrist? Har du analyserat grovfoder/uträknad foderstat eller mäter du på annat sätt? Hur isf?

/Linda
 
Sv: Hur ska jag få ner min häst i vikt?!

Grovfodret är analyserat (smältbart råprotein är 50 g/kg foder) och jag har haft uträknad foderstat. Dessutom är hon fin i övrigt, inte tunn över ryggen osv. Och så har många kunniga sagt att det ej är proteinbrist också. Bl.a. veterinärer. Så jag är ganska så säker. Det blir ju så också att de dagarna hon inte rids blir hon ännu rundare. Och på mornarna när hon stått inne hela natten är hon finare i hullet.
Hon är även kollad för mask och sånt.
 
Sv: Hur ska jag få ner min häst i vikt?!

Grovfodret är analyserat (smältbart råprotein är 50 g/kg foder) och jag har haft uträknad foderstat. Dessutom är hon fin i övrigt, inte tunn över ryggen osv. Och så har många kunniga sagt att det ej är proteinbrist också. Bl.a. veterinärer. Så jag är ganska så säker. Det blir ju så också att de dagarna hon inte rids blir hon ännu rundare. Och på mornarna när hon stått inne hela natten är hon finare i hullet.
Hon är även kollad för mask och sånt.


Vad skumt. Är det hösilage hon får? Kan det vara så att hon är överkänslig mot det och blir svullen i magen? Har lite svårt att tro att en häst skulle gå upp en massa i fett på två veckor... :confused:
 
Sv: Hur ska jag få ner min häst i vikt?!

:angel: Tro knappast det är proteinbrist, vissa raser därbland islänningar ska inte ha så proteinrikt ensilage eller hö, de kan få diarre och ont imagen:crazy: (fång) Dessa hästar mår bra av att få av den sena skörden av hö/ensilage;) eftersom de är så lättfödda
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur ska jag få ner min häst i vikt?!

Förstår dig precis, det är jätte jobbigt...Mina hästar få inte lika mkt/samma mat då vissa ska ha proteinrikt och ponnierna mindre proteinrikt, de får hö blandat med halm och lite betfor och mineraler annars blir de feta som grisar:crazy: en av dem är så där fet:D hon skulle absolut behöva lite mer motion...:bow:

Halm är jätte bra att blanda ut höet med...fast dettta året är det ont om halm här i småland, och den halmen de fick in i år, är ej av bästa kvalite:( ;)
 
Sv: Hur ska jag få ner min häst i vikt?!

:angel: Tro knappast det är proteinbrist, vissa raser därbland islänningar ska inte ha så proteinrikt ensilage eller hö, de kan få bara diarre och ont imagen:crazy: (fång) Dessa hästar mår bra av att få av den sena skörden av hö/ensilage;)

I min (och SLUs) värld ska alla hästar ha sitt behov av protein tillgodosett, oavsett när höt är slaget och oavsett om det är en shire eller en shettis. Därför är det så viktigt med analys av grovfodret... :)
 
Sv: Hur ska jag få ner min häst i vikt?!

Det är klart;) men i detta fallet verka det mer va för mkt av protein, tro jag och då blir hästen fet fort, haft detta problemet själv på flickans ena ponny..;)
 
Sv: Hur ska jag få ner min häst i vikt?!

Håller åxå på bantar en islänning. Jag räknade ut på Hippocampus att om jag ger 3 kg hö och 5 kg halm + mineraler får hon i sej d hon ska. Min isis väger ca 450 kg och hon borde nog ligga på ca 350... Hon har gräsbegränsare i hagen, det finns massor med grönt gräs där ännu. Hon rids långa turer 4 dagar/vecka (mest skritt men åxå lite mera fart) + promenader och 1 lektion varannan vecka. Det går sakta men säkert neråt... :bump:
 
Sv: Hur ska jag få ner min häst i vikt?!

Fel!
Islandshästar skall ha ett proteinrikt foder men kanske inte så mycket energi.
De behöver uppåt 300g smrp/dag men kanske bara 47MJ.
Och ja, jag har både räknat och fodrat i praktiken.
På många Islandshästar i många år.

Fång är dessutom inte proteinrelaterat utan snarare sockerrelaterat.
 
Sv: Hur ska jag få ner min häst i vikt?!

Vad glad jag blir att det är fler som har samma problem.. mitt sto har också en jätte kula, sadelgjoden når knappt om och när man rider får man stanna och flytta bak sadeln och spänna om föratt den stora mangen petar fram gjorden...
Vet någon av er vart eller vem som kan hjälpa till att räkna ut foderstat så det blir rätt?
 
Sv: Hur ska jag få ner min häst i vikt?!

står om detta i nya hästfocus tidningen! :p hästar kan ha stor buk utan att vara feta. det kan bero på felaktigt foder eller dålig träning. vet inte hur din häst ser ut i hull osv. men man utgår ju ifrån det för att bedöma hur "fet" hästen är och om den behöver "banta". man ska inte kunna se revbenen men man ska heller inte behöva leta efter dem om man lägger handen mot och gör en roterande rörelse. då är hästens hull normalt. äh, köp tidningen vetja! :d
 
Sv: Hur ska jag få ner min häst i vikt?!

Ska försöka svara till alla!

mirage Hon fick hösilage i vintras och det var då hon blev så bukig och sedan så fort hon blir lite tjockare blir ju buken ännu större. Jag har hört, bl a här att silage ofta lägger sig i buken om det blir för mycket. Jag vet ju inte hur du tänker dig att hon ser ut när man säger att hon gått upp mycket, så det är ju lite svårt, men hon blev ju inte alldeles smällfet, men ändå stor skillnad.
Jo, har man en lättfödd häst, så tycker man nog inte det är så onormalt att de går upp i vikt på två veckor. Hon stod ju ute i en hage med massvis av grönt, kraftigt gräs och gjorde ingenting:p . Jag skulle snarare blivit förskräckt om hon inte gått upp i vikt! Men hon var ju som sagt bukig innan.

rocki Halm har vi (vete/korn vet ej vilket), men frågan är ju om hon blir ännu bukigare av det? Fast ändå mindre tjock?

jezzscar Ja, så tjock är inte min på långa vägar, hon behöver väl inte ens gå ner 50 kg... Men lycka till med din! Alltid skönt när det går åt rätt håll. Jag har använt ett balsnöre som jag mäter tjockaste delen med och det är såå härligt när man verkligen ser att hon minskar i vikt! :)

Inte_Ung Har läst en del du skrivit och du verkar ju kunna en hel del om allt möjligt. Kan du säga hur du tycker värdena är på vårat hö? Smbrp 50 g/kg foder och MJ 7.6 g/kg foder. Vad tycker du om att blanda i halm i höet? Blir hon värre om buken av det? Sen är det ju kvar näring i gräset, borde man ta analys på det också? Jättesvårt det här:crazy: .

hanna-isabell Där beskrev du min häst på pricken! Förutom att jag inte har några problem att få gjorden att gå runt. Tycker också det är en lättnad att det finns fler. Där jag är ser man aldrig nån med samma problem utan andras hästar är mer jämntjocka.
Jag gjorde en foderstat på skoj på Hippocampus och det var inte så svårt, men jag vet ju inte hur rätt det blev... Sen var det nån här som rekommenderade en sida som hette Unisus (hoppas man fick skriva ut hela namnet, skriver ju inget dåligt om det i alla fall! Och ingen reklam heller hoppas jag...). Där får man betala och så gör de en foderstat. Tyckte min blev bra, men det är väl olika.

Fnytt Jag tror att min hästs buk beror på lite olika saker: Övervikt, för mycket grovfoder (fri tillgång på hösilage i vintras) och för dåliga bukmuskler. På förra stället där vi stod var det inte så bra vägar så man red mest i paddocken tyvärr. Där vi är nu finns det massor med klätterställen så förhoppningsvis kommer det bli bättre med bukmusklerna:) . Frågan är bara hur ofta man ska klättra osv. Jo, just det, man känner revbenen, men de syns inte. Hon är liksom bara tjock om buken. Om ryggen är hon rund och fin!

Till alla: Ingen som har något förslag på hur jag ska rida? Hur ofta det ena och det andra?
Intervallträning har några föreslagit. Vi har ett ställe som vi vet hur lång sträcka det är. Det ären spikrak, lååång grusväg. Hjälper det om jag t. ex. skrittar/travar fram och tillbaka där. Eller måste all sån träning vara på mer kuperad mark? Skritta långa rundor är ju tydligen bra. Är det samma där, ska det vara i skog och mark eller går det bra med en grusväg nu under älgjakten? Tycker det är otäckt att ge sig ut i skogen nu när de jagar...:crazy:
 
Sv: Hur ska jag få ner min häst i vikt?!

Ett underbart hö.
Du kan till vintern ge 6kg/dag av det och Tokosel en gång i veckan.
Om minderalerna är lika bra vill säga.
Har du mineralanalysen också?

Om höstbetet är kort och grönt och nyvuxet, så är det proteinrikt.
Och då så kan du ge litet halm.
Men om ditt höstbete är långt och grovt och kanske både obetat och oslaget i sommar, så är det mest som halm.
Då behöver du i stället ge ett proteintillskott.

Träna hästmagen kan man göra i paddocken.
Det handlar om att få bakbenen att lyfta sig framåt uppåt in under magen.
 
Sv: Hur ska jag få ner min häst i vikt?!

Tror inte mineralerna är lika bra. Ca 2.8, P 2.3. Selen verkar inte stå med.
Betet var i somras långt (gick till knäna!) och jättekraftigt. Ägaren klippte lite i halva hagen och där har ju det kommit upp lite nytt kortare gräs nu. Andra halvan är långt gräs som börjar gulna. Det är rätt energirikt fortfarande, men det börjar ju avta nu. Så ja, det är väl lite som en blandning. Kan ju tillägga att hästarna går för tillfället helst och betar av det som är lite kortare och grönare...

Ang. ridträning. Hur tränar du då? Några tips på bra övningar?
 
Sv: Hur ska jag få ner min häst i vikt?!

Betet var i somras långt (gick till knäna!) och jättekraftigt. Ägaren klippte lite i halva hagen och där har ju det kommit upp lite nytt kortare gräs nu. Andra halvan är långt gräs som börjar gulna.

Mognadsgraden på gräset är avgörande för energi och protein. Det gamla gulnade gräset är troligen mycket fiberrikt och låga värden framför allt på protein. En anledning att betesputsar har blivit populära är att man vill få nytt, näringsrikt gräs att växa. Försommaren var extrem med stark tillväxt så att hästarna inte hade en chans att orka med att äta ner betet. Blev nästan nödvändigt att putsa för att få bra näring senare under säsongen. Inte kul när gräset når till knäna...
 
Sv: Hur ska jag få ner min häst i vikt?!

Det är bra värden på Ca och P men litet litet.
Det saknas mellan 5-10g Ca/dag och kanske 2-5g P.
Selen finns inte i Svenska jordar så det finns det inget av i Svenskt foder.
Du kan ju ge ett mineral med hög kvot och mycket selen i.
Men för att hitta sådana så måste man nästan gå in på Kosidan.
Och då så är det mycket jod i mineralet, så man får räkna noga så att det blir rätt.
Du kan ge foderkalk och tokosel också, det är liksom billigare och ofarligare.

Ditt bete verkar på beskrivningen som proteinfattigt.
Så du kan behöva ge ett proteintillskott i alla fall.

Jag rider akademiskt och sitter och pillar rygglyft och bakbenslyft i skritt tills att hästarna får mjölksyra.
 
Sv: Hur ska jag få ner min häst i vikt?!

Mitt tips är att träna just den del som är fet dvs magen. Träna "akademiskt" Kortare pass med samlande övningar. Har sedan någon månad tränat min bukiga nordsvensk på detta sätt. Halvtimmes långa pass med mycket skritt och lite trav. (Jag har inte tid att rida långturer 7 dagar i veckan.) Överaskande snabb effekt. Magen har minskat drastiskt. Har inte lagt om fodret. Han går fortfarande på ett hyfsat bete dygnet runt.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 070
Senast: Kalkon87
·
Foder & Strö Vi har alla våra tre hästar i samma hage. En shettis, en maxad c-ponny och ett halvblod, alla är lättfödda. I höstas när vi började...
Svar
5
· Visningar
1 499
Senast: Kristall10
·
Hästvård Måste få skriva av mig lite ang hälsoproblemen med min häst... goda råd mottages gärna. Jag importerade ett Lusitanosto från Portugal...
2
Svar
21
· Visningar
2 859
Avel Blir inte klok på mitt sto så tänkte skriva av mig lite här och se om nån varit med om något liknande.. 😒 Mitt sto seminerades förra...
Svar
8
· Visningar
3 190
Senast: Lyxzen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp