Hur ska jag göra?! hjälp!

H

heymickey

Jag har gått och tänkt fram och tillbaka i flera dagar nu angående en häst vi har tittat på. Skulle vilja ha lite råd från er om hur ni tycker jag ska göra!

Jag har alltid drömt om att äga en egen P.R.E. häst, inte bara för att jag vill hålla på med dressyr, utan också för att dom är så snygga att se på och med ett underbart temprament. Fast ibland kan jag tycka att dom ser lite väl maffiga ut, och kan ibland ha en konkav nosrygg:d I alla fall så satt jag och tittade på annonser för några veckor sen när jag hittade en annons om en P.R.E. och fullblodskorsning! Född 06 och hingst. Snygg kropp, med maffig hals och rumpa som en P.R.E. fast med ett ädlare fullblodshuvud! ringde på honom direkt och bad om att få komma ut att titta på honom, bara för att se vad det var för en liten sak. Det vart ju såklart kärlek vid första ögonkastet. Han var jätte lugn och kom fram så fort man ropade i hagen, inte alls naffsig eller bufflig utan stog snällt med huvudet i famnen för att gosa. Unghingstarna som han gick med i hagen däremot var en aning vildare, hoppade runt som som en flock vilda tjurar och bet och red på varandra, medans min lille stog lugn med oss.

Även fast allt klickade jättebra och jag åkte därifrån med massa dregliga pussar i bagaget så känner jag ändå att är en unghingst på 2,5 år en lämplig första häst? Har haft en hel del hästar, på foder, lånat och vart medryttare på, men aldrig ägt. Har ridit sen jag var 5 år och är 18 nu, tävlat upp till LA, så det är ungefär 13 års riderfarenhet. Såklart har jag ridit på ridskola och lärt mig massor. Även hjälpt många bekanta som har köpt unghästar, varav att jag har varit försteman som satt på en bekants halvblodssto. Jag har också haft ansvar för 4 unghinstar på lösdrift nu några veckor i sommar, vilket har innebärt mycket longering, miljoträning osv. men är det tillräckligt? han ska såklart kastreras nu i september och jag tänker inte ta hem honom förens han är det, men jag ställer mig ändå den frågan. Och hur länge efter kastreringen ska ska jag ta hem honom isåfall? själv känner jag att han borde stå kvar på det nuvarande stället med unghingstarna han har gått tillsammans med nu i sommar minst 1 vecka efter kastreringen eftersom dom också ska kastreras nu i september samtidigt som honom, så att de får komma ner i varv samt låta det läka i lugn och ro utan onödiga påfrestningar. Annars sa ägaren att jag kunde hämta honom på ATG kliniken i örebro när han har kastrerats och ta hem honom till stockholm, men hur kul känns det att ställa en groggy häst som har ont i en transport i ca 2 timmar för att sedan komma till ett helt nytt stall men nya hästar? inte ett dugg kan jag säga. Hur som helst skulle jag vara JÄTTE tacksam om ni kunde skriva en rad eller så om hur ni tycker jag ska göra, verkligen jättejobbigt just nu. Och att han ser ut exakt som min drömhäst gör inte hela saken lättare:(

/ Mickan.
 
Sv: Hur ska jag göra?! hjälp!

Jag är ledsen att jag krossar din dröm nu. Men NEJ.

En 2½ år gammal hingst är INTE en lämplig första häst. Inte under några omständigheter, hur snäll/väluppfostrad den än är. Och man ska vara medveten om att en unghingst i hemflock i hemmiljö oftast är ett litet mönster, men samma unghingst i annan miljö med andra hästar kan bli ett litet 'monster' istället. Dessutom kan de vara goda som guld ena månaden, och små hår av hin nästa månad.

Jag har en 2-årig ponnyvalack. Mycket trevligt temperament, mycket, mycket väl uppfostrad, och ska tilläggas 'hårt hållen' de perioder det krävs. Han är en liten darling som oftast mer framstår som fyra år än två år.

Dock har han med berått mod försökt kicka mig, upprepade ggr, när jag ställde krav och pressade honom. Och han var INTE speciellt 'rar, snäll och änglalik' på utställningen som åring. Ny miljö, massa coola brudar att impa på och tjoho vad det blev hormonspinn och lattjo lajbans. Han var mer i luften än på marken, och var mer än lovligt mopsig. Och det är inte ett ovanligt beteende.

Så att ha gosat med en unghingst i hans hemflock i hans hemmiljö, kravfritt och avslappnat, säger tyvärr inte mer än att det finns potential och att han inte är alldeles borta i hjärnkontoret. Men det säger egentligen inte mer än så, säger inget om hur han blir att rida in, hur han blir att ha med sig 'ute bland andra hästar', hur han reagerar i en ny miljö och en ny ägare etc.


EN hingst är ett enormt ansvar. Det finns hingstar som aldrig fattat de har kulor och är goda som guld. Men det finns också hingstar med STORT H, som kräver en otroligt erfaren hand för att inte bli alldeles vidriga och ta över.

Så, drömmer du om en PRE eller en PRE/XX-korsning - skaffa dig en sådan. Men en vuxen, inriden, grundhanterad. Och inte en hingst.

Och behåll drömmen om att ta en egen unghingst hela vägen genom tonåren och upp i vuxen ålder, men låt den vila tills tiden och läget och erfarenheten är den rätta.

(och när du börjar höra solskenshistorier om lilla lisa 8 år vars okunniga föräldrar köpte en ohanterad unghingst åt henne och hur bra det gick, så glöm inte att på varje solskenshistoria i den vägen går det minsta 10 fall som INTE var solskenshistorier. Med blod, svett, tårar, mer tårar och olycka)

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 205
Anläggning Jag har en kanske lite löjlig fråga men den har gnagt på mig ett tag nu och jag börjar fundera på att flytta på min häst. Jag hyr in min...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
13 708
Senast: Cambrie
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 867
Senast: SkorpSmulan
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 120
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp