Bukefalos 28 år!

Hur ska jag göra med gamla kläder etc?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur ska jag göra med gamla kläder etc?

Saken med sterilitet är bara det att det finns inget som kan vara nästan steril. Antingen så är någonting sterilt eller så är det inte det. Finns inga mellanting. Hela poängen med sterilitet är ju att det inte får finnas några bakterier eller sporer kvar på det sterila föremålet.

Däremot så blir det kanske väldigt höggradit rent men helt sterilt går inte ihop. Jag aldrig stött på en autoklav som arbetar under temperaturen 100grader. Den normala arbets temperaturen i autoklaven för nålar ligger tex på 165grader och jag har aldrig sett en hushålls diskmaskin som överstiger 100grader i arbetstemperatur

Själv klart så har de på sjukhusen bra koll på just det de håller på med men jag träffar många sjuksköterskor som t.ex inte använder handskar när de tar blodprov på folk vilket är helt oförklarligt för mig med tanke på deras och patientens säkerhet och smittskydd. Däremot så har de säkert rätt i att man kan få en bröst pump väldigt ren i diskmaskinen.

Som sagt strunt i alla detaljer utan poängen är att antingen så är någonting sterilt eller så är det det inte. Det finns inget som är lite sterilt,ganska sterilt, så gott som sterilt.
Smutsigt eller sterilt, that's it.

Sorry om diskutionen blev lite off topic...:crazy:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur ska jag göra med gamla kläder etc?

Silverkedjan skrev:
Off Topic: Vad säger du om detta förslag: Om du får en bebis till av maken så får du en föltillverkning av mig :idea: Då blir det ju LÖNSAMT :banana:

Skitbra idé! :D Varför tror jag att maken bara kommer att titta konstigt på mig. :angel: Om det inte blir fler människobebisar så får det helt enkelt bli fler djurbebisar. :idea: Ska ju snart skaffa får, så då blir det ju lamm också.
 
Sv: Hur ska jag göra med gamla kläder etc?

Silverkedjan skrev:
Pumpen slits iofs inte så be att få tillbaka den bara sen om du vill ge den till nån annan eller sälja den.

Jag håller inte med om att pumpen inte slits. Gummet på tratten samt gummigrejen över ventilen ser slitna ut (förut var de genomskinliga - nu är de inte det) och jag undrar hur bra den kommer se ut om en person till använder den. Resten av pumpen ser finfin ut.

Min kompis hade använt pumpen från apoteket, som hon redan hade, och tyckte den funkade bra så nu är jag inte helt säker på att hon är intresserad av min pump eller inte.

Jag får tacka för alla svar. Men jag undrar fortfarande hur man ska göra med kläderna - de kommer ju nya efter hand. Hur ska man då göra; ska man ta ett klumppris och ge bort efter hand eller ska man sälja varje plagg för en tjuga (det känns ju skitsnålt men efter ett antal plagg blir det ju en massa pengar). Ett halvår före är ju ändå rätt kort tid så jag kan inte spara på mig så mycket innan jag säljer bort det (till henne).

Fast nån föreslog att jag kunde sälja märkeskläderna och ge bort sånt från HM/Lindex på Blocket/Tradera och det är faktiskt en riktigt bra idé. Det blir nog så.
 
Sv: Hur ska jag göra med gamla kläder etc?

Jag fattar inte hur man kan vara så girig att man säljer gamla kläder öht? Är det någon som verkar snål så är det du. Hur har du mage att anklaga din kompis att vara snål mot sig själv? Varför lägger du dig i det?
Om något, så vore det väl en välgärning att ge henne lite märkeskläder så att hennes baby för en gångs skull ser lite vettig och modern ut.
Hon lägger säkert inte ned pengar på sådant onödigt bjäffs.
Om du nu inte vill göra henne en tjänst så kan du väl skicka kläderna till insamlingar till behövande som faktiskt har frysande barn pga fattigdom.
Ja, jag är sur om du undrar, för jag tycker hela kommersialismen kring babysaker är grymt överdriven och hysterisk.
 
Sv: Hur ska jag göra med gamla kläder etc?

Nu har inte jag egna barn, men trotts allt så är det ju så här att har man köpt helt nya kläder, det är inte driekt gratis (jag är inte den person som brukar vara snål annars kan jag tillägga, köper heldre nåt vettigt i bra kvallite) det används bara några få gånger vad gäller bebiskläder... Ibland inte ens använt... Så är det vell inte så konstigt om man säljer det, får möjlighet att köpa kläder i nästa storlek???
 
Sv: Hur ska jag göra med gamla kläder etc?

Och det är jätteviktigt att bebisar har märkeskläder och ser vettiga och MODERNA ut...ojojojoj..stackars mina barn..de har aldrig haft några märkeskläder...
 
Sv: Hur ska jag göra med gamla kläder etc?

Jag undrade faktiskt varför ingen reagerade som du förrän nu... :D

Men du missar vad jag egentligen menar. Det handlar inte om pengarna i mitt fall, så jag håller inte med om att jag är snål. Det handlar mer om att jag inte gillar deras sätt att FÖRVÄNTA sig att få saker.

Och ja, jag har faktiskt funderat på att ge kläderna till nån välgörenhetsorganisation istället för att sälja dem på Blocket. Men jag iddes inte skriva det.

Kan tillägga att jag inte hade tvekat på att skänka kläderna till min kompis om det varit så att hon hade haft dåligt ställt och varit sparsam. Det är en helt annan sak än att ha två mycket bra löner och ändå aldrig unna sig något. Då är man bara snål.

Du har rätt i att jag inte har att göra med om hon är snål mot sig själv. Det är inget jag lägger mig i heller - jag har aldrig sagt det till henne (å andra sidan skämtar hon om det själv). Men jag förstår det inte och ser det inte som nån rolig egenskap, så jag vill inte främja det.
 
Sv: Hur ska jag göra med gamla kläder etc?

Kan man rå för att svärfar inte hittar till nån annan butik än Polarn och Pyret...? :angel:

Själv handlar jag mest på HM och Lindex.
 
Sv: Hur ska jag göra med gamla kläder etc?

Nej då är det bara att tacka och ta emot...skulle inte ha något emot att ha en sådan svärfar (eller en svärfar överhuvudtaget kanske).

Reagerade bara på att h*n först raljerade om kommersen runt babykläder och sedan i nästa mening tyckte att bebisen borde få se modern ut någon gång...som om de brydde sig...

Som ett exempel kan jag nämna att jag bad min treåriga dotter ta på sig lite fula kläder för vi skulle måla lekstugan, varpå hon deklarerade att hon minsann inte hade några fula kläder! Och hon har nästan bara arvegods från diverse håll (och typ inga märkeskläder).
 
Sv: Hur ska jag göra med gamla kläder etc?

Tro mig, du vill inte ha min svärfar... :rofl:
 
Sv: Hur ska jag göra med gamla kläder etc?

klart du kan ta betalt!! Har själv köpt kläder av en kompis, nästan bara POPkläder o jag vet vad dom kostar nya så varför ska hon skänka dom till mig? Fick lite kompisrabatt men jag är bara glad att kunna köpa urvuxna kläder av henne. Självklart kommer jag att kompletera med egna inköp, för nytt är ju iaf roligast...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 069
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 803
Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 657
Senast: Paddington
·
  • Artikel
Dagbok Jo, jag ville ju öva på problemlösning när jag flyttade hit. Jag vet att jag sa det. Men jag tänkte mig nog mer problemlösning genom att...
Svar
3
· Visningar
783
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp