Hur ska jag göra med min häst?

Min andra tråd blev borttagen, liknande nog en annons för mycket....

Jag har kommit till en punkt där jag inte längre kan ha kvar min häst. Riktig ekonomisk kris efter för mycket veterinärkostnader. Har dessutom stått väldigt billigt senaste året då jag arbetat av min stallhyra, men stallet ska stängas och jag måste flytta = måste helt plötsligt betala kallhyra igen.

Vill helst ha ut honom på foder men att sälja honom är inte helt främmande.

Problemet är att han är en hobbyhäst med hög maintenance = bra mycket svårare att hitta rätt folk.

Han har haft lite otur i livet och varit skadad. Men det kan väl inte hindra alla från att köpa?

Han är i sina bästa år, blir 11 år nu och en stor häst.

Det många verkar eftersöka på annonser är en lättlastad häst och där skiter det sig för han dragit på sig olaten att kasta sig ur transporten under lastning och ibland när man lastar ut. Men det går att träna bort ju om man har egen transport och lägger lite tid på det.
Att han även bör gå i egen hage gör att en del backar plus att han inte är något vidare bra på att hoppa. ( han är inte utbildad)

Har en vän där jag i värsta fall hade kunnat ställa av honom och då bara betalat för "driftkostnaderna" men är rädd att det ska förstöra vår vänskap eftersom det är för långt bort för att jag ska kunna hjälpa till. Plus att jag är i så stort behov av att bli av med hästkostnaderna att det egentligen inte är lösningen i längden.

Att avliva är både för dyrt och känns riktigt fel då det är en rolig häst som man kan ha mycket kul med så länge han rids regelbundet.

Behöver bara bolla lite idéer? Hur blir man av med sin häst fort?
 
Min andra tråd blev borttagen, liknande nog en annons för mycket....

Jag har kommit till en punkt där jag inte längre kan ha kvar min häst. Riktig ekonomisk kris efter för mycket veterinärkostnader. Har dessutom stått väldigt billigt senaste året då jag arbetat av min stallhyra, men stallet ska stängas och jag måste flytta = måste helt plötsligt betala kallhyra igen.

Vill helst ha ut honom på foder men att sälja honom är inte helt främmande.

Problemet är att han är en hobbyhäst med hög maintenance = bra mycket svårare att hitta rätt folk.

Han har haft lite otur i livet och varit skadad. Men det kan väl inte hindra alla från att köpa?

Han är i sina bästa år, blir 11 år nu och en stor häst.

Det många verkar eftersöka på annonser är en lättlastad häst och där skiter det sig för han dragit på sig olaten att kasta sig ur transporten under lastning och ibland när man lastar ut. Men det går att träna bort ju om man har egen transport och lägger lite tid på det.
Att han även bör gå i egen hage gör att en del backar plus att han inte är något vidare bra på att hoppa. ( han är inte utbildad)

Har en vän där jag i värsta fall hade kunnat ställa av honom och då bara betalat för "driftkostnaderna" men är rädd att det ska förstöra vår vänskap eftersom det är för långt bort för att jag ska kunna hjälpa till. Plus att jag är i så stort behov av att bli av med hästkostnaderna att det egentligen inte är lösningen i längden.

Att avliva är både för dyrt och känns riktigt fel då det är en rolig häst som man kan ha mycket kul med så länge han rids regelbundet.

Behöver bara bolla lite idéer? Hur blir man av med sin häst fort?
Sätter ut den till salu för ett riktigt lågt pris som projekthäst. Vad tråkigt för dig.
 
Sätter ut den till salu för ett riktigt lågt pris som projekthäst. Vad tråkigt för dig.
Vad anses som ett lågt pris då? Han är ju ingen projekt häst då han fungerar i allt förutom lastning just nu. Och risken som jag ser med lågt pris och projekthäst är att alla dessa människor som ska rädda alla hästar dyker upp.
 
Vad anses som ett lågt pris då? Han är ju ingen projekt häst då han fungerar i allt förutom lastning just nu. Och risken som jag ser med lågt pris och projekthäst är att alla dessa människor som ska rädda alla hästar dyker upp.
Mellan 10.000 och 15.000 skulle jag sätta ut honom för.
Han har ju ingen rolig bakgrund tyvärr.
 
Vad anses som ett lågt pris då? Han är ju ingen projekt häst då han fungerar i allt förutom lastning just nu. Och risken som jag ser med lågt pris och projekthäst är att alla dessa människor som ska rädda alla hästar dyker upp.

Var tydlig i annonsen.

Jag sålde en häst med utläkt skada och avslutade den med "säljes för xxxxx till dig med unghästvana". Detta för att ingen lycksökare skulle tro att man fick en färdig ridhäst för att bra pris utan för att priset var satt med hänsyn till skadehistoriken och hennes bristande utbildning.
 
Vad anses som ett lågt pris då? Han är ju ingen projekt häst då han fungerar i allt förutom lastning just nu. Och risken som jag ser med lågt pris och projekthäst är att alla dessa människor som ska rädda alla hästar dyker upp.

Men visst hade den skadehistorik? Och detta tillsammans med kolikbakgrund och inte lättriden för alla kan nog ses som projekthäst.

Det är väl bättre att ha fler att sålla bland och vara noggrann med vem som blir utvald, än att inte få några svar alls?
 
Du kanske inte hann läsa i förra tråden, men det var flera kloka inlägg om ridskola/verksamhet!
Nä jag hann ju inte det :( Frågan är hur man kommer i kontakt med dessa och om han kanske är för känslig? För om man inte är konsekvent vid hjälpgivning så stänger han av och risken är stor att folk då helt plötsligt sitter med sporrar och spö för att få honom att ens skritta.....
 
Tänk på att det varit decemberstress nu, nu är det snart januari och fler køpare tar tag i att leta häst.
Jag hade satt ett lågt pris och skrivit pga att du inte har råd att ha honom kvar.
 
Känner du till några anläggningar med gott rykte? Skriv ett mail och beskriv hästen, erbjud på foder för ev. senare köp. Så kan du under tiden iaf spara ihop lite pengar om det skulle behövas, samt fortsätta leta ev. köpare.
Hör med vänner om de känner till några anläggningar!
 
Med tanke på din situation hade jag också skrivit ut "möjlighet till foder innan köp vid rätt förutsättningar" eller något liknande.

Och också skrivit ut "kanske passar han er verksamhet?" och varit noga med att beskriva hästen.

Det finns ju flera trevliga mindre verksamheter härnere som jag hade kontaktat.
 
Jag hade satt ut en annons till ett ganska lågt pris, kanske inte för lågt om han är helt frisk idag? skriv precis som det är med lastning, ridning etc. Kanske finns den perfekta lösningen för dig därute? :) det vet du inte om du inte försöker. Så tråkigt att du inte kan behålla honom. Jag har varit i liknande sits själv men det löste sig bra.
 
Vad är det för skadehistorik på hästen?

Har den varit med om olycka i trailer eller problemet bara uppstått?
 
Kanske som skolhäst på ett naturbruksgymnasium? Finns oftast vettiga, utbildade hästlärare och eleverna brukar ha kommit längre i sin utbildning än på en ridskola.
 
Jag läste din borttagna tråd, och min tanke var direkt en ridskola.
Det kan ju vara värt att testa. Du måste nog tänka utanför boxen lite. Prova. Om du får vara utan häst ett tag och spara ihop pengar, kanske du kan ta tillbaka honom sen.
Lycka till iaf!
 
Nä jag hann ju inte det :( Frågan är hur man kommer i kontakt med dessa och om han kanske är för känslig? För om man inte är konsekvent vid hjälpgivning så stänger han av och risken är stor att folk då helt plötsligt sitter med sporrar och spö för att få honom att ens skritta.....
Min ridskola har flera hästar som inte passar vem som helst, men det gör ju inget för hästarna behöver inte gå med både nybörjare och erfarna. De känsliga går helt enkelt bara med de som rider tillräckligt bra!
 
Svarar som i förra tråden pga skadehistoriken den hade.

Är hästen fullförsäkrad? Priset styr allt, och försäkringen.

Att ta en häst på foder med den historiken är svårt. Tänk om det blir krångel med nån av de tidigare skadorna? Kan vara besvärligt när den inte funkar hur som helst i hagen (=ännu mer skaderisk) och dessutom en mage som kanske ställer sig på tvären. Jag hade aldrig chansat med nån annans häst. Du riskerar dessutom att få tillbaka den hur som helst.

Är den fullt livförsäkrad och priset är rätt (dvs inte högre än försäkringsvärdet alternativt lägre om det är högt) och jag tyckte om hästen så hade jag kunnat köpa den. Alltså väääldigr förmånligt.
Det finns duktiga ryttare/bra hästmänniskor dom letar billiga hästar. Var noga med filmen du lägger ut och var tydlig med att det inte är nån skogsmulle/whatever och ge full insyn i journaler. Är den fräsch vid böjprov osv? Annars gör det så du vet.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 009
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 973
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 186
Senast: Sirap
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 841
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp