Hur ska jag göra egentligen?

Sv: Hur ska jag göra egentligen?

Det verkar som om det bara finns tre utvägar att bryta ställningskriget på:

1: Du får gå dit med en handgranat i ena handen och en molotovcoktail i den andra och rensa "motståndsnästet."

2: Köp en stor smörgåstårta och gå till grannen och säg att "så här kan vi ju inte hålla på och bråka i all oändlighet, nu skiter vi i det som varit och hjälper varann framåt istället."

3: Flytta!

Vi tänkte bjuda in dom på kaffe (mammas ide) men ändrade oss sen.
Hade säkert varit en bra ide förutom att männskorna varken gillar hundar eller katter så stod vi över.

Vi har faktiskt tänkt på det me men man ska ju inte behöva migrera bara för att man har sånna människor på andra sidan staketet. Sen har dom sagt rakt ut att dom vill ha oss härifrån och det är ju sorgligt.

Vi har faktiskt tänkt på det me men man ska ju inte behöva migrera bara för att man har sånna människor på andra sidan staketet. Sen har dom sagt rakt ut att dom vill ha oss härifrån och det är ju sorgligt.
Det finns ytterligare en lösning, dom får skaffa er en gård nån annan stans som ni trivs på och köpa ut er för samma summa som den kostar och flytta er dit så är ju problemet löst.:idea:

Du har delvis svarat på mina frågor. Dela upp dina problem efter om det är lagbrott eller åsikt. Du skapade en tråd, för att få råd? Världen är inte så svart/vit som man vill ha den.

- du lägger till ny "fakta" efterhand. Vissa saker du tar upp är mot lagen = inget av det du sa från början var något sådant.
- poängen med att vara trevlig och ödmjuk när andra är otrevliga är att det retar ännu mer än om du är ovänlig. Du hajade inte poängen!
- du förväntar dej att han ska sakta ner/stanna. Hur ska han veta det om du inte berättar det? Kanske du kan be om hjälp med din häst. De kan kanske (förmodligen) mer än du. Lite kaffe kan hjälpa.
- att din barndom inte var rolig ska ju inte behövas lasta dina grannar. DET kan väl inte de hjälpa. Deras barndom var kanske ännu värre? Och du har rätt att reta dej på dem...enligt dej.
- du tycker jag är "likadan" bara för att jag säger emot dej. Fy på mej!
- nej det låter inte som på landet men tyvärr låter det som i ett sommarhusområde en bit härifrån.

Sen visst finns det folk och fä lite överallt som inte är "goda grannar" men onekligen brukar det vara så att den "icke goda grannen" får hjälp av att bli värre av "andra icke goda grannar". Fulla med gevär är aldrig kul men inte heller lagligt.

Polisanmäl om det är den typen av ärende, annars sköt dej själv. Lagen är till för oss alla.

Ja jag vet inte om dom kan mer än mig eller inte men dom vill inte ha med min häst att göra eftersom dom inte tycker om henne, det är en häst som har haft ett tufft jobbigt och stressigt liv sen är hon köpt av en person som grannen inte gillar och det har varit bråk mellan dessa. Jag frågade när hon blev rädd om dom kunde stanna och låta henne titta på vagnen men han bara körde förbi och viftade

Jag har berättat för dom varför jag flyttade hit och att jag inte vill ha en massa bråk och sa att vi kan väl bara säga hej vara trevliga och sköta våra egna saker men nej alltid ska det tas upp en massa gammalt, det stör mig. Det värsta är att dom sagt till mig att sen du/ni flyttade hit fick vi inte göra som vi ville (dom hade sina hästar på våran mark då) fick låna den av husets förra ägare och sen tog dom hö på marken utan att fråga, dom trodde att allting var som vanligt, och det var där det började.

Det är mycket bråk i en liten by!

Pratar man med dom skyller dom ifrån sig och spyr en massa galla på en,

Ärligt talat, det där med att spy galla verkar vara ömsesidigt.

Om det handlar om olagligheter är det polisanmälan som gäller, annars måste ni röka fredspipa eller flytta.

Immer

Senast ändrad:

Jo kanske dock inte från mig utan min mamma.

Men jag fattar inte varför jag måste dras in, jag vill inte. Killen kan vara riktigt trevlig när man möter honom utan sin tjej men är dom tillsammans blir dom hemska. Tex så kan killen sätta sig ner och klappa hunden om jag träffar honom ensam men är tjejen med säger han inte ett ljud även fast jag säger hej, jag försöker men inte mamma, tyvärr dras jag med ändå det är väl för att jag är mammas dotter, ganska logiskt.

Drt avr dock länge sen han var trevlig nu.

Men jag har rytit ifrån till dom en gång det var när dom stod och skrek att hunden hade varit inne i deras hage och jagat hästarna. Dom hade sett spår efter hunden. Vad dom inte visste var att vi visste att det hade sprungit en jakthund på våran och deras mark. Tjejen hade själv sett hunden och ringt till ägaren men ändå har hon mage att säga att våran hund har gått in och jagat deras häst, fegt och sen fick vi ett brev från polisen.

Om det nu är så att det absolut inte går att lösa grundproblemen mellan er och era grannar, så får du ju se till att din häst kan hantera att de kör på vägen. Vänj henne vid bjällror, först att du har dem i handen när ni gör saker, sen kanske hon kan ha dem på sig själv efter ett tag. Be någon gå med när du rider, den kan springa runt med bjällrorna osv, om ni rider med andra hästar kan någon av dem h bjällror. Försök hitta någon annan med körhäst i närheten som vill hjälpa dig så hon får vänja sig vid hänsynstagande ekipage.
Ska hästar vara i trafiken måste man se till att dom klarar av det, jag är cynisk nog mot andra trafikanter att inse att det finns idioter överallt, det enda jag kan göra är ju att se till att min häst fixar det mesta!
Lycka till!

Min kompis ska ta med sig sina bjällror när hon kommer upp hit och ha på våran andra häst när vi rider. Det är ju små bjällror men det är ju nånting.

Bilar har hon också blivit rädd för eftersom bilisterna på våran väg verkar tro att det är Svenska rallyt året om fast hon brukar bara hoppa några steg frammåt och kolla vad det var för nåt som drog förbi.

Det blir nog bättre det här, ska bli skönt att kunna gå på stigen i skogen igen när det blir vår. Slipper man hingstar och galna karlar.

Min kompis ska ta med sig sina bjällror när hon kommer upp hit och ha på våran andra häst när vi rider. Det är ju små bjällror men det är ju nånting.

Bilar har hon också blivit rädd för eftersom bilisterna på våran väg verkar tro att det är Svenska rallyt året om fast hon brukar bara hoppa några steg frammåt och kolla vad det var för nåt som drog förbi.

Det blir nog bättre det här, ska bli skönt att kunna gå på stigen i skogen igen när det blir vår. Slipper man hingstar och galna karlar.

Tycker synd om dig (som en av få på den här tråden verkar det som :crazy: ). Jag vet inte hela historien mellan dig och dina grannar men det jag vet är att man inte ska dra in hästarna i det, ser dom att din häst blir rädd när dom kommer så ska dom kunna sakta in och inte skrämmas, det är vardagshyfs hästfolk emellan tycker jag.

Sen verkar det med det där med höt och allting att ni kom och "störde" deras sätt som dom alltid hade haft det, det kan säkert kännas lite jobbigt för dom också.

Men om du är 17 år så ska inte du lastas med att du ska fixa det här, det får dom vuxna i din omgivning göra innan nån råkar illa ut! :mad:

Detta låter mer som ett skämt i mina ögon. Varför skulle en galen granne förstöra relationen mellan dig och din häst? Jag fattar inte...
Du får väl se till att vara där grannen inte är och bygga upp relationen, sen blir nog grannen inget problem. :confused:

Men jag fattar inte vart du fått det ifrån, han har inte förstört relationen mellan min häst och mig men eftersom detta är en liten väg (200 meter) och då kan inte ena människan tro att han äger hela vägen och den andra ska inte ens få vistas där, jag då med mina ston får inte gå på vägen eftersom jag har ston, han har hingst. Jag vill inte gå ut och gå längre med hunden knappt eftersom han kör med sina två hästar där varje dag fram och tillbaka, ibland tom två gånger om dagen och det är inte roligt att möta honom, det finns faktiskt andra vägar att t.ex hans väg inne i skogen som inte vi får gå på, tyvärr måste jag gå på denna väg för att komma nånstans vilket inte han behöver, det blev luddigt men hoppas du förstår nu. Har pratat lite med dom andra grannarna och han har aldrig gjort såhär förut det har börjat denna vinter.

Jag tycker det är jätte jobbigt och mår pyton. människorna är mycket obehagliga båda två och hotfulla. Har som sagt vägrat gå ut från vårat hus när vi sagt till dom. Skulle kunna anmäla dom för både det ena och andra men det känns inte som den rätta utvägen.

Sen att han springer runt med vapen och är lite halvfull är riktigt otäckt. Har som sagt växt upp med alkohol, droger och våld, trodde jag skulle slippa en massa tjaffs här men inte då, det blev nästan värre här. Det är en liten väg vi bor på och eftersom det finns en väg han kan köra sin häst på (som inte vi får gå på) tycker jag att han kan köra där eftersom jag måste gå förbi hans stall och möta hans hingst om jag nu ska rida nånstans och som sagt blev detta mycket värre när vi fick våran rottweiler.

Jag tycker det är jätte jobbigt och mår pyton. människorna är mycket obehagliga båda två och hotfulla. Har som sagt vägrat gå ut från vårat hus när vi sagt till dom. Skulle kunna anmäla dom för både det ena och andra men det känns inte som den rätta utvägen.

Sen att han springer runt med vapen och är lite halvfull är riktigt otäckt. Har som sagt växt upp med alkohol, droger och våld, trodde jag skulle slippa en massa tjaffs här men inte då, det blev nästan värre här. Det är en liten väg vi bor på och eftersom det finns en väg han kan köra sin häst på (som inte vi får gå på) tycker jag att han kan köra där eftersom jag måste gå förbi hans stall och möta hans hingst om jag nu ska rida nånstans och som sagt blev detta mycket värre när vi fick våran rottweiler.

Klart att han måste få åka på vägen, men det är som jag sa att han måste ju visa hänsyn, jag fattar inte hur en hästägare kan vara så dum mot en annans häst.

Som sagt: dom vuxna behöver reda ut det här. Om inte din mamma klarar av att ta kontakt med dom (och det tycker jag att hon borde, iom att du mår så dåligt) så kanske det finns en kurator på skolan, eller nån hos polisen eller någon ungdomsgrupp på socialen som kan hjälpa er att börja komma samman med grannarna?

Sähär kan ni bara inte ha det. :(

Jag har inte orkat skriva i denna tråd på länge. Det känns jobbigt. I två dagar nu har jag mått skit. Mötte grannen igår och började kallsvettas, skaka och pulsen gick i ett. Jag vet inte varför jag blir så rädd antagligen för att från 10-15 år har jag haft det ett helvete som jag sagt förut, är fruktansvärt konflikträdd och orolig, gå ut med hunden är riktigt jobbigt, hon känner mina vibbar och blir själv orolig när hon ser eller möter dom, reser ragg och skäller, inte ett dugg kul så jag går enbart med hunden i hagen eller i skogen när mamma går med henne är hon inte ett dugg orolig men mamma bryr sig inte och är inte lika orolig som jag.

När det gäller hästarna så har jag ännu inte vågat gått ut med min häst. Jag är rädd att det ska hända nåt, inte bara att jag blir skadad utan att dom blir skadade eller att jag tappar min häst m.m. Jag vet egentligen att min häst inte är så tokig som jag vill få det att verka, det är bara det att jag är extremt liten just nu med noll självförtroende och livrädd för allt som rör sig :(

Har som sagt mått fruktansvärt dåligt, magkatarr till och från, sover dåligt och gråter ofta. Vill bara åka härifrån och aldrig mer komma tillbaka.

Stackare... låter inget vidare. Jag tror du börjar närma dig kärnan till problemet dock. Dina tidigare obehagliga upplevelser färgar och förstärker hur jobbig den nuvarande relationen till grannen är.

Försök att söka ngn psykolog eller kurator att prata med om det här. Du mår ju inte bra!

Sköt om dig!

Jag är hos skolkuratorn en dag i veckan och det hjälper mig mycket men inte tillräckligt. Har börjat kunna prata lite med min mamma nu och jag börjar känna mig bättre men den ångesten jag känner så fort jag ser dom är ganska så obeskrivlig.

Jag är hos skolkuratorn en dag i veckan och det hjälper mig mycket men inte tillräckligt. Har börjat kunna prata lite med min mamma nu och jag börjar känna mig bättre men den ångesten jag känner så fort jag ser dom är ganska så obeskrivlig.

Tycker du ska diskutera med kuratorn om du skulle kunna få en remiss till barnpsyk. Det är som någon skrev ovan, det här handlar inte bara om grannarna utan den konflikt du har med dom lyfter fram alla obearbetade upplevelser som du har sen tidigare. Skaffa hjälp, du ska inte gå med dom här känslorna ensam.
Styrkekram o lycka till :bump:

men vad i h*lvete är det för människor ?! :@
uräskta att jag frågar, men du bor möjligtvis inte i Frändefors ?:P, det låter lite som travstallet vi ahr till grannar, inte det med att smälla till oss & skit, men att köra på utan att ta hänsyn till något eller ngt... arrg, blir så arg när jag läser sådant, stackars dig, hoppas att det löser sig snart.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 654
Senast: Lavinia
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag... 2 3
Svar
44
· Visningar
7 064
Senast: MiniLi
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet... 6 7 8
Svar
146
· Visningar
32 444
Senast: Elendil
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
28 151
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka