Hur ska jag tänka?

Och jag gör en halvhalt precis tvärtom. Driver framåt, fångar upp och lättar :)
Ja, det funkar ju säkert också! Tänker att effekten kanske blir lite olika, plus att olika hästar funkar säkert lite bättre med det ena eller andra sättet (eller olika ryttare funkar bättre med det ena eller andra sättet. :D ). Huvudsaken är att man inte bromsar och driver samtidigt, för då har hästen ingenstans att ta vägen.
 
Vad gäller originalinlägget hade det helt berott på om människan är någon jag gillar och uppskattar hans sällskap? Isf hade jag gett det tid, lärt känna personen och kanske fått hen att se på sin häst på ett annat sätt. Men annars hade jag bara struntat i att fortsätta rida med personen.

Vad gäller pessoa är jag oerhört kluven. Rider ut båda mina på "universalbett". På den ena har jag rem under för han har en förmåga att dra med mig. Alternativet har varit att rida ut på kandaret och tycker det är drygt att tränsa med. Pessoat känns nättare och smidigare än kimblewick/pelham.

På den andra hästen som har en rätt svår och orolig mun har jag också haft ett pessoa. Det är ett rakt syntet med små ringar. Har ett vanligt bett med samma mundel. Men är bättre på pessoat. Lugnare i munnen och ffa tar han stöd och jag får FRAM nosen istället för att han släpper. Det hänger inte ihop med hur det borde fungera. Nu har jag testat honom lite på ett syntet pelham för jag vill ha nåt lite skarpare som är tillåtet I WE. Han känns fin på det också men bättre på pessoat faktiskt.
20230219_135254.jpg
 
Vad gäller originalinlägget hade det helt berott på om människan är någon jag gillar och uppskattar hans sällskap? Isf hade jag gett det tid, lärt känna personen och kanske fått hen att se på sin häst på ett annat sätt. Men annars hade jag bara struntat i att fortsätta rida med personen.

Vad gäller pessoa är jag oerhört kluven. Rider ut båda mina på "universalbett". På den ena har jag rem under för han har en förmåga att dra med mig. Alternativet har varit att rida ut på kandaret och tycker det är drygt att tränsa med. Pessoat känns nättare och smidigare än kimblewick/pelham.

På den andra hästen som har en rätt svår och orolig mun har jag också haft ett pessoa. Det är ett rakt syntet med små ringar. Har ett vanligt bett med samma mundel. Men är bättre på pessoat. Lugnare i munnen och ffa tar han stöd och jag får FRAM nosen istället för att han släpper. Det hänger inte ihop med hur det borde fungera. Nu har jag testat honom lite på ett syntet pelham för jag vill ha nåt lite skarpare som är tillåtet I WE. Han känns fin på det också men bättre på pessoat faktiskt. Visa bifogad fil 114156
Jag tolkade trådstarten som att personen använde pessoabettet väldigt hårt, dvs hästen har knäppt av och är obekväm (kanske är det därför den snubblar?). Så länge man lyssnar på hästen och vet vad man gör, så kan man ju använda det mesta, tänker jag.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ja som rubriken säger, på mitt jobb har vi en kollega som rent skiter i att göra vissa arbetsuppgifter, vilket då är sådant som drabbar...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 500
Senast: _Taggis_
·
Tjatter Äntligen är det dags igen! I stora skaror beger sig människor till Gärdet för att ta del av en tradition som väckts till liv...
68 69 70
Svar
1 395
· Visningar
54 981
Senast: cirkus
·
Hästmänniskan Dålig rubrik, men jag behöver lite input just nu då jag känner mig helt förvirrad.. Lite bakgrundshistorik: Jag hade en lovande...
Svar
9
· Visningar
1 791
Senast: Buck
·
Hästmänniskan Nu är det bestämt. Hästen jag är medryttare på sedan tre år tillbaka kommer att tas bort lagom till jul - om inte tidigare :cry: Vi...
Svar
19
· Visningar
3 829
Senast: finapina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp