Bukefalos 28 år!

Hur ska man tänka?

Sv: Hur ska man tänka?

Såret sitter på bröstet och var från början en böld. Såret blöder. Det är något jag definitivt inte klarar av att se. Därför kan jag inte heller byta själv. Hade jag kunnat byta själv hade jag inte behövt starta den här tråden. Rent tekniskt sett är det inte ett dugg svårt men min blodfobi ställer till det.

Kompresser och annat har jag hemma i mängder vid det här laget. Det har gått några hundralappar på det.
 
Sv: Hur ska man tänka?

Mucho moni för ett jäkla sår... :( (plus allt annat som inte täcks av något högkostnadsskydd.)
 
Sv: Hur ska man tänka?

Såret sitter på bröstet och var från början en böld. Såret blöder. Det är något jag definitivt inte klarar av att se. Därför kan jag inte heller byta själv. Hade jag kunnat byta själv hade jag inte behövt starta den här tråden. Rent tekniskt sett är det inte ett dugg svårt men min blodfobi ställer till det.

Kompresser och annat har jag hemma i mängder vid det här laget. Det har gått några hundralappar på det.


Jag har inte sagt att du ska byta själv, jag kommenterade duschproblemet. Det är jobbigt att inte kunna duscha och kan man skydda såret på något vis så går det ju att duscha utan att blöta ner kompressen och då kanske det räcker med omläggning varannan dag.
 
Sv: Hur ska man tänka?

Eftersom såret är öppet behöver det av den anledningen läggas om varje dag så det inte blir infekterat.

Jag har duschproblemet p.g.a. bytesproblemet. De sitter ihop och jag kan inte komma på något vettigt sätt att skydda kompressen i duschen.
 
Sv: Hur ska man tänka?

Mina sår skulle läggas om så sällan som möjligt för att minsta infektionsrisken och det var som sagt mitt i sommaren. Var öppna "köttsår" i 2 månader. Så det var väl lite enklare för mig.


Ja och just därför frågade jag var såret sitter, för på dom flesta ställen så finns det någon lösning. Men det var ju synd att det inte går att skydda.
 
Sv: Hur ska man tänka?

Håller med hestmannen!

Jag blir glad bara av att sätta på ett plåster...:p

Jag är undersköterska och hade jag fått möjlighet att hjälpa till med såromläggning i ett par veckor hade jag varit nöjd! Lite knäppt kanske, men jag älskar att ta hand om folk. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ska man tänka?

Eftersom såret är öppet behöver det av den anledningen läggas om varje dag så det inte blir infekterat.

Jag har duschproblemet p.g.a. bytesproblemet. De sitter ihop och jag kan inte komma på något vettigt sätt att skydda kompressen i duschen.

Finns jättebra kompresser som tål vatten. Sånt fick jag när jag fick mitt sår omlagt och det finns även såna att köpa på apoteket.
 
Sv: Hur ska man tänka?

Visst gör det det. Det fick jag när jag fick opererat bort ett födelsemärke (som visade sig vara en "åldersvårta" ;) ). Rådet var väl att inte stå med riktad stråle rakt mot kompressen, men att det absolut gick bra att duscha.

TS: Ta hjälp av grannen så länge det behövs. Sedan kan du väl, om du vill, köpa en blomma/bjuda på middag eller något annat som tack för hjälpen? Det hade säkert uppskattats :) ! Tror inte att det känns särskilt betungande att hjälpa dig att byta kompress. Så lång tid tar det väl inte?
 
Sv: Hur ska man tänka?

Nej, det tar max 5 minuter men det ger henne ytterligare en sak att tänka på. För tillfället känner mig handlingsförlamad. Såret lades om i förrgår kväll men jag får inte ändan ur vagnen för att få det omgjort. Borde gjorts igår.
 
Sv: Hur ska man tänka?

Tro mig, om det är en grej som tar 5 minuter så är det INTE något hon går runt och lägger en massa tankemöda på!
 
Sv: Hur ska man tänka?

Jag opererade mig i bröstet förra året och jag fick hjälp av vc att byta bandage. Det var inga problem alls, dessutom har de bra sker att byta med
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ska man tänka?

De gör de. Om jag betalar. Jag är för snål för att vilja lägga närmare 1500 på ett sår. Det skulle bli det om jag kommer upp i frikort plus allt jag lagt ut på sårvårdmaterial.
 
Sv: Hur ska man tänka?

Såret sitter på bröstet och var från början en böld. Såret blöder. Det är något jag definitivt inte klarar av att se. Därför kan jag inte heller byta själv. Hade jag kunnat byta själv hade jag inte behövt starta den här tråden. Rent tekniskt sett är det inte ett dugg svårt men min blodfobi ställer till det.

Kompresser och annat har jag hemma i mängder vid det här laget. Det har gått några hundralappar på det.

Låter precis som det jag hade. Vi bytte inte var dag utan var tredje dag. Gick utmärkt att duscha utan att blöta ner såret med lite fixande.

Men blöder det verkligen fortfarande? I så fall hade jag nog bett någon att titta på det.

Jag hade drän i ca en vecka och efter två så började det krympa.
 
Sv: Hur ska man tänka?

Skulle det inte kunna fungera att tejpa något plastmaterial över kompressen när du duschar?
 
Sv: Hur ska man tänka?

I förrgår när det skulle läggas om så hade hon inte tid just då och ett antal timmar senare blev det "ja, just det ja, det var ju det också som skulle göras".
 
Sv: Hur ska man tänka?

Eftersom såret är öppet behöver det av den anledningen läggas om varje dag så det inte blir infekterat.

Jag har duschproblemet p.g.a. bytesproblemet. De sitter ihop och jag kan inte komma på något vettigt sätt att skydda kompressen i duschen.

Mitt var också öppet ett snitt på ca 3cm men jag skulle inte heller byta varje dag pga infektion risken, dock gick jag på penicillin redan eftersom själva bölden var infekterad.

På vc så får man ju kompresser som är gjorda på sår med antibakteriell yta
 
Sv: Hur ska man tänka?

De gör de. Om jag betalar. Jag är för snål för att vilja lägga närmare 1500 på ett sår. Det skulle bli det om jag kommer upp i frikort plus allt jag lagt ut på sårvårdmaterial.

Du har alltså inte opererad dig? Dvs skurit ur bölden då alla dessa avgifter räknas med det är 1100kr på en tolvmånadersperiod.

Man får bandage på vc inget som kostar extra och ofta betydligt bättre saker som man inte kan köpa på Apoteket. Sedan är det ju en annan aspekt och det är ju att någon kunnig ser såret
 
Sv: Hur ska man tänka?

Låter precis som det jag hade. Vi bytte inte var dag utan var tredje dag. Gick utmärkt att duscha utan att blöta ner såret med lite fixande.

Men blöder det verkligen fortfarande? I så fall hade jag nog bett någon att titta på det.

Jag hade drän i ca en vecka och efter två så började det krympa.

Det blödde lite i förrgår i alla fall.

Grejen är den att jag gick aldrig till vårdcentral/akut med bölden. När den började ge sig var det en vän som tömde den och sedan gick jag med alsolspritskompresser i 10 dagar innan vi bytte till torra kompresser. I förra veckan fick jag fel färg på området runt såret och ett tag såg det ut som om jag hade väldigt dålig cirkulation i området närmast såret.

Jag har varit fullständigt panikslagen inför besök på vårdcentral/husläkare och jag kan lova att jag verkligen grinat floder över att jag var tvungen att åka in. (Husläkarjour i söndags, VC i måndags.) Svårbehandlad som tusan har jag också varit. Skakat helt hysteriskt och trots att jag genom yogan fått öva mycket på andningsteknik och vet hur jag genom andning kan dämpa mig själv så hjälpte det inte ett smack i det här läget. Jag är för panikslagen helt enkelt.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag är remitterad till MR, remiss skickad för 2 månader sedan och märkt som prioriterad. Kontaktade kliniken idag för att fråga om...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 823
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 154
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 288
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 806

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Hage
  • Häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp